Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

1. Ny lag på gång …

Om besluten går regeringens väg kommer det inte längre att krävas tillstånd för att bevaka till exempel butiker och köpcentrum med kamera. Det berör i högsta grad dig som jobbar med bevakning och på bensinmack. Endast myndigheter och andra som ägnar sig åt allmän verksamhet som skolor, sjukvård och kollektivtrafik kommer att tvingas söka tillstånd. Då krävs ett yttrande från skyddsombud eller skyddskommittén på arbetsplatsen.

 

2. … som kräver mbl-förhandlingar

Men när det gäller kameror på arbetsplatser som till exempel lager och terminaler ska det inte behövas något tillstånd alls. Däremot finns det ett påpekande i lagförslaget: Kamerabevakning ska förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl). Lagstiftarna hänvisar till mbl och de paragrafer som slår fast att viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena kräver förhandlingar med facket. Planen är att lagen börjar gälla den 1 augusti i år.

 

3. Starka skäl

Både nu och med en ny lag ska det göras en avvägning mellan de anställdas rätt till integritet – och arbetsgivarens skäl att sätta upp en kamera. Det blir Data­inspektionen som sköter tillsynen, även på platser där det inte krävs tillstånd för att filma. Så du kan anmäla till den myndigheten om du tycker att kameran har satts upp i strid mot reglerna.

 

4. Inga dolda kameror

Att filma utan att informera om det är olagligt (utom i vissa undantagsfall som till exempel har med myndigheter och särskilt allvarliga brott att göra). Du kan anmäla din arbetsgivare till polisen om du upptäcker en dold kamera.

 

5. Filma inifrån bilen är ok

Vindrutekameror, dashcams på svengelska, kräver inget tillstånd. Du får alltså tillfälligt montera en kamera och filma vad som händer i trafiken, det har redan tidigare avgjorts i Högsta förvaltningsdomstolen. Backkameror är helt undantagna tillståndskrav.

 

6. Inuti fordonet går också bra

Många taxibilar är utrustade med övervakningskameror, vilket blev tillåtet efter en dom för drygt tio år sedan. Taxiåkerierna har hittills fått söka tillstånd, och antalet rån mot taxiförare minskade drastiskt när kamerorna blev vanliga. I den nya lagen nämns inget om taxibilar. Tolkningen blir att kamerorna får sitta kvar och nya kan monteras utan att någon myndighet tillfrågas.

 

7. Fartkameror då? Fortfarande lagligt

Fartkameror är också helt ok, även med den nya lagen. Inget tillstånd behövs eftersom lagstiftarna anser att intresset av brottsbekämpningen väger tyngre än trafikanternas personliga integritet. Trafikverket får också fortsätta med vissa typer av kamerabevakning, till exempel för att ta ut trängselskatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Tonny Falk

Sophämtare lever i ständig otrygghet

Miljöarbetare. Tonny Falk väntar på lastkajen. Han tar emot farligt avfall, och han har en rak hälsning till Transports avtalsförhandlare: – Jobba hårt för oss här ute!

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

Däckskiftarna, Karlstad

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

Granskning: Pensionsfusket
Houshang Rahmati

Han upptäckte att pensionskontot var nollat

Pensionspremier. Houshang Rahmati trodde på överenskommelsen med sin arbetsgivare. Men bevakningsbolaget tog sedan tillbaka pengar som hade betalats in till Fora.

Granskning
Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Daniel Wallfors, RSO avd 25

RSO – ett jobb med olika roller

Arbetsmiljöarbete. – Trenden jag ser är att arbetsgivarna slimmar och slimmar. Det gäller alla våra branscher. Följden blir ökad stress, och i förlängningen fler arbetsolyckor. Tvärtemot vad samhället strävar efter, säger Daniel Wallfors.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona
coronavirus, Covid 19

Drabbad av coronaviruset?

Snabbkoll. Oklart och skrämmande. Mycket kring det nya coronaviruset och dess konsekvenser är svåröverskådligt. Informationen uppdateras hela tiden. Det här är klart i mitten av mars.

Kultur
4 bokomslag

De förverkligade sin bokdröm

Böcker. Lastbilsresor på 1970-talet eller vilda kattdjur? En egen fantasyvärld eller realistiska eländesskildringar från den undre världen? Möt fyra transportarbetare som har gett ut sina egna böcker. Och hoppas att de ska hitta sina läsare.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.