Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ser årets valrörelse som en kamp på liv och död för LO-medlemmarna.
Close

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Almedalen 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

LO har en egen mötesplats ett stenkast från hamnen. Här håller både LO och fackförbunden seminarier under de intensiva dagar då stora delar av politikerkåren, lobbyister, fack, medier och näringsliv samlas i Visby.

Transport har i år två egna seminarier – ett om problemen i åkeribranschen och ett om den så kallade plattformsekonomin som tenderar att sudda ut de traditionella gränserna mellan arbetsgivare, anställd och företagare.

På söndagens LO-seminarium sa Karl-Petter Thorwaldsson:

– Hittills har valdebatten nästan bara handlat om migrationen och vilka partier som vill göra upp med SD. Men det händer en massa annat. I fackföreningsrörelsen är vi oroliga över en rad förslag som de borgerliga partierna nu lägger fram. Förslag som hotar välfärden.

– Det sker samtidigt som övriga länder hyllar vår svenska modell. Vi har världens högsta lägstalöner. Ändå är vi världens sjunde mest konkurrenskraftiga ekonomi!

Thorwaldsson pekade på hörnstenarna i den svenska modellen. Starka parter på arbetsmarknaden som gör upp om löner och andra anställningsvillkor. Ett generellt välfärdssystem som ska leverera trygghet…

Det är pelare som de borgerliga, enligt LO-basen, nu vill underminera genom bland annat sänkta minimilöner, urholkad konflikträtt och en uppluckring av turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.

– Andra länder har redan provat den vägen. Tyskland införde så kallade minijobs, med lägre löner. Det har lett till att lönerna sjunkit generellt på hela den tyska arbetsmarknaden.

– Med borgarnas politik kommer vi att få ännu mer av otrygga anställningar i Sverige. De vill öka klyftorna ännu mer, trots att jämställdhet visat sig vara en framgång.

Karl-Petter Thorwaldsson beskrev orättvisorna på arbetsmarknaden. Hur exempelvis byggjobbare nästan alltid har fasta heltidsjobb att gå till – samtidigt som Handels medlemmar knappt vet hur arbetstiden ser ut nästkommande vecka.

– Hyvling av tjänster är det värsta skit som uppfunnits, anförde LO-basen. Vi förlorade en juridisk process, en boll som tyvärr gick ”stolpe ut” i Arbetsdomstolen. Numera kan arbetsgivarna från en vecka till en annan minska arbetstiden för anställda.

– Jag är inte dum, jag förstår varför Ikea och andra arbetsgivare hyvlar. De får ju 100 procent flexibilitet. Men här måste vi få en lagändring och det är bra att Socialdemokraterna utlovar en sådan.

I talarstolen fick han frågan om vad som är den absolut viktigaste frågan i valet:

– Just jämställdheten är det jag är mest oroad över. Det är redan så att ökade klyftor gjort att människor inte riktigt litar på välfärdssystemet. Här måste vi lägga krutet. Se till att klyftorna inte växer ännu mer.

Thorwaldsson tycker att väljarna ska kräva klart besked av Moderaterna. Var står partiet i frågan om en uppluckring av las?

– Turordningsreglerna är otroligt viktiga. Utan dem är facket maktlöst vid uppsägningar.

Pessimismen i världen?

Jo, Thorwaldsson ser en utbredd sådan:

– Den finns i många länder och är främsta orsaken till att Donald Trump kom till makten i USA, till att England vill lämna EU. Det bästa motmedlet är att skapa hopp om en bättre framtid. Exempelvis trygga jobb, bra äldreomsorg och fungerande sjukvård.

Vem är arbetarrörelsens huvudmotståndare i en valrörelse där Moderaterna och SD är i det närmaste lika stora?

Thorwaldsson:

– Ingen talar ännu om Jimmie Åkesson som en statsministerkandidat. Det vore ett skräckscenario. LO gillar inte SD och SD gillar inte LO. Mycket av energin i SD kommer ändå från Moderaterna.

– LO har som mål att vi ska ringa en halv miljon medlemmar före valet. Vi vill att LO-arbetarna ska välja Socialdemokraterna i valet mellan S och SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Att Thorvaldsson är livrädd för SD bekräftas av att han vägrade ställa upp i en debatt med en SD-kvinna (160cm lång). Förmodligen var det inte den fysiska rädslan utan den psykiska, att åter förlora röster till SD. Höjda bensinpriser, höjda p-avgifter, höjda skatter påverkar folk som arbetar på ett mer påtagligt sätt än pratet om trygghet och välfärd. Trats högkonjunktur, trots sysselsättningsgrad så är äldrevården eftersatt, sjukvårdens köer långa, vägarnas standard sämre, rättsväsendet förmåga att lösa brott sämre. Detta är en upplevd verklighet för många, framför allt för de som arbetar och skall försörja sig och sin familj. "Vi måste ta människors oro på allvar" morsning. I Sverige kallar man till möten, det påminner om Galenskaparnas låt bara sport. "och så pratar dom och pratar dom och tjatar dom tjatar om hit och dit och av och an, bara flosk bara flosk bara massor utav flosk. Slutligen vinster i välfärden, Uppsala Kommun bildade ett parkeringsbolag och höjde p-avgifterna i staden med 100%. Innan första intäkten hade kommit in så var kostnaden för bolaget uppe 1 en miljon. I styrelsen satt ett halv fotbollslag och uppbar arvoden, alla politiker, ja SD fick inte va mää. AB-bolag betalar statlig skatt på vinsten, vad hände med den? jo man transporterade över vinstpengarna i p-bolaget via koncernbidrag till nästa bolag som gjorde förlust med liknande fotbollslag i styrelsen. Arvoderade förstås- och så där håller det på tills "resurserna" är slut och man kan som komunmedborgare hälsa på de nya potthålen i gatan.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Transportarbetarens logga

Transportsektorns klimatmål – en politisk önskedröm?

Klimathotet. Nästa år lägger Postnord ned posttågen till Sundsvall och flyttar över brevsäckarna på lastbil. Det går stick i stäv med Postnords eget miljöprogram och mot politiska mål som säger att mer gods ska gå på järnväg. Beskedet ger näring åt miljöforskaren Per Kågesons slutsats. Att Sverige inte kommer att klara det uppställda klimatmålet för transportsektorn till 2030.

Transportarbetarens logga

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.