Lastbilschauffören Magnus Stenhols
Close
Allt är inte bra på hemmafronten. Lastbilschauffören Magnus Stenhols efterlyser som fackligt förtroendevald förbättringar i arbetsmiljön. Men framför allt vill han att frågorna lyfts på det globala planet. Det är inte bara något som berör chaufförer i Stockholm eller Sverige eller inom Europa, betonar han.
Close
Chaufförslöner i Europa

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

– Nu verkar polackerna ha blivit för dyra, i stället tar man in folk från Moldavien. Det finns många som kör under eländiga förhållanden, säger Magnus Stenhols.

Han parkerar lastbilen under björkarna som kantar villagatan i Täby, en av huvudstadens mest välmående kranskommuner. Han är bokstavligen på sin mammas gata, född och uppvuxen och fortfarande bosatt, i närheten. I jobbet kör han i dag för Schenker, framför allt i norra Stockholmsregionen.

Många av arbetskamraterna kommer från början från andra länder. Hos Sveriges största arbetsgivare inom åkerinäringen utlovas trygghet: ”Det är självklart att du ska ha kollektivanställning, fasta arbetstider och alltid rätt till rast. Din lön kommer i tid, varje månad, året om.” heter det på det tyska bolagets hemsida i chaufförsbristens tid.

”Måste vara kompromissvillig”

– Det är jättebra med kollektivavtal, men jag tror inte att det behöver vara en förutsättning för bra villkor. Nu gäller det att alla jobbar för bättre villkor, globalt. Då måste man vara kompromissvillig, säger Magnus Stenhols.

– Det handlar om allas framtid, vi kommer inte att klara den här planeten om vi inte sprider välståndet.

När Magnus Stenhols framför sina åsikter om allas rätt till det goda arbetslivet har han ofta fått höra invändningar – vi får det sämre, menar skeptikerna.

– Då brukar jag svara att man inte behöver tre tv-apparater i huset eller två utlandsresor varje år.

Han är tveksam till att kalla sig privilegierad vid en jämförelse med andra yrkesförare i Europa.

– Det finns många som har det sämre och det finns många problem i branschen. Men jämfört med genomsnittsmannen i Stockholm har vi det sämre, lönemässigt, säger Magnus Stenhols. Han har en ingenjörsexamen i grunden och har tidigare undervisat i matematik och teknik.

Fackligt aktiv

En kompis, som visste att Magnus ville köra lastbil, lockade honom att prova genom att köra sopbil. Och på den vägen är det sedan 20 år. Numera är Magnus Stenhols ordförande i Transports klubb hos Schenker Stockholm. Han är också skyddsombud, ett uppdrag som ofta är svårt och där han upplever att facket alltmer motarbetas.

– Det är ett bra jobb, roligt att vara ute och åka och träffa folk. Men det finns mycket att göra när det gäller arbetsmiljön, även när det gäller hur man driver ett företag.

 

Fotnot: En lastbilsförare i Stockholms har efter fyra år i yrket en grundlön på 27 058 kronor, samt en premiekompensation på 700 kronor, i månaden enligt det gällande kollektivavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

9/9: Dag att uppmärksamma landets alla yrkesförare

Chaufförer. De får Sverige att rulla alla dagar, året om. De ser till att såväl folk som fä, bullar och bulk kommer fram. Den 9 september är Yrkesförarens dag.

”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Skyddsombud stoppar farlig sophämtning

Miljö. Förra husägaren drog ut sopkärlet till vägen, men den nya vägrar. Inför risken att backande miljöarbetare ska hamna i diket har Transports regionala skyddsombud stoppat hämtningen vid huset, utanför Skurup.

Extremt år för a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa har lyckats hålla nere den tid arbetslösa får vänta på ersättning. Men både tillströmning av nya medlemmar och många arbetslösa har gjort trycket extremt hårt.

Göteborgs hamn

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.