Kameraövervakning

Kameraövervakad på jobbet?

Snabbkoll. Ett hot mot din integritet? Eller säkerheten som bevisar att du har gjort rätt? Kameraövervakning på jobbet är en balansgång. I sommar kommer en ny lag – som ger chefen rätt att sätta upp en kamera utan att fråga Datainspektionen om lov.

1. Ny lag på gång …

Om besluten går regeringens väg kommer det inte längre att krävas tillstånd för att bevaka till exempel butiker och köpcentrum med kamera. Det berör i högsta grad dig som jobbar med bevakning och på bensinmack. Endast myndigheter och andra som ägnar sig åt allmän verksamhet som skolor, sjukvård och kollektivtrafik kommer att tvingas söka tillstånd. Då krävs ett yttrande från skyddsombud eller skyddskommittén på arbetsplatsen.

 

2. … som kräver mbl-förhandlingar

Men när det gäller kameror på arbetsplatser som till exempel lager och terminaler ska det inte behövas något tillstånd alls. Däremot finns det ett påpekande i lagförslaget: Kamerabevakning ska förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl). Lagstiftarna hänvisar till mbl och de paragrafer som slår fast att viktigare förändring av arbets- eller anställningsförhållandena kräver förhandlingar med facket. Planen är att lagen börjar gälla den 1 augusti i år.

 

3. Starka skäl

Både nu och med en ny lag ska det göras en avvägning mellan de anställdas rätt till integritet – och arbetsgivarens skäl att sätta upp en kamera. Det blir Data­inspektionen som sköter tillsynen, även på platser där det inte krävs tillstånd för att filma. Så du kan anmäla till den myndigheten om du tycker att kameran har satts upp i strid mot reglerna.

 

4. Inga dolda kameror

Att filma utan att informera om det är olagligt (utom i vissa undantagsfall som till exempel har med myndigheter och särskilt allvarliga brott att göra). Du kan anmäla din arbetsgivare till polisen om du upptäcker en dold kamera.

 

5. Filma inifrån bilen är ok

Vindrutekameror, dashcams på svengelska, kräver inget tillstånd. Du får alltså tillfälligt montera en kamera och filma vad som händer i trafiken, det har redan tidigare avgjorts i Högsta förvaltningsdomstolen. Backkameror är helt undantagna tillståndskrav.

 

6. Inuti fordonet går också bra

Många taxibilar är utrustade med övervakningskameror, vilket blev tillåtet efter en dom för drygt tio år sedan. Taxiåkerierna har hittills fått söka tillstånd, och antalet rån mot taxiförare minskade drastiskt när kamerorna blev vanliga. I den nya lagen nämns inget om taxibilar. Tolkningen blir att kamerorna får sitta kvar och nya kan monteras utan att någon myndighet tillfrågas.

 

7. Fartkameror då? Fortfarande lagligt

Fartkameror är också helt ok, även med den nya lagen. Inget tillstånd behövs eftersom lagstiftarna anser att intresset av brottsbekämpningen väger tyngre än trafikanternas personliga integritet. Trafikverket får också fortsätta med vissa typer av kamerabevakning, till exempel för att ta ut trängselskatt.

Snabbkoll: Sjukpenning

Sju tips för sjukskrivna

Snabbkoll. För många av oss kan sjukförsäkringens regler kännas krångliga och oöverskådliga. Här kommer tips och information om sånt som du kanske inte visste om, men som underlättar om du blir sjuk.

Avtalsrörelsen: Flyget
Avtalsrörelsen flyget

Så högt vill vi nå i avtalsrörelsen

Avtalskrav. Löneökning. Men också arbetstidsförkortning och bättre semestervillkor. Flygets transportare har sagt sitt om de viktigaste frågorna i avtalsrörelsen. Och båda parter har gott hopp om ett nytt lönesystem.

Klubbordförande Elias Jobran med kamraterna Jonas Morin och Madelene Brottare hos Aviator, Arlanda.

Mer än lönekrav i lasten

Arlanda. Fler möjligheter till fortbildning, jämnare antal timmar i arbetspassen, rejäl löneökning – som inte äts upp direkt av befarad, kraftig höjning av p-avgiften på personalparkeringen. Medlemmarna hos Aviator på Arlanda tar upp viktiga frågor både på det lokala planet och inför lönerörelsen.

Kalmar flygplats

Framtid i klimatkrisens tid

Flyget & klimatet. Oro för klimatet – och för flygskam som hotar jobben. Inom en bransch som vuxit kraftigt de senaste årtiondena pågår förändringsarbetet. Både för miljön och för en mindre flygfientlig politik.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.

Granskning: Skyddsombud
Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Agnieszka Osorio

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

Kultur
Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.