ITF: Ikea dumpar villkoren för chaufförer

Ikea dumpar löner och villkor på Europas vägar. Det framgår av en ännu opublicerad utredning som Internationella transportarbetarefederationen (ITF) arbetar med.

– Det är de låga transportkostnaderna som gör att det är så billigt att handla på Ikea, säger utredaren Sean Sayer.

I slutet av september presenterade han vad han kommit fram till hittills på ett seminarium för svenska och europeiska fackförbund som arbetar med Ikea.

Sean Sayers utredning visar att Ikea den senaste tiden har styrt om allt mer av sina europeiska transporter till direktdistribution. I stället för fasta transportvägar via terminaler förflyttas mycket av godset nu direkt från tillverkare till försäljare. Och i stället för långsiktiga avtal med transportörer förhandlar Ikea om kontrakten allt oftare. En transport kan ha så många som tio underentreprenörer. Längst ner i kedjan arbetar chaufförer från östländerna till låga löner, som inte täcker en dräglig levnadsstandard på vägarna.

– Under arbetet med utredningen har vi träffat chaufförer som säger att de får lika mycket betalt som på 1970-talet. Men att levnadsstandarden på vägarna nu är ännu sämre än då, berättar Sean Sayer.

Det var transportfacken i Belgien och Holland som först uppmärksammade ITF på villkoren för de chaufförer som kör Ikea-gods. Beeneluxländerna fungerar som ett transportnav, där mycket av Ikea:s varor som ska vidare till Storbritannien och USA lastas om. Nu har även svenska Transport engagerat sig i frågan.

– Jag är förvånad över att det ser så illa ut som det faktiskt gör. Vi är väldigt oroade över hur Ikea agerar som transportköpare, säger Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare.

Nu vill han få till en diskussion med Ikea om deras transporter.

– Vi hoppas att vi kan förklara för dem varför vi tycker att de ska byta transportmodell. Det finns säkert fler företag som gör på samma sätt, men Ikea skulle kunna vara ett gott föredöme.

Utredningen väntas bli klar senare i år och bygger på en kombination av skrivbordsarbete och intervjuer med förare längs med europeiska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.