Noel Coard, ITF
Close
"Transport ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen", säger Noel Coard.
Close
Kongress 2017

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

(UPPDATERAD) Han kommer från Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och ska i eftermiddag prata om betydelsen av fackligt samarbete över gränserna på Transports kongress.

Noel Coard påminner om att Transport ingår i såväl den europeiska (ETF) som i den internationella federationen av transportarbetare och har varit drivande i det internationella arbetet.

– Svenska Transport är mycket mer än bara Transport, förbundet ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen. Vi jobbar tillsammans överallt där det finns arbetare.

Noel Coard basar över inlandstransporterna på ITF, med säte i London, och kommer att tala direkt efter valet av ny förbundsordförande. Men han oroar sig inte över utgången av valet.

– Ett fackförbund är mycket mer än bara en person. Det finns så många fler än ordföranden som jobbar, säger han.

Transport har engagerat sig i kampanjen mot Ikea och utlandschaufförernas dåliga arbetsvillkor med låga löner, som pågått i ett par år. Förutom i Sverige även i bland annat Storbritannien, Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna.

– Kampanjen är vitt spridd och långt ifrån över. Den har fått vanliga människor att vakna och börja förstå vad som pågår med rumänska och andra chaufförer, som jobbar långt borta från sina familjer flera månader i sträck.

– Jag har själv varit ute och träffat förare som berättat, fast många är fortfarande rädda för att träda fram och berätta under vilka usla villkor de jobbar.

Betraktar Noel Coard kampanjen som lyckad? Lyssnar Ikea?

– De lyssnar men hör inte riktigt vad vi säger. Varken vi eller ETF tycker att Ikea gör tillräckligt för att förbättra chaufförernas villkor, så våra samtal med företaget fortsätter. Vi kommer inte att vika.

Ville Ikeas ledning skulle de bara kunna plocka upp telefonen och ringa några samtal, anser Noel Coard och gör en gest mot sin mobil. BBC:s dokumentär om hur chaufförerna bor och lever i sina lastbilar har i alla fall gett facket en god skjuts på väg. Möbeljätten kan inte längre ignorera problemen. Företaget måste börja trycka på sina underleverantörer för att förarna ska få vettiga löner och villkor, enligt ländernas kollektivavtal och minimilöner, menar Noel Coard.

– I Sverige finns också en lång tradition av att driva arbetarnas rättigheter, tillägger han.

Men det tar inte stopp vid Ikea. ITF och ETF håller just på och drar i gång en kampanj mot vad Noel Coard beskriver som ett mycket aggressivt amerikanskt bolag, XPO. Företaget betalar undermåliga löner, motarbetar all facklig verksamhet och håller nu på att etablera sig i Europa, med verksamhet i både Frankrike och England, uppger han.

På frågan om XPO är på väg till Sverige också plockar Coard fram sin mobil. Adresser finns i både Malmö och Stockholm.

– Företaget sparkar folk som försöker organisera sig och arbeta fackligt. Nyligen fick tre chaufförer gå av det skälet. Jag har träffat utländska förare som fått höra att åker de hem så har de inget jobb att återvända till när de kommer tillbaka.

– De här metoderna måste stoppas. Bolaget kammar hem miljoner medan arbetarna får småsmulor. När är företagets vinst tillräckligt stor, undrar Noel Coard.

Lagerarbetarna är de som först kommer i kontakt med den moderna tekniken med robotar och förarlösa fordon, men de är oklart och dåligt organiserade inom ITF. På Transports initiativ utreder ITF nu om de behöver en egen sektion, som chaufförerna, hamnarbetarna och flygplatspersonalen. Eller kan tas med i det internationella arbetet på något annat sätt.

– Vi är öppna för olika lösningar. Svenska Transport är bäst av förbunden på att organisera sina lagerarbetare.

I april nästa år räknar ITF med att ha kommit närmare en lösning. Det brådskar eftersom tekniken pinnar framåt med stormsteg.

– Vi ska veta att den moderna robotteknik som först kommer till arbetarna i lager och terminaler, hamnar och flygplatser sedan når alla andra i samhället, påpekar Noel Coard.

Den nya tekniken beskrivs hela tiden som bra, som något som förbättrar och underlättar våra liv, förklarar Coard. Men han tycker att det är dags att vi stannar upp och frågar oss om det alltid stämmer.

– Med ny teknik och robotar blir jobben färre. Vad ska alla arbetare jobba med sedan? Hur ska de få sin lön? Vem kommer att ha pengar att köpa bilarna som framställs av robotarna på fabriken?

Noel Coard har varit många gånger i Sverige, särskilt i Stockholm. Hans föräldrar är från Danmark och han försöker lära sig lite danska. Problemet är att få svenskar förstår det. Surströmming har han också testat.

– Det luktar värre än det smakar. Svenskar är väldigt trevliga, men jag är lite bekymrad över en del av er matkultur, säger han och skrattar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gustaf Järsberg

Kontakta din avdelning – i tid!

Sjukförsäkringen. Vänd dig till din lokala avdelning i tid – om du blir långvarigt sjuk eller skadar dig på jobbet. Rådet kommer från Transports centrala arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Peter Lövkvist

”Det handlar om hederlig gammal solidaritet”

Åtta frågor. En gång var han hamnarbetare i Gävle. De senaste sju åren har det i stället handlat om fackligt samarbete i Norden. Så här tänker Peter Lövkvist – ny internationell chef på Transport.

Transportarbetarens logga

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Hallå där!
Sopgranskning pågår i Skåne

Sanita Vukicevic

... som ansvarar för att närmare 20 ton avfall från skånska återvinningscentraler ska undersökas.

Ellen Sundling med sina ponnyer, Dalton och Diesel.

Hästkrafter gör skillnad

Månadens medlem. Två små lurviga killar gör chauffören Ellen Sundling riktigt glad. Snart startar tävlingssäsongen då hon och de båda ponnyerna ska visa vad de kan.

Hallå där!

David Brobäck Calais

… miljöspecialist på Trafikverket, som ber trafikanterna om hjälp att hitta grodor. Döda eller levande.

Åsa Björkdahl

Åsa vill bli stuntman

Månadens medlem. När vardagen fylls av snödrivor och halka flyr tidningsbudet Åsa Björkdahl till engelska dramaserier. Hon agerar statist och drömmer om en ny karriär på film, som stuntman.

Hallå där!

Emma Brodin

… lastbilschaufför och sopgumma i Nora, som uppträder i en av LO:s valfilmer.

Hallå där!

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Sofie

En vägdrottning på nätet

Månadens medlem. Först kommer familjen och lastbilarna – sedan är det Queen of the road som gäller. Vissa dagar ägnar Sofie Dahlström många timmar åt sitt stora intresse: Facebookgruppen som bara kvinnor får gå med i.

Adhd på jobbet
Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Adhd

Så kan adhd funka på jobbet

Experten. Dagens arbetsgivare har dålig kunskap om adhd och liknade diagnoser. – Här har både fack och arbetsgivarorganisationerna en viktig uppgift att fylla, säger Maria Petersson på riksförbundet Attention.

Hallå där!

Soffan Leben

… som för fjärde säsongen skyddar och varnar trafikanterna när det är hinder på vägen i tv-programmet Vägens hjältar. Och på så sätt får Stockholmstrafiken att flyta bättre.

Hallå där!
Tjejdag om flykteknik för gymnasiesökande

Caisa Alriksson

... gymnasieelev i Ronneby, som tycker att fler tjejer ska satsa på flygteknik.

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.