Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Jens Holm (V)
Foto: Jann Lipka

Först en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns hedrande och spännande.

Hur mycket har en utskottsordförande att säga till om?

– En hel del skulle jag säga. Det är jag som ordförande och vice ordföranden Anders Åkesson (C) som förbereder och leder sammanträden. Vi bestämmer vilka frågor som ska vara på dagordningen och väljer vilka externa gäster vi ska bjuda in. Som utskottsordförande har du ett stort förtroende från resten av riksdagen och folk lyssnar när du talar.

Finns det frågor du hoppas att det går att hitta bred enighet i?

– Det tror jag. Det finns en helt avgörande fråga i att transporterna ska minska utsläppen med 70 procent till senast år 2030. Det har alla partier ställt sig bakom, förutom Sverigedemokraterna.

– Det andra jag hoppas på är att vi kan nå överenskommelser om ordning och reda i transportområdet. Jag tänker på de arbetsvillkor vissa lastbilschaffisar har, de tjänar dåligt och kör långa pass. Det är lönedumpning från utländska bolag som kör i Sverige, men betalar löner som är långt under svenska kollektivavtal. Vi måste också få till en bättre reglering av taxibranschen. Vissa får väldigt dålig lön och tvingas köra på ackord.

Var står partierna längst från varandra?

– Flygskatten har nästan blivit en fånig symbolfråga, då alla vet att flyget måste minska sina utsläpp. Det är fortfarande väldigt mycket valrörelseretorik i den frågan.

Hur mycket av godstransporterna på väg tror du behöver flyttas över till andra trafikslag?

– Det måste ske en väldigt stor överflyttning från väg till mer hållbara transportmedel. Arbetet borde egentligen ha startat i går.

– Jag tycker också att vägslitageavgiften är en rimlig politik. Pengarna från vägslitageavgift och flygskatt borde gå till järnväg som går i tid för både gods och människor. Vi behöver också satsa mer på sjötransporter.

Många politiska bedömare säger att mandatfördelningen i riksdagen, utan klar majoritet, leder till en stark riksdag och en svag regering. Tror du det kan innebära att utskottens betydelse blir större?

– Ja, allt talar för det. Det är ett arbete som jag ser fram emot. Jag hoppas att vi ska kunna bli bättre på att hitta överenskommelser över partigränserna.

– Jag har arbetat i EU som parlamentariker. Där är man mindre fast i skyttegravar och försöker hitta lösningar som fungerar.

– Det har varit ett låst läge i riksdagen i fyra år. Vi måste få ordning och reda i transportbranschen och vi måste minska utsläppen. Då kan man inte vara kvar i skyttegravarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

David Ericsson

Viruset och socialismen

Davids krönika. Coronaviruset har fått alla världens epidemiologer, läkare och virusforskare på tå. Men hittills har jag bara hört en av dem säga det uppenbara: att ett likadant eller än värre virus kan komma i framtiden. För virus vandrar runt och som jag minns Hongkonginfluensan så återkom den år efter år då jag var barn.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Samhället är sårbart

Ledare. Vi är nog ganska många som då och då funderat över vilken betydelse minskad konsumtion och minskat resande skulle kunna ha för planeten Jordens överlevnad. Eller kanske snarare för mänsklighetens fortsatta existens. Själva klotet lär antagligen repa sig, vad vi än hittar på. Nu är vi här, och det känns inte angenämt.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.