Close
Jonny Kronbäck är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp.
Close
Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hur gjorde ni?

– Vi körde den gamla klassiska stilen, tjatade, tog upp rasten vid alla våra möten och bad chefen föra det vidare till ledningen. Det satt ganska hårt inne, så vi fick kämpa länge. Men nu känns det bra.

Varför är frukostrasten så viktig?

– Att jobba fem timmar i sträck utan att få rast är ganska mastigt, så det var en liten seger.

En liten?

– En stor! Alla blev glada. Nu kan vi ta en macka och en kopp kaffe. Det är en guldkant som påverkar oss jättemycket. Mest betyder den för stämningen. Pressar man fem timmar i sträck utan vila går humöret ner. Rasten är en humörshöjare.

Ville arbetsledningen ha något i gengäld?

– Ja, Kuehne-Nagel, som sköter driften vid BMW:s reservdelslager, ville ha upp vissa resultat. Och de har blivit bättre, det är mer gröna siffror. Arbetsgivaren har summerat och utvärderat och det ser över lag bra ut. Så det verkar som vi får behålla rasten.

För ett år sen berättade ni i Transportarbetaren hur ni jobbat för att få till en dialog med arbetsgivaren. Hur är samarbetet nu?

– Mycket, mycket bättre än innan vi fick hjälp av Transports ombudsman och regionala skyddsombud på Malmöavdelningen och startade klubben. Förr träffades vi knappt, men nu har vi möten med närmaste chefen en gång i veckan. Varje måndag klockan 14 tar vi upp säkerhet och hälsa. Händer det något större träffar vi ledningen på samverkansmöten.

Vad är bra med det?

– Att vi når direkt upp på ledningsnivå, i fall något händer. Ingen kan glida undan. Ledningen tar det vi säger på allvar. Förr var det kaos och ingen lyssnade.

Hur är det med klubbmöten för medlemmarna?

– Det har vi ett par gånger i månaden.

Har du något tips till andra klubbar och Transportmedlemmar?

– Det gäller att hålla liv i den fackliga verksamheten, annars är det lätt att allt somnar in. Du måste tjata på chefen, tjata, tjata, tjata. Ge er inte. Stå på er,

Vad händer nu hos er?

– Vi har börjat titta på arbetsmiljöföreskriften om organisatorisk och social arbetsmiljö, alltså den psykosociala. Ledningen har gjort en enkätundersökning, som alla fick fylla i. Man fick komma in på kontoret och fylla i svaren i lugn och ro.  Nu har vi fått resultatet, ska ta upp det i styrelsen, på ett klubbmöte och ge feedback. Ledningen har redan gjort en del åtgärder. Det är kul att de tar frågan på allvar.

 

Fotnot. Föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) går att hitta på Arbetsmiljöverkets webb, av.se. Googla även på organisatorisk och social skyddsrond och systematiskt arbetsmiljöarbete för psykosociala frågor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Pensionärssektionen i Göteborg

Sökes: Transport-pensionärer!

Seniorer. – Var är ni, alla pensionärer? Sven Olof, Gösta, Jan-Erik, Käth, Christer, Stefan, Johnny och Bengt har samlats på Göteborgsavdelningen. Gänget utlovar varm vänskap, resor – och heta diskussioner.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Arbetsmiljö. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.