Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia.
Foto: Privat

Ni planerar ett test-avsnitt, där ni ska hänga med yrkeskvinnor ut på vägarna. Hur är intresset att vara med?

– Gensvaret är väldigt bra. Vi blir positivt bemötta överallt där vi tipsar intresserade om att anmäla sitt intresse, på Facebook-nätverk och hos arbetsgivare. Flera hundra har hört av sig, det är lite mer än vi förväntade oss, och visar att vi inte är fel ute med vår idé.

Vilken typ av förare söker ni – och i vilka branscher?

– Alla sorters chaufförer, egentligen inte i några speciella branscher. Det kan vara kvinnor som kör regelbundna transporter och har återkommande kontakt med samma kunder, bärgare och allt möjligt. Förare av farligt gods är lite svårt att veta hur vi ska hantera rent praktiskt, men de får gärna anmäla sitt intresse och är en person intressant så får vi lösa det.

Vad händer just nu?

– Vi samlar in filmer där chaufförerna presenterar sig. Den som är intresserad kan spela in en enkel selfie-film där hon säger: ”Hej, hej jag heter Johanna” och berättar vad hon gör och var hon bor. Det behöver inte vara något komplicerat och är inget som ska visas sen.

Varför vill ni producera en tv-serie om kvinnor vid ratten?

– Det är ett yrkesliv vi gärna vill skildra. Det är intressant att försöka nå ut till kvinnor och tittare som inte sett kvinnliga chaufförer… fast det har nog de flesta gjort nu. Just nu är program-idén kvinnor, men den kan komma att utvecklas till transportarbetare över lag, män också. Vi har inte låst oss än, utan utvecklar hela tiden projektet.

Ni planerar att göra inspelningar för test-programmet under sommaren?

– Så är tanken, fast vi har inte riktigt spikat någon inspelningsplan än. Vi är ungefär på steg ett, av tio. Typ: Håller idén? Hur är de som visar intresse? Vi hoppas kunna lägga inspelningar i slutet av sommaren, om vädret är med oss.

När får ni veta om någon kanal nappar på idén – och köper in en hel serie program?

– Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på. Inköpen görs under olika perioder. Förhoppningsvis blir det klart under hösten, men det finns en period i januari också när vi kan sälja in våra idéer. I vår värld är det en ganska lång process från ax till limpa.

Hur många chaufförer räknar ni med att träffa för det första test-avsnittet?

– Det är för tidigt att säga, men vår grundtanke är fyra, fem personer. Vi kan inte ta för många om man ska få tid att lära känna förarna och vad de gör.

Har du fått någon uppfattning om kvinnliga chaufförer i din research för programmet?

– Min uppfattning är att de är väldigt stolta över sitt yrke och har en bra sammanhållning, inte bara kvinnor emellan utan inom hela branschen. Många har bra arbetsgivare och bra kunder de kör ut varor till. Kvinnorna verkar vara väldigt nöjda med sina jobb. Vissa har jobbat länge, andra är nya men den gemensamma nämnaren är yrkesstoltheten.

Har ni något namn på serien, som tv-tittarna kan spana efter?

– Nej, det har vi faktiskt inte än.

Fotnot: Du når Johanna Larsson på adressen johanna.larsson@fremantlemedia.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    25 juni, 2018

    Tom, vi skickar din kommentar vidare till Johanna Larsson som vi har intervjuat.

  2. Tom Ragnar:
    25 juni, 2018

    Ska du ha en duktig chaufför ska du kontakta min dotter Liselott Ragnar,när hon körde upp för Cbehörigheten så kom dom nån KM sen slängde besiktningsmannen sina papper på instrumentbrädan och sen sa han bara vilken naturbegåvning och det höll han på med tills dom var klara

Lästips:

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Förarbristen allt värre

Chaufförer. Trots att tusentals lastbilsförare rekryterats till landets åkerier förra året blir bristen allt större. Bara i år behövs 3 650 lastbilsförare och 50 000 de närmaste tio åren, enligt Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya).

Mathias

En natt i tunnelbanan

Arbetsplats: Tunnelbanan. Mathias har blivit tv-kändis. I sju säsonger har Kanal 5 följt ordningsvakter i tunnelbanan. När serien sänds möter de mycket större förståelse för sitt ibland våldsamma jobb.

Hallå där!
Plogbil i snöväder

Anna Arvidsson

… på VTI, som leder ett projekt för effektivare halkbekämpning.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Månadens medlem
Jonas Hansson

Hjärterum för lastbilar

Modellbygge. I lastbilsförare Jonas Hanssons hus i Kilafors finns inte mycket stjärterum. – De jäkla lastbilarna är överallt. Ibland känns det lite mycket. Men det är roligt att hålla på, som avkoppling efter jobbet.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Tora Nord

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Hallå där!
Några av cirka 50 Transportmedlemmar och familjemedlemmar som blev bjudna på Liseberg, för ett skadestånd som arbetsgivaren fått betala.

Magnus Kvilén

… styrelseledamot i Transportklubben på UPS i Göteborg, som bjöd alla medlemmar och deras familjer till Liseberg.

Månadens klubb
Halva klubbstyrelsen på Securitas i Närke: Sirke Karlsson, ordförande, och Mattias Hansson, ledamot. Saknas gör sekreteraren Oscar Rosén och suppleanten Daniel Erschler.

Securitasklubben kan räkna segrarna

Securitas i Närke. Samarbetet med facket och skyddsombuden var dåligt. Företaget missade gång på gång att informera. Det blev förhandling – och under hösten kommer alla anställda på Securitas i Närke att kompenseras med både en betald utbildningsdag och någon rolig aktivitet.

Månadens medlem
Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Cyklar. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Val 2018
Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Månadens medlem
Frank Lillvik på Himalaya

Från fattig byskola till svindlande höjder

Volontär. Nio veckor gav mersmak: Förra vårvintern var Frank Lillvik datalärare i en fattig by i Nepal. I år blev det några veckor i skolan och byn igen – sedan vandring och klättring i Himalaya.

Månadens klubb
Oxelösunds hamnklubb

Klubben som varit med sedan 1897

Oxelösunds hamn. Senaste fackliga striden – och segern – i Oxelösunds hamn handlade om komptids-banken. Förut la arbetsgivaren ut kompledighet när det passade produktionen. Nu väljer hamnarbetarna om de vill ta semester eller komp när de har beviljats ledighet.