Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ser årets valrörelse som en kamp på liv och död för LO-medlemmarna.
Close

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Almedalen 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

LO har en egen mötesplats ett stenkast från hamnen. Här håller både LO och fackförbunden seminarier under de intensiva dagar då stora delar av politikerkåren, lobbyister, fack, medier och näringsliv samlas i Visby.

Transport har i år två egna seminarier – ett om problemen i åkeribranschen och ett om den så kallade plattformsekonomin som tenderar att sudda ut de traditionella gränserna mellan arbetsgivare, anställd och företagare.

På söndagens LO-seminarium sa Karl-Petter Thorwaldsson:

– Hittills har valdebatten nästan bara handlat om migrationen och vilka partier som vill göra upp med SD. Men det händer en massa annat. I fackföreningsrörelsen är vi oroliga över en rad förslag som de borgerliga partierna nu lägger fram. Förslag som hotar välfärden.

– Det sker samtidigt som övriga länder hyllar vår svenska modell. Vi har världens högsta lägstalöner. Ändå är vi världens sjunde mest konkurrenskraftiga ekonomi!

Thorwaldsson pekade på hörnstenarna i den svenska modellen. Starka parter på arbetsmarknaden som gör upp om löner och andra anställningsvillkor. Ett generellt välfärdssystem som ska leverera trygghet…

Det är pelare som de borgerliga, enligt LO-basen, nu vill underminera genom bland annat sänkta minimilöner, urholkad konflikträtt och en uppluckring av turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.

– Andra länder har redan provat den vägen. Tyskland införde så kallade minijobs, med lägre löner. Det har lett till att lönerna sjunkit generellt på hela den tyska arbetsmarknaden.

– Med borgarnas politik kommer vi att få ännu mer av otrygga anställningar i Sverige. De vill öka klyftorna ännu mer, trots att jämställdhet visat sig vara en framgång.

Karl-Petter Thorwaldsson beskrev orättvisorna på arbetsmarknaden. Hur exempelvis byggjobbare nästan alltid har fasta heltidsjobb att gå till – samtidigt som Handels medlemmar knappt vet hur arbetstiden ser ut nästkommande vecka.

– Hyvling av tjänster är det värsta skit som uppfunnits, anförde LO-basen. Vi förlorade en juridisk process, en boll som tyvärr gick ”stolpe ut” i Arbetsdomstolen. Numera kan arbetsgivarna från en vecka till en annan minska arbetstiden för anställda.

– Jag är inte dum, jag förstår varför Ikea och andra arbetsgivare hyvlar. De får ju 100 procent flexibilitet. Men här måste vi få en lagändring och det är bra att Socialdemokraterna utlovar en sådan.

I talarstolen fick han frågan om vad som är den absolut viktigaste frågan i valet:

– Just jämställdheten är det jag är mest oroad över. Det är redan så att ökade klyftor gjort att människor inte riktigt litar på välfärdssystemet. Här måste vi lägga krutet. Se till att klyftorna inte växer ännu mer.

Thorwaldsson tycker att väljarna ska kräva klart besked av Moderaterna. Var står partiet i frågan om en uppluckring av las?

– Turordningsreglerna är otroligt viktiga. Utan dem är facket maktlöst vid uppsägningar.

Pessimismen i världen?

Jo, Thorwaldsson ser en utbredd sådan:

– Den finns i många länder och är främsta orsaken till att Donald Trump kom till makten i USA, till att England vill lämna EU. Det bästa motmedlet är att skapa hopp om en bättre framtid. Exempelvis trygga jobb, bra äldreomsorg och fungerande sjukvård.

Vem är arbetarrörelsens huvudmotståndare i en valrörelse där Moderaterna och SD är i det närmaste lika stora?

Thorwaldsson:

– Ingen talar ännu om Jimmie Åkesson som en statsministerkandidat. Det vore ett skräckscenario. LO gillar inte SD och SD gillar inte LO. Mycket av energin i SD kommer ändå från Moderaterna.

– LO har som mål att vi ska ringa en halv miljon medlemmar före valet. Vi vill att LO-arbetarna ska välja Socialdemokraterna i valet mellan S och SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Att Thorvaldsson är livrädd för SD bekräftas av att han vägrade ställa upp i en debatt med en SD-kvinna (160cm lång). Förmodligen var det inte den fysiska rädslan utan den psykiska, att åter förlora röster till SD. Höjda bensinpriser, höjda p-avgifter, höjda skatter påverkar folk som arbetar på ett mer påtagligt sätt än pratet om trygghet och välfärd. Trats högkonjunktur, trots sysselsättningsgrad så är äldrevården eftersatt, sjukvårdens köer långa, vägarnas standard sämre, rättsväsendet förmåga att lösa brott sämre. Detta är en upplevd verklighet för många, framför allt för de som arbetar och skall försörja sig och sin familj. "Vi måste ta människors oro på allvar" morsning. I Sverige kallar man till möten, det påminner om Galenskaparnas låt bara sport. "och så pratar dom och pratar dom och tjatar dom tjatar om hit och dit och av och an, bara flosk bara flosk bara massor utav flosk. Slutligen vinster i välfärden, Uppsala Kommun bildade ett parkeringsbolag och höjde p-avgifterna i staden med 100%. Innan första intäkten hade kommit in så var kostnaden för bolaget uppe 1 en miljon. I styrelsen satt ett halv fotbollslag och uppbar arvoden, alla politiker, ja SD fick inte va mää. AB-bolag betalar statlig skatt på vinsten, vad hände med den? jo man transporterade över vinstpengarna i p-bolaget via koncernbidrag till nästa bolag som gjorde förlust med liknande fotbollslag i styrelsen. Arvoderade förstås- och så där håller det på tills "resurserna" är slut och man kan som komunmedborgare hälsa på de nya potthålen i gatan.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Corona stoppar avtalsrörelsen

Avtal 2020. Avtalsrörelsen skjuts upp. LO och Svenskt Näringsliv vill förlänga gällande avtal till i höst. Coronavirusets spridning ligger bakom överenskommelsen.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionspremier. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Anna Almqvist

... LO-ekonom, som står bakom årets rapport om löneskillnaden mellan en industriarbetare och näringslivets direktörer, landets höga tjänstemän samt de folkvalda topparna.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.