Börjesson
Close
Peter Börjesson, Reno Norden.
Close
SOPKONFLIKTEN I STOCKHOLM

”Inventera nycklar är inte vårt jobb”

Konflikt. – Vi vill jobba och vi jobbar gärna. Men inte om vi ska göra nyckelinventeringar. Det svaret på varför Stockholms sopgubbar på Reno Norden strejkar vilt ger deras talesperson Peter Börjesson.

I praktiken är det väl en vild strejk, efter att avtal tecknats och fredsplikt råder mellan parterna, funderar Peter Börjesson. Fast han tycker inte att benämningen är så viktig.

– Vi åker inte ut med bilarna, helt enkelt. Arbetsgivarna håller fast vid att vi ska göra en nyckelinventering och det är det enda vi är emot. Det har vi sagt till chefen, men än så länge har han valt att inte komma ut till oss, utanför huset.

– Men som sagt, slipper vi nyckelinventeringen så jobbar vi på.

Grunden till konflikten är den lönesänkning på uppåt 10 000 kronor i månaden från den 1 oktober, som Reno Norden vill införa när man övertar sophämtningen från Liselotte Lööf. Företaget förlorade den senaste upphandlingen. Renhållarna är också kritiska till att arbetsbördan kommer att öka.

– Vi vill ha samma lön som nu, inte högre. Så vi är beredda att stå här ett tag. Förra gången vi strejkade vilt var på vintern 2009 och då var det kallt. Det är samma sak vid varje upphandling. De vill säga upp vårt lokala avtal och ta bort vår poänglön, anmärker Peter Börjesson.

Att han stannat kvar i jobbet i 20 år beror till stor del på poänglönesystemet, som innebär att sopgubbarna kan påverka sin arbetstid.

– Om man jobbar undan fort, så kan man gå hem lite tidigare. Det är en morot, annars skulle man inte orka jobba. Att slita med hushållssopor åtta timmar varje dag orkar ingen.

Hotats med uppsägning

Några andra anställda på Reno Norden säger att de hotats med uppsägning om de inte återgår till jobbet. Ändå stannar de kvar på anläggningen med uppställda sopbilar i Älvsjö.

– Nyckelinventeringen tog 16 timmar en dag för en kollega. Så länge får man inte ens jobba, så det arbetsgivaren kräver av oss är olagligt, anser en av dem.

Arbetskamraten inflikar:

– Det är ett tjänstemannaansvar att registrera nycklar, det ska inte vi vara behjälpliga med. Det har facket redan sagt ifrån vid en lokal förhandling. Nu har det gått över styr. Arbetsgivaren kräver för mycket av oss.

Sopgubbarna värjer sig för benämningen vild strejk.

– Vi har inte sagt att vi strejkar bara att de krav företaget har är orimliga. De ställer vi inte upp på.

Men ni har ändå en konflikt?

– Vi jobbar inte. Stockholms sopgubbar är som en enda grupp, det spelar ingen roll vilket bolag vi jobbar för. Nu försöker de separera oss och hota oss en och en med vilka konsekvenser vårt handlande får. Men det hjälper inte, vi ställer upp för varandra.

Ingen har sett till någon representant från arbetsgivaren och Reno Nordens vd Peter Ekholm har inte gått att nå per telefon, varken i går eller i dag.

Hur kommer konflikten att sluta?

– Det blir väl sopkaos, eller så säger bolaget att vi får åka ut som vanligt och köra, utan kontrollant. Kanske reder vi upp situationen redan i dag, hoppas några Renoanställda kring lunchtid.

Lorant Alföldi, Liselotte Lööf
Lorant Alföldi, Liselotte Lööf.

Vill stötta kollegor

Lorant Alföldi, renhållare på miljöföretaget Liselotte Lööf är också på plats bland sopgubbarna med ett antal arbetskamrater från företaget.

– Vid kvart i sex i morse fick vi meddelande om att kollegorna på Reno Norden lagt ner jobbet. Då släppte jag allt i min trakt på Östermalm och åkte hit. Vi är här för att visa vårt stöd. Vi är ett team och håller ihop. Om våra kollegor på Reno behöver vår hjälp så ställer vi upp.

Vad säger Östermalmsborna när de inte blir av med sitt avfall?

– Det är ganska odramatiskt. De kommer att få sina sopor hämtade i alla fall. Liselotte Lööf har inte gjort något orätt mot oss, inte just nu i alla fall. Vi har inga kontrollanter i bilarna, så jag kommer att åka och jobba vidare efter det här, köra in mina sopor efter arbetstid.

Lorant Alföldi och kollegorna på Liselotte Lööf är redan uppsagda, som en följd av att bolaget blir av med sophämtningen i höst. Renhållarna kommer att sluta jobba den 1 oktober, när Reno Norden och Suez tar över.

