Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.
Close
Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke. ”Jag har fortfarande svårt att lita på människor”, säger Ellinor efter åren på Wermdö flistransporter.
Close

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Ellinor Grafström
”Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt”, säger Ellinor Grafström.

– Jag har nytt jobb sedan flera månader. Men jag mår fortfarande skit av det som hände. Jag blev som hjärntvättat. Knäpp i huvet, säger Ellinor.

Hon sitter uppkrupen i en soffa med en pläd över benen. Bredvid ligger hundarna Åke och Ella.

– Namn i tidningen är okej, men ingen närbild på mig, säger Ellinor med allvar i rösten.

Sommaren 2014 fick hon jobb på Wermdö flistransporter i Fjärdhundra. Då sköttes verksamheten av Kenneth Elfver. Sonen, Jesper, var anställd som vanlig förare på en av åkeriets fyra flisbilar.

Ellinor betonar flera gånger att pappan var en jättebra arbetsgivare. Ingen är förstås felfri, men på det stora hela var han rättvis och månade om de anställda.

Enligt Ellinor började problemen i samma stund som sonen Jesper tog över åkeriet. Det var på hösten 2015.

Uppslukad av arbetet

För just Ellinor blev situationen kluven. Hon hade hunnit bli nära vän med Jesper. De delade bostad och umgicks på fritiden. Fast någon fritid blev det egentligen inte tal om längre, förklarar Ellinor.

– All ledig tid gick till åkeriet. På helgerna tvättade och skruvade vi på lastbilarna. Det var alltid något som gått sönder.

– I början var det kul. Jag lärde mig jättemycket, men efter ett tag började det kännas som ett tvång. Jag slutade träffa min familj och mina vänner. I dag har jag inga egna vänner kvar.

Ellinor Grafström och Jesper Elfver bodde tillsammans, men var inget par. Bortsett från ett par månader. Men det blev ändå som ett förhållande.

– Varje vecka började med att Jesper sa: ”Den här helgen gör vi något kul tillsammans”. Men det blev aldrig så. På ett år var det kanske två helger som vi inte mekade med bilarna.

Små marginaler

På sensommaren 2016 började verksamheten spåra ur, berättar Ellinor:

– En bra månad fick åkeriet in ungefär 750 000 kronor i intäkt. Men fliskörning är ingen lönsam bransch, så marginalerna är små. Vi hade problem med skador på bilarna och på hösten blev det en del stillestånd. Det gjorde att företaget tappade intäkter och det saknades pengar på skattekontot.

– Jag trodde att Jesper visste hur man driver företag. Men jag insåg snart att han inte hade någon kunskap alls. Han visste inte ens hur man räknar ut löner eller semesterersättning.

Enligt Ellinor hade Jesper svårt att uttrycka sig i skrift. Ofta blev det så att åkaren dikterade och hon skrev, när papper behövde fyllas i. I praktiken var det också Ellinor som skötte lönerna och betalade räkningar. Fast inte heller hon hade egentligen kunskapen och erfarenheten som krävdes. När löften om utbildning inte infriades sa hon till slut ifrån.

– Lönerna fortsatte jag ta hand om, men inte räkningarna. Jag krävde att han åtminstone skulle bestämma vad som skulle betalas. Och när.

Pressad

Enligt Ellinor Grafström abdikerade Jesper Elfver, trots det, allt mer från ansvaret i bolaget:

– Han var pressad och slutade svara i telefonen när anställda eller fordringsägare ringde. Det blev jag som fick kontakta Volvo och försäkringsbolaget när det blev skador på bilarna. Även när det var han själv som kört sönder något.

– När revisorn hoppade av var det jag som tjatade om att vi måste ordna en ny. Det kändes allt mer som att han ville blanda in mig så mycket som möjligt, så att jag inte skulle kunna dra mig ur. Han var livrädd för att jag skulle sticka.

Vid årsskiftet 2016/2017 stod kronofogden vid dörren. Skatteverket hade dragit in F-skattsedeln och åkeriets speditör höll inne 30 procent av betalningen. Ellinor körde natt och letade desperat efter en egen bostad.

Ingen lön

I mars flyttade hon. Någon lön kom inte längre. Hon tvingades sälja sin privata bil och levde på lånade pengar.

Ändå jobbade Ellinor kvar ända till juni 2017. Under det sista halvåret fick hon bara ut totalt 10 000 kronor i lön.

– Nu i efterhand fattar jag inte varför jag inte stack tidigare. Men jag blev otroligt manipulerad. Jag fick ofta höra saker som: ”Du är lika inblandad som jag. Du har ett ansvar, du måste dra ditt strå till stacken. Kronofogden kommer att hämta dina grejer snart. Du kommer också att få sitta i fängelse. Du kommer att vara skuldsatt livet ut.”

– Parallellt kom löften: ”Vi löser det här, det kommer att ordna sig.” Jag vet inte hur många hundra gånger jag fick höra det.

På våren 2016 hade Ellinor Grafström gått in som delägare i Jesper Elfvers andra bolag – Mällersta fastighet & åkeri. Hon lånade 150 000 kronor på banken, ett lån som hon fortfarande betalar av på.

Fast något delägarskap blev det aldrig, formellt. I juni lämnade hon på eget initiativ suppleantplatsen i bolagsstyrelsen. Mällersta äger en gammal industrifastighet i Fjärdhundra och hyr ut plats bland annat till personer som behöver plats att meka med bilar.

