taxiförare i Stockholm.
Close
Det går trögt i förhandlingarna om ett nytt löneavtal för taxiförarna.
Close

”Jag befarar att det slutar med konflikt”

Transport är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal för taxiförarna. Så här långt är förbundsordförande Lars Lindgren besviken: – Våra förhandlare tycker att arbetsgivarna är nonchalanta och ointresserade. Jag befarar att det slutar med en konflikt där vi måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden.

Taxibranschen är Transports verkliga sorgebarn. Runt om i landet jobbar tusentals förare på rakt ackord, så kallad procentlön. De får bara en viss andel, oftast 35–37 procent, på inkörda pengar.

I kollektivavtalet finns visserligen en lägsta garantilön, just nu 18 739 kronor per månad i Stockholm. Enligt reglerna ska garantin betalas per timme (112:60 kr) om föraren jobbar mer än 166,4 timmar, som är normal heltid.

Men i bland annat Stockholm fungerar inte systemet. Många taxiåkerier saknar kollektivavtal och de som har betalar ofta inte garantilön alls. Resultat har blivit att mängder av chaufförer jobbar 60–70 timmar i veckan för att få ihop en normal lön på 22 000–24 000 kronor.

Lars Lindgren säger:

– Jag är trött på att vara spottkopp för ett uselt avtal! Förbundet har i många år lagt ner extremt mycket tid och kraft på att försöka förändra villkoren i taxi. I förhållande till antalet medlemmar har vi tvingats lägga ner oproportionerligt mycket arbete.

– Det är till stor del Transports förtjänst att civilminister Ardalan Shekarabi tagit tag i branschen och nu försöker driva igenom rimliga krav när kommunerna upphandlar färdtjänst.

Före midsommar inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingar för taxiförarna. Två nya dagar är utsatta, den 29 och 30 juni.

– Jag tror inte att vi kommer att nå fram till en överenskommelse, säger Lars Lindgren. Arbetsgivarna säger benhårt nej till att betala 2,2 procent, än mindre krontalspåslaget på 590 kronor som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

– BA är inte intresserade av att utveckla branschen och få till rimliga anställningsvillkor. Vi vill ha månadslön. En lön som ska vara på samma nivå som B-kortschaufförer i Transportavtalet, alltså runt 22 900 kronor. Men dit kommer vi sannolikt inte att nå utan strid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.