Hallå där!

Johanna Larsson

… Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia, som söker kvinnliga chaufförer till en eventuell tv-serie.

Johanna Larsson, på produktionsbolaget Fremantlemedia.
Foto: Privat

Ni planerar ett test-avsnitt, där ni ska hänga med yrkeskvinnor ut på vägarna. Hur är intresset att vara med?

– Gensvaret är väldigt bra. Vi blir positivt bemötta överallt där vi tipsar intresserade om att anmäla sitt intresse, på Facebook-nätverk och hos arbetsgivare. Flera hundra har hört av sig, det är lite mer än vi förväntade oss, och visar att vi inte är fel ute med vår idé.

Vilken typ av förare söker ni – och i vilka branscher?

– Alla sorters chaufförer, egentligen inte i några speciella branscher. Det kan vara kvinnor som kör regelbundna transporter och har återkommande kontakt med samma kunder, bärgare och allt möjligt. Förare av farligt gods är lite svårt att veta hur vi ska hantera rent praktiskt, men de får gärna anmäla sitt intresse och är en person intressant så får vi lösa det.

Vad händer just nu?

– Vi samlar in filmer där chaufförerna presenterar sig. Den som är intresserad kan spela in en enkel selfie-film där hon säger: ”Hej, hej jag heter Johanna” och berättar vad hon gör och var hon bor. Det behöver inte vara något komplicerat och är inget som ska visas sen.

Varför vill ni producera en tv-serie om kvinnor vid ratten?

– Det är ett yrkesliv vi gärna vill skildra. Det är intressant att försöka nå ut till kvinnor och tittare som inte sett kvinnliga chaufförer… fast det har nog de flesta gjort nu. Just nu är program-idén kvinnor, men den kan komma att utvecklas till transportarbetare över lag, män också. Vi har inte låst oss än, utan utvecklar hela tiden projektet.

Ni planerar att göra inspelningar för test-programmet under sommaren?

– Så är tanken, fast vi har inte riktigt spikat någon inspelningsplan än. Vi är ungefär på steg ett, av tio. Typ: Håller idén? Hur är de som visar intresse? Vi hoppas kunna lägga inspelningar i slutet av sommaren, om vädret är med oss.

När får ni veta om någon kanal nappar på idén – och köper in en hel serie program?

– Det kan jag faktiskt inte riktigt svara på. Inköpen görs under olika perioder. Förhoppningsvis blir det klart under hösten, men det finns en period i januari också när vi kan sälja in våra idéer. I vår värld är det en ganska lång process från ax till limpa.

Hur många chaufförer räknar ni med att träffa för det första test-avsnittet?

– Det är för tidigt att säga, men vår grundtanke är fyra, fem personer. Vi kan inte ta för många om man ska få tid att lära känna förarna och vad de gör.

Har du fått någon uppfattning om kvinnliga chaufförer i din research för programmet?

– Min uppfattning är att de är väldigt stolta över sitt yrke och har en bra sammanhållning, inte bara kvinnor emellan utan inom hela branschen. Många har bra arbetsgivare och bra kunder de kör ut varor till. Kvinnorna verkar vara väldigt nöjda med sina jobb. Vissa har jobbat länge, andra är nya men den gemensamma nämnaren är yrkesstoltheten.

Har ni något namn på serien, som tv-tittarna kan spana efter?

– Nej, det har vi faktiskt inte än.

Fotnot: Du når Johanna Larsson på adressen johanna.larsson@fremantlemedia.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    25 juni, 2018

    Tom, vi skickar din kommentar vidare till Johanna Larsson som vi har intervjuat.

  2. Tom Ragnar:
    25 juni, 2018

    Ska du ha en duktig chaufför ska du kontakta min dotter Liselott Ragnar,när hon körde upp för Cbehörigheten så kom dom nån KM sen slängde besiktningsmannen sina papper på instrumentbrädan och sen sa han bara vilken naturbegåvning och det höll han på med tills dom var klara

Lästips:

Camilla Rogerstam

Utan sjukpenning, jobb och a-kassa

Arbetsmarknad. Chauffören Camilla Rogerstam är en av tusentals som hamnat i kläm mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. I dag står hon utan arbete, inkomst eller ersättning. En läkare skriver ett kompletterande utlåtande som kommer in för sent. – Det har fått katastrofala konsekvenser, säger hon.

Hans Envall

Ta hand om dina leder!

Hälsa. Hans Envall bet ihop och jobbade på trots att smärtorna i höften och nedåt förvärrades. Men vid 63 tog det stopp. Då kunde han inte längre fortsätta som lastbilschaufför. I dag är artrosen så svår att han knappt kan gå. Än mindre komma upp på sin vespa.

Jessica Thorzén

Jessica har drömjobbet

Turné. Jessica Thorzén är chauffören som hamnade i musiksvängen och ligger ute på turnéer med rockband, cirkusar och shower. Ett jobb som har breddat hennes musiksmak mer än hon någonsin anat.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.