Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Jan Kirre Kirkhaug
Jan Kirre Kirkhaug Foto: Privat

Vad gör ni i ert yrkesråd?

– Vi träffas och tar upp aktuella trafikfrågor. Det är ett sätt att komma till rätta med fel och brister i trafiken och att få ner trafikdöden. Det är också ett sätt att arbeta gemensamt för att skapa ett tryck på ansvariga, som Trafikverket, att göra något åt de problem och risker vi vet finns.

– Från Transport är jag invald på två år. I yrkesförarrådet finns annars bland annat Handels och Kommunal representerade, liksom NTF och branschorganisationen Mittåkarna. Dalarnas försäkringsbolag är också en av de drivande aktörerna med oss andra.

Borde inte folk från Trafikverket komma på era möten?

– Jo, verkligen. Det är långt ifrån alltid de är det, senast var när vi var hos dem på Trafikverket. Men vi har lyckats få med Borlänge kommun och jag tycker överlag att vi fått bättre gehör för våra synpunkter under senare år. Vi vill också ha med polis och räddningstjänst.

Kan du säga något akut som ni vill åtgärda?
– Ja, Dalporten i Grängesberg. Tunneln under järnvägen är smal och där vill vi att Trafikverket byter till rödljus i stället för blinkande signal. Eller i alla fall byter glas från gula till röda blinkande ljus. Det har hänt flera gånger att man kört in i tunneln och fått möte. Ibland har husvagnar fått backa ut … Vi har framfört riskerna men hittills har inget hänt trots att nytt glas ju inte lär kosta mycket. Kanske väntar Trafikverket på att den nya förbifarten ska bli klar men det dröjer ju många år.

Vad har ni lyckats få igenom?
– Här i Borlänge ska vi, efter att ha kämpat länge, äntligen få uppställningsplatser för tunga fordon. I maj börjar 40 platser anläggas på SSAB:s mark i samarbete med kommunen, som också köpt mark i andra änden av stan för fler platser. En annan sak är en infart från riksväg 70 till Leksands bröd. Där har man varit tvungen att stanna mitt i vägen vid möte. Det kan bli tvärstopp eftersom det inte finns någon avsvängningsfil. Det har vi påtalat för Trafikverket och det ska byggas en nu.

Finns aktiva yrkesförarråd i hela landet?
– Nja, centralt har det fört en ganska slumrande tillvaro under senare år. Vi här i Dalarna är ett av få distrikt där det fortfarande fungerar. Vad det beror på? Ja, att vi har många eldsjälar kanske, främst Hans Moberg, vd på NTF i länet.

Hur ofta träffas ni i yrkesförarrådet i Dalarna?
– Vi ses fyra gånger om året. Nästa möte blir på Kvarnsvedens pappersbruk, den 19 september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Agnieszka Osorio

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

David Ericsson

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Hallå där!

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.