Martina Kromner
Close
Terminalarbetaren Martina Kromnér jobbade som facklig organiserare i Transport. Jobbet blev inte som hon tänkt sig.
Close
Organisering

”Jag upplevde liknande saker”

Organisering. Precis som Danny Palm jobbade Martina Kromnér som facklig organiserare i Transport. Hon reagerar starkt på Transportarbetarens artiklar om Danny.

– Han framställs indirekt som en lögnare. Men Danny är en seriös kille och jag upplevde liknande saker under de månader jag jobbade, säger Martina som poängterar att hon slutade som organiserare på våren 2016.

För två veckor sedan trädde Danny Palm fram och berättade om de nästan två år han jobbade med facklig organisering på Malmöavdelningen. Han beskrev hur organiserargruppen kom att utnyttjas i ett maktspel riktat mot Transports dåvarande ordförande Lars Lindgren.

I berättelsen ingick detaljerade uppgifter om hur organisatörerna och deras ledare suttit på ett seminariepass på Bommersvik och systematiskt gått igenom avdelning för avdelning för att se om det fanns stöd för att rösta bort Lindgren på kongressen.

Danny Palm vittnade också om hur han sommaren 2016 uppmanats att i smyg kartlägga stödet för Lindgren hemma på avdelningen i Malmö.

Om Dannys uppgifter är korrekta är det uppseendeväckande. Flera bedömare beskriver handlandet som grovt illojalt.

Danny Palms kritik tillbakavisades på alla punkter av dagens organiserare och de ansvariga för verksamheten.

Fast på Transports Linköpingavdelning väckte artiklarna ändå frågor. Där kontaktade man Martina Kromnér och frågade: ”Stämmer uppgifterna? Blev även vi kartlagda, när du var organiserare hos oss?”

Jag träffar Martina på ett kafé i utkanten av Norrköping. Hon har med sig en hel mapp med papper från tiden som anställd organisatör. Hur var det nu, kartlade hon sina arbetskamrater?

– Nej, det uppdraget slapp jag. Skälet var nog att jag väntade barn och skulle gå på föräldraledighet sommaren 2016. Men jag minns att en annan organiserare kontaktade mig och var konfunderad över just kartläggningen.

– När avdelningen ringde mig svarade jag spontant att det Danny Palm beskriver stämmer med det jag upplevde. När jag i våras satt hemma i köket och läste att Lars Lindgren avgått utbrast jag högt: ”Jaha, då lyckades dom till slut!”

Martina Kromnér är terminalarbetare. Hon började sina yrkesbana på bemanningsföretaget Logent, som uthyrd till olika lagerkunder i Norrköping. Det var också där hon kom i kontakt med facket och Transports specialsatsning på organisering.

– Jag var med och drog i gång en fackklubb på Logent. Jag fick en jättepositiv bild av Transport och organiseringsidén. Efter hand har organiseringsverksamheten utvecklats, fast tyvärr inte åt det positiva hållet.

– Jag tycker inte att det är rätt väg att gå, att starta konflikter på arbetsplatser där relationen är bra med arbetsgivaren. På Logent behövde vi inte starta ”bränder”. Det fanns tillräckligt med problem ändå.

På sommaren 2015 rekryterades Martina som organisatör, med placering

i Linköping. Tjänsten bekostades till 50 procent av förbundet och 50 procent av avdelningen. Arbetsledningen skedde från förbundskontoret.

Jobbet startade i september och första uppdraget blev en stor larmcentral med närmare 150 anställda. Bara ett dussin personer var med i facket.

Martina Kromnér fick detaljerade order från ledningen i Stockholm. Hon skulle genomföra 42 individuella intervjuer. Det blev snabbt uppförsbacke:

– Jag jagade folk och försökte boka intervjuer, oftast på kvällarna. Varje möte tog mellan en halv och två timmar och kostade runt 200 kronor i form av fika eller en pizza.

– Men de jag intervjuade sa att facket kommit för sent. Alla som hade något driv hade slutat eller sökte andra jobb. Jag rapporterade nästan direkt att det inte gick att komma framåt på larmcentralen, men blev ändå beordrad att fortsätta. Det var tungt, jag kände mig ganska utlämnad.

I efterhand kan hon konstatera att ett halvårs arbete blev resultatlöst. Ingen fackklubb startades. Ett fåtal personer fyllde i en medlemsansökan till Transport, men Martina tror inte att de fullföljde inträdet.

Under arbetet hade hon täta kontakter med ledningen. Antingen via telefon eller möten på förbundskontoret. Det var under de samtalen som Martina Kromnér förstod att det fanns andra mål också.

– Budskapet var inlindat, men det handlade helt klart om att förbundet måste få en ny ledning – om organiseringsverksamheten skulle få leva vidare. Det sades rent ut att förbundet var uppdelat i två läger. Ett mot och som var för vår verksamhet. Väldigt tidigt fick jag höra att Lars Lindgren inte var positiv.

– I början av 2016 var jag med vid en träff på Bommersvik. Där fick vi se siffror över medlemsutvecklingen och över vår verksamhet. Som jag uppfattade det pekade inga kurvor åt rätt håll. Budskapet var att vi måste jobba ännu hårdare, annars skulle förbundet lägga ner verksamheten, eller skära ner den, och vi skulle förlora jobben.

Martina minns hur hon och Danny Palm snackade lite med varandra på Bommersvik. Samtalet handlade om framtiden. Inte kunde det väl vara så illa att allt bara skulle läggas ner?

Martina Kromnér väntade barn och hade tidigt meddelat att hon skulle ta föräldraledigt sommaren 2016. Hon fick höra att hon kunde komma tillbaka som organiserare – förutsatt att hon gjorde bra ifrån sig under månaderna som var kvar.

