Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

Och tillägger:

– I samarbete med åkeriarbetsgivarna och fackförbundet Transport.

Men farhågorna är många i de fackliga leden. Både svenska Transport och Europeiska transportarbetarefederationen (ETF), där förbundet ingår, har framfört kritik mot EU-kommissionens vägpaket.

Eller så kallade rörlighetspaket med omfattande förslag på förändringar inom unionens transportnäring. Vägtransporterna är först ut med totalt sju nya lagförslag, som ska baxas genom EU:s institutioner, sedan kommer fler.

Jens Nilsson sitter i transportutskottet och utsågs härom dagen av den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet att ansvara för cabotagereglerna. De reglerar hur många ytterligare körningar åkare från andra EU-länder ska kunna göra i Sverige, efter att ha levererat en vända gods.

Att utredningen av det så kallade kombidirektivet skjutits på framtiden är en smolk i bägaren, anser Jens Nilsson. Såväl Transport som socialdemokraterna i EU-parlamentet vill avskaffa de snåriga, svårövervakade reglerna kring kombinerade väg- och järnvägstransporter. Men EU-kommissionen har i stället stannat vid att direktivet ska utredas.

Den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc har nu sagt att ett förslag kring kombidirektivet kommer i december, uppger Jens Nilsson.

– Det är väldigt synd. Kombidirektivet och cabotagereglerna behöver behandlas samtidigt eftersom reglerna för kombitransporter påverkar reglerna för cabotage och vise versa. Det gäller att täppa igen möjligheterna till fusk och kryphål i lagstiftningen. Då behöver man jobba med bägge områdena samtidigt.

Är du besviken?

– Vi får ändå arbeta med inriktningen att samordna lagarna och försöka se allt i ett sammanhang. Det är viktigast för mig att ta tag i. Andra förslag handlar om utstationering av arbetskraft inom transportsektorn. De behöver också samordnas med cabotage och kombitransporter.

Utstationering handlar om regler kring arbetsvillkor och löner för anställda som jobbar i andra unionsländer, under en begränsad tid.

De nuvarande reglerna för cabotage tillåter tre inrikes körningar inom sju dagar av utländska åkerier som redan levererat gods i Sverige. EU-kommissionen vill nu att reglerna ska mjukas upp, ”bli mer flexibla och enklare att följa”.

Förslaget är att tillåta ett obegränsat antal körningar i fem dagar. Något som fått både Transport och den europeiska transportarbetarefederationen i Bryssel att se rött.

Jens Nilsson sa tidigare i Transportarbetaren att tre dagar är nog för seriösa transportföretag, och att det kanske skulle räcka med två. Nu betonar han vikten av att sätta stopp för den illegala cabotagetrafiken och förbättra övervakningen.

– Alla medlemsländer har fått ökade krav på sig att förbättra och utöka kontrollerna rejält.

Jens Nilsson anser att utstationerade arbetare borde få samma lön och villkor som anställda i värdlandet från första dagen. EU-kommissionen har i stället föreslagit att utstationerade ska få den högre ersättningen i arbetslandet, om de jobbar där minst tre dagar i månaden.

– Får vi ett utstationeringsdirektiv med samma rätt från dag ett så kan det bli mycket bra. Då kommer det att omfatta även cabotaget, hoppas Jan Nilsson.

Han har inte hunnit analysera de sju lagförslagen närmare än. Det arbetet påbörjas efter sommaren, och väntas att dra ut på tiden under det kommande året. Siktet är inställt på att hela vägpaketet ska vara färdigt före nästa val i EU-parlamentet, i juni 2019.

Jens Nilsson höll tidigare i en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor och har många uppvakningar att vänta. Bland annat från Transport, Europeiska Transportarbetarederationen och olika arbetsgivarorganisationer inom transportsektorn.

– Åkeriföretag från Polen kommer också att vilja framföra sina synpunkter, påpekar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förare och fordon granskade

Åkeri. Rattfylleri, manipulerade färdskrivare, brott mot kör- och vilotiderna, underkänd lastsäkring, förare utan behörighet. Förra veckan specialkollade polisen i hela landet den tunga trafiken. Av 850 stoppade lastbilar fick 37 inte rulla vidare.

Transportarbetarens logga

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Löfte: Han tar tag i åkerifrågan första dagen

EU-politik. LO:s kandidat Johan Danielsson är Socialdemokraternas andranamn till vårens EU-val. Han lovar att ta tag i problemen i transportbranschen direkt.

170 högerextremister godkända för bevakningsjobb

Bevakning. Mer än 170 personer som jobbar eller nyligen har jobbat i bevakningsbranschen har kopplingar till högerextremism. Det visar en granskning som Expressen och den fackliga tidningen Dagens Arbete gjort.

Ringduve taxi begärs i konkurs – ännu en gång

Taxi. Transport har skickat in en konkursansökan mot Ringduve taxi, som inte betalat ut lön till uppåt 100 förare. Samma dag som ansökan kom in till tingsrätten begärde bolaget att än en gång att få byta företrädare i styrelsen. Revisorn har redan hoppat av.

Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad

Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Förarlös lastbil

Förarlöst ute på (en kort sträcka) allmän väg

Chaufförer. Den här lilla batteridrivna lastbilen släpps ut på allmän väg under våren – utan förare ombord. Men det handlar bara om en kort sträcka i ett industriområde i Jönköping, där alla fordon ska färdas i låg hastighet.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson och Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Kan en rådighetsansvarig hejda arbetsdöden?

Arbetsmiljö. Det finns något att lära av alla dödsolyckor i arbetslivet, tror arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S). Och kanske kan en väg vara att lagstifta om rådighetsansvariga – med ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatser där flera olika arbetsgivare har personal.

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Louise Lindell Johanna Toresson Rebecca Sanfridsson

Tjejerna som hänger med i lastbilstrenden

Chaufförer. Tjejer vågar ta tag i och göra vad de vill numera. Den enkla förklaringen har Johanna Thoresson, 16, till att allt fler unga kvinnor söker sig till transportutbildningar. Själv extraknäcker hon på ett åkeri i Tranås.

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Protesterna mot Amazonchaufförernas förhållanden pågick i centrala Milano.

Italiensk strejk för Amazon-chaufförer

Chaufförer. Två dagars strejk med demonstrationer och nästan total uppslutning. Det lyckades de italienska facken ordna för budbilschafförerna som arbetar för Amazon i Milano. De kräver mer personal, mindre stress och att företaget följer gällande avtal.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Sirke Karlsson, Sigrid Wahlin och Emma Brodin.

Nytt nätverk öppnar för självförsvar

Facket. Transportyrkena domineras av män. Facket domineras av män. Ett litet gäng kvinnor i Örebro har fått nog – och startar ett kvinnligt nätverk.