Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia.
Foto: Privat

Ni planerar ett test-avsnitt, där ni ska hänga med yrkeskvinnor ut på vägarna. Hur är intresset att vara med?

– Gensvaret är väldigt bra. Vi blir positivt bemötta överallt där vi tipsar intresserade om att anmäla sitt intresse, på Facebook-nätverk och hos arbetsgivare. Flera hundra har hört av sig, det är lite mer än vi förväntade oss, och visar att vi inte är fel ute med vår idé.

Vilken typ av förare söker ni – och i vilka branscher?

– Alla sorters chaufförer, egentligen inte i några speciella branscher. Det kan vara kvinnor som kör regelbundna transporter och har återkommande kontakt med samma kunder, bärgare och allt möjligt. Förare av farligt gods är lite svårt att veta hur vi ska hantera rent praktiskt, men de får gärna anmäla sitt intresse och är en person intressant så får vi lösa det.

Vad händer just nu?

– Vi samlar in filmer där chaufförerna presenterar sig. Den som är intresserad kan spela in en enkel selfie-film där hon säger: ”Hej, hej jag heter Johanna” och berättar vad hon gör och var hon bor. Det behöver inte vara något komplicerat och är inget som ska visas sen.

Varför vill ni producera en tv-serie om kvinnor vid ratten?

– Det är ett yrkesliv vi gärna vill skildra. Det är intressant att försöka nå ut till kvinnor och tittare som inte sett kvinnliga chaufförer… fast det har nog de flesta gjort nu. Just nu är program-idén kvinnor, men den kan komma att utvecklas till transportarbetare över lag, män också. Vi har inte låst oss än, utan utvecklar hela tiden projektet.

Ni planerar att göra inspelningar för test-programmet under sommaren?

– Så är tanken, fast vi har inte riktigt spikat någon inspelningsplan än. Vi är ungefär på steg ett, av tio. Typ: Håller idén? Hur är de som visar intresse? Vi hoppas kunna lägga inspelningar i slutet av sommaren, om vädret är med oss.

När får ni veta om någon kanal nappar på idén – och köper in en hel serie program?

– Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på. Inköpen görs under olika perioder. Förhoppningsvis blir det klart under hösten, men det finns en period i januari också när vi kan sälja in våra idéer. I vår värld är det en ganska lång process från ax till limpa.

Hur många chaufförer räknar ni med att träffa för det första test-avsnittet?

– Det är för tidigt att säga, men vår grundtanke är fyra, fem personer. Vi kan inte ta för många om man ska få tid att lära känna förarna och vad de gör.

Har du fått någon uppfattning om kvinnliga chaufförer i din research för programmet?

– Min uppfattning är att de är väldigt stolta över sitt yrke och har en bra sammanhållning, inte bara kvinnor emellan utan inom hela branschen. Många har bra arbetsgivare och bra kunder de kör ut varor till. Kvinnorna verkar vara väldigt nöjda med sina jobb. Vissa har jobbat länge, andra är nya men den gemensamma nämnaren är yrkesstoltheten.

Har ni något namn på serien, som tv-tittarna kan spana efter?

– Nej, det har vi faktiskt inte än.

Fotnot: Du når Johanna Larsson på adressen johanna.larsson@fremantlemedia.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    25 juni, 2018

    Tom, vi skickar din kommentar vidare till Johanna Larsson som vi har intervjuat.

  2. Tom Ragnar:
    25 juni, 2018

    Ska du ha en duktig chaufför ska du kontakta min dotter Liselott Ragnar,när hon körde upp för Cbehörigheten så kom dom nån KM sen slängde besiktningsmannen sina papper på instrumentbrädan och sen sa han bara vilken naturbegåvning och det höll han på med tills dom var klara

Lästips:

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Transportarbetarens logga

Vi chaufförer borde få bättre betalt

Insändare. Enligt SCB var medianlönen i Sverige 30 900 kronor 2018. Medellönen för män i Sverige 2018 var 36 500 kronor, allt enligt SCB.

Transportarbetarens logga

Franska HD ger Uber bakläxa – förare inte ”fri yrkesutövare”

Plattformsarbetare. Chauffören borde ha varit anställd när han körde för Uber, för han hade inget fritt jobb. Det säger franska Högsta domstolen, och föraren kan nu kräva företaget på 800 000 kronor. Hundratals liknande rättsprocesser ligger i startgroparna i Frankrike.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.