Fågelungar.
Close
Vaktel är en mycket liten hönsras, vuxna fåglar väger mellan 250 och 300 gram.
Close

Jessica är en riktig hönsmamma

Månadens medlem. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Hon har inrett köket till kycklingfarm. Flera hundra ägg och fåglar passerar under kläckningssäsongen, de flesta vaktlar.

– Jag minns inte riktigt hur det började … men jag har alltid gillat fåglar och så fick jag en gammal kläckningsmaskin av mina föräldrar, säger Jessica Björkfall.

För att starta kycklinguppfödning började hon med att köpa på sig ägg från flera olika kullar.

– Du skulle bara veta hur många ägg som skickas med posten.

Nu finns det fem kläckningsmaskiner i hushållet. Äggen vilar någon dag i rumstemperatur innan de ska in i maskinen. Sedan följer 18 dagar i 37,5 graders värme och 45 procents fuktighet.

– Jag höjer temperaturen de sista dagarna, berättar Jessica Björkfall. Det ska simulera att en ruvande höna får lite feber mot slutet, och det gör äggskalet mjukare och lättare att ta sig ur.

När kycklingarna har torkat och fluffat till fjädrarna får de flytta ner till en bur på köksgolvet. Och redan efter ett par dygn blir det transport till hönshuset på föräldragården vid Dalälven.

– Jag kör ut dem till gården när de har börjat äta och dricka och tuffat till sig lite, säger Jessica Björkfall. Där får de fortsätta under en värmelampa och efter fyra månader kan jag se vem som är tupp och vem som är höna.

Hundratals kycklingar under en vår och sommar, vad gör du med dem?

– Tupparna slaktar jag, och sedan äter jag vaktelfiléer säkert ett par dagar i veckan. Köttet är mörkare än vanlig kyckling, mer som vildfågel.

Och hönorna?

– Jag säljer de flesta. Hönsmarknaden har exploderat de senaste åren. Folk hör av sig och vill köpa vaktelhönor.

Kycklinguppfödningen är ändå inte någon vinstmaskin. Under högsäsong går det ihop, på vintern kostar fodret mer än vad fåglarna tillför i kassan.

– Det här är min hobby, och hobbyer brukar kosta pengar.

Men hur går det att kombinera kläckningen med heltid som väktare?

– Bra, jag jobbar nätter och max tre i rad. Tolv timmar är inget problem att lämna kycklingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allt är inte Cartier som glimrar

Månadens medlem. Björn Larsson är mannen som aldrig kommer för sent. Han bär alltid armbandsur. Och har sisådär 21 000 klockor till hemma i Kallhäll.

Janne kör slakteriet hem till gården

Mobil verksamhet. Vad händer om slakteriet kommer till djuren i stället för tvärt om? Järvsöföretaget Hälsingestintan har Europas enda mobila slakteri för nötkreatur. Janne Overgaard är sedan ett drygt år chaufför och den som flyttar anläggningen.

”Skrivandet är en passion”

Månadens medlem. Tidningsbudet Bruno Franzon diktar i Ted Gärdestads anda. Om kärlek och ljus: ”Men ängeln har vaknat/ur sin obegripliga sömn/ nu går hon där längs rälsen i sin vita klänning/Hon hämtar ljus”.

Hallå där!
Magnus Thelander

Magnus Thelander

… som blir ny central ombudsman på Transport när Lars Mikaelsson valts in i verkställande utskottet. I dag är han ombudsman på avdelning 14 i Helsingborg.

Serieskaparen John Backder

Serieskapare om sopgubbsliv

Kultur. John Backderf är prisbelönt serieskapare. I den svenska debuten Sopigt berättar han om livet som sopgubbe i USA.

Ordförandebyte
Tommy Wreeth

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

Kongress 2017
Eduardo Chagas, ETF

”Vi ska försöka stoppa nya kör- och vilotidsregler”

Talare. EU-kommissionen vill ändra reglerna inom transportsektorn. Men om den lagstiftning som finns följdes, smarta färdskrivare infördes snabbare och kontrollerna förbättrades, så skulle åkeribranschen fungera mycket bättre.

Kongress 2017

Vad är viktigaste frågan?

Enkät. Vi frågade fem transportare på kongressen: Vilken är den viktigaste fråga?

Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.