Lars Karlsson.
Close
Lars Karlsson är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ska tillsammans med regionala skyddsombudet Kim Råneby (i bakgrunden) se till att de anställda på lager- och terminaler i Stockholmsområdet får så bra villkor som möjligt.
Close
Granskning

Inhyrda truckförare skadar sig mest

Stora skillnader. Bemanningsanställda skadar sig dubbelt så ofta som anställda. Allra mest utsatta är inhyrda truckförare, med 497 skadade under åren 2011–2015. Det är den yrkesgrupp som har flest arbetsskador av alla bemanningsanställda. På andra plats kommer lagerassistenter. – Kraven är högre på inhyrda. Det gör att takten ökar och med den olyckorna, säger Transports Lars Karlsson, tidigare bemanningsanställd.

Att arbeta som bemanningsanställd lager- och terminalarbetare är något av det mest riskfyllda du kan göra på arbetsmarknaden. Särskilt om du kör truck. Under de senaste fem åren råkade drygt 350 inhyrda lagerassistenter och nästan 500 truckförare ut för olyckor på jobbet.

Skillnaden i arbetsmiljö mellan inhyrda och anställda är så stor att Arbetsmiljöverket just nu gör en speciell granskning av bemanningsföretag och deras kunder. Under hösten har myndigheten besökt knappt 300 kund- eller bemanningsföretag och undersökt hur de arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete. Under 2017 fortsätter granskningen.

Heli Aarnipuro är samordnare för insatsen i hela Sverige.

– Vi har hittat ganska mycket brister. Både hos kunderna och hos bemanningsföretagen. Men allra mest hos bemanningsföretagen. De flesta vi besökt har fått ett inspektionsmeddelande. (Ett meddelande om att något behöver åtgärdas på arbetsplatsen, reds anmärkning.)

Hon tycker sig se en skillnad mellan etablerade bemanningsföretag och nyare uthyrare.

–De nyetablerade bemanningsföretagen, som kanske inte besökts av oss tidigare och kanske inte ens är med i branschorganisationen, har fått ganska många krav.

Transportarbetaren har tagit del av de inspektionsmeddelanden som myndigheten har gjort efter höstens företagsbesök. Där kan vi läsa om bemanningsföretag som saknar rutiner för hur de anställda ska rapportera risker och olyckor. De undersöker heller inte arbetsmiljön ute på kundföretagen. Arbetsmiljöverket hittar också kundföretag som varken informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger på både kund- och uthyrningsföretaget. Men ofta blir det snarare inget ansvar än dubbelt ansvar.

– Det finns en risk att man hamnar mellan två stolar när man är inhyrd, säger Kristina Håkansson, professor i sociologi på Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegan Tommy Isidorsson har hon gått igenom tidigare studier kring bemanningsanställda.

En teori är att inhyrda skadar sig mer för att branschen bemannas av unga. Men det sambandet har de inte hittat i forskningen. Däremot stämmer det att bemanningsanställda ofta arbetar i riskyrken. Det verkar också som att den som är ny löper större risk att skada sig. Och inhyrda är oftare nya på jobbet än andra.

I Håkansson och Isidorsons egen forskning skickade de ut en enkät till 458 bemanningsanställda på tre företag. I svaren såg forskarna förklaringar till varför inhyrda skadas mer än andra som handlar om att vara just inhyrd.

– En förklaring som vi inte sett i tidigare forskning är att det finns en oklarhet i vad man ska göra när man är ute som inhyrd. Man vet inte riktigt vad som ingår i uppdraget. Den där oklarheten är en riskfaktor.

Men det handlar också om att de som hyrs in får en viss typ av uppgifter på kundföretaget. Uppgifter som både är tunga, monotona och repetitiva.

– De inhyrda som skadat sig på jobbet bedömde att de hade tyngre arbetsuppgifter än de ordinarie anställda. Det finns en risk att man låter de inhyrda ta såna uppgifter som de ordinarie inte vill göra, säger Kristina Håkansson.