– Fast jag ville inte det. Den hårda styrningen från Stockholm kändes fel. Min kampanj på larmcentralen blev inte lyckad, trots att jag gjorde mitt bästa. Jag har funderat över varför det inte fungerade.

– Kanske berodde det på att många av de anställda var unga. De var glada över att ha fått ett jobb. På en arbetsplats med större åldersspridning är det nog lättare att starta facklig verksamhet. Det behövs eldsjälar också. Någon som Lars Karlsson på Logent, som drog ett stort lass när vi startade klubben där.

Vid kafébordet ber jag Martina att läsa igenom Danny Palms berättelse på nytt. Är det något i den som är felaktigt?

Hon säger:

– Danny jobbade kvar ett år längre än jag och en del av det han upplevde var jag inte med om. Men jag känner ändå igen mycket i hans berättelse och jag blir förbannad när folk påstår att han ljuger.

– Precis som Danny blev jag instruerad om att avdelningen inte fick lägga sig i mitt arbete som organiserare. Uppstod det konflikter på arbetsplatsen var det inte ombudsmännen som skulle lösa dem.

Martina Kromnér hade kontakt med andra organisatörer under sin tid som anställd. Transportarbetaren kontaktar en av dem, med frågan: ”Hur ser du på Danny Palms berättelse?”

Svaret blir:

– Det är mycket som stämmer. Mer vill jag inte säga just nu.

Infrastrukturen får departement

Politik. Statsminister Stefan Löfven (S) har presenterat sin regering och den politiska inriktningen. Den politiska linjen ligger fast från överenskommelsen mellan S, MP, L och C. Anders Ygeman gör comeback i regeringen och blir minister på det nya infrastrukturdepartementet.

”Två olika kollektivavtal på samma arbetsplats är inte bra”

Hamn. Om mindre än två dygn kan en ny konflikt bryta ut i hamnarna. Vad vill Hamnarbetarförbundet (HF)? Är målet dubbla kollektivavtal och dubbla fackföreningar för arbetare på en och samma arbetsplats? Så här sa HF:s mångårige ordförande Björn A Borg i en stor intervju i Transportarbetaren år 2004. Texten är något kortad, i övrigt återges den ordagrant.

”Högt pris för högersväng”

Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.

Sveriges Hamnar varslar om lockout som svar på strejkhot

Hamn. Sveriges Hamnar varslar nu om lockout mot Hamnarbetarförbundet (HF). Stridsåtgärden, som stänger hamnarbetarna ute från arbetsplatserna, är ett svar på de korta punktstrejker som HF inleder den 23 januari.

Fula knep när budföretag tvistar om matutkörning

Matbud. Företaget T Group logistics kör ut tusentals matportioner varje vecka för Hungrig.se. Nu har företaget hamnat i blåsväder genom att skicka ett avtal som liknar utpressning till en underentreprenör i Umeå. Avtalet är illa skrivet, med en logga stulen från en känd dansk advokatfirma.

Kronofogden beslagtar taxibolags bilar

Färdtjänst. Ringduve taxi i Skåne har tidigare blivit av med skolskjutsuppdrag på grund av en hotande konkurs. I dag på morgonen började Kronofogden beslagta företagets leasade bilar.

Hamnarbetarförbundet presskonferens

Hamnstrejken kan bli olaglig

Hamn. Hamnarbetarförbundet varslar om punktstrejker i nio hamnar och blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning i ytterligare tre. Stridsåtgärderna startar den 23 januari. Mycket talar för att en konflikt med denna grund blir förbjuden den 1 januari nästa år.

Protester utanför EU-parlamentet.

Oklart läge för vägpaketet i EU

EU. Stämningen var hetsig både i EU-parlamentet och utanför i morse. Transportutskottet debatterade och röstade om det stora vägpaketet. Förhoppningar om EU-krav på schystare villkor grusades delvis. Men sista ordet är inte sagt än.

Lastbilstrailrar på tåg stoppas

Tåg. All trafik med lastbilstrailrar lastade på järnvägsvagn stoppas i Danmark efter olyckan som tog åtta liv. Ett fel på låsningsmekanismen som ska hålla fast lastbilssläpet på tåget har avslöjats.

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Färdtjänstföretag lurar förare på lön

Taxi. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare blev blåsta på lön och vid årsskiftet införde bolaget procentlön, rakt ackord, trots att upphandlaren kräver månadslön. Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd.

Väktare misshandlad och bunden

Bevakning. En ensamarbetande väktare i Ystad blev bunden, misshandlad och rånad i söndags kväll. Förövarna fick med sig en väska med pengar, som färgas och blir obrukbara när väskan öppnas. Väktaren har kommit hem från sjukhuset och ringt Transport.

Rekordmånga trafikanter anmälde viltolycka

Trafiksäkerhet. 2018 blev ett rekordår för viltolyckor. Polisen fick in totalt 63 641 anmälningar från trafikanter som kört på djur. Rådjur dominerar stort, med närmare 47 000 anmälningar. På andra plats kommer vildsvin, med drygt 6 900 påkörningar.

Vincent Verheyen spelade in en film.

Filmen där Vincent rasar mot lönen från SDR

Reklamutdelare. 40 spänn i timmen för att släpa runt på reklam i ett vinterkallt Västervik. Vincent Verheyen blev chockad när han såg sin lön – sedan spelade han in en film.

Dödsolyckor i jobbet ökade 2018

Arbetsmiljö. Under 2018 dog 48 arbetstagare i olyckor på jobbet. Sju av dem var lastbilschaufförer. En jobbade som lastbilsmekaniker. Ytterligare fyra personer klämdes till döds i arbete vid lastbilar eller med lastbilsgods.