Mattias Ackesten
Close
Den största skillnaden är säkerheten, säger Mattias Ackesten på åkeriet som är först med en timmerkran som styrs inifrån hytten.
Close

Inget tv-spel när kranen styrs från hytten

Högteknologiskt. Som första åkeri i landet har Ackestens köpt in en timmerbil där kranen styrs inifrån lastbilshytten, via så kallade VR-glasögon. I en månads tid har Mattias Ackesten hunnit prova det som beskrivs som morgondagens teknik i skogsnäringen.

– Den stora skillnaden är arbