Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

Och tillägger:

– I samarbete med åkeriarbetsgivarna och fackförbundet Transport.

Men farhågorna är många i de fackliga leden. Både svenska Transport och Europeiska transportarbetarefederationen (ETF), där förbundet ingår, har framfört kritik mot EU-kommissionens vägpaket.

Eller så kallade rörlighetspaket med omfattande förslag på förändringar inom unionens transportnäring. Vägtransporterna är först ut med totalt sju nya lagförslag, som ska baxas genom EU:s institutioner, sedan kommer fler.

Jens Nilsson sitter i transportutskottet och utsågs härom dagen av den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet att ansvara för cabotagereglerna. De reglerar hur många ytterligare körningar åkare från andra EU-länder ska kunna göra i Sverige, efter att ha levererat en vända gods.

Att utredningen av det så kallade kombidirektivet skjutits på framtiden är en smolk i bägaren, anser Jens Nilsson. Såväl Transport som socialdemokraterna i EU-parlamentet vill avskaffa de snåriga, svårövervakade reglerna kring kombinerade väg- och järnvägstransporter. Men EU-kommissionen har i stället stannat vid att direktivet ska utredas.

Den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc har nu sagt att ett förslag kring kombidirektivet kommer i december, uppger Jens Nilsson.

– Det är väldigt synd. Kombidirektivet och cabotagereglerna behöver behandlas samtidigt eftersom reglerna för kombitransporter påverkar reglerna för cabotage och vise versa. Det gäller att täppa igen möjligheterna till fusk och kryphål i lagstiftningen. Då behöver man jobba med bägge områdena samtidigt.

Är du besviken?

– Vi får ändå arbeta med inriktningen att samordna lagarna och försöka se allt i ett sammanhang. Det är viktigast för mig att ta tag i. Andra förslag handlar om utstationering av arbetskraft inom transportsektorn. De behöver också samordnas med cabotage och kombitransporter.

Utstationering handlar om regler kring arbetsvillkor och löner för anställda som jobbar i andra unionsländer, under en begränsad tid.

De nuvarande reglerna för cabotage tillåter tre inrikes körningar inom sju dagar av utländska åkerier som redan levererat gods i Sverige. EU-kommissionen vill nu att reglerna ska mjukas upp, ”bli mer flexibla och enklare att följa”.

Förslaget är att tillåta ett obegränsat antal körningar i fem dagar. Något som fått både Transport och den europeiska transportarbetarefederationen i Bryssel att se rött.

Jens Nilsson sa tidigare i Transportarbetaren att tre dagar är nog för seriösa transportföretag, och att det kanske skulle räcka med två. Nu betonar han vikten av att sätta stopp för den illegala cabotagetrafiken och förbättra övervakningen.

– Alla medlemsländer har fått ökade krav på sig att förbättra och utöka kontrollerna rejält.

Jens Nilsson anser att utstationerade arbetare borde få samma lön och villkor som anställda i värdlandet från första dagen. EU-kommissionen har i stället föreslagit att utstationerade ska få den högre ersättningen i arbetslandet, om de jobbar där minst tre dagar i månaden.

– Får vi ett utstationeringsdirektiv med samma rätt från dag ett så kan det bli mycket bra. Då kommer det att omfatta även cabotaget, hoppas Jan Nilsson.

Han har inte hunnit analysera de sju lagförslagen närmare än. Det arbetet påbörjas efter sommaren, och väntas att dra ut på tiden under det kommande året. Siktet är inställt på att hela vägpaketet ska vara färdigt före nästa val i EU-parlamentet, i juni 2019.

Jens Nilsson höll tidigare i en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor och har många uppvakningar att vänta. Bland annat från Transport, Europeiska Transportarbetarederationen och olika arbetsgivarorganisationer inom transportsektorn.

– Åkeriföretag från Polen kommer också att vilja framföra sina synpunkter, påpekar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Ett lyft för framtiden

Transportstudenter. Visst har virusrisken stökat till den sista terminen. Men när det handlar om framtiden tvekar inte studenterna på transportprogrammet i Örebro. Det finns jobb!

David Ericsson

I väntan på jobb

Davids krönika. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.

I juni 2017 varslar APM Terminals 160 tjänster vid containerhamnen i Göteborg. Varslet sades bero på minskade volymer på grund av den segdragna fackliga konflikten i Göteborgs hamn.

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Före detta transportare föreslås till LO-ledningen

Facket. Susanna Gideonsson från Handels kan väljas till LO-ordförande den 15 juni. Till andre vice ordförande vill valberedningen ha Kommunals Lisa Bengtsson, med många år i Transport bakom sig.

corona

Inget statligt stöd när permitterade tar semester

Politik. Det statliga stödet för korttidspermitterad personal betalas inte ut under semestern. Tillväxtverket har gjort en helomvändning, något som kritiseras hårt från arbetsgivarhåll.

corona

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Ny färdtjänsthärva under uppsegling i Skåne

Taxi. Förra året försattes Ringduve taxi i konkurs efter att ha lurat omkring 100 chaufförer på stora lönebelopp. En del av bilarna och färdtjänstkörningarna togs över av Lundafolket taxi. Nu upprepas historien. Förarna är blåsta på lön och taxibolaget har begärts i konkurs.

Handels stängde av SD:are – fick rätt i dom

Facket. Sverigedemokraternas politik går emot fackförbundets stadgar. Handels gjorde rätt som stängde av en aktiv sverigedemokrat från uppdraget som klubbordförande, slås fast i en dom.