Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke.
Close
Ellinor Grafström och hundarna Ella och Åke. ”Jag har fortfarande svårt att lita på människor”, säger Ellinor efter åren på Wermdö flistransporter.
Close

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Ellinor Grafström
”Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt”, säger Ellinor Grafström.

– Jag har nytt jobb sedan flera månader. Men jag mår fortfarande skit av det som hände. Jag blev som hjärntvättat. Knäpp i huvet, säger Ellinor.

Hon sitter uppkrupen i en soffa med en pläd över benen. Bredvid ligger hundarna Åke och Ella.

– Namn i tidningen är okej, men ingen närbild på mig, säger Ellinor med allvar i rösten.

Sommaren 2014 fick hon jobb på Wermdö flistransporter i Fjärdhundra. Då sköttes verksamheten av Kenneth Elfver. Sonen, Jesper, var anställd som vanlig förare på en av åkeriets fyra flisbilar.

Ellinor betonar flera gånger att pappan var en jättebra arbetsgivare. Ingen är förstås felfri, men på det stora hela var han rättvis och månade om de anställda.

Enligt Ellinor började problemen i samma stund som sonen Jesper tog över åkeriet. Det var på hösten 2015.

Uppslukad av arbetet

För just Ellinor blev situationen kluven. Hon hade hunnit bli nära vän med Jesper. De delade bostad och umgicks på fritiden. Fast någon fritid blev det egentligen inte tal om längre, förklarar Ellinor.

– All ledig tid gick till åkeriet. På helgerna tvättade och skruvade vi på lastbilarna. Det var alltid något som gått sönder.

– I början var det kul. Jag lärde mig jättemycket, men efter ett tag började det kännas som ett tvång. Jag slutade träffa min familj och mina vänner. I dag har jag inga egna vänner kvar.

Ellinor Grafström och Jesper Elfver bodde tillsammans, men var inget par. Bortsett från ett par månader. Men det blev ändå som ett förhållande.

– Varje vecka började med att Jesper sa: ”Den här helgen gör vi något kul tillsammans”. Men det blev aldrig så. På ett år var det kanske två helger som vi inte mekade med bilarna.

Små marginaler

På sensommaren 2016 började verksamheten spåra ur, berättar Ellinor:

– En bra månad fick åkeriet in ungefär 750 000 kronor i intäkt. Men fliskörning är ingen lönsam bransch, så marginalerna är små. Vi hade problem med skador på bilarna och på hösten blev det en del stillestånd. Det gjorde att företaget tappade intäkter och det saknades pengar på skattekontot.

– Jag trodde att Jesper visste hur man driver företag. Men jag insåg snart att han inte hade någon kunskap alls. Han visste inte ens hur man räknar ut löner eller semesterersättning.

Enligt Ellinor hade Jesper svårt att uttrycka sig i skrift. Ofta blev det så att åkaren dikterade och hon skrev, när papper behövde fyllas i. I praktiken var det också Ellinor som skötte lönerna och betalade räkningar. Fast inte heller hon hade egentligen kunskapen och erfarenheten som krävdes. När löften om utbildning inte infriades sa hon till slut ifrån.

– Lönerna fortsatte jag ta hand om, men inte räkningarna. Jag krävde att han åtminstone skulle bestämma vad som skulle betalas. Och när.

Pressad

Enligt Ellinor Grafström abdikerade Jesper Elfver, trots det, allt mer från ansvaret i bolaget:

– Han var pressad och slutade svara i telefonen när anställda eller fordringsägare ringde. Det blev jag som fick kontakta Volvo och försäkringsbolaget när det blev skador på bilarna. Även när det var han själv som kört sönder något.

– När revisorn hoppade av var det jag som tjatade om att vi måste ordna en ny. Det kändes allt mer som att han ville blanda in mig så mycket som möjligt, så att jag inte skulle kunna dra mig ur. Han var livrädd för att jag skulle sticka.

Vid årsskiftet 2016/2017 stod kronofogden vid dörren. Skatteverket hade dragit in F-skattsedeln och åkeriets speditör höll inne 30 procent av betalningen. Ellinor körde natt och letade desperat efter en egen bostad.

Ingen lön

I mars flyttade hon. Någon lön kom inte längre. Hon tvingades sälja sin privata bil och levde på lånade pengar.

Ändå jobbade Ellinor kvar ända till juni 2017. Under det sista halvåret fick hon bara ut totalt 10 000 kronor i lön.

– Nu i efterhand fattar jag inte varför jag inte stack tidigare. Men jag blev otroligt manipulerad. Jag fick ofta höra saker som: ”Du är lika inblandad som jag. Du har ett ansvar, du måste dra ditt strå till stacken. Kronofogden kommer att hämta dina grejer snart. Du kommer också att få sitta i fängelse. Du kommer att vara skuldsatt livet ut.”

– Parallellt kom löften: ”Vi löser det här, det kommer att ordna sig.” Jag vet inte hur många hundra gånger jag fick höra det.

På våren 2016 hade Ellinor Grafström gått in som delägare i Jesper Elfvers andra bolag – Mällersta fastighet & åkeri. Hon lånade 150 000 kronor på banken, ett lån som hon fortfarande betalar av på.

Fast något delägarskap blev det aldrig, formellt. I juni lämnade hon på eget initiativ suppleantplatsen i bolagsstyrelsen. Mällersta äger en gammal industrifastighet i Fjärdhundra och hyr ut plats bland annat till personer som behöver plats att meka med bilar.

I juni 2017 blev Ellinor Grafström också utsedd till suppleant i styrelsen för Wermdö flistransporter, ett bolag som nu var konkursmässigt. Det var i samma veva som hon lämnade företaget.

– Det är sjukt, säger Ellinor. Jag har aldrig blivit tillfrågad om att sitta där! Jesper Elfver anmälde mig till Bolagsverket, utan min vetskap. När jag av en slump fick veta det skrev jag omedelbart till Bolagsverket att jag motsätter mig uppdraget.

Har hotats

I dag försöker Ellinor kapa alla band med Wermdö flistransporter. Hon och även anhöriga har utsatts för hot.

– När jag slutade blev han svinsur och hotade mig. Jag ringde polisen, men gjorde aldrig någon formell anmälan.

– Det är inte synd om mig, jag gick in det här frivilligt. Men det har kostat mycket. Förr var jag en glad person. Nu är jag ofta sur och lättirriterad.

Ellinor förklarar att hon egentligen var utbränd redan hösten 2016.

– När jag väl flyttat, i mars i år, sov jag bara de första veckorna. Ändå blev jag inte piggare. Jag är fortfarande oerhört trött.

Ellinor skakar långsamt på huvudet. Säger:

– Jesper är stolt. Han vågade inte se att det här går åt helvete. Fliskörning är ingen guldgruva. Han snackade ofta om att satsa på någon annan bransch i stället. Köpa grus- eller dragbilar. I början trodde jag på allt prat. Men det blev aldrig något.

– Den här stämningen mot Shahab Enferadi var ett infall han fått efter att ha snackat med en kompis som är jurist. Skadeståndet skulle användas för att täcka skulderna. Han tyckte också att jag skulle börja köra för andra åkerier, som uthyrd från Wermdö flistransporter. Pengarna jag tjänade skulle gå till att betala av på åkeriets skulder.

Lärdomar?

– Att man inte kan lita på människor. Att inte vara så förbannat blåögd. På några månader förstörde Jesper Elfver allt som hans pappa byggt upp. Konkurs är nog oundvikligt. Det finns inget kul i den här historien. Alltihop är bara tragiskt.

1,3 miljoner i skulder

Transportarbetaren har ringt och sms:at Jesper Elfver. Enligt uppgift har åkeriet bara ett lastbilsekipage kvar. Det har inte rullat på två månader.

I september uppgick skulderna till över 1,3 miljoner hos Kronofogden. Det mesta – 1,2 miljoner – är obetald skatt.

I somras skrev Transportarbetaren om Shahab Enferadi. Han blev blåst på lön av Wermdö flistransporter och dessutom stämd på 336 000 kronor för att han inte jobbade under uppsägningstiden.

Tre veckor efter att artikeln publicerats på webben skickade Jesper Elfver ett mejl till tidningen där han skyller skadeståndskravet helt och hållet på Ellinor Grafström.

Han skriver:

”Nu kan du ju skriva att jag lyckats avstyra det Ellinor har gjort. Blev själv rätt förvånad när papperna kom från tingsrätten. Ellinor har gjort det utan min vetskap och förfalskat mitt namn, för att kunna göra stämningen mot honom, vad han nu heter.”

Efter intervjun med Ellinor har Transportarbetaren upprepade gånger sökt Jesper Elfver för att ställa frågor om Shahab Enferadi, Ellinor Grafström och de grava ekonomiska problemen i Wermdö flistransporter. Han svarar till slut med ett kort sms. Det lyder i sin helhet:

”Dom saker får du ta med ansvarig för löner som är Ellinor Grafström. Men efter de hon har gjort så finns inte företaget kvar, så lämnar inga kommentar till hennes handlande.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kyrkan och facket viktiga för Hope

Mötet. På Entebbes flygplats ett par mil från Ugandas huvudstad Kampala står en flygtaxichaufför och håller upp en skylt med våra namn. Hon presenterar sig som Hope.

Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Hallå där!
Farideh Hashemi

Farideh Hashemi

… som kör sitt drömjobb ombord på flygbuss.

Kjell Larsson

Professorn och havets framtid

7 frågor. Han ser konflikterna under havets vidsträckta spegel och lyfter bottenmiljön till ytan. Kjell Larsson har prisats för sin forskning och ser havsplanering som livsnödvändig.

Månadens medlem
Sari Engelhards Hammer och spanska hittehunden Axar

Lastbilskompisar

Hittehund. Sökes: Lastbilschaufför till hittehund. Finnes: Sari Engelhardt Hammer, som for till Spanien och hämtade hem Axar.

Hallå där!

Jan ”Kirre” Kirkhaug

… chaufför och styrelsemedlem i Transports Dalaavdelning, som arbetar för ett fungerande yrkesförarråd.

Hallå där!
David Petersson

David Petersson

... ung flygtekniker från Rockneby i Småland, på väg till yrkes-VM i Ryssland.

Hallå där!

Ulf Jarnefjord

… som i vintras slutade på Transport efter cirka 20 år som regionalt skyddsombud och dessutom pådrivare när det gäller klimatpolitik.

Kultur
Gruppbild

”Vi män ska tåla mer”

Nya mansrollen. Vem är du i omklädningsrummet och vem bland kvinnor? När väcks beskyddarinstinkten? Gillar du att kramas? Vi samlade en grupp transportmän – och en tidigare man på väg att bli kvinna – för att diskutera manlighet.

Månadens medlem
Linda Walltin Gavell med sina två schäfrar.

”Mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart”

Schäferfrälst. Näe, inte vill man möta Crut eller Faxa utan matte. Men Linda Walltin Gavell lovar att de bara biter när de blir tillsagda. Sporten går ut på att hon alltid kan kontrollera krafterna hos sina hundar. – Det är en mäktig känsla att släppa lös 40 kilo hund i full fart, i fullt angrepp.

Hallå där!

Hertha Larsson

… 97 år, som poddar om livet som kvinna förr.

Månadens klubb
Göteborgs bussklubb

”Vi lyssnar ute på fältet”

Göteborgs bussklubb. En lätt sorg svävar över fackklubben på Göteborgs Buss. Mäster-medlemsrekryteraren Abbas har gått i pension och dragit till Spanien. Men klubben kan räkna in en rad framgångar, en ny styrelse är på plats och tar nya tag.

Hallå där!
Mairbek Vagabov

Mairbek Vagabov

… som tar studenten från transportprogrammet i Nybro och får stipendium från Transport.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Månadens medlem
Daniel Odlander och tygälgen Hälge, tågluffare

”Köp en biljett och åk!”

Tågluffare. Nu är det jobbet som gäller. Daniel Odlander ska köra lastbil hela sommaren. Sedan väntar nästa tågluff i Europa – tillsammans med resekompisen Hälge.

Månadens sektion
Vamsi Savaram och Håkan Norborg

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.