Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Jens Holm (V)
Foto: Jann Lipka

Först en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns hedrande och spännande.

Hur mycket har en utskottsordförande att säga till om?

– En hel del skulle jag säga. Det är jag som ordförande och vice ordföranden Anders Åkesson (C) som förbereder och leder sammanträden. Vi bestämmer vilka frågor som ska vara på dagordningen och väljer vilka externa gäster vi ska bjuda in. Som utskottsordförande har du ett stort förtroende från resten av riksdagen och folk lyssnar när du talar.

Finns det frågor du hoppas att det går att hitta bred enighet i?

– Det tror jag. Det finns en helt avgörande fråga i att transporterna ska minska utsläppen med 70 procent till senast år 2030. Det har alla partier ställt sig bakom, förutom Sverigedemokraterna.

– Det andra jag hoppas på är att vi kan nå överenskommelser om ordning och reda i transportområdet. Jag tänker på de arbetsvillkor vissa lastbilschaffisar har, de tjänar dåligt och kör långa pass. Det är lönedumpning från utländska bolag som kör i Sverige, men betalar löner som är långt under svenska kollektivavtal. Vi måste också få till en bättre reglering av taxibranschen. Vissa får väldigt dålig lön och tvingas köra på ackord.

Var står partierna längst från varandra?

– Flygskatten har nästan blivit en fånig symbolfråga, då alla vet att flyget måste minska sina utsläpp. Det är fortfarande väldigt mycket valrörelseretorik i den frågan.

Hur mycket av godstransporterna på väg tror du behöver flyttas över till andra trafikslag?

– Det måste ske en väldigt stor överflyttning från väg till mer hållbara transportmedel. Arbetet borde egentligen ha startat i går.

– Jag tycker också att vägslitageavgiften är en rimlig politik. Pengarna från vägslitageavgift och flygskatt borde gå till järnväg som går i tid för både gods och människor. Vi behöver också satsa mer på sjötransporter.

Många politiska bedömare säger att mandatfördelningen i riksdagen, utan klar majoritet, leder till en stark riksdag och en svag regering. Tror du det kan innebära att utskottens betydelse blir större?

– Ja, allt talar för det. Det är ett arbete som jag ser fram emot. Jag hoppas att vi ska kunna bli bättre på att hitta överenskommelser över partigränserna.

– Jag har arbetat i EU som parlamentariker. Där är man mindre fast i skyttegravar och försöker hitta lösningar som fungerar.

– Det har varit ett låst läge i riksdagen i fyra år. Vi måste få ordning och reda i transportbranschen och vi måste minska utsläppen. Då kan man inte vara kvar i skyttegravarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Jag väntar mig politisk turbulens

Ledare. Efter månader av politiskt käbbel har vi fått en rödgrön regering. En vänsterregering som till betydande delar ska driva högerpolitik.

Tommy Wreeth

Högt pris för en röd-grön regering

Ordförandeord. Det är bra att Sverige nu har en regering och det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för den överenskommelse som har slutits mellan S, C, L och MP riskerar att bli alldeles för högt.

Ny regering – infrastrukturen får ett eget departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.