Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.
Close
Centrum för framtidens logistik är planen. Totalt ska det bli 150 000 kvadratmeter lager- och logistikyta vid Landvetter i Göteborgs första så kallade logistikpark.
Close

Inhyrda på lager – ett evigt B-lag

Bemanning. Stora, ”seriösa” företag rundar konsekvent bemanningsavtalet. Och gör stora vinster trots miljonskadestånd. Transports Göteborgsavdelning tar striden. Om och om igen.

På godsterminalerna ute vid Landvetter är andelen inhyrd personal hög. Det ger stora produktionsmässiga fördelar och flexibilitet i det framväxande ”Logistic city” anser företagen.

– Men de bemanningsanställda är längst ner, de pressas hårdare och blir utslitna. Och så tar man in nya. De fungerar som löneslavar, säger Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Hos giganter som Schenker är det periodvis över 80 procent inhyrd personal på vissa enheter.

– Det tycker vi ju heller inte om. Men företagen har räknat ut att de tjänar på det. Då slipper de betala när folk blir sjuka eller skadar sig.

Vad motiverar den höga andelen inhyrd personal?

Michael Behrendt är HR-chef hos DB Schenker:

– Vi kan inte anställa utifrån perspektivet ”då det är som mest att göra”, typ säsongstoppar. Och sedan sitta med höga kostnader när det inte finns något arbete att utföra, säger han.

Men framhåller samtidigt att det enbart är på lagersidan behovet av personal varierar så kraftigt. För terminal och transporter ser det helt annorlunda ut.

– Fluktuationerna på lager är extrema, över 500 procents variation är inte ovanligt.

– Vid en topp kan det behövas upp till 600 medarbetare, och i vanliga fall bara 100 på samma arbetsställe.

Schenkers HR-chef är väl medveten om att facket är kritiskt till hög andel bemanningsanställda.

– Men det är lite svårt att generellt förstå den avoga inställningen. Vi som företag tar också ansvar för att de integreras på arbetsplatsen. Att arbetet fungerar på samma sätt som för våra egna medarbetare, säger Michael Behrendt.

– Vi vill inte ha ett A-lag och ett B-lag. Det ligger inte i någons intresse. Oshysta villkor ska beivras!

Fortfarande otryggt

Bemanningsanställda som evigt B-lag är just vad Transports ombudsmän har upplevt. Trots ett avtal som skulle ersätta otrygga visstidsanställningar.

Tony Blomberg avd 3
”Vi vill ha ordning och reda i bemanningsbranschen. Men ibland känns det tröstlöst”, säger Tony Blomberg, ombudsman på Transports avdelning 3, Göteborg med västra Götaland. Foto: Lilly Hallberg

– Det har blivit tvärtom. De stora företagen skjuter ifrån sig allt ansvar. Och bemanningsbolagen utnyttjar lönebidrag från Arbetsförmedlingen, som kräver kollektivavtal. När tiden med bidrag är slut är det bara att kasta ut folk, säger Tony Blomberg.

Transport fick i början av förra året ut en miljon kronor i skadestånd från Uniflex, ett auktoriserat bemanningsföretag.

Han ger inte mycket för bemanningsföretagens auktoriseringsstämpel.

– Det hjälper föga. Och så fort något lösts så kommer nästa kille upp och berättar om samma slags problem på ett annat företag. Avtalet är ganska ihåligt.

Exempel från olika bemanningsföretag i Västsverige:

  • De bemanningsanställda önskar heltid men får 75 procent och uppmanas att skriva in sig på universitet, eller studera något annat, ett par timmar om dagen.
  • Erbjudande om fast jobb är villkorat med att den anställda begär tjänstledigt varje fredag.

En anställd beordras tre gånger från Göteborg till Borås, då han inte ville ta tjänstledigt. Där fanns det inget arbete att utföra, vilket innebär att bara garantilön betalas.

  • ”Besvärlig” bemanningspersonal flyttas till arbetsplatser upp till 7,5 mil bort, en tillåten gräns.

Scheman läggs så att de fungerar som delade pass: Chaufförer får köra ut leveranser till livsmedelsbutiker på ”lösa” scheman utformade för fjärrkörningar.

  • Arbetstiden för inhyrd personal förskjuts till arbetstoppar, till skillnad från ordinarie personal, i strid med avtalet.

”Inte ett sämre avtal”

Anna Vargö är förhandlingschef hos Almega, där Kompetensföretagen ingår. Hon påpekar att det unika med bemanningsavtalet är att samtliga LO-förbund gemensamt tecknat avtal med arbetsgivarparten.

– Men det är inte ett sämre avtal, säger hon. Det är ett avtal för trygga jobb, med tillsvidareanställning som huvudregel. Sedan följer man kundens regler när det till exempel gäller arbetstid. Det varierar ju beroende på vilket avtal som gäller på en arbetsplats.

Hon framhåller också att arbetsgivarsidan tagit höjd för att inhyrd personal ska ha samma villkor som den ordinarie personalen: Likabehandlingsprincipen är tillgodosedd.

Ombudsman Tony Blomberg ser annorlunda på verkligheten. Bemanningsanställda har det alltför ofta sämst ute på arbetsplatserna. Han är övertygad om att det inte heller skulle löna sig att hyra in personal i dagens omfattning – om företagen följde bemanningsavtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Transportarbetarens logga

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.