Mikael Jändel
Close
Mikael Jändel tar ställning med kaffemuggen. Texten lyder ”Solidarność”, den polska fackföreningen som på 1980-talet blev till en massiv folklig motståndsrörelse mot kommunistregimerna i öst. Mikael är också vice ordförande i Republikanska föreningen i Sjuhäradsbygden.
Close
Månadens medlem

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Det började med vänsterengagemang under tidigt 1970-tal: Mot USA:s krig i Vietnam. Men så vid 19 års ålder blev Mikael Jändel troende.

– Jag var lite deprimerad och bad till gud trots att jag var ateist … och plötsligt kände jag hur värme och kärlek fyllde rummet. Känslan var påtaglig, jag mötte Gud.

Tre år bibelskola och 120 poäng i teologi följde. Flytt till lilla Horred för där fanns bästa kristna skolan för barnen. Jobb på slakteri, i industrin och som tidningsbud.

Och engagemanget följde med.

– Jag har alltid varit politiskt intresserad. Morfar var en viktig person för mig, och med honom kom folkrörelseengagemanget. Han var klubbordförande för elektrikerna på Domnarvet.

I dag driver Mikael Jändel kampanj i framför allt två frågor. Vi börjar med kungen.

– Jag har inget emot honom och hans familj. Men jag tycker inte att vi ska ha ämbeten som ärvs.

Han är vice ordförande i Republikanska föreningen i Sjuhäradsbygden, som har uppåt 200 medlemmar. Han och några till har bokbord på Borås torg den första lördagen i månaden.

– Frågan står väl inte så högt på agendan, men jag tror att det blir en förändring när drottning Elizabeth dör. Det finns starka republikanska krafter i Kanada, Australien och Nya Zeeland. Sedan kan det bli en dominoeffekt i världen.

Om Sverige skulle införa president, vem vill du se på posten?

– Det finns flera som helt klart har kompetensen. Ta Inga-Britt Ahlenius, hon skulle vara utomordentlig. Eller Mats Svegfors, han är också bra.

(Reds anm: Ahlenius är före detta chef för Riksrevisionen och har utrett korruption i EU. Svegfors är före detta landshövding och chef för Sveriges Radio.)

Nästa fråga handlar om EU. Mikael Jändel tycker att Sverige ska lämna unionen. Efter engelsmännens Brexitomröstning satte han ut ett plakat vid genomfartsvägen i Horred: ”Heja Storbritannien”.

– Jag tror inte på överstatlighet. Det blir spännande att se vad som händer där.

Hur tänker du själv om framtiden?

– Min övertygelse är att Guds rike ska komma, men när det händer lämnar jag öppet.

– Sedan hoppas jag ju att tidningarna finns kvar och att jag kan jobba i tio år till. Jag har ett väldigt fint distrikt, 15 mil i naturen varje natt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.

Kristoffer Nilsson

”Nu kan jag det här”

Mötet. Nattens hjälte har lämnat sin sista tidning. Kristoffer Nilsson blir illustratör och tecknare på heltid.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.

Månadens medlem
”Mötet med passagerarna är det bästa med jobbet. En del blir som nära vänner”, säger Viktor Petrov.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Linda Weidenstedt är doktor i sociologi och knuten till näringslivets forskningsinstitut Ratio. Rapporten är skriven tillsammans med Andrea Geissinger och Monia Lougui. Foto: Ratio

Matbudens svar förvånade

8 frågor. Vad är det som motiverar människor att börja jobba som matbud? Det försökte Linda Weidenstedt och hennes forskarkollegor vid näringslivets forskningsinstitut Ratio ta reda på. Svaren förvånade.

Hallå där!

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

1. Mats Borgenstrand. 2. Rikard Larsson. 3. Håkan Jansson. 4. Johan Stålhand. 5. Viktor Andersson.

”Las behöver förstärkas – inte försvagas”

Anställningsskydd. – Det kanske är det dags för en generalstrejk? Vi måste visa politiker och arbetsgivare att vi inte vill försämra anställningsskyddet ännu mer. Stora förändringar är på gång. Men allt för många har noll koll, resonerar några transportare.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.