– Från det datumet är jag arbetslös, men jag är inte så orolig. Jag är rätt säker på att vi kommer att få följa med över till Reno Norden och få igenom våra krav på oförändrad lön och lika mycket jobb som nu.

– Vi är så starka som kollektiv och har vunnit alla konflikter vi tagit tidigare.

Stark gemenskap

Att köra avfall med en nyckelkontrollant på sätet intill är fullkomligt oacceptabelt, anser även Lorant Alföldi.

– För det första innebär nyckelinventeringen att arbetstiden förlängs till sent på kvällen. Man hinner inte ens hämta dagens sopor samma dag. För det andra är arbetet ett lärlingsjobb. De nyanställda lär sig av de gamla, som för sina kunskaper vidare.

– De kunskaperna vill vi inte anteckna, skriva ner och dela med oss av till Stockholms stad. Det är ett ess vi har. Utan det får arbetsgivarna det lättare att göra sig av med oss

– Det behöver vi inte göra, inte så länge nyckelinventeringen inte har blivit realitet, säger Lorant Alföldi.

Har ni hotat med att lämna nycklarna i en hink till vinnarna av upphandlingen?

– Det behöver vi inte göra, inte så länge nyckelinventeringen inte har blivit realitet, säger Lorant Alföldi.

Att ställa upp i en stödmanifestation känns bra tycker han.

– Vi har en väldigt stark gemenskap. Så länge vi håller ihop kommer vi att fixa det här. Men nu måste jag i väg och köra in min trakt.

Lorant Alföldi hejdas dock av ytterligare en av flera journalister på plats och ställer upp i ännu en intervju.

Fram till halv fyra på eftermiddagen stannade sopgubbarna kvar utanför Reno Norden. Vad händer nu?

– Händer det inget under dagen så står vi här igen i morgon och sopberget växer i värmen. Vi vet att vi får ett helvete sedan, men nu har vi dragit i gång det här, säger Reno Nordens talesperson Peter Börjesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mattias Johansson:
    15 juli, 2017

    35 papp för 30h veckoarbetstid - jo jag tackar. Att jobbet som renhållare/miljöarbetare/sopgubbe skulle vara mer ansträngande än det arbete undersköterskor utför inom vården är kag starkt tveksam till. I vart fall har förhållande ändrats för renhållarna jämfört med hir det var tidigare när säckar hämtades inne på villatomter, bars/släpades, kastades i bilen osv. Annat idag med lyfthjälpmedel, ergonomiska lätta kärl osv.

    Rena maffiametoder som man ägnar sig åt med nycklarna. Lönerna borde ner mot 25 000 med 40h arbetstid så att ersättningen blir mer rimlig i fröhållande till andra yrkesgrupper.

  2. John:
    6 juli, 2017

    Jag har som gammalt huvudskyddsombud för ett tjänstemannaförbund försökt förstå varför Transport inte tar strid i detta. Är det bara ren inkompetens som gjort att man förbundit sig till förhandlingsfred utan att förutse konsekvenserna av avtalets formuleringar, eller finns det någon bättre förklaring? Inom omsorgssektorn har de som arbetar på HVB eller LSS fått värdelösa ersättningsnivåer då Vision, SSR och Kommunal gick med på den idiotiska arbetsformen "sovande jour". Detta har lett till att företag kan lägga lägre anbud eftersom man slipper ha vaken personal på natten. Alla tre förbunden ångrar detta nu. Transport bör omöjliggöra för företagen - verkligen omöjliggöra - att företag törs lägga så låga anbud att de tvingas skära ner eller sänka löner. Annars är de idioter.

  3. Robban:
    6 juli, 2017

    "Vägra stå med mössan i hand" håll ihop nu grabbar!

  4. Nisse:
    6 juli, 2017

    Den fastighetsägare som nån gång i tiden lämnade ifrån sig en nyckel gjorde alltså det till någon sopgubbe personligen? Det blev denne sopgubbes egen nyckel och han behövde inte se till att säkerställa att all nödvändig information om nyckeln bevarades annat än i sitt eget minne. Korrekt? Sopgubben fick av fastighetsägaren fullmakt att hemlighålla eller vidaresprida informationen som han fann bäst. Korrekt?

  5. Henrik:
    6 juli, 2017

    Bra jobbat!!!
    VD glömde berätta att han delar ut styrelsearvode på 6 miljoner
    Sånt vill de styrande hålla hemligt!
    Tjänstemännens bonussysten vill VD värna om

  6. Gert:
    5 juli, 2017

    Bra killar stå på er , önskar er all lycka

  7. Per Olof Lundin Ockelbo:
    5 juli, 2017

    Helt rätt..!! Allt stöd i världen...!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Taxiparkering Arlanda

Taxiliv

Bildreportage. Väntan på nästa körning, gatudans, schackspelande chaufförer och brinnande bilar på en parkering i Akalla. Följ med fotografen och taxiföraren Ulf Isacson på en rundtur i hans taxiliv i Stockholm.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.