Fågelungar.
Close
Vaktel är en mycket liten hönsras, vuxna fåglar väger mellan 250 och 300 gram.
Close
Månadens medlem

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Jessica BjörkfallHon har inrett köket till kycklingfarm. Flera hundra ägg och fåglar passerar under kläckningssäsongen, de flesta vaktlar.

– Jag minns inte riktigt hur det började … men jag har alltid gillat fåglar och så fick jag en gammal kläckningsmaskin av mina föräldrar, säger Jessica Björkfall.

För att starta kycklinguppfödning började hon med att köpa på sig ägg från flera olika kullar.

– Du skulle bara veta hur många ägg som skickas med posten.

Nu finns det fem kläckningsmaskiner i hushållet. Äggen vilar någon dag i rumstemperatur innan de ska in i maskinen. Sedan följer 18 dagar i 37,5 graders värme och 45 procents fuktighet.

– Jag höjer temperaturen de sista dagarna, berättar Jessica Björkfall. Det ska simulera att en ruvande höna får lite feber mot slutet, och det gör äggskalet mjukare och lättare att ta sig ur.

Kläckningsmaskin
Kläckningsmaskin.

När kycklingarna har torkat och fluffat till fjädrarna får de flytta ner till en bur på köksgolvet. Och redan efter ett par dygn blir det transport till hönshuset på föräldragården vid Dalälven.

– Jag kör ut dem till gården när de har börjat äta och dricka och tuffat till sig lite, säger Jessica Björkfall. Där får de fortsätta under en värmelampa och efter fyra månader kan jag se vem som är tupp och vem som är höna.

Hundratals kycklingar under en vår och sommar, vad gör du med dem?

– Tupparna slaktar jag, och sedan äter jag vaktelfiléer säkert ett par dagar i veckan. Köttet är mörkare än vanlig kyckling, mer som vildfågel.

Och hönorna?

– Jag säljer de flesta. Hönsmarknaden har exploderat de senaste åren. Folk hör av sig och vill köpa vaktelhönor.

Kycklinguppfödningen är ändå inte någon vinstmaskin. Under högsäsong går det ihop, på vintern kostar fodret mer än vad fåglarna tillför i kassan.

– Det här är min hobby, och hobbyer brukar kosta pengar.

Men hur går det att kombinera kläckningen med heltid som väktare?

– Bra, jag jobbar nätter och max tre i rad. Tolv timmar är inget problem att lämna kycklingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Transportarbetarens logga

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Ulf Karlander och Betsy

Securitas skor sin personal

Arbetskläder. Skor till anställda som går på hårda cementgolv, stumma asfaltsytor och isiga trottoarer? Självklart tycker ett av de stora företagen i bevakningsbranschen.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.