Jens Nilsson (S) får ansvar för utredning av nya cabotageregler

Cabotage. Jens Nilsson (S) i EU-parlamentet ska hålla i arbetet med att ta fram nya regler för cabotage, begränsningar av antal inrikes körningar av utländska åkerier. – Jag hoppas vi ska kunna sy ihop något bra, säger han.

Och tillägger:

– I samarbete med åkeriarbetsgivarna och fackförbundet Transport.

Men farhågorna är många i de fackliga leden. Både svenska Transport och Europeiska transportarbetarefederationen (ETF), där förbundet ingår, har framfört kritik mot EU-kommissionens vägpaket.

Eller så kallade rörlighetspaket med omfattande förslag på förändringar inom unionens transportnäring. Vägtransporterna är först ut med totalt sju nya lagförslag, som ska baxas genom EU:s institutioner, sedan kommer fler.

Jens Nilsson sitter i transportutskottet och utsågs härom dagen av den socialdemokratiska partigruppen i EU-parlamentet att ansvara för cabotagereglerna. De reglerar hur många ytterligare körningar åkare från andra EU-länder ska kunna göra i Sverige, efter att ha levererat en vända gods.

Att utredningen av det så kallade kombidirektivet skjutits på framtiden är en smolk i bägaren, anser Jens Nilsson. Såväl Transport som socialdemokraterna i EU-parlamentet vill avskaffa de snåriga, svårövervakade reglerna kring kombinerade väg- och järnvägstransporter. Men EU-kommissionen har i stället stannat vid att direktivet ska utredas.

Den slovenska transportkommissionären Violeta Bulc har nu sagt att ett förslag kring kombidirektivet kommer i december, uppger Jens Nilsson.

– Det är väldigt synd. Kombidirektivet och cabotagereglerna behöver behandlas samtidigt eftersom reglerna för kombitransporter påverkar reglerna för cabotage och vise versa. Det gäller att täppa igen möjligheterna till fusk och kryphål i lagstiftningen. Då behöver man jobba med bägge områdena samtidigt.

Är du besviken?

– Vi får ändå arbeta med inriktningen att samordna lagarna och försöka se allt i ett sammanhang. Det är viktigast för mig att ta tag i. Andra förslag handlar om utstationering av arbetskraft inom transportsektorn. De behöver också samordnas med cabotage och kombitransporter.

Utstationering handlar om regler kring arbetsvillkor och löner för anställda som jobbar i andra unionsländer, under en begränsad tid.

De nuvarande reglerna för cabotage tillåter tre inrikes körningar inom sju dagar av utländska åkerier som redan levererat gods i Sverige. EU-kommissionen vill nu att reglerna ska mjukas upp, ”bli mer flexibla och enklare att följa”.

Förslaget är att tillåta ett obegränsat antal körningar i fem dagar. Något som fått både Transport och den europeiska transportarbetarefederationen i Bryssel att se rött.

Jens Nilsson sa tidigare i Transportarbetaren att tre dagar är nog för seriösa transportföretag, och att det kanske skulle räcka med två. Nu betonar han vikten av att sätta stopp för den illegala cabotagetrafiken och förbättra övervakningen.

– Alla medlemsländer har fått ökade krav på sig att förbättra och utöka kontrollerna rejält.

Jens Nilsson anser att utstationerade arbetare borde få samma lön och villkor som anställda i värdlandet från första dagen. EU-kommissionen har i stället föreslagit att utstationerade ska få den högre ersättningen i arbetslandet, om de jobbar där minst tre dagar i månaden.

– Får vi ett utstationeringsdirektiv med samma rätt från dag ett så kan det bli mycket bra. Då kommer det att omfatta även cabotaget, hoppas Jan Nilsson.

Han har inte hunnit analysera de sju lagförslagen närmare än. Det arbetet påbörjas efter sommaren, och väntas att dra ut på tiden under det kommande året. Siktet är inställt på att hela vägpaketet ska vara färdigt före nästa val i EU-parlamentet, i juni 2019.

Jens Nilsson höll tidigare i en rapport om social dumpning av löner och arbetsvillkor och har många uppvakningar att vänta. Bland annat från Transport, Europeiska Transportarbetarederationen och olika arbetsgivarorganisationer inom transportsektorn.

– Åkeriföretag från Polen kommer också att vilja framföra sina synpunkter, påpekar han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Mattias Goldmann vd och grundare 2030-sekretariatet.

I väntan på en plan – så ställer Transportsverige om

Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.