Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.
Close
Jörgen Björk bärgar en bil, och filmas av Simon Hellgren för tv-programmet Frusna vägar.
Close

Iskallt uppdrag

Arbetsplats: Bärgningsbil. Bil på taket, långt ute i snön! Nix, det blev inte vinterns lugnaste torsdag för bärgarna i Umeå. Kända från tv.

Först tror tv-teamet att bärgarna skojar. Men snart sitter filmare och inslagsproducent inklämda i hytten tillsammans med rutinerade Jörgen Björk.

Olyckan i Örsbäck, drygt fem mil från stan och en bit in i Nordmalings kommun, blir ett inslag i Frusna vägar. TV3-serien som på fem avsnitt har lockat 100 000 tittare att följa bärgarna i norr.

Före larmet har dagen passerat ganska odramatiskt på Ume assistance.

Ume Assistance. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.
Rutinjobb när det är lugnt för bärgarna: lasta utdömda bilar som ska köras till skroten.  Foto: Lena Blomquist

Mattias Öhgren slår loss bultarna på en hoprostad dragstång. Filip Sundqvist svetsar ihop en trasig vattentank. Lennart Gustafsson öppnar ett kärvande bakluckelås åt en kund som kryper in i sin bil, eftersom alla andra lås också har lagt av. Jörgen Björk tar hjullastaren och lyfter upp kraschade bilar på en biltransporttrailer som ska flytta dem till skroten.

Praktikanten Evelina Danielsson Lea är hemma med magsjuka. Men patriarken Jan Hansson tittar in en stund. Tre söner har tagit över företaget som han startade för över 50 år sedan. Mattias Hansson är vd och befinner sig på kontoret:

– Det här med tv är en chans för oss att visa upp vad bärgning innebär. Och förhoppningsvis får programmet tittarna att tänka efter så att jobbet utefter vägarna blir mindre farligt.

Samma sak hoppas de som gör jobbet: att bilister och yrkesförare, både svenska och utländska, ska släppa på gasen och sluta filma på olycksplatser.

– En gång krockade bilar bredvid mig på E4:an när jag jobbade mellan bärgaren och en släpvagn, säger Jörgen Björk. Jag blev både arg och rädd, och sen fick jag bärga de andra två bilarna också …

Ume Assistance, lunchrast
Lunchtid.  Foto: Lena Blomquist

För ovanlighetens skull kan gänget värma sina matlådor vid vanlig lunchtid och sitta ner ungefär samtidigt. Mattias Öhgren sprutar ketchup över såsen gjord på egenskjuten älg.

– Något jag aldrig glömmer? Ja, det var väl när jag var alldeles ny och en lastbil och släp lastade med färg och spackel välte på E4 vid Lillåbron. Jag trampade i färgen och sedan hade vi vita avtryck inne i bärgaren hur länge som helst.

Morgan Zakrisson har också ett minne från början av sin karriär på Assistancekåren.

– Jag fick bärga farsan! Han hade kört lastbil i 43 år utan att åka av vägen, men när han gjorde det var det jag som kom.

Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist
Med drönare kan tv-fotografen Simon Hellgren visa bärgningsjobbet lite grann från ovan också. Foto: Lena Blomquist

Två frågor från Transportarbetarens utsända får allihop tänka till en stund. Vad är bäst med jobbet? Och vad är sämst?

– Det bästa är att få komma hem varje kväll, säger Daniel Abrahamsson, som låg ute på långkörningar innan han började som bärgare för ett halvår sedan.

Det sämsta har han inte kommit på ännu. Men det har Jörgen Björk:

– Trafiken! Folk har ingen respekt alls.

Kollegorna nickar och fyller på med synpunkter på bilister. Sedan enas några om att en annan nackdel är att passen kan bli långa. Och att det kan ta emot när det regnar hela dagen.

– Jag tycker det bästa är att få träffa så mycket roligt folk, säger Morgan Zakrisson. Alla kunder är glada när vi kommer.

Ingen protesterar mot detta.

Jörgen Björk och filmteamet.
Filmteamet och Jörgen Björk.  Foto: Lena Blomquist

Tillbaka till dagens händelse, den häftiga avåkningen i Örträsk. Den slutar lyckligt för alla utom bilen. När bärgaren Jörgen Björk avrundar rakt in i tv-kameran är hans kvalificerade gissning att Volvon inom kort hamnar på skroten.

