Noel Coard, ITF
Close
"Transport ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen", säger Noel Coard.
Close
Kongress 2017

”Kampanjen mot Ikea fortsätter”

Internationellt. Ikea kan inte längre stoppa huvudet i sanden och låtsas att det inte är deras problem hur chaufförerna som kör deras varor behandlas. Kampanjen mot Ikea kommer att fortsätta ända tills företaget inser att de bryter mot reglerna, säger Noel Coard.

(UPPDATERAD) Han kommer från Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) och ska i eftermiddag prata om betydelsen av fackligt samarbete över gränserna på Transports kongress.

Noel Coard påminner om att Transport ingår i såväl den europeiska (ETF) som i den internationella federationen av transportarbetare och har varit drivande i det internationella arbetet.

– Svenska Transport är mycket mer än bara Transport, förbundet ingår i ett nätverk av transportarbetare över hela världen. Vi jobbar tillsammans överallt där det finns arbetare.

Noel Coard basar över inlandstransporterna på ITF, med säte i London, och kommer att tala direkt efter valet av ny förbundsordförande. Men han oroar sig inte över utgången av valet.

– Ett fackförbund är mycket mer än bara en person. Det finns så många fler än ordföranden som jobbar, säger han.

Transport har engagerat sig i kampanjen mot Ikea och utlandschaufförernas dåliga arbetsvillkor med låga löner, som pågått i ett par år. Förutom i Sverige även i bland annat Storbritannien, Danmark, Norge, Belgien och Nederländerna.

– Kampanjen är vitt spridd och långt ifrån över. Den har fått vanliga människor att vakna och börja förstå vad som pågår med rumänska och andra chaufförer, som jobbar långt borta från sina familjer flera månader i sträck.

– Jag har själv varit ute och träffat förare som berättat, fast många är fortfarande rädda för att träda fram och berätta under vilka usla villkor de jobbar.

Betraktar Noel Coard kampanjen som lyckad? Lyssnar Ikea?

– De lyssnar men hör inte riktigt vad vi säger. Varken vi eller ETF tycker att Ikea gör tillräckligt för att förbättra chaufförernas villkor, så våra samtal med företaget fortsätter. Vi kommer inte att vika.

Ville Ikeas ledning skulle de bara kunna plocka upp telefonen och ringa några samtal, anser Noel Coard och gör en gest mot sin mobil. BBC:s dokumentär om hur chaufförerna bor och lever i sina lastbilar har i alla fall gett facket en god skjuts på väg. Möbeljätten kan inte längre ignorera problemen. Företaget måste börja trycka på sina underleverantörer för att förarna ska få vettiga löner och villkor, enligt ländernas kollektivavtal och minimilöner, menar Noel Coard.

– I Sverige finns också en lång tradition av att driva arbetarnas rättigheter, tillägger han.

Men det tar inte stopp vid Ikea. ITF och ETF håller just på och drar i gång en kampanj mot vad Noel Coard beskriver som ett mycket aggressivt amerikanskt bolag, XPO. Företaget betalar undermåliga löner, motarbetar all facklig verksamhet och håller nu på att etablera sig i Europa, med verksamhet i både Frankrike och England, uppger han.

På frågan om XPO är på väg till Sverige också plockar Coard fram sin mobil. Adresser finns i både Malmö och Stockholm.

– Företaget sparkar folk som försöker organisera sig och arbeta fackligt. Nyligen fick tre chaufförer gå av det skälet. Jag har träffat utländska förare som fått höra att åker de hem så har de inget jobb att återvända till när de kommer tillbaka.

– De här metoderna måste stoppas. Bolaget kammar hem miljoner medan arbetarna får småsmulor. När är företagets vinst tillräckligt stor, undrar Noel Coard.

Lagerarbetarna är de som först kommer i kontakt med den moderna tekniken med robotar och förarlösa fordon, men de är oklart och dåligt organiserade inom ITF. På Transports initiativ utreder ITF nu om de behöver en egen sektion, som chaufförerna, hamnarbetarna och flygplatspersonalen. Eller kan tas med i det internationella arbetet på något annat sätt.

– Vi är öppna för olika lösningar. Svenska Transport är bäst av förbunden på att organisera sina lagerarbetare.

I april nästa år räknar ITF med att ha kommit närmare en lösning. Det brådskar eftersom tekniken pinnar framåt med stormsteg.

– Vi ska veta att den moderna robotteknik som först kommer till arbetarna i lager och terminaler, hamnar och flygplatser sedan når alla andra i samhället, påpekar Noel Coard.

Den nya tekniken beskrivs hela tiden som bra, som något som förbättrar och underlättar våra liv, förklarar Coard. Men han tycker att det är dags att vi stannar upp och frågar oss om det alltid stämmer.

– Med ny teknik och robotar blir jobben färre. Vad ska alla arbetare jobba med sedan? Hur ska de få sin lön? Vem kommer att ha pengar att köpa bilarna som framställs av robotarna på fabriken?

Noel Coard har varit många gånger i Sverige, särskilt i Stockholm. Hans föräldrar är från Danmark och han försöker lära sig lite danska. Problemet är att få svenskar förstår det. Surströmming har han också testat.

– Det luktar värre än det smakar. Svenskar är väldigt trevliga, men jag är lite bekymrad över en del av er matkultur, säger han och skrattar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Tommy Wreeth

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!

Weine Wiqvist

… som är vd på Avfall Sverige. Organisationen har satt målet 25 procent mindre restavfall och matavfall år 2025.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Månadens medlem
Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Hallå där!

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.