Inte bara järnväg i Trafikverkets plan

Politik. Höghastighetståg är en stor sak när förslaget till transportplanen för Sverige presenteras i dag. Men där finns också tankar på vilka vägar som ska byggs och rustas. Och en del om hamnar och flygplatser.

Trafikverket lämnar under torsdagen över sitt förslag till transportplan för åren 2018 till 2029. Mottagare är regeringens nya infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Det blir spännande att ta emot reaktionerna på verkets prioriteringar, sa han på en pressträff. Jag kommer att följa remissbehandlingen, men också ha egna remissmöten och resa runt i landet för att bilda mig en uppfattning om vad som är viktigast.

Fler fartkameror

Grunden är 622,5 miljarder kronor som är regeringens ram för infrastrukturkostnaderna under de tio närmaste åren. En stor del ska bekosta underhåll, drift och reinvesteringar av järnväg och väg. Men kvar finns 333,5 miljarder kronor för att utveckla transportsystemet.

– Vi fortsätter att satsa på nollvisionen på vägarna, sa Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, under pressträffen.

– Det blir fler kameror på vägarna, anpassade hastighetsgränser och mötesseparering. Vi förslår också automatisk nykterhetskontroll vid hamnar, p-hus, olika event och andra strategiska platser.

Hon beskrev också hur självkörande bilar och automatiserade godsflöden, till exempel mellan en hamn och en terminal, ska bli verklighet.

Huvudrollen på dagens presskonferens spelade ändå Ostlänken med tåg som – i en hastighet på 250 kilometer i timmen – ska färdas mellan Järna och Linköping. Höghastighetsjärnväg är också planerad på sträckan Hässleholm—Lund. Byggstart för järnvägens Norrbottniabana finns med i planen. Liksom fyra spår i bredd mellan Stockholm och Uppsala.

Vägbyggen på g

Men när generaldirektör Lena Erixon presenterade förslaget kom hon också in på underhåll och satsningar på vägnätet. Transportarbetaren sammanfattar, med start längst i norr:

  • Ny bro där E4 passerar Kalix älv vid Kalix.
  • Investeringar och underhåll på delar av E10 i Norrbotten.
  • Samma sak för delar av E 14 i Västernorrland och Jämtland.
  • Förbifart Stockholm ska färdigställas.
  • E22 förbi Strängnäs.
  • E18 mellan Köping och Västjädra.
  • Underhåll på Essingeleden i Stockholm, väg 55 Strängnäsbron och väg 56 mellan Gävle och Katrineholm.
  • Underhåll på E6: bro over Nordre älv vid Kungälv samt Älvsborgsbron.
  • Underhåll av delar av E45 i Västra Götaland.
  • Delar av E22 i Blekinge, Skåne och Kalmar län byggs färdigt.
  • Underhåll av E22-bron över Helgeå i Kristianstad.
  • Underhåll av väg 25 i Kronobergs län.
  • Underhåll av väg 26 och 40 i Jönköpings län.

Beslut i vår

Lena Erixon berättade också om satsningar på Sälens flygplats, slussarna i Södertälje och farlederna från Södertälje, både in i Mäklaren och ut i Saltsjön. Slussarna i Trollhätte kanal finns också med i långtidsplanen.

Efter en bred remissrunda, där Transport och många andra intressenter, har fått chansen att kommentera myndighetens plan kommer regeringen att presentera sitt förslag. Målet är att riksdagen ska fatta beslut om transportplanen under kommande vår.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    15 oktober, 2017

    Inte ett ord om att försöka få ned viltolyckorna, man är inte särdeles intresserad av trafiksäkerhet, vad hjälper fartkameror mot vilt?. En kamera kostar ca 500.000:-. Ökade skottpengar på exempelvis vildsvin med en 2 - 4 miljoner kronor till de jägare som är ute om mornar och nätter skulle vara mycket effektivare, men det är inte lika roligt som att ta in fartböter. Pulsådern till Norrland framför allt E4 mellan Stockholm och Sundsvall struntar man också i. Satsningar på höghastighetståg 250 km/h är rena skämtet. För långsamt och för dyrt. Det positiva är att förbifart Stockholm skall genomföras. Sverige är idag ca 30 år efter kontinenten när det gäller infrastruktur. Det är nästan att man börja sukta efter Habsburgarna. Bygga infrastruktur det kunde de. Det duger inte längre när våra storstäder har hög befolkningstillväxt men som MP säger "oplogat är bäst". För övrigt anser jag att blyad bensin bör förbjudas i Sydamerika och Asien.

Lästips:

Plogbil i snöväder

Vid svår halka: Låt stå!

Väghållning Vintern har slagit till på många håll i landet. För chaufförer kan arbetsplatsen bli livsfarlig. Men yrkesförare har rätt att ställa bilen om riskerna är för stora.

Transportarbetarens logga

Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Rättegång mot man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Rättegång pågår mot den man som åtalats för att ha utsatt ett tidningsbud för kidnappning och tortyrliknande misshandel. ”Jag hade extrem smärta under lång tid”, säger tidningsbudet. Den åtalade erkänner att han har knivskurit honom, men hävdar att det var en ”nödsituation”.