Tommy Wreeth
Close
”Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna”, säger Transports nyvalde förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

I 14 år har Tommy Wreeth veckopendlat från Närke till förbundskontoret i Stockholm. Först som central ombudsman, sedan som förbundskassör i ledningen.

Vad sa hustrun när ordförandevalet var klart och det stod klart att hon antagligen får se ännu mindre av sin make de kommande åren?

– Skönt att det över, tror jag var det första hon sa. Hustrun är tålmodig. Men jag kan väl erkänna att månaderna före kongressen blev turbulenta och lite frustration pös jag väl ut hemma också.

Tommy Wreeth är i flyttagen. Han ska byta rum på förbundskontoret – till det som ordföranden traditionellt suttit i. Rummet är lite större än det gamla, men saknar helt utsikt. Tidigare kunde han spana över Norra Bantorget mot LO-borgen där han nu tar plats i styrelsen.

Under våren har Wreeth ansvarat för både ekonomin och för avtalsförhandlingarna. Transports lönerörelse rullar på, just nu är det sorgebarnet taxi som är uppe i ringen.

Hur ser du på avtalsrörelsen så här långt? Och på ”märket” – lönenormen – som visserligen givit reallöneförbättringar i LO-leden, men som också uppfattas som en tvångströja?

– Märket är jag kluven till. Det är en utmaning att få ut ett mervärde till medlemmarna, när löneutrymmet är så låst. Men det finns andra saker att förbättra i avtalen än direkta pengar.

– Jag är också nöjd med att vår kongress bestämde att vi nu ska börja diskutera lönebildningen i Transport. På vissa avtalsområden finns det absolut utrymme för lokala system, utöver tarifflönerna. Vi kan bli bättre på att ta betalt för produktivitetsökningar, som medlemmarna skapar. Ett sådant område är åkeri där det råder chaufförsbrist.

Den nya förbundsledningen kommer inte precis till dukat bord. Tiden före kongressen präglades av personstrider och tjafs om vem eller vilka om var valbara till ledningen. Tommy Wreeth valde en låg profil.

Vad är den största utmaningen för den nya ledningen?

– Att sätta medlemmarna i första rummet. Det gäller både i avtalsförhandlingarna och i vårt politiska arbete. Det nya EU-paketet för vägtrafiken är extremt viktigt. För hela verkställande utskottet gäller att vi måste vara lyhörda för alla starka viljor som finns i förbundet.

På kongressen fanns en olycklig tendens att sätta gammal mot ung i debatterna, fortsätter han:

– Den sortens splittring är vi inte det minsta betjänta av. Vi behöver den kraft och energi som unga medlemmar kan tillföra organisationen. Och vi behöver den rutin och den erfarenhet som äldre medlemmar sitter inne med. Kan vi förena allt det här blir det optimalt.

Tommy Wreeth återkommer till framtidsutredningen. Förbundets sex regioner kommer att få nominera kandidater. Arbetet är tänkt att pågå under hela kongressperioden. Några delar, bland annat den om de regionala skyddsombudens arbete och anställningsvillkor, ska vara färdiga snabbare.

– Ibland tar kongresser snabba beslut som kan få väldigt långtgående konsekvenser. Jag gillar välgrundade beslut som håller. När det gäller kongressen är jag också glad över att inkomstförsäkringen och den kollektiva hemförsäkringen blir kvar.

– Visst, vi ska vara en kamporganisation. Men ett skydd vid exempelvis arbetslöshet har varit en del av arbetarrörelsens kamp ändå från början. Åtskilliga medlemmar valde tidigare bort hemförsäkring, när ekonomin var pressad. Nu ingår den i det fackliga medlemskapet. Det har räddat många.

Wreeth är också positiv till beslutet om nolltolerans för alkoholinköp i förbundet:

– Nu har vi en enkel och tydlig linje som är lätt att följa.

Vilka frågor hoppas du främst att framtidsutredningen ska ge svar på?

– Hur ska vi bli fler i förbundet? Och hur ska vi bygga en facklig organisation som är stark och som attraherar nya löntagare i framtiden.

En ny ledning och en ny förbundsstyrelse med sammanlagt fem kvinnor. Ett rekord i förbundets historia.

Vilka förändringar kommer medlemmarna att märka av?

– Det är svårt att säga så här tidigt. Arbetsfördelningen i det verkställande utskottet är delvis styrd av våra stadgar. Någon förändring blir det säkert.

– Transport har under årens lopp haft starka ordföranden som uppfattats som lite bullriga. Jag vill att den nya ledningen blir ett lag där vi täcker upp för varandra. Jag tror på lagarbete i övrigt också. Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    28 juni, 2017

    Skandalerna har avlöst varandra i jämn ström inom förbundet. Inget tyder på att de skulle avta. Kongresserna är en teater, ett skådespel för de anställda, att visa upp sig,briljera,synas och skaffa sig kontakter uppåt eller säkra sina positioner.Det är tabu att nämna ett enda ord om korruptionen eller diskutera de verkliga förhållandena inom förbundet.

Lästips:

Jens Nilsson pratar med Reidor Wennström.

Nilsson: Undersökningen visar att det finns stöd för lika löner

EU. Tre fjärdedelar vill att svenska löner ska gälla för dem som jobbar tillfälligt i Sverige. Det visar en opinionsundersökning från Sifo, beställd av Socialdemokraterna i EU-parlamentet.

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

Tommy Wreeth

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.

Hallå där!
Caroline Ekblom

Caroline Ekblom

… ekonomi- och hr-chef på AA Logistik i Västerås, som har fått Prevents stipendium för sina insatser inom arbetsmiljö. Hennes vision är att arbetsmiljön inte bara ska vara bra – utan bäst.

Kultur
Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.

Jessica Karlsson med hundarna Foxy och Basse

Bästa jobbarkompisarna har fyra ben och svans

Månadens medlem. Foxy och Basse tillhör familjen. Samtidigt är de hennes bästa arbetskamrater. Väktaren Jessica Karlsson är hundförare och jobbar nätter i industriområden, parkeringsgarage och källare.

Skidåkare, illiustration

7 tips för medlemmar

Snabbkoll. Facket – där går man väl med för att lönen och arbetsmiljön ska funka? För att tillsammans kämpa för ett bättre arbetsliv. Här har vi samlat förmåner som kommer på köpet när du går med i Transport.

Drottninggatan april 2017, collage

Ett halvår efter terrordådet

Bevakning. Ordningsvakter, väktare, värdetransportörer, p-vakter … Bevaknings­personalen hamnade i frontlinjen vid terror­attentatet på Drottning­­gatan. Hur mår de i dag? Och hur har bolagen följt upp attacken?

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm.

Hallå där!

Martin Fransén

... ordförande i Förbundet Arbetarsolidaritet som ger sitt årliga pris Arbetare till arbetare till Stockholms sopgubbar.

Hallå där!
Göran Hallqvist

Göran Hallqvist

… som kanske räddade 50 personers liv när bussen han åkte med var nära att krascha in i en tankbil. Själv var han på väg hem till Gävle efter en kryssning till Åland.

Hallå där!
Gabriel Collin

Gabriel Collin

… som i våras tog studenten på årets transportskola, Vretagymnasiet i Östergötland.