Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.
Close
Jörgen Björk bärgar en bil, och filmas av Simon Hellgren för tv-programmet Frusna vägar.
Close

Iskallt uppdrag

Arbetsplats: Bärgningsbil. Bil på taket, långt ute i snön! Nix, det blev inte vinterns lugnaste torsdag för bärgarna i Umeå. Kända från tv.

Först tror tv-teamet att bärgarna skojar. Men snart sitter filmare och inslagsproducent inklämda i hytten tillsammans med rutinerade Jörgen Björk.

Olyckan i Örsbäck, drygt fem mil från stan och en bit in i Nordmalings kommun, blir ett inslag i Frusna vägar. TV3-serien som på fem avsnitt har lockat 100 000 tittare att följa bärgarna i norr.

Före larmet har dagen passerat ganska odramatiskt på Ume assistance.

Ume Assistance. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.
Rutinjobb när det är lugnt för bärgarna: lasta utdömda bilar som ska köras till skroten.  Foto: Lena Blomquist

Mattias Öhgren slår loss bultarna på en hoprostad dragstång. Filip Sundqvist svetsar ihop en trasig vattentank. Lennart Gustafsson öppnar ett kärvande bakluckelås åt en kund som kryper in i sin bil, eftersom alla andra lås också har lagt av. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.

Praktikanten Evelina Danielsson Lea är hemma med magsjuka. Men patriarken Jan Hansson tittar in en stund. Tre söner har tagit över företaget som han startade för över 50 år sedan. Mattias Hansson är vd och befinner sig på kontoret:

– Det här med tv är en chans för oss att visa upp vad bärgning innebär. Och förhoppningsvis får programmet tittarna att tänka efter så att jobbet utefter vägarna blir mindre farligt.

Samma sak hoppas de som gör jobbet: att bilister och yrkesförare, både svenska och utländska, ska släppa på gasen och sluta filma på olycksplatser.

– En gång krockade bilar bredvid mig på E4:an när jag jobbade mellan bärgaren och en släpvagn, säger Jörgen Björk. Jag blev både arg och rädd, och sen fick jag bärga de andra två bilarna också …

Ume Assistance, lunchrast
Lunchtid.  Foto: Lena Blomquist

För ovanlighetens skull kan gänget värma sina matlådor vid vanlig lunchtid och sitta ner ungefär samtidigt. Mattias Öhgren sprutar ketchup över såsen gjord på egenskjuten älg.

– Något jag aldrig glömmer? Ja, det var väl när jag var alldeles ny och en lastbil och släp lastade med färg och spackel välte på E4 vid Lillåbron. Jag trampade i färgen och sedan hade vi vita avtryck inne i bärgaren hur länge som helst.

Morgan Zakrisson har också ett minne från början av sin karriär på Assistancekåren.

– Jag fick bärga farsan! Han hade kört lastbil i 43 år utan att åka av vägen, men när han gjorde det var det jag som kom.

Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist
Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist

Två frågor från Transportarbetarens utsända får allihop tänka till en stund. Vad är bäst med jobbet? Och vad är sämst?

– Det bästa är att få komma hem varje kväll, säger Daniel Abrahamsson, som låg ute på långkörningar innan han började som bärgare för ett halvår sedan.

Det sämsta har han inte kommit på ännu. Men det har Jörgen Björk:

– Trafiken! Folk har ingen respekt alls.

Kollegorna nickar och fyller på med synpunkter på bilister. Sedan enas några om att en annan nackdel är att passen kan bli långa. Och att det kan ta emot när det regnar hela dagen.

– Jag tycker det bästa är att få träffa så mycket roligt folk, säger Morgan Zakrisson. Alla kunder är glada när vi kommer.

Ingen protesterar mot detta.

Jörgen Björk och filmteamet.
Filmteamet och Jörgen Björk.  Foto: Lena Blomquist

Tillbaka till dagens händelse, den häftiga avåkningen i Örträsk. Den slutar lyckligt för alla utom bilen. När bärgaren Jörgen Björk avrundar rakt in i tv-kameran är hans kvalificerade gissning att Volvon inom kort hamnar på skroten.

Bilens förare vill inte vara med i tv. Tråkigt, tycker filmteamet.

Men för Transportarbetaren berättar han om isfläcken som dök upp just när han kom ut ur en kurva. Bilen for ut genom vallen, välte runt på taket och gled i väg över snön. Själv kunde han krypa ut, men telefonen blev kvar någonstans bland snön och den krossade vindrutan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket granskar bärgningsolycka

Bärgare. Bärgningsolyckan i Dalarna är ett ärende också för Arbetsmiljöverket. Den ska utredas ur arbetsmiljösynpunkt, men än så länge ligger bollen hos arbetsgivaren.

Avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen: Bevakning P-vakt

Vinsten stannar hos bolagen

Bevakning. Med ökad brottslighet och skadegörelse i samhället växer vinsterna i säkerhetsföretagen. Efterfrågan på deras tjänster stiger och mängder av nya medarbetare måste anställas. Med en avtalsrörelse väntande runt hörnet är frågan hur det påverkar lönerna.

Ordningsvakten Ulf Karlander föreslår obligatorisk dubbelbemanning när väktare arbetar i publika miljöer, som i köpcentrum och på järnvägsstationer.

