Lars Karlsson.
Close
Lars Karlsson är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ska tillsammans med regionala skyddsombudet Kim Råneby (i bakgrunden) se till att de anställda på lager- och terminaler i Stockholmsområdet får så bra villkor som möjligt.
Close
Granskning

Inhyrda truckförare skadar sig mest

Stora skillnader. Bemanningsanställda skadar sig dubbelt så ofta som anställda. Allra mest utsatta är inhyrda truckförare, med 497 skadade under åren 2011–2015. Det är den yrkesgrupp som har flest arbetsskador av alla bemanningsanställda. På andra plats kommer lagerassistenter. – Kraven är högre på inhyrda. Det gör att takten ökar och med den olyckorna, säger Transports Lars Karlsson, tidigare bemanningsanställd.

Att arbeta som bemanningsanställd lager- och terminalarbetare är något av det mest riskfyllda du kan göra på arbetsmarknaden. Särskilt om du kör truck. Under de senaste fem åren råkade drygt 350 inhyrda lagerassistenter och nästan 500 truckförare ut för olyckor på jobbet.

Skillnaden i arbetsmiljö mellan inhyrda och anställda är så stor att Arbetsmiljöverket just nu gör en speciell granskning av bemanningsföretag och deras kunder. Under hösten har myndigheten besökt knappt 300 kund- eller bemanningsföretag och undersökt hur de arbetar med systematiskt arbetsmiljöarbete. Under 2017 fortsätter granskningen.

Heli Aarnipuro är samordnare för insatsen i hela Sverige.

– Vi har hittat ganska mycket brister. Både hos kunderna och hos bemanningsföretagen. Men allra mest hos bemanningsföretagen. De flesta vi besökt har fått ett inspektionsmeddelande. (Ett meddelande om att något behöver åtgärdas på arbetsplatsen, reds anmärkning.)

Hon tycker sig se en skillnad mellan etablerade bemanningsföretag och nyare uthyrare.

–De nyetablerade bemanningsföretagen, som kanske inte besökts av oss tidigare och kanske inte ens är med i branschorganisationen, har fått ganska många krav.

Transportarbetaren har tagit del av de inspektionsmeddelanden som myndigheten har gjort efter höstens företagsbesök. Där kan vi läsa om bemanningsföretag som saknar rutiner för hur de anställda ska rapportera risker och olyckor. De undersöker heller inte arbetsmiljön ute på kundföretagen. Arbetsmiljöverket hittar också kundföretag som varken informerar de inhyrda om risker i arbetet eller vart de ska vända sig om något brister i arbetsmiljön.

Ansvaret för arbetsmiljön ligger på både kund- och uthyrningsföretaget. Men ofta blir det snarare inget ansvar än dubbelt ansvar.

– Det finns en risk att man hamnar mellan två stolar när man är inhyrd, säger Kristina Håkansson, professor i sociologi på Göteborgs universitet.

Tillsammans med kollegan Tommy Isidorsson har hon gått igenom tidigare studier kring bemanningsanställda.

En teori är att inhyrda skadar sig mer för att branschen bemannas av unga. Men det sambandet har de inte hittat i forskningen. Däremot stämmer det att bemanningsanställda ofta arbetar i riskyrken. Det verkar också som att den som är ny löper större risk att skada sig. Och inhyrda är oftare nya på jobbet än andra.

I Håkansson och Isidorsons egen forskning skickade de ut en enkät till 458 bemanningsanställda på tre företag. I svaren såg forskarna förklaringar till varför inhyrda skadas mer än andra som handlar om att vara just inhyrd.

– En förklaring som vi inte sett i tidigare forskning är att det finns en oklarhet i vad man ska göra när man är ute som inhyrd. Man vet inte riktigt vad som ingår i uppdraget. Den där oklarheten är en riskfaktor.

Men det handlar också om att de som hyrs in får en viss typ av uppgifter på kundföretaget. Uppgifter som både är tunga, monotona och repetitiva.

