Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

Och tillägger:

– I samarbete med åkeriarbetsgivarna och fackförbundet Transport.

Men farhågorna är många i de fackliga leden. Både svenska Transport och Europeiska transportarbetarefederationen (ETF), där förbundet ingår, har framfört kritik mot EU-kommissionens vägpaket.

Eller så kallade rörlighetspaket med omfattande förslag på förändringar inom unionens transportnäring. Vägtransporterna är först ut med totalt sju nya lagförslag, som ska baxas genom EU:s institutioner, sedan kommer fler.

Jens Nilsson sitter i transportutskottet och utsågs härom dagen av den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet att ansvara för cabotagereglerna. De reglerar hur många ytterligare körningar åkare från andra EU-länder ska kunna göra i Sverige, efter att ha levererat en vända gods.

Att utredningen av det så kallade kombidirektivet skjutits på framtiden är en smolk i bägaren, anser Jens Nilsson. Såväl Transport som socialdemokraterna i EU-parlamentet vill avskaffa de snåriga, svårövervakade reglerna kring kombinerade väg- och järnvägstransporter. Men EU-kommissionen har i stället stannat vid att direktivet ska utredas.

Den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc har nu sagt att ett förslag kring kombidirektivet kommer i december, uppger Jens Nilsson.

– Det är väldigt synd. Kombidirektivet och cabotagereglerna behöver behandlas samtidigt eftersom reglerna för kombitransporter påverkar reglerna för cabotage och vise versa. Det gäller att täppa igen möjligheterna till fusk och kryphål i lagstiftningen. Då behöver man jobba med bägge områdena samtidigt.

Är du besviken?

– Vi får ändå arbeta med inriktningen att samordna lagarna och försöka se allt i ett sammanhang. Det är viktigast för mig att ta tag i. Andra förslag handlar om utstationering av arbetskraft inom transportsektorn. De behöver också samordnas med cabotage och kombitransporter.

Utstationering handlar om regler kring arbetsvillkor och löner för anställda som jobbar i andra unionsländer, under en begränsad tid.

De nuvarande reglerna för cabotage tillåter tre inrikes körningar inom sju dagar av utländska åkerier som redan levererat gods i Sverige. EU-kommissionen vill nu att reglerna ska mjukas upp, ”bli mer flexibla och enklare att följa”.

Förslaget är att tillåta ett obegränsat antal körningar i fem dagar. Något som fått både Transport och den europeiska transportarbetarefederationen i Bryssel att se rött.

Jens Nilsson sa tidigare i Transportarbetaren att tre dagar är nog för seriösa transportföretag, och att det kanske skulle räcka med två. Nu betonar han vikten av att sätta stopp för den illegala cabotagetrafiken och förbättra övervakningen.

– Alla medlemsländer har fått ökade krav på sig att förbättra och utöka kontrollerna rejält.

Jens Nilsson anser att utstationerade arbetare borde få samma lön och villkor som anställda i värdlandet från första dagen. EU-kommissionen har i stället föreslagit att utstationerade ska få den högre ersättningen i arbetslandet, om de jobbar där minst tre dagar i månaden.

– Får vi ett utstationeringsdirektiv med samma rätt från dag ett så kan det bli mycket bra. Då kommer det att omfatta även cabotaget, hoppas Jan Nilsson.

Han har inte hunnit analysera de sju lagförslagen närmare än. Det arbetet påbörjas efter sommaren, och väntas att dra ut på tiden under det kommande året. Siktet är inställt på att hela vägpaketet ska vara färdigt före nästa val i EU-parlamentet, i juni 2019.

Jens Nilsson höll tidigare i en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor och har många uppvakningar att vänta. Bland annat från Transport, Europeiska Transportarbetarederationen och olika arbetsgivarorganisationer inom transportsektorn.

– Åkeriföretag från Polen kommer också att vilja framföra sina synpunkter, påpekar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Anmärkningsvärt att lista taxi som bristyrke”

Arbetsmarknad. Lastbilschaufförer och taxiförare behövs det mer av, det säger Arbetsförmedlingen i rapporten Här finns jobben. – Det är klart att arbetsgivarna vill ha fler taxiförare när de avtalslösa växlarna många gånger bara betalar lön på provision, säger Transports Emil Burman.

Inte jämställt i Transports styrelse

Insändare. 23 personer inklusive vu och 1:e ersättare i nya styrelsen...

Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

Sopkonflikten i Stockholm

Paus i sopstriden

Renhållning. Det är tillfällig vapenvila i den infekterade sopkonflikten i Stockholm. På tisdagsmorgonen åkte miljöarbetarna på Liselotte Lööf ut med sopbilarna. De strejkande kollegorna på Reno Norden fortsätter aktionen. Klockan 12 i dag ska de ha ett möte med företagsledningen.