Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Johan Granlund
Johan Granlund

Vem tar upp din mantel när det gäller kurvornas lutning och risken för tunga fordon att välta?

– Bra fråga, det har jag inte tänkt på. Men jag hoppas och tror att frågan snurrar på som ett självspelande piano.

Har analys- och teknikkonsultföretaget WSP någon som ersätter dig när du slutar som vägexpert?

– Företaget har väldigt kunnigt folk i världen, framför allt i Australien och Nya Zeeland. Där finns det varningsskyltar med en vältande lastbil vid alla farliga kurvor. Och här på hemmaplan finns det flera som ägnar sig åt vägteknik, även om de inte har specialiserat sig på kurvor.

Är du nöjd med hur Transportstyrelsen har hanterat din kunskap?

– Min forskningsrapport finns med när myndigheten skriver om sina föreskrifter om hur vägar ska byggas. Jag har inte sett de nya byggreglerna än, men har full förståelse för att det tar tid. I det sammanhanget är doseringen av kurvorna bara en liten del, även om den har varit en gigantisk del av mitt liv.

Varje dag välter två lastbilar på svenska vägar, redovisade du för några år sedan? Hur ser framtiden ut?

– Förhoppningsvis minskar antalet! Inte bara för att vägar åtgärdas, utan också för att det finns mer relevant elektronik i bilarna.

Till slut: Kommer du att ge dig in i produktionen av byggmaterial från bergtäkter och grustäkter med samma passion som trafiksäkerhetsarbetet?

– Absolut (skratt) det är en personlig egenskap. Porfyr är lika hårt som stål – och det bryter min far sedan många år i ett område där berggrunden annars består av svaga material som förhårdnad lera eller sandsten. Han är 72 år och vid årsskiftet kliver jag in i familjeföretaget Helgums Grus i Sollefteå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Scanias extralånga lastbilsekipage bildar konvoj och ingår i en aktion för att Europa ska godkänna konvojkörning. På väg från Södertälje

Yrkesförare kör allt säkrare

Chaufför. De flesta lastbilschaufförer trivs på jobbet. Och de har blivit bättre på att följa lagar och regler, visar den senaste tillståndsmätningen från Transportstyrelsen.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Hallå där!

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.

Tack Tidningsbudet, du räddade misses liv!

Tidningsbud. På sin utdelningsrunda upptäckte Annica Andreasen den stelfrusna katten som satt mitt i körbanan. Tack vare tidningsbudets ingripande fördes katten till värmen på kontoret i tidningshuset i Mariestad. En efterlysning gav snabbt resultat och 18-åriga missen kunde återförenas med matte.

Effektiva godscyklar sparar på klimatet

Bud. Eldrivna lastcyklar sparar på både miljö och pengar. Forskning visar att vinsterna är stora när de tar över från budbilar i innerstäderna.

Månadens klubb
Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Förslag om rimligare bedömningar av ersättning till sjuka

Sjukförsäkring. Mindre tryck på sjukskrivna att lämna sina jobb för att söka andra. Och bättre möjligheter till rehabilitering. Det är några av inslagen i utredningen om förändringar av sjukförsäkringen som lades fram i dag.