– De inhyrda som skadat sig på jobbet bedömde att de hade tyngre arbetsuppgifter än de ordinarie anställda. Det finns en risk att man låter de inhyrda ta såna uppgifter som de ordinarie inte vill göra, säger Kristina Håkansson.

Det är en bild som Lars Karlsson, tidigare anställd på bemanningsföretaget Logent, känner igen sig i.

– Anledningen till att man har bemanning är oftast att man skalar av vissa uppgifter till bemanningsföretagen. De inhyrda brukar få de tyngre och skitigare jobben.

Lars Karlsson har arbetat som bemanningsanställd på lager i sju år. Han tror att den största enskilda orsaken till skadorna är stressen.

– Min uppfattning är att man sätter mer press på de bemanningsanställda. En bemanningsanställd har oftast högre krav på vad den ska hinna med än en vanlig anställd. Då ökar arbetstakten och med den ökar olyckorna.

Hos sin senaste arbetsgivare, Logent i Norrköping, var Lars med och startade en fackklubb för de inhyrda. 2015 lade Logent ner och Lars utbildade sig till ombudsman. Men många av hans gamla kollegor jobbar kvar i branschen, fast med andra arbetsgivare.

– De som arbetade på Logent i Norrköping, de är så vana vid det här stressiga tempot att de tar med sig det till sina nya arbetsplatser. Har du kört fort i fyra år sitter det kvar.

Truckförare är ett riskyrke även för fast anställda. Men kanske är det ännu farligare att köra truck som inhyrd.

– När man är ny känner man inte till lokalerna och rutinerna, även om man är en erfaren truckförare. Ska man dessutom ta fram ett visst antal pall i timmen blir det lätt olyckor.

Lars Karlsson tror också att det finns ett mörkertal när det gäller tillbud och olyckor som inhyrda är med om. Dels för att det dubbla arbetsmiljöansvaret gör det svårt att veta vem som rapporterar till vem. Dels för att inhyrda inte vågar rapportera allt som händer på arbetsplatsen.

– Ett stort problem är att man inte anmäler tillbud på rätt sätt. Kunden har huvudansvaret för arbetsmiljön, men den anställde ska rapportera till sin arbetsgivare. Men många bemanningsanställda vågar inte göra det på grund av risken att inte få jobba kvar hos kunden. Döljer man tillbud blir det till slut en olycka.

Det kan till och med ses som bra att hålla nere tillbuds-statistiken. Men då finns risken att man missar viktiga arbetsmiljöproblem.

– Den terminal som anmälde minst tillbud fick smörgåstårta. Vi hade två rapporterade tillbud under ett helt år på en av terminalerna, men Logent hade ingen rutin för hur de skulle rapportera dem vidare. Och när sanningen kom fram vågade de heller inte rapportera till kunden, säger Lars Karlsson.

På branschorganisationen Bemanningsföretagen är man medveten om att arbetsmiljön för inhyrda riskerar att falla mellan stolarna.

– Vi vill trycka på att det är ett dubbelt arbetsmiljöansvar, inte ett delat mellan kundföretaget och bemanningsföretaget, säger förbundsdirektör Ann-Kari Edenius.

Hon ser fram emot att ta del av Arbetsmiljöverkets pågående granskning av branschen.

– Om det finns strukturella brister så vill vi kunna göra något åt dem.

I tidigare granskningar har Arbetsmiljöverket sett att introduktionen till de inhyrda ofta är bristfällig. Något som blir extra allvarligt när bemanningsanställda arbetar i riskfyllda yrken, säger Heli Aarnipuro på Arbetsmiljöverket.

– Det är viktigt att arbetsgivarna är extra noga med introduktion och instruktioner för att undvika de risker som finns.

Hon tror att bemanningsföretagen bör ta en mer aktiv del i arbetsmiljöarbetet ute på kundföretagen.

– Jag har stött på kundföretag som önskat att konsultcheferna deltar i skyddsronder och lär sig mer av riskerna. Det kan vara ett sätt att komma vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Blixtarna ska bort från containerhamnen

Hamn. APM i Göteborg gör sig av med blixtarbetarna i hamnen. Hamnbolaget låter i stället ett bemanningsföretag ta över rekryteringen av inhoppande hamnarbetare. Och då måste tillfälliga hamnarbetare vara beredda att hamna på helt andra arbetsplatser också.

