Jens Nilsson

Jens Nilsson (S) i EU:s transportutskott död

EU. EU-parlamentarikern Jens Nilsson har gått bort efter en kortare tids sjukdom. – Oerhört sorgligt. Hans arbete har betytt väldigt mycket för Transport, kommenterar förbundets internationella politiska sekreterare Magnus Falk.

Jens Nilsson var tidigare kommunalråd i Östersund, valdes in i Europaparlamentet 2011 och blev 69 år. Han kändes igen på sina röda hängslen, satt i transportutskottet och var vid sin bortgång mitt uppe i arbetet med ett förslag om nya regler för så kallat cabotage. Det vill säga bestämmelser för tillfälliga inrikes transporter av utländska åkerier som redan levererat en vända gods.

Jens Nilsson ville skärpa reglerna. Han såg framför sig hårda debatter i EU-parlamentet, inte minst om förslaget att utländska transportföretag ska få stanna i andra medlemsländer i max 48 timmar för att sedan återvända till ursprungslandet.

EU-kommissionen ville gå försiktigare fram och föreslog i stället ett obegränsat antal körningar under fem dagar. Det ska jämföras med dagens regler som medger tre inrikes körningar inom sju dagar. I en intervju i Transportarbetaren sa sig Nilsson ändå vara optimistisk och tro på sitt förslag.

Transports Magnus Falk betonar Jens Nilssons betydelse för transportfrågorna.

– De andra förslagen i det stora vägtransportpaketet som EU nu jobbar med är alla mer eller mindre dåliga för Transports medlemmar. Nilssons rapport var det stora undantaget. Han har gjort en jättestor insats för att försöka förbättra reglerna och minska den ojämlika konkurrensen, säger han.

Hur går det nu med arbetet för nya cabotageregler?

– Jag vet inte vad som händer, bara att arbetet måste fortgå. Jens Nilsson skulle ha kommit till ett möte på Transport i februari om vägtransportpaketet, men ställde in det på grund av sin sjukdom, säger Magnus Falk.

Partikollegan Aleksander Gabelic kommer att ersätta Jens Nilsson i Europaparlamentet, men om det blir i transportutskottet eller om han får andra uppdrag är i skrivande stund oklart. Gabelic är född 1965, kommer från Burlövs kommun i Skåne och satt i riksdagen 2006–2010. Han stod på sjätte plats på Socialdemokraternas lista vid EU-parlamentsvalet 2014 och är förbundsordförande för Svenska FN-förbundet.

Jens Nilsson var även ledamot i Europaparlamentets utskott för regional utveckling och medlem i Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Arbetsmiljöverket: 1,6 meter är okej takhöjd vid lastning och lossning

Åkeri. Arbetsmiljöverket har sagt sitt. Tommy Nordberghs åkeri måste fixa rutiner och utbildning för dubbeldäckade lastbilar. Däremot är 1,6 meters takhöjd vid lastning och lossning okej även i fortsättningen.

Utländsk dragbil, Jönköping

Jävligt frustrerande och oroande

Dagbok/del 3. Under åren som vi i ordning och reda har granskat åkeriverksamheten i Sverige har vi flera gånger haft föredrag och utbildningar hos både myndigheter och andra organisationer.

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.