Debatt

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Ett minimalt axplock av händelser, som ursäktas med alkoholpåverkan och skämt, för att sedan läggas till arkiven. Även inom fackföreningsrörelsen finns den kvinnoförnedrande jargongen kvar. Precis som i resten av samhället. Vi är inget undantag, även om vi borde vara det. Vi som säger oss stå för allas lika värde, en rörelse som står för det goda i kampen mot det onda.

Som kvinna inom fackföreningsrörelsen anses det att du ska ha skinn på näsan och kunna ta det mesta. Även när skämten haglar ska du sitta tyst eller skratta med, för det måste se ut som att vi håller ihop, det får inte bli dålig stämning. Då finns också risken att du ses som svag, och då anses du heller inte höra hemma i rörelsen.

Att anmäla drar sig den stora majoriteten för. Vi vet att det ändå inte är någon idé. Om man väl lyckas samla sin ork för att anmäla, läggs majoriteten av förundersökningarna ner omgående. Då frias gärningsmannen och i stället blir jag, den som anmälde, den dömda.

Om du väl lyckas samla mod att göra något och tänker att ”nu är det nog!”. Tänk dig då att bli ifrågasatt, inte en gång, utan tio gånger. Att få beskriva händelsen om och om igen, trots att du helst bara vill glömma. Att orka beskriva i detalj vad som hänt för personer du inte känner, för att sedan få frågorna ”Vad gjorde du innan?”, ”Var ni påverkade?” eller klassikern ”Jag tror inte han menade dig något illa, det var säkert bara menat som ett skämt. Vi har inte hört att någon annan tagit illa vid sig.”. Få har orken att ta sig igenom den här processen. Jargongens motståndare bryts ner tills de inte längre orkar vara ett motstånd.

Vi behöver komma till den tidpunkten då unkna sexuella skämt läggs till samma historiska skräphög som rasistiska skämt. Den tiden är helt enkelt förbi, vi sysslar inte med sådant längre. Där ligger redan slaveri och spöstraff. Där borde även alla former av sexuellt ofredande ligga. Alla de som vräker omkring sig sexuellt nedsättande skämt befinner sig redan nu på ”fel sida av historien”, men likt slavägarna kommer det ta tid för vissa att inse det. Låt den dagen komma snart. Låt oss få den dagen att komma snart.

Vi säger det igen: Nu räcker det! Det är dags att agera. Att säga ifrån. Nu är tiden för förändring kommen! #InteFörhandlingsbart

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lyftande flygplan

Så lyfter vi facket

Debatt. En fackförening utan aktiva medlemmar är en fackförening utan kraft! Arbetarrörelsen måste bli en rörelse igen. Vi måste våga titta framåt. Inte fastna i en romantisk bild av vad vi en gång varit och med sorgsen blick förlamat konstatera omöjligheter och problem.

Peter Andersson

Peter Andersson

… fackligt-politiskt ansvarig på Transports avdelning 6, som har raggat riktigt tunga namn till ett event i Karlstad.

Arrangerad bild. Hotfull situtation.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

En brytningstid

Krönika. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Krönika. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

På den tiden det regnade om somrarna

Krönika. Människor är egon och kanske är jag ett av de största. Vi är oss själva närmast och samarbetar bara om vi är absolut säkra på att vinna på det. Kanske är det ändå dags att lyfta blicken och tänka ett varv till (eller första varvet).

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.

Facket & framtiden
Förstamajdemonstration

Det handlar om världsbilden

Debatt. Jag tror att valet i september kan sammanfattas med fyra ord: Det handlar om världsbilden. Jag är dessutom övertygad om att de fackliga organisationernas största utmaning under de kommande åren är att klara av att forma och etablera sin egen bild av vilket samhälle vi lever i. Och vilka frågor som ska styra utvecklingen framåt.

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.