Inte smartare än en … myra?

Ledare. Vi människor har åtskilligt att lära av myrorna. Särskilt den del av mänskligheten som kör bil. Slutsatsen kommer från forskare som medverkade i tv-programmet Vetenskapens värld.

En av forskarna, en fransyska, har ingående studerat hur just myror beter sig när de samlar in mat till stacken. Hemma i labbet byggde hon upp ett myrsamhälle och ställde sedan ut små låga skålar med läcker sockerlösning på lagom avstånd.

Det tog inte lång innan den första myran hittat dit. Vad gjorde myran då? Åt sig proppmätt och försökte dölja fyndet för de andra?

Nix, den lilla krabaten sprang raka (ganska raka) vägen hem och berättade om sockergruvan. En strid ström av myror följde sedan doftspåret som myra nummer ett lagt ut, och det blev startskottet till en frenetisk trafik som inte var olik morgonrusningen i exempelvis Stockholm.

I studiesyfte valde forskaren att jävlas lite. För att nå sockerskålen var myrorna tvungna att passera en smal bro som dessutom var bestyckad med en rad hinder.

Vad hände? Kaos, bråk, trängsel, visa fingret?

Icke. Myrorna började till synes automatiskt att dela in bron i filer – med olika riktning. När det blev riktigt körigt stannade några myror upp och tog på sig rollen som trafikpoliser.

Den häpna forskaren noterade dessutom att stacken tycktes anpassa strömmen av utsända myror efter vägens och brons kapacitet.

I tv-inslaget väcktes frågan om vad det är som gör att måttligt intelligenta insekter klarar något som vi människor ständigt går bet på. Varför måste bilister till varje pris tränga sig före i bilköer – när resultat blir att trafikkollektivet som helhet rör sig långsammare, på grund av mängder av mer eller mindre hänsynslösa filbyten?

Varför har snart hälften av alla bilister slutat använde blinkers – trots att de allra flesta antagligen tycker att den sortens enkla och helt kostnadsfria kommunikation gör att trafiken flyter bättre?

Något definitivt svar gavs nog inte i programmet, men myrorna tycks i vart fall ha ett gemensamt överskuggande mål. Det vill säga att samla in så mycket mat som möjligt till hela myrsamhället. Miljontals år av evolution har mejslat fram krabater som någonstans fattar att samarbete lönar sig.

Bilister har långt kvar. Där är det individen som räknas. Många – inte alla bör väl sägas – är beredda att ta betydande risker för att komma fram några sekunder snabbare.

Fast det förklarar ändå inte varför så många har så förtvivlat svårt att peta blinkersspaken ett hack upp eller ner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.