Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson ser årets valrörelse som en kamp på liv och död för LO-medlemmarna.
Close

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Almedalen 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.

LO har en egen mötesplats ett stenkast från hamnen. Här håller både LO och fackförbunden seminarier under de intensiva dagar då stora delar av politikerkåren, lobbyister, fack, medier och näringsliv samlas i Visby.

Transport har i år två egna seminarier – ett om problemen i åkeribranschen och ett om den så kallade plattformsekonomin som tenderar att sudda ut de traditionella gränserna mellan arbetsgivare, anställd och företagare.

På söndagens LO-seminarium sa Karl-Petter Thorwaldsson:

– Hittills har valdebatten nästan bara handlat om migrationen och vilka partier som vill göra upp med SD. Men det händer en massa annat. I fackföreningsrörelsen är vi oroliga över en rad förslag som de borgerliga partierna nu lägger fram. Förslag som hotar välfärden.

– Det sker samtidigt som övriga länder hyllar vår svenska modell. Vi har världens högsta lägstalöner. Ändå är vi världens sjunde mest konkurrenskraftiga ekonomi!

Thorwaldsson pekade på hörnstenarna i den svenska modellen. Starka parter på arbetsmarknaden som gör upp om löner och andra anställningsvillkor. Ett generellt välfärdssystem som ska leverera trygghet…

Det är pelare som de borgerliga, enligt LO-basen, nu vill underminera genom bland annat sänkta minimilöner, urholkad konflikträtt och en uppluckring av turordningsreglerna i lagen om anställningsskydd.

– Andra länder har redan provat den vägen. Tyskland införde så kallade minijobs, med lägre löner. Det har lett till att lönerna sjunkit generellt på hela den tyska arbetsmarknaden.

– Med borgarnas politik kommer vi att få ännu mer av otrygga anställningar i Sverige. De vill öka klyftorna ännu mer, trots att jämställdhet visat sig vara en framgång.

Karl-Petter Thorwaldsson beskrev orättvisorna på arbetsmarknaden. Hur exempelvis byggjobbare nästan alltid har fasta heltidsjobb att gå till – samtidigt som Handels medlemmar knappt vet hur arbetstiden ser ut nästkommande vecka.

– Hyvling av tjänster är det värsta skit som uppfunnits, anförde LO-basen. Vi förlorade en juridisk process, en boll som tyvärr gick ”stolpe ut” i Arbetsdomstolen. Numera kan arbetsgivarna från en vecka till en annan minska arbetstiden för anställda.

– Jag är inte dum, jag förstår varför Ikea och andra arbetsgivare hyvlar. De får ju 100 procent flexibilitet. Men här måste vi få en lagändring och det är bra att Socialdemokraterna utlovar en sådan.

I talarstolen fick han frågan om vad som är den absolut viktigaste frågan i valet:

– Just jämställdheten är det jag är mest oroad över. Det är redan så att ökade klyftor gjort att människor inte riktigt litar på välfärdssystemet. Här måste vi lägga krutet. Se till att klyftorna inte växer ännu mer.

Thorwaldsson tycker att väljarna ska kräva klart besked av Moderaterna. Var står partiet i frågan om en uppluckring av las?

– Turordningsreglerna är otroligt viktiga. Utan dem är facket maktlöst vid uppsägningar.

Pessimismen i världen?

Jo, Thorwaldsson ser en utbredd sådan:

– Den finns i många länder och är främsta orsaken till att Donald Trump kom till makten i USA, till att England vill lämna EU. Det bästa motmedlet är att skapa hopp om en bättre framtid. Exempelvis trygga jobb, bra äldreomsorg och fungerande sjukvård.

Vem är arbetarrörelsens huvudmotståndare i en valrörelse där Moderaterna och SD är i det närmaste lika stora?

Thorwaldsson:

– Ingen talar ännu om Jimmie Åkesson som en statsministerkandidat. Det vore ett skräckscenario. LO gillar inte SD och SD gillar inte LO. Mycket av energin i SD kommer ändå från Moderaterna.

– LO har som mål att vi ska ringa en halv miljon medlemmar före valet. Vi vill att LO-arbetarna ska välja Socialdemokraterna i valet mellan S och SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    9 juli, 2018

    Att Thorvaldsson är livrädd för SD bekräftas av att han vägrade ställa upp i en debatt med en SD-kvinna (160cm lång). Förmodligen var det inte den fysiska rädslan utan den psykiska, att åter förlora röster till SD. Höjda bensinpriser, höjda p-avgifter, höjda skatter påverkar folk som arbetar på ett mer påtagligt sätt än pratet om trygghet och välfärd. Trats högkonjunktur, trots sysselsättningsgrad så är äldrevården eftersatt, sjukvårdens köer långa, vägarnas standard sämre, rättsväsendet förmåga att lösa brott sämre. Detta är en upplevd verklighet för många, framför allt för de som arbetar och skall försörja sig och sin familj. "Vi måste ta människors oro på allvar" morsning. I Sverige kallar man till möten, det påminner om Galenskaparnas låt bara sport. "och så pratar dom och pratar dom och tjatar dom tjatar om hit och dit och av och an, bara flosk bara flosk bara massor utav flosk. Slutligen vinster i välfärden, Uppsala Kommun bildade ett parkeringsbolag och höjde p-avgifterna i staden med 100%. Innan första intäkten hade kommit in så var kostnaden för bolaget uppe 1 en miljon. I styrelsen satt ett halv fotbollslag och uppbar arvoden, alla politiker, ja SD fick inte va mää. AB-bolag betalar statlig skatt på vinsten, vad hände med den? jo man transporterade över vinstpengarna i p-bolaget via koncernbidrag till nästa bolag som gjorde förlust med liknande fotbollslag i styrelsen. Arvoderade förstås- och så där håller det på tills "resurserna" är slut och man kan som komunmedborgare hälsa på de nya potthålen i gatan.

Lästips:

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.