”Jag var som två olika människor när jag söp”

– Det finns saker jag gjort som jag inte ens kan berätta. Jag skäms så oerhört, säger lastbilschauffören Bengt Johansson. Nu har han varit nykter i 15 år.

Det är fem år längre än den tid som han söp bort jobbet, frun och de tre barnen. Den öppna kärleksfulla familjen i Göteborg som andra vände sig till när de hade problem. Då körde Bengt taxi och skolskjuts, var klasspappa, engagerad ledare inom handboll med nolltolerans mot alkohol och brann för fackliga frågor.

Men så drabbades han av 40-årskris och lämnade familjen för en ny kvinna. Samtidigt valsade krisen med tidigare Transportbasen Hans Ericson runt i medierna och Bengt lämnade allt fackligt arbete i vredesmod.

– Jag avskydde hans drickande och hans machostil! Själv växte jag upp i en familj med mycket diskussioner och samhällsengagemang. Min pappa pratade mycket om alkoholens baksida och min farfar var strejkledare och aktiv inom föreningen Verdandi.

Bengt lämnade sitt taxiåkeri och blev lastbilschaufför i Luleå. Han hade inte smakat starkt mer än en gång i unga år, men nu tog han till flaskan. Först när han var ledig och mest på krogen, men efter hand blev det mer och mer.

Under många år tyckte Bengt att han kunde hantera det, att hans nya kvinna var alkoholiserad. Men inte han. Han skötte ändå jobbet och höll tiderna. Först de två sista månaderna före kraschen arbetade han allt mindre och satte sig vid ratten både bakfull och full.

Då hade Bengt hunnit lämna Luleå och flyttat tillbaka till Göteborg, där han fortsatte köra lastbil. Vad kraschen bestod i vill han inte ha i tryck, men det fick honom att sluta supa.

Första jobbet i Bengts nyktra liv var på en containerterminal där alla söp hejdlöst. Bengt sa att han var nykter alkoholist, men ingen tog intryck.

– Ingen hänsyn eller solidaritet, men jag klarade det ändå, säger han och ansiktet lyser upp.

Fårorna djupnar när vi pratar om Bengts tre vuxna barn. Han höll kontakt med dem i början, efter skilsmässan, betalade rejält underhöll och köpte fina saker. Men så småningom ebbade umgänget ut. I konflikter mellan barnen och den nya partnern, tog Bengt kvinnans parti.

– Den lättaste vägen ut, säger han självkritiskt.

Bengt beskriver exfrun som en pärla. Det var tack vare henne som barnen klarade sig och blev bra människor.

– Hon bröt ihop när jag ville skiljas, men repade sig efter något halvår. Mitt kom senare, när jag insåg vad jag gjort. Jag kände mig ensam, drack mer och blev ännu mer egotrippad. Alkoholism är ensamhetens och egoismens sjukdom.

– Jag vill vara öppen och prata, men det här med barnen gör så fruktansvärt ont. Jag skäms så. Jag kan tänka mig att barnen och barnbarnen inte alls vill prata om sin farfar i dag…

Bengt har fyra egna barnbarn, tror han.

– Jag har ingen riktig koll. Jag vill ta kontakt igen. Det måste jag, men det blir svårare och svårare. Jag har skadat dem så mycket genom att bara försvinna.

Bengt tystnar, begrundar hur snabbt man kan halka av banan.

– Det är lätt att ge sig på andra människor, men rätt vad det är kan du hamna där själv. En del grejer vi gör mot varandra är avskyvärda. Jag var som två olika människor, betedde mig illa och blev utkastad från krogen. Till slut var jag portad på alla ställen utom ett.

Bengt tror att hans manodepressiva drag bidrog till att han fastnade i alko- holen. De återkommande depressionerna gjorde det svårt för honom att fullfölja saker. Med tiden har han lärt sig hantera sina humörsväxlingar och han uppskattar topparna, när han har driv och får en massa saker uträttat.

Med spriten sköljdes vänner och bekanta bort och inga suparkompisar, som Bengt upplevde sig vara så bundis med, finns kvar. Men han har hittat nya vänner inom föreningen Anonyma alkoholister (AA), där alla är öppna och berättar mer för varandra än för sina allra närmaste. Bengt går dit minst en gång i veckan.

Krisen inom åkeribranschen har också fått honom att engagera sig i facket igen.

I dag är Bengt 64 år och har ett ganska bra liv i Mölnlycke med sambo, katt, hund och sambons barn och barnbarn, som är som hans egna.

Han stod i talarstolen och försvarade Göteborgsavdelningens motion om att helt bannlysa alkohol på fackliga evenemang vid Transports senaste kongress 2012. Förslaget föll, efter votering. Någon reglering av hur mycket förbundspengar som får användas vid middagar och representation infördes inte heller.

– Nu är jag inte så besviken längre. Vi hade i alla fall mer än en tredjedel av kongressen med oss, tidigare var det bara några procent. Det går åt rätt håll, om några år kommer vi att ha alkoholförbud inom facket. Det är jag övertygad om.

– Vi kan inte hålla på så här. Alkohol är ett rävgift som ska bort, vi är alldeles för fina vi människor för att hålla på med sånt. Det är märkligt att alkohol fortfarande är så accepterat, när rökning blivit så fult. Alkohol är mycket farligare och kostar samhället mycket mer.

– Tänk så många dumma beslut som fattats på grund av sprit! Därför ska alkohol inte finnas med i fackliga sammanhang. Det handlar om solidaritet och är en säkerhetsgrej. Alla ska kunna vara med utan att riskera att fastna i alkohol.

Bengt Johansson har bara haft ett återfall, efter två år. Nu känner han sig stark. Det tolfte och sista steget i AA:s modell för att läka handlar om att hjälpa andra.

– Det är en av anledningarna till att jag berättar att jag är nykter alkoholist. Jag vill hjälpa andra. På så sätt hjälper jag också mig själv och blir en bättre människa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).