Så här tycker medlemmarna

Enkät. En ordentlig löneökning på upp till 5 000 kronor, bonus till trotjänare i yrket och en extra semestervecka när man fyllt 40 år. Så lyder några förslag på krav i avtalsrörelsen från medlemmar i bevakningsbranschen.

Loomisbil

Nära var tredje värdetransportör har försvunnit

Värdetransporter. Vi ser allt färre sedlar och mynt i våra plånböcker. Därför syns säkerhetsföretagens fordon för värdetransporter inte lika ofta i trafiken. Men de kommer inte att försvinna.

Monika Rundin och hunden Birk

Sömnigt bakom ratten?

Hälsa. I stort sett vilken olycka som helst kan orsakas av trötthet vid ratten. Medan reglerna för kör- och vilotider fungerar som standard för yrkesförares körschema, är nattsömnens kvalitet helt oreglerad. Sömnforskaren Göran Kecklund hoppas att tekniska hjälpmedel ska göra körningen säkrare.

Kultur
Mats och Anette Bergman

Lilla husbilen och stora friheten

Livsval. De sålde sina ägodelar, lämnade den stora villan i jämtländska Klövsjö och flyttade in på 15 kvadrat. Efter mer än 40 år på vägarna fortsatte lastbilschauffören Mats Bergman tillsammans med hustrun Anette i husbil. De lever sin dröm – enkelt, med praktiska lösningar och alltid på väg.

Chaufförslöner i Europa
Demonstration för schysta villkor i transportbranschen, Bryssel i mars i år. Ordförande Frank Moreels (i keps), Europeiska Transportarbetarfederationen, i första ledet för kampanjen Fair Transport som mobiliserar lastbilschaufförer från hela Europa.

Här är lönerna i Transport-Europa

Granskning. Mer än en kvarts miljon kronor. Så mycket skiljer sig årslönen mellan en bulgarisk lastbilschaufför och en belgisk. Lönegapet är enormt mellan utlandsförare inom EU – nästan oöverskådligt till förare utanför unionen med allra sämst villkor.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Lastbilschauffören Magnus Stenhols

”Bättre villkor – för alla”

Sverige. Chauffören Magnus Stenhols har kört många mil. Han blir inte förvånad över det stora lönegapet mellan yrkesförare inom EU. Men vill hellre tala om hur alla världens länder borde samarbeta och inte blunda för usla förhållanden utanför unionen.

Didier Borlée, Belgien

Löner viktigaste frågan

Belgien. − Jag slåss inte mot de rika, jag slåss för de fattiga, säger den fackligt aktiva belgiska chauffören Didier Borlée. Han anser att landets chaufförer borde tjäna åtminstone 5 000 kronor mer i månaden.

Kultur
Rätt ut i Tidan, mitt i Lidköping, styr Klas Andersson ut sitt mesta sommarfordon. I samma ögonblick upphör försäkringen att gälla, inget bolag är berett att försäkra en bil när den körs i vatten.

Varning för vattenplaning?

Bilfrälst. Har du rastat ditt sommarfordon i år? För Klas Andersson i Götene handlar det om att låta bilen bada. Han gillar fordon i allmänhet – och sin tyska amfibiebil från 1960-talet i synnerhet.

Granskning: När chefen trakasserar
Nicklas Gyllestad, Jenny Fredriksson, Paul Nilsson, Roland Karlsson och Anders Sassila körde alla tidigare sopbil för Sita/Suez – de gillade jobbet, men blev på olika vis sänkta av arbetsledningen.

Chefen, soporna och sanningarna

Arbetsmiljö. Anställda vittnar om åratal av svåra psykosociala arbetsmiljöproblem. Flera har varit sjukskrivna för psykisk ohälsa och fått diagnosen posttraumatiskt stressyndrom. Arbetsledningen sägs systematisk flytta folk mellan olika turer och punktmarkera folk de vill bli av med. De som ifrågasätter blir själva straffade. Här är sophämtarnas historia från Suez i Malmö.

Chefen trakasserar

Kränkta av chefen i åratal

Anställda vittnar. Trakasserier, hot, bestraffningar – renhållningsarbetarna vid Suez berättar om hur en chef och några arbetsledare tillåtits sänka dem under sju år. Och om hur jobbet de trivdes med blev en mardröm. Under Transportarbetarens pågående granskning valde chefen att säga upp sig.

Suez, Malmö

”Inga utbredda problem i Malmö”

Suez bemöter. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Anna Nyberg, Stressforskningsinstitutet.

Chefen avgörande för hälsan

Hälsorisk. Dåligt ledarskap påverkar inte bara sjukfrånvaron på jobbet – utsatta medarbetare riskerar att drabbas av sjukdom långt senare i livet. Ju sämre chef, ju större risk att till exempel drabbas av hjärtinfarkt.

Kronbäck och Cheik

Här har det vänt

Lagerklubben. Det nya reservdelslagret i Staffanstorp var en storslagen satsning för BMW. För personalen blev det en smutsig och rörig historia där många tvingades gå. Men tre år senare ser den nya fackklubben ljust på framtiden och har gehör hos ledningen.