Inkomstförsäkringen kvar efter het debatt

Försäkringar. Även i fortsättningen kommer Inkomstförsäkring ingå i Transports medlemsavgift. Men debatten var het och slutade i rösträkning.

Först upp i talarstolen var Mats Gahrn från avdelning 3 Göteborg. Han argumenterade för att ta bort inkomstförsäkringen som ger medlemmar 80 procent av inkomster över 25 025 kronor vid arbetslöshet.

– Grundfrågan är vilket fackförbund vi ska vara. VI har tagit beslutet att vi ska vara en kamporganisation. Arbetarrörelsens som helhet har hela tiden tänkt på benen fack och politik. Vi har hela tiden jobbat för generell välfärd och i den ingår hög a-kassa. Vi kan inte låta facket ta över samhällets ansvar. När vi tar ansvaret kan högerkrafterna sänka taket i a-kassan. Vi ska inte gå den nyliberala vägen och ta över samhällsansvaret., sa Gahrn.

Desto fler argumenterade mot inkomstförsäkringen, ett vanligt förekommande argument var att många av förbundets medlemmar in tjänar tillräckligt för att ha nytta av den.

Sture Thorsell förde förbundsstyrelsens talan och argumenterade för att behålla den.

–Det har varit debatt om inkomstförsäkringen förr. Den har tillkommit för att man ska ha en vettig försäkring när man förlorar arbetet. När vi skaffade försäkringen var det 75 procent av våra medlemmar som hade nytta av den, nu har regeringen höjt a-kassan men 45 procent skulle fortfarande ha nytta av den om de blir av med jobbet, sa Thorsell.

Till slut blev det votering och där vann förbundsstyrelsens förslag att behålla försäkringen med 116 röster mot 83.

Det fanns också förslag om att sluta ge alla medlemmar hemförsäkring. Också det hördes argument att försäkringar inte passar i ett kampförbund. Förslagen gick dock inte igenom och därmed kommer Transports medlemmar även i fortsättningen få hemförsäkring genom sitt fackmedlemskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Markus Pettersson

3 snabba frågor till Markus Pettersson …

… tillförordnad ordförande i Transport under våren, förbundssekreterare sedan 2012.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.