Annons:
Annons:
Close
Jonny Kronbäck är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp.
Close
Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hur gjorde ni?

– Vi körde den gamla klassiska stilen, tjatade, tog upp rasten vid alla våra möten och bad chefen föra det vidare till ledningen. Det satt ganska hårt inne, så vi fick kämpa länge. Men nu känns det bra.

Varför är frukostrasten så viktig?

– Att jobba fem timmar i sträck utan att få rast är ganska mastigt, så det var en liten seger.

En liten?

– En stor! Alla blev glada. Nu kan vi ta en macka och en kopp kaffe. Det är en guldkant som påverkar oss jättemycket. Mest betyder den för stämningen. Pressar man fem timmar i sträck utan vila går humöret ner. Rasten är en humörshöjare.

Ville arbetsledningen ha något i gengäld?

– Ja, Kuehne-Nagel, som sköter driften vid BMW:s reservdelslager, ville ha upp vissa resultat. Och de har blivit bättre, det är mer gröna siffror. Arbetsgivaren har summerat och utvärderat och det ser över lag bra ut. Så det verkar som vi får behålla rasten.

För ett år sen berättade ni i Transportarbetaren hur ni jobbat för att få till en dialog med arbetsgivaren. Hur är samarbetet nu?

– Mycket, mycket bättre än innan vi fick hjälp av Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Malmöavdelningen och startade klubben. Förr träffades vi knappt, men nu har vi möten med närmaste chefen en gång i veckan. Varje måndag klockan 14 tar vi upp säkerhet och hälsa. Händer det något större träffar vi ledningen på samverkansmöten.

Vad är bra med det?

– Att vi når direkt upp på ledningsnivå, i fall något händer. Ingen kan glida undan. Ledningen tar det vi säger på allvar. Förr var det kaos och ingen lyssnade.

Hur är det med klubbmöten för medlemmarna?

– Det har vi ett par gånger i månaden.

Har du något tips till andra klubbar och Transportmedlemmar?

– Det gäller att hålla liv i den fackliga verksamheten, annars är det lätt att allt somnar in. Du måste tjata på chefen, tjata, tjata, tjata. Ge er inte. Stå på er,

Vad händer nu hos er?

– Vi har börjat titta på arbetsmiljöföreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, alltså den psykosociala. Ledningen har gjort en enkätundersökning, som alla fick fylla i. Man fick komma in på kontoret och fylla i svaren i lugn och ro.  Nu har vi fått resultatet, ska ta upp det i styrelsen, på ett klubbmöte och ge feedback. Ledningen har redan gjort en del åtgärder. Det är kul att de tar frågan på allvar.

 

Fotnot. Föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) går att hitta på Arbetsmiljöverkets webb, av.se. Googla även på organisatorisk och social skyddsrond och systematiskt arbetsmiljöarbete för psykosociala frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Pensionärssektionen i Göteborg

Sökes: Transport-pensionärer!

Seniorer. – Var är ni, alla pensionärer? Sven Olof, Gösta, Jan-Erik, Käth, Christer, Stefan, Johnny och Bengt har samlats på Göteborgsavdelningen. Gänget utlovar varm vänskap, resor – och heta diskussioner.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Arbetsmiljö. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Hallå där!

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Månadens medlem
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Månadens avdelning
Trio från avdelning 6: ombudsman Mikael Ladman, ordförande Mikael Persson och ombudsman Örjan Jakobsson. När Transportarbetaren hälsade på var varken Monica Strandli, Jenny Franzén Nyström eller Sven-Åke Spets inne på kontoret.

Full fart på avdelning med fin utsikt

Avdelning 6 Värmland. Under omständigheterna öppet. Och mycket arbete ute, planering för studier och möten. Coronaanpassat. På kontoret i Karlstad finns folk som kan en hel del om säker arbetsmiljö.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.