taxiförare i Stockholm.
Close
Det går trögt i förhandlingarna om ett nytt löneavtal för taxiförarna.
Close

”Jag befarar att det slutar med konflikt”

Transport är just nu inne i förhandlingar om ett nytt avtal för taxiförarna. Så här långt är förbundsordförande Lars Lindgren besviken: – Våra förhandlare tycker att arbetsgivarna är nonchalanta och ointresserade. Jag befarar att det slutar med en konflikt där vi måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden.

Taxibranschen är Transports verkliga sorgebarn. Runt om i landet jobbar tusentals förare på rakt ackord, så kallad procentlön. De får bara en viss andel, oftast 35–37 procent, på inkörda pengar.

I kollektivavtalet finns visserligen en lägsta garantilön, just nu 18 739 kronor per månad i Stockholm. Enligt reglerna ska garantin betalas per timme (112:60 kr) om föraren jobbar mer än 166,4 timmar, som är normal heltid.

Men i bland annat Stockholm fungerar inte systemet. Många taxiåkerier saknar kollektivavtal och de som har betalar ofta inte garantilön alls. Resultat har blivit att mängder av chaufförer jobbar 60–70 timmar i veckan för att få ihop en normal lön på 22 000–24 000 kronor.

Lars Lindgren säger:

– Jag är trött på att vara spottkopp för ett uselt avtal! Förbundet har i många år lagt ner extremt mycket tid och kraft på att försöka förändra villkoren i taxi. I förhållande till antalet medlemmar har vi tvingats lägga ner oproportionerligt mycket arbete.

– Det är till stor del Transports förtjänst att civilminister Ardalan Shekarabi tagit tag i branschen och nu försöker driva igenom rimliga krav när kommunerna upphandlar färdtjänst.

Före midsommar inledde Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) avtalsförhandlingar för taxiförarna. Två nya dagar är utsatta, den 29 och 30 juni.

– Jag tror inte att vi kommer att nå fram till en överenskommelse, säger Lars Lindgren. Arbetsgivarna säger benhårt nej till att betala 2,2 procent, än mindre krontalspåslaget på 590 kronor som andra grupper fått i avtalsrörelsen.

– BA är inte intresserade av att utveckla branschen och få till rimliga anställningsvillkor. Vi vill ha månadslön. En lön som ska vara på samma nivå som B-kortschaufförer i Transportavtalet, alltså runt 22 900 kronor. Men dit kommer vi sannolikt inte att nå utan strid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.