I juni 2017 blev Ellinor Grafström också utsedd till suppleant i styrelsen för Wermdö flistransporter, ett bolag som nu var konkursmässigt. Det var i samma veva som hon lämnade företaget.

– Det är sjukt, säger Ellinor. Jag har aldrig blivit tillfrågad om att sitta där! Jesper Elfver anmälde mig till Bolagsverket, utan min vetskap. När jag av en slump fick veta det skrev jag omedelbart till Bolagsverket att jag motsätter mig uppdraget.

Har hotats

I dag försöker Ellinor kapa alla band med Wermdö flistransporter. Hon och även anhöriga har utsatts för hot.

– När jag slutade blev han svinsur och hotade mig. Jag ringde polisen, men gjorde aldrig någon formell anmälan.

– Det är inte synd om mig, jag gick in det här frivilligt. Men det har kostat mycket. Förr var jag en glad person. Nu är jag ofta sur och lättirriterad.

Ellinor förklarar att hon egentligen var utbränd redan hösten 2016.

– När jag väl flyttat, i mars i år, sov jag bara de första veckorna. Ändå blev jag inte piggare. Jag är fortfarande oerhört trött.

Ellinor skakar långsamt på huvudet. Säger:

– Jesper är stolt. Han vågade inte se att det här går åt helvete. Fliskörning är ingen guldgruva. Han snackade ofta om att satsa på någon annan bransch i stället. Köpa grus- eller dragbilar. I början trodde jag på allt prat. Men det blev aldrig något.

– Den här stämningen mot Shahab Enferadi var ett infall han fått efter att ha snackat med en kompis som är jurist. Skadeståndet skulle användas för att täcka skulderna. Han tyckte också att jag skulle börja köra för andra åkerier, som uthyrd från Wermdö flistransporter. Pengarna jag tjänade skulle gå till att betala av på åkeriets skulder.

Lärdomar?

– Att man inte kan lita på människor. Att inte vara så förbannat blåögd. På några månader förstörde Jesper Elfver allt som hans pappa byggt upp. Konkurs är nog oundvikligt. Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt.

1,3 miljoner i skulder

Transportarbetaren har ringt och sms:at Jesper Elfver. Enligt uppgift har åkeriet bara ett lastbilsekipage kvar. Det har inte rullat på två månader.

I september uppgick skulderna till över 1,3 miljoner hos Kronofogden. Det mesta – 1,2 miljoner – är obetald skatt.

I somras skrev Transportarbetaren om Shahab Enferadi. Han blev blåst på lön av Wermdö flistransporter och dessutom stämd på 336 000 kronor för att han inte jobbade under uppsägningstiden.

Tre veckor efter att artikeln publicerats på webben skickade Jesper Elfver ett mejl till tidningen där han skyller skadeståndskravet helt och hållet på Ellinor Grafström.

Han skriver:

”Nu kan du ju skriva att jag lyckats avstyra det Ellinor har gjort. Blev själv rätt förvånad när papperna kom från tingsrätten. Ellinor har gjort det utan min vetskap och förfalskat mitt namn, för att kunna göra stämningen mot honom, vad han nu heter.”

Efter intervjun med Ellinor har Transportarbetaren upprepade gånger sökt Jesper Elfver för att ställa frågor om Shahab Enferadi, Ellinor Grafström och de grava ekonomiska problemen i Wermdö flistransporter. Han svarar till slut med ett kort sms. Det lyder i sin helhet:

”Dom saker får du ta med ansvarig för löner som är Ellinor Grafström. Men efter de hon har gjort så finns inte företaget kvar, så lämnar inga kommentar till hennes handlande.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Nermin Pudic

”Jag slutar aldrig tro på människor”

Mötet. Jalla, jalla! Nermin Pudic har styrkan hos den som verkligen tror på det han gör. Och språket för att förklara rättigheter för en bulgarisk lastbilschaufför.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Hallå där!
Pierre Mollestam, Helsingborg

Pierre Mollestam

…renhållningsarbetare hos NSR i Sveriges bästa miljökommun.

Hallå där!

Bärgar-Berra och Signe

… kända från Vägens hjältar på tv och i Berras fall också som actionfigur.

Hallå där!

Stefan Strömberg

… regeringens utredare som ska stoppa brottsligheten kring de ekonomiska stöden i coronatider.

Helena Jahncke

Här forskas för friskare arbetsliv

5 frågor. Helena Jahncke är ny chef för forskningsavdelningen på Afa Försäkring, bolaget som finansieras genom dina kollektivavtal.

Kultur
Jesse Eisenbergs rollfigur Columbus tampas med mordiska zombier i skräckkomedin Zombieland från 2009. Foto: IMDB/©Columbia/Tristar

Skräck i pandemins tid

Rädslor. Vad kan skräcken lära oss när hela vår tillvaro präglas av ett osynligt hot som sprider sig till världens alla hörn? Skräckförfattaren Madeleine Bäck tror att den får oss att tänka klarare genom att vi lär oss att förstå vår rädsla.

Månadens avdelning
Ludwig Eriksson avd 41

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.

Månadens medlem
Daniel Lundblad

”Jag behöver komma ut i naturen”

Vandraren. Tidigt en septembermorgon vaknade Daniel Lundblad i ett tält. Det var hans fyrtioårsdag. Och det blev starten på hans nya liv.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Kultur
John Eyre

John ser magin i gamla jänkare

Konst. Amerikanare från 1950- och 60-talen. Stora glänsande skepp som kom mullrande längs vägen var magi för pojken John Eyre. Känslan har stannat kvar och han målar dem om och om igen.