Noel Coard, ITF
Close
"Transport ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen", säger Noel Coard.
Close
Kongress 2017

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

(UPPDATERAD) Han kommer från Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och ska i eftermiddag prata om betydelsen av fackligt samarbete över gränserna på Transports kongress.

Noel Coard påminner om att Transport ingår i såväl den europeiska (ETF) som i den internationella federationen av transportarbetare och har varit drivande i det internationella arbetet.

– Svenska Transport är mycket mer än bara Transport, förbundet ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen. Vi jobbar tillsammans överallt där det finns arbetare.

Noel Coard basar över inlandstransporterna på ITF, med säte i London, och kommer att tala direkt efter valet av ny förbundsordförande. Men han oroar sig inte över utgången av valet.

– Ett fackförbund är mycket mer än bara en person. Det finns så många fler än ordföranden som jobbar, säger han.

Transport har engagerat sig i kampanjen mot Ikea och utlandschaufförernas dåliga arbetsvillkor med låga löner, som pågått i ett par år. Förutom i Sverige även i bland annat Storbritannien, Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna.

– Kampanjen är vitt spridd och långt ifrån över. Den har fått vanliga människor att vakna och börja förstå vad som pågår med rumänska och andra chaufförer, som jobbar långt borta från sina familjer flera månader i sträck.

– Jag har själv varit ute och träffat förare som berättat, fast många är fortfarande rädda för att träda fram och berätta under vilka usla villkor de jobbar.

Betraktar Noel Coard kampanjen som lyckad? Lyssnar Ikea?

– De lyssnar men hör inte riktigt vad vi säger. Varken vi eller ETF tycker att Ikea gör tillräckligt för att förbättra chaufförernas villkor, så våra samtal med företaget fortsätter. Vi kommer inte att vika.

Ville Ikeas ledning skulle de bara kunna plocka upp telefonen och ringa några samtal, anser Noel Coard och gör en gest mot sin mobil. BBC:s dokumentär om hur chaufförerna bor och lever i sina lastbilar har i alla fall gett facket en god skjuts på väg. Möbeljätten kan inte längre ignorera problemen. Företaget måste börja trycka på sina underleverantörer för att förarna ska få vettiga löner och villkor, enligt ländernas kollektivavtal och minimilöner, menar Noel Coard.

– I Sverige finns också en lång tradition av att driva arbetarnas rättigheter, tillägger han.

Men det tar inte stopp vid Ikea. ITF och ETF håller just på och drar i gång en kampanj mot vad Noel Coard beskriver som ett mycket aggressivt amerikanskt bolag, XPO. Företaget betalar undermåliga löner, motarbetar all facklig verksamhet och håller nu på att etablera sig i Europa, med verksamhet i både Frankrike och England, uppger han.

På frågan om XPO är på väg till Sverige också plockar Coard fram sin mobil. Adresser finns i både Malmö och Stockholm.

– Företaget sparkar folk som försöker organisera sig och arbeta fackligt. Nyligen fick tre chaufförer gå av det skälet. Jag har träffat utländska förare som fått höra att åker de hem så har de inget jobb att återvända till när de kommer tillbaka.

– De här metoderna måste stoppas. Bolaget kammar hem miljoner medan arbetarna får småsmulor. När är företagets vinst tillräckligt stor, undrar Noel Coard.

Lagerarbetarna är de som först kommer i kontakt med den moderna tekniken med robotar och förarlösa fordon, men de är oklart och dåligt organiserade inom ITF. På Transports initiativ utreder ITF nu om de behöver en egen sektion, som chaufförerna, hamnarbetarna och flygplatspersonalen. Eller kan tas med i det internationella arbetet på något annat sätt.

– Vi är öppna för olika lösningar. Svenska Transport är bäst av förbunden på att organisera sina lagerarbetare.

I april nästa år räknar ITF med att ha kommit närmare en lösning. Det brådskar eftersom tekniken pinnar framåt med stormsteg.

– Vi ska veta att den moderna robotteknik som först kommer till arbetarna i lager och terminaler, hamnar och flygplatser sedan når alla andra i samhället, påpekar Noel Coard.

Den nya tekniken beskrivs hela tiden som bra, som något som förbättrar och underlättar våra liv, förklarar Coard. Men han tycker att det är dags att vi stannar upp och frågar oss om det alltid stämmer.

– Med ny teknik och robotar blir jobben färre. Vad ska alla arbetare jobba med sedan? Hur ska de få sin lön? Vem kommer att ha pengar att köpa bilarna som framställs av robotarna på fabriken?

Noel Coard har varit många gånger i Sverige, särskilt i Stockholm. Hans föräldrar är från Danmark och han försöker lära sig lite danska. Problemet är att få svenskar förstår det. Surströmming har han också testat.

– Det luktar värre än det smakar. Svenskar är väldigt trevliga, men jag är lite bekymrad över en del av er matkultur, säger han och skrattar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Kultur
Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Månadens medlem
Åsa Karlström,

”Jag är lite betongnörd”

Entusiast. Hon skriver om det. Fotar det. Arbetar i det. Kör det, jobb som fritid. – Betong är mitt liv, säger bloggaren och ”betongbruden” Åsa Karlström.

Hallå där!
Faksimil nr 4 2019

Gert Gustavsson

… i Knivsta, före detta tidningsbud som reagerade på bilden i förra numret av Transportarbetaren.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens klubb
Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.