ITF: Ikea dumpar villkoren för chaufförer

Ikea dumpar löner och villkor på Europas vägar. Det framgår av en ännu opublicerad utredning som Internationella transportarbetarefederationen (ITF) arbetar med.

– Det är de låga transportkostnaderna som gör att det är så billigt att handla på Ikea, säger utredaren Sean Sayer.

I slutet av september presenterade han vad han kommit fram till hittills på ett seminarium för svenska och europeiska fackförbund som arbetar med Ikea.

Sean Sayers utredning visar att Ikea den senaste tiden har styrt om allt mer av sina europeiska transporter till direktdistribution. I stället för fasta transportvägar via terminaler förflyttas mycket av godset nu direkt från tillverkare till försäljare. Och i stället för långsiktiga avtal med transportörer förhandlar Ikea om kontrakten allt oftare. En transport kan ha så många som tio underentreprenörer. Längst ner i kedjan arbetar chaufförer från östländerna till låga löner, som inte täcker en dräglig levnadsstandard på vägarna.

– Under arbetet med utredningen har vi träffat chaufförer som säger att de får lika mycket betalt som på 1970-talet. Men att levnadsstandarden på vägarna nu är ännu sämre än då, berättar Sean Sayer.

Det var transportfacken i Belgien och Holland som först uppmärksammade ITF på villkoren för de chaufförer som kör Ikea-gods. Beeneluxländerna fungerar som ett transportnav, där mycket av Ikea:s varor som ska vidare till Storbritannien och USA lastas om. Nu har även svenska Transport engagerat sig i frågan.

– Jag är förvånad över att det ser så illa ut som det faktiskt gör. Vi är väldigt oroade över hur Ikea agerar som transportköpare, säger Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare.

Nu vill han få till en diskussion med Ikea om deras transporter.

– Vi hoppas att vi kan förklara för dem varför vi tycker att de ska byta transportmodell. Det finns säkert fler företag som gör på samma sätt, men Ikea skulle kunna vara ett gott föredöme.

Utredningen väntas bli klar senare i år och bygger på en kombination av skrivbordsarbete och intervjuer med förare längs med europeiska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.