Det är en bild som Lars Karlsson, tidigare anställd på bemanningsföretaget Logent, känner igen sig i.

– Anledningen till att man har bemanning är oftast att man skalar av vissa uppgifter till bemanningsföretagen. De inhyrda brukar få de tyngre och skitigare jobben.

Lars Karlsson har arbetat som bemanningsanställd på lager i sju år. Han tror att den största enskilda orsaken till skadorna är stressen.

– Min uppfattning är att man sätter mer press på de bemanningsanställda. En bemanningsanställd har oftast högre krav på vad den ska hinna med än en vanlig anställd. Då ökar arbetstakten och med den ökar olyckorna.

Hos sin senaste arbetsgivare, Logent i Norrköping, var Lars med och startade en fackklubb för de inhyrda. 2015 lade Logent ner och Lars utbildade sig till ombudsman. Men många av hans gamla kollegor jobbar kvar i branschen, fast med andra arbetsgivare.

– De som arbetade på Logent i Norrköping, de är så vana vid det här stressiga tempot att de tar med sig det till sina nya arbetsplatser. Har du kört fort i fyra år sitter det kvar.

Truckförare är ett riskyrke även för fast anställda. Men kanske är det ännu farligare att köra truck som inhyrd.

– När man är ny känner man inte till lokalerna och rutinerna, även om man är en erfaren truckförare. Ska man dessutom ta fram ett visst antal pall i timmen blir det lätt olyckor.

Lars Karlsson tror också att det finns ett mörkertal när det gäller tillbud och olyckor som inhyrda är med om. Dels för att det dubbla arbetsmiljöansvaret gör det svårt att veta vem som rapporterar till vem. Dels för att inhyrda inte vågar rapportera allt som händer på arbetsplatsen.

– Ett stort problem är att man inte anmäler tillbud på rätt sätt. Kunden har huvudansvaret för arbetsmiljön, men den anställde ska rapportera till sin arbetsgivare. Men många bemanningsanställda vågar inte göra det på grund av risken att inte få jobba kvar hos kunden. Döljer man tillbud blir det till slut en olycka.

Det kan till och med ses som bra att hålla nere tillbuds-statistiken. Men då finns risken att man missar viktiga arbetsmiljöproblem.

– Den terminal som anmälde minst tillbud fick smörgåstårta. Vi hade två rapporterade tillbud under ett helt år på en av terminalerna, men Logent hade ingen rutin för hur de skulle rapportera dem vidare. Och när sanningen kom fram vågade de heller inte rapportera till kunden, säger Lars Karlsson.

På branschorganisationen Bemanningsföretagen är man medveten om att arbetsmiljön för inhyrda riskerar att falla mellan stolarna.

– Vi vill trycka på att det är ett dubbelt arbetsmiljöansvar, inte ett delat mellan kundföretaget och bemanningsföretaget, säger förbundsdirektör Ann-Kari Edenius.

Hon ser fram emot att ta del av Arbetsmiljöverkets pågående granskning av branschen.

– Om det finns strukturella brister så vill vi kunna göra något åt dem.

I tidigare granskningar har Arbetsmiljöverket sett att introduktionen till de inhyrda ofta är bristfällig. Något som blir extra allvarligt när bemanningsanställda arbetar i riskfyllda yrken, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att arbetsgivarna är extra noga med introduktion och instruktioner för att undvika de risker som finns.

Hon tror att bemanningsföretagen bör ta en mer aktiv del i arbetsmiljöarbetet ute på kundföretagen.

– Jag har stött på kundföretag som önskat att konsultcheferna deltar i skyddsronder och lär sig mer av riskerna. Det kan vara ett sätt att komma vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Timlön i bemanning blir sak för domstol

Löner. Transport har stämt bemanningsföretagen Adecco och Tranpenad till Arbetsdomstolen. De anser att lönerna räknas fel. En vinnande dom kan höja bemanningsanställdas timlön.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.