Bemanningsföretag sämre på arbetsmiljö

Bemanning Det är farligt att vara bemanningsanställd, inte minst på lager och terminaler. Risken att skada sig är nästan dubbelt så stor. Dessutom har tre av fyra arbetsställen brister som behöver åtgärdas, det visar en delrapport från Arbetsmiljöverket.

Extra pensionspengar till bemannare

Bemanning. En nöjd LO-förhandlare berättar att avtalet för bemanningsanställda är undertecknat. På onsdagskvällen blev det klart att inhyrda ska få en extra avsättning till pensionen.

Samuel West

Floppar får eget museum

Kultur. I Helsingborg har Samuel West gjort succé med ett särskilt museum för misslyckanden. Här finns bland annat fettfria chips som ger diarré och Paolo Macciarinis numera världsberömda luftstrupe. Det är svart humor, med en allvarlig underton.

I pappas fotspår
Familjen Gärdén

Truckerfamiljen

Mötet. Tre döttrar och en son kör lastbil. Tungbilsföraren och bärgaren Janne Gärdén är själv förundrad. Han har inte försökt påverka sina barn, men det var ju det där med brödbilen…

Alexander och Stellan Skarsgård

Söner ärver pappas jobb

Yrkesval. Det är vanligt att söner väljer ungefär samma yrken som sina fäder. Men mindre vanligt att döttrarna går i föräldrarnas fotspår, konstaterar professor Robert Eriksson vid Stockholms universitet.

Dödsolyckor 2017

Tretton förare dog på jobbet

Arbetsmiljö. Lastbilschaufförer toppar åter igen den dystra statistiken över personer som dör i jobbet. Tio åkeriförare fick sätta livet till 2017 – plus en miljöarbetare, en bussförare och en taxichaufför.

Ulf Jarnefjord, Tobias Johansson, Kim Jörgensen

Så undviker du olyckor

Åkeri. – Chauffören hade maximal otur. Det är hemskt, riktigt hemskt. Så kommenterar några transportare olyckan på Hisingen i Göteborg då en 30-årig lastbilsförare klämdes till döds mellan lastbilen och en container.

Framtidens fordon
Förarplats, utsikt genom vindruta

Har förarna spelat ut sin roll?

Ny teknik. Inom några år väntas taxi, bussar och lastbilar frakta gods och passagerare utan en chaufför som styr. I de mest radikala framtidsvisionerna har invånarna varken körkort eller egen bil. Resorna sker med kollektiva helt förarlösa elbilar.

Bilkaravan

Ett statuslyft för yrkeskåren

Ny teknik. Kommer tusentals chaufförsjobb försvinna när lastbilarna blir självkörande? – Nej, säger Volvo som befarar att själva debatten skrämmer bort unga. – Nej, säger Scania som tvärtom ser en statushöjning för chaufförerna när den nya tekniken slår igenom.

David Ericsson

Chaufförer tveksamma till den nya tekniken

Ny teknik. Självkörande lastbilar, fungerar det? Skrämmer debatten om förarlösa fordon redan nu bort ungdomar från en bransch med skriande chaufförsbrist? Vi tog med oss frågorna till Scaniaförarna som testkör lastbilar på heltid.

Lars-Yngve Johansson, Antikrundan

Skatt eller skrot?

Kultur. – Jag tycker de var lite snåla … Antikrundans silverexpert Lars-Yngve Johansson muttrar, vrider och vänder på 50-årspresenten till Transports grundare Charles Lindley, daterad 1915.

Löneutveckling transportare/industrin

Hänger transportarna med?

Löner. Transport har, eller har åtminstone haft, ett outtalat mål om att åkerilönerna ska vara i nivå med industrins. Men hur går det? – Chaufförslönerna har legat lägre än industrins under 39 av 45 år. Granskningen visar hur cementerade lönerna är, säger Transports tidigare kassör och förbundsordförande Clas Linder.