Bilens förare vill inte vara med i tv. Tråkigt, tycker filmteamet.

Men för Transportarbetaren berättar han om isfläcken som dök upp just när han kom ut ur en kurva. Bilen for ut genom vallen, välte runt på taket och gled i väg över snön. Själv kunde han krypa ut, men telefonen blev kvar någonstans bland snön och den krossade vindrutan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Björk, Ume Assistance, blir filmad i aktion.

Bästa bilden i fackförbundspress?

Fototävling. Minns ni bärgaren Jörgen Björk i Umeå? För ett år sedan följde Transportarbetaren honom på ett iskallt uppdrag. Bilden är en av de tre bästa som publicerades i svensk fackförbundspress förra året.

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket granskar bärgningsolycka

Bärgare. Bärgningsolyckan i Dalarna är ett ärende också för Arbetsmiljöverket. Den ska utredas ur arbetsmiljösynpunkt, men än så länge ligger bollen hos arbetsgivaren.

Transportarbetarens logga

Polisen: Bärgarolyckan inget arbetsmiljöbrott

Bärgare. I lördags blev bärgaren påkörd av en personbil. Inget skyddsfordon fanns på platsen. I dag beslutade polisen att det inte var frågan om ett arbetsmiljöbrott.

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Kultur
Gatans röster – kör

Gatans röster sjunger för livet

Körsång. Starka viljor. Starka känslor. Starka karaktärer. När medlemmarna i kören Gatans röster, tar ton vibrerar lokalen av energi. Gamla låtar får helt ny innebörd.

Flexicurity

Den danska jobbmodellen

Snabbkoll. Sverige ska inspireras av Danmark och ta steg mot flexicurity. Det har regeringen kommit överens med Centerpartiet och Liberalerna om. Men vad tusan är flexicurity?

Granskning: Taxi
Ringduve taxiförare på avd 12

100 taxiförare blåsta på månadslönen

Lönetvist. Ett av landets största taxiåkerier, Ringduve taxi i Malmö, har lurat omkring 100 chaufförer på lönen. Här kan ni läsa hela historien.

Taxikriget skakar Malmö

Våldsdåd. Ringduve taxi har också dragits in i de grova våldsdåd som drabbat Malmös taxinäring. Mord, skjutningar och bilbränder har ingått i det som medier döpt till Taxikriget.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Knepiga frågor om hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten har skapat tusentals tidningsartiklar och debattinlägg. Ändå har många svårt att förstå vad striden egentligen handlar om. Här är svar på några av de knepiga frågorna.

Fall mjukare – bildserie

Så faller du mjukare

Hälsa. Snö. Regn. Is… Halkan är här. Träna balans och styrka, råder judoförbundets Karin Strömqvist Bååthe. Hon är kvinnan som kan få dig på fall – med rätt teknik.

Kultur
Ester Blenda Nordström

På besök i verkligheten

Wallraffare. Plötsligt händer det. Journalister och författare lämnar sin trygghet och väljer att leva i en annan verklighet än sin egen. När det görs bra, skapas de mest fantastiska berättelser.

Den nya plattformsekonomin
Illustration matbud + Muhammed Waqas

En usel affär

Matbudet. Det här är en historia om ett multinationellt företag som skapat en helt ny marknad i Sverige. Om hur deras mopedburna arbetare jobbar för skitlöner och om en oerfaren nyanländ företagare som lovades vinst, men fick en miljonskuld.

Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.

Plattformarna och facket

Facket. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

Uber Eats-väska på moped

Uber undviker frågor om moms

Uber. Företaget känner inte igen sig i bilden av extremt mycket arbetstid och låg förtjänst för matbuden. Angående partnerföretagens skattefusk säger Uber: ”Att betala skatt är inget val”.

Stapeldiagram dödsolyckor på jobbet 2014–2018

Lastbilar tar flest liv på jobbet

Dödsolyckor. Lastbilschaufför är ett av Sveriges dödligaste jobb. Tunga lastbilar är också inblandade i en rad andra arbetsolyckor som slutar med döden. Så här gick det till när 21 personer dog på jobbet förra året.