Lastbilschauffören Magnus Stenhols
Close
Allt är inte bra på hemmafronten. Lastbilschauffören Magnus Stenhols efterlyser som fackligt förtroendevald förbättringar i arbetsmiljön. Men framför allt vill han att frågorna lyfts på det globala planet. Det är inte bara något som berör chaufförer i Stockholm eller Sverige eller inom Europa, betonar han.
Close
Chaufförslöner i Europa

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

– Nu verkar polackerna ha blivit för dyra, i stället tar man in folk från Moldavien. Det finns många som kör under eländiga förhållanden, säger Magnus Stenhols.

Han parkerar lastbilen under björkarna som kantar villagatan i Täby, en av huvudstadens mest välmående kranskommuner. Han är bokstavligen på sin mammas gata, född och uppvuxen och fortfarande bosatt, i närheten. I jobbet kör han i dag för Schenker, framför allt i norra Stockholmsregionen.

Många av arbetskamraterna kommer från början från andra länder. Hos Sveriges största arbetsgivare inom åkerinäringen utlovas trygghet: ”Det är självklart att du ska ha kollektivanställning, fasta arbetstider och alltid rätt till rast. Din lön kommer i tid, varje månad, året om.” heter det på det tyska bolagets hemsida i chaufförsbristens tid.

”Måste vara kompromissvillig”

– Det är jättebra med kollektivavtal, men jag tror inte att det behöver vara en förutsättning för bra villkor. Nu gäller det att alla jobbar för bättre villkor, globalt. Då måste man vara kompromissvillig, säger Magnus Stenhols.

– Det handlar om allas framtid, vi kommer inte att klara den här planeten om vi inte sprider välståndet.

När Magnus Stenhols framför sina åsikter om allas rätt till det goda arbetslivet har han ofta fått höra invändningar – vi får det sämre, menar skeptikerna.

– Då brukar jag svara att man inte behöver tre tv-apparater i huset eller två utlandsresor varje år.

Han är tveksam till att kalla sig privilegierad vid en jämförelse med andra yrkesförare i Europa.

– Det finns många som har det sämre och det finns många problem i branschen. Men jämfört med genomsnittsmannen i Stockholm har vi det sämre, lönemässigt, säger Magnus Stenhols. Han har en ingenjörsexamen i grunden och har tidigare undervisat i matematik och teknik.

Fackligt aktiv

En kompis, som visste att Magnus ville köra lastbil, lockade honom att prova genom att köra sopbil. Och på den vägen är det sedan 20 år. Numera är Magnus Stenhols ordförande i Transports klubb hos Schenker Stockholm. Han är också skyddsombud, ett uppdrag som ofta är svårt och där han upplever att facket alltmer motarbetas.

– Det är ett bra jobb, roligt att vara ute och åka och träffa folk. Men det finns mycket att göra när det gäller arbetsmiljön, även när det gäller hur man driver ett företag.

 

Fotnot: En lastbilsförare i Stockholms har efter fyra år i yrket en grundlön på 27 058 kronor, samt en premiekompensation på 700 kronor, i månaden enligt det gällande kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sverigekarta

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.