Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Jens Holm (V)
Foto: Jann Lipka

Först en sportfråga. Hur känns det?

– Det känns hedrande och spännande.

Hur mycket har en utskottsordförande att säga till om?

– En hel del skulle jag säga. Det är jag som ordförande och vice ordföranden Anders Åkesson (C) som förbereder och leder sammanträden. Vi bestämmer vilka frågor som ska vara på dagordningen och väljer vilka externa gäster vi ska bjuda in. Som utskottsordförande har du ett stort förtroende från resten av riksdagen och folk lyssnar när du talar.

Finns det frågor du hoppas att det går att hitta bred enighet i?

– Det tror jag. Det finns en helt avgörande fråga i att transporterna ska minska utsläppen med 70 procent till senast år 2030. Det har alla partier ställt sig bakom, förutom Sverigedemokraterna.

– Det andra jag hoppas på är att vi kan nå överenskommelser om ordning och reda i transportområdet. Jag tänker på de arbetsvillkor vissa lastbilschaffisar har, de tjänar dåligt och kör långa pass. Det är lönedumpning från utländska bolag som kör i Sverige, men betalar löner som är långt under svenska kollektivavtal. Vi måste också få till en bättre reglering av taxibranschen. Vissa får väldigt dålig lön och tvingas köra på ackord.

Var står partierna längst från varandra?

– Flygskatten har nästan blivit en fånig symbolfråga, då alla vet att flyget måste minska sina utsläpp. Det är fortfarande väldigt mycket valrörelseretorik i den frågan.

Hur mycket av godstransporterna på väg tror du behöver flyttas över till andra trafikslag?

– Det måste ske en väldigt stor överflyttning från väg till mer hållbara transportmedel. Arbetet borde egentligen ha startat i går.

– Jag tycker också att vägslitageavgiften är en rimlig politik. Pengarna från vägslitageavgift och flygskatt borde gå till järnväg som går i tid för både gods och människor. Vi behöver också satsa mer på sjötransporter.

Många politiska bedömare säger att mandatfördelningen i riksdagen, utan klar majoritet, leder till en stark riksdag och en svag regering. Tror du det kan innebära att utskottens betydelse blir större?

– Ja, allt talar för det. Det är ett arbete som jag ser fram emot. Jag hoppas att vi ska kunna bli bättre på att hitta överenskommelser över partigränserna.

– Jag har arbetat i EU som parlamentariker. Där är man mindre fast i skyttegravar och försöker hitta lösningar som fungerar.

– Det har varit ett låst läge i riksdagen i fyra år. Vi måste få ordning och reda i transportbranschen och vi måste minska utsläppen. Då kan man inte vara kvar i skyttegravarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bengt ”Knappen” Johansson

… lastbilschaufför från Knappekulla i Lerum, som blivit kändis på Youtube.

Agnieszka Osorio

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Transportarbetarens logga

Vart är vi på väg?

Insändare. Det politiska läget är oroande. Det enda som hörs är högerns oro för de många skjutningarna.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Hallå där!

Micaela

... lastbilschaufför från Kristinehamn, som körde mellan Jönköping och Mariestad med tjuvar i lasten.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.