Tommy Wreeth
Close
”Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna”, säger Transports nyvalde förbundsordförande Tommy Wreeth.
Close

”Jag tror på lagarbete”

Nye Transportbasen. Kongressen är avklarad och Transports nye ordförande, Tommy Wreeth, har knappt hunnit hämta andan. Var det något beslut som gladde honom extra mycket? – Framtidsutredningen. Det är väldigt positivt att vi utreder grundligt och sedan fattar genomtänkta beslut.

I 14 år har Tommy Wreeth veckopendlat från Närke till förbundskontoret i Stockholm. Först som central ombudsman, sedan som förbundskassör i ledningen.

Vad sa hustrun när ordförandevalet var klart och det stod klart att hon antagligen får se ännu mindre av sin make de kommande åren?

– Skönt att det över, tror jag var det första hon sa. Hustrun är tålmodig. Men jag kan väl erkänna att månaderna före kongressen blev turbulenta och lite frustration pös jag väl ut hemma också.

Tommy Wreeth är i flyttagen. Han ska byta rum på förbundskontoret – till det som ordföranden traditionellt suttit i. Rummet är lite större än det gamla, men saknar helt utsikt. Tidigare kunde han spana över Norra Bantorget mot LO-borgen där han nu tar plats i styrelsen.

Under våren har Wreeth ansvarat för både ekonomin och för avtalsförhandlingarna. Transports lönerörelse rullar på, just nu är det sorgebarnet taxi som är uppe i ringen.

Hur ser du på avtalsrörelsen så här långt? Och på ”märket” – lönenormen – som visserligen givit reallöneförbättringar i LO-leden, men som också uppfattas som en tvångströja?

– Märket är jag kluven till. Det är en utmaning att få ut ett mervärde till medlemmarna, när löneutrymmet är så låst. Men det finns andra saker att förbättra i avtalen än direkta pengar.

– Jag är också nöjd med att vår kongress bestämde att vi nu ska börja diskutera lönebildningen i Transport. På vissa avtalsområden finns det absolut utrymme för lokala system, utöver tarifflönerna. Vi kan bli bättre på att ta betalt för produktivitetsökningar, som medlemmarna skapar. Ett sådant område är åkeri där det råder chaufförsbrist.

Den nya förbundsledningen kommer inte precis till dukat bord. Tiden före kongressen präglades av personstrider och tjafs om vem eller vilka om var valbara till ledningen. Tommy Wreeth valde en låg profil.

Vad är den största utmaningen för den nya ledningen?

– Att sätta medlemmarna i första rummet. Det gäller både i avtalsförhandlingarna och i vårt politiska arbete. Det nya EU-paketet för vägtrafiken är extremt viktigt. För hela verkställande utskottet gäller att vi måste vara lyhörda för alla starka viljor som finns i förbundet.

På kongressen fanns en olycklig tendens att sätta gammal mot ung i debatterna, fortsätter han:

– Den sortens splittring är vi inte det minsta betjänta av. Vi behöver den kraft och energi som unga medlemmar kan tillföra organisationen. Och vi behöver den rutin och den erfarenhet som äldre medlemmar sitter inne med. Kan vi förena allt det här blir det optimalt.

Tommy Wreeth återkommer till framtidsutredningen. Förbundets sex regioner kommer att få nominera kandidater. Arbetet är tänkt att pågå under hela kongressperioden. Några delar, bland annat den om de regionala skyddsombudens arbete och anställningsvillkor, ska vara färdiga snabbare.

– Ibland tar kongresser snabba beslut som kan få väldigt långtgående konsekvenser. Jag gillar välgrundade beslut som håller. När det gäller kongressen är jag också glad över att inkomstförsäkringen och den kollektiva hemförsäkringen blir kvar.

– Visst, vi ska vara en kamporganisation. Men ett skydd vid exempelvis arbetslöshet har varit en del av arbetarrörelsens kamp ändå från början. Åtskilliga medlemmar valde tidigare bort hemförsäkring, när ekonomin var pressad. Nu ingår den i det fackliga medlemskapet. Det har räddat många.

Wreeth är också positiv till beslutet om nolltolerans för alkoholinköp i förbundet:

– Nu har vi en enkel och tydlig linje som är lätt att följa.

Vilka frågor hoppas du främst att framtidsutredningen ska ge svar på?

– Hur ska vi bli fler i förbundet? Och hur ska vi bygga en facklig organisation som är stark och som attraherar nya löntagare i framtiden.

En ny ledning och en ny förbundsstyrelse med sammanlagt fem kvinnor. Ett rekord i förbundets historia.

Vilka förändringar kommer medlemmarna att märka av?

– Det är svårt att säga så här tidigt. Arbetsfördelningen i det verkställande utskottet är delvis styrd av våra stadgar. Någon förändring blir det säkert.

– Transport har under årens lopp haft starka ordföranden som uppfattats som lite bullriga. Jag vill att den nya ledningen blir ett lag där vi täcker upp för varandra. Jag tror på lagarbete i övrigt också. Det är jätteviktigt att vi fortsätter med facklig organisering. Men vi behöver en flexibel modell som kan anpassas efter förutsättningarna ute på arbetsplatserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    28 juni, 2017

    Skandalerna har avlöst varandra i jämn ström inom förbundet. Inget tyder på att de skulle avta. Kongresserna är en teater, ett skådespel för de anställda, att visa upp sig,briljera,synas och skaffa sig kontakter uppåt eller säkra sina positioner.Det är tabu att nämna ett enda ord om korruptionen eller diskutera de verkliga förhållandena inom förbundet.

Lästips:

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

Transportarbetarens logga

””Lägg den fackliga splittringen bakom er””

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

citat

Vittnesmål från ombudsmän och regionala skyddsombud

Transportbranschen. Under årens lopp har Transports ombudsmän och regionala skyddsombud hanterat flera fall av sexuella trakasserier, övergrepp och sexistiska kommentarer på arbetsplatserna. Här är en del av vittnesmålen.

Hallå där!

Henrik Sternberg

… mr Cabotagestudien, som efter sommaren blir professor i USA. Han flyttar sin forskning om transportbranschen, och sina studier av fusk, social dumpning och oschyst konkurrens, till universitetet i Iowa.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Sabina Joslin-Karlqvist

Sabina är proffs på att peppa

Månadens medlem. Varför är du så glad? Inte den vanligaste startfrågan i en intervju, men självklar när det handlar om Sabina Joslin-Karlqvist. Lastbilschaufför, hälsocoach och den som dansar varje morgon när hon gör frukost.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.

Hallå där!

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Här skulle tusentals pendlare ta rulltrappan upp från tunnelbanan till bostäderna (som aldrig blev byggda) på Masmoberget. I stället är schaktet en övergiven plats som Jonas Svanström gärna återkommer till med sin kamera.

Ödeplatser som kittlar fantasin

Kultur. Gillar du rost, mögel och damm? Vittrande betong och murkna timmerväggar? Jonas Svanström är särskilt glad när han hittar ett projekt som aldrig blev av, som övergavs och står kvar som ett minne av den storslagna planen.

Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.

Niclas Angrell

Niclas släpper loss skaparglädjen

Månadens medlem. Ett sätt att koppla bort tankarna. Och samtidigt skapa efter eget huvud. För chauffören Niclas Angrell har svetsen och hästskorna blivit bästa terapin.