taxiförare i Stockholm.
Close
Det går trögt i förhandlingarna om ett nytt löneavtal för taxiförarna.
Close

”Jag befarar att det slutar med konflikt”

Transport är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal för taxiförarna. Så här långt är förbundsordförande Lars Lindgren besviken: – Våra förhandlare tycker att arbetsgivarna är nonchalanta och ointresserade. Jag befarar att det slutar med en konflikt där vi måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden.

Taxibranschen är Transports verkliga sorgebarn. Runt om i landet jobbar tusentals förare på rakt ackord, så kallad procentlön. De får bara en viss andel, oftast 35–37 procent, på inkörda pengar.

I kollektivavtalet finns visserligen en lägsta garantilön, just nu 18 739 kronor per månad i Stockholm. Enligt reglerna ska garantin betalas per timme (112:60 kr) om föraren jobbar mer än 166,4 timmar, som är normal heltid.

Men i bland annat Stockholm fungerar inte systemet. Många taxiåkerier saknar kollektivavtal och de som har betalar ofta inte garantilön alls. Resultat har blivit att mängder av chaufförer jobbar 60–70 timmar i veckan för att få ihop en normal lön på 22 000–24 000 kronor.

Lars Lindgren säger:

– Jag är trött på att vara spottkopp för ett uselt avtal! Förbundet har i många år lagt ner extremt mycket tid och kraft på att försöka förändra villkoren i taxi. I förhållande till antalet medlemmar har vi tvingats lägga ner oproportionerligt mycket arbete.

– Det är till stor del Transports förtjänst att civilminister Ardalan Shekarabi tagit tag i branschen och nu försöker driva igenom rimliga krav när kommunerna upphandlar färdtjänst.

Före midsommar inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingar för taxiförarna. Två nya dagar är utsatta, den 29 och 30 juni.

– Jag tror inte att vi kommer att nå fram till en överenskommelse, säger Lars Lindgren. Arbetsgivarna säger benhårt nej till att betala 2,2 procent, än mindre krontalspåslaget på 590 kronor som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

– BA är inte intresserade av att utveckla branschen och få till rimliga anställningsvillkor. Vi vill ha månadslön. En lön som ska vara på samma nivå som B-kortschaufförer i Transportavtalet, alltså runt 22 900 kronor. Men dit kommer vi sannolikt inte att nå utan strid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.