Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

1. Ny lag på gång …

Om besluten går regeringens väg kommer det inte längre att krävas tillstånd för att bevaka till exempel butiker och köpcentrum med kamera. Det berör i högsta grad dig som jobbar med bevakning och på bensinmack. Endast myndigheter och andra som ägnar sig åt allmän verksamhet som skolor, sjukvård och kollektivtrafik kommer att tvingas söka tillstånd. Då krävs ett yttrande från skyddsombud eller skyddskommittén på arbetsplatsen.

 

2. … som kräver mbl-förhandlingar

Men när det gäller kameror på arbetsplatser som till exempel lager och terminaler ska det inte behövas något tillstånd alls. Däremot finns det ett påpekande i lagförslaget: Kamerabevakning ska förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl). Lagstiftarna hänvisar till mbl och de paragrafer som slår fast att viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena kräver förhandlingar med facket. Planen är att lagen börjar gälla den 1 augusti i år.

 

3. Starka skäl

Både nu och med en ny lag ska det göras en avvägning mellan de anställdas rätt till integritet – och arbetsgivarens skäl att sätta upp en kamera. Det blir Data­inspektionen som sköter tillsynen, även på platser där det inte krävs tillstånd för att filma. Så du kan anmäla till den myndigheten om du tycker att kameran har satts upp i strid mot reglerna.

 

4. Inga dolda kameror

Att filma utan att informera om det är olagligt (utom i vissa undantagsfall som till exempel har med myndigheter och särskilt allvarliga brott att göra). Du kan anmäla din arbetsgivare till polisen om du upptäcker en dold kamera.

 

5. Filma inifrån bilen är ok

Vindrutekameror, dashcams på svengelska, kräver inget tillstånd. Du får alltså tillfälligt montera en kamera och filma vad som händer i trafiken, det har redan tidigare avgjorts i Högsta förvaltningsdomstolen. Backkameror är helt undantagna tillståndskrav.

 

6. Inuti fordonet går också bra

Många taxibilar är utrustade med övervakningskameror, vilket blev tillåtet efter en dom för drygt tio år sedan. Taxiåkerierna har hittills fått söka tillstånd, och antalet rån mot taxiförare minskade drastiskt när kamerorna blev vanliga. I den nya lagen nämns inget om taxibilar. Tolkningen blir att kamerorna får sitta kvar och nya kan monteras utan att någon myndighet tillfrågas.

 

7. Fartkameror då? Fortfarande lagligt

Fartkameror är också helt ok, även med den nya lagen. Inget tillstånd behövs eftersom lagstiftarna anser att intresset av brottsbekämpningen väger tyngre än trafikanternas personliga integritet. Trafikverket får också fortsätta med vissa typer av kamerabevakning, till exempel för att ta ut trängselskatt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Transportarbetarens logga

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen: Taxi
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år

Snabbkoll / Avtalsrörelsen Illustration

Då kommer den nya lönen

Snabbkoll. Avtalsrörelsen – smaka på ordet. Transportarbetaren borrar under vintern ner sig på djupet i de olika branscherna. Här kommer basfakta för dig som vill hänga med.

Granskning: Gummi
Däck och förstoringsglas

Mycket fusk i liten verkstad

Däckverkstäder. Personalliggare ska stoppa svartjobb och social dumpning. Men hälften av de kontrollerade däckverkstäderna följer inte lagen. Transportarbetaren har granskat Skatteverkets beslut om straffavgifter.

Skatteverket slår ned på kritiserat säsongsföretag

Däckbyten. Högst straffavgift med nya kraven: Däckbytarna, alias Däckskiftarna. När Skatteverkets kontrollanter kom till parkeringsplatsen arbetade tio personer med däckbyte. Ingen var uppskriven i den obligatoriska liggaren.

Martin Abrahamsson, Däckia Farsta

Personalliggare – ”självklart” men mycket extrajobb för en del

Däckverkstäder. Hos Däckia i Farsta finns olika slags personalliggare på plats. Något annat vore otänkbart. De som kör servicebil skriver i en särskild bok varje gång de är ute på jobb. Ytterligare ett moment, när det ofta redan är bråttom att få undan blockerande fordon på vägarna.

Kultur
Tio år har gått sedan den rosa jeepen avtäcktes i Gävle. Många känslor har den väckt under det decenniet.

Rondellkonst som retar och (o)roar

Rondeller. En konstruktion för ett smidigare och säkrare trafikflöde – eller en visuell markör. Varför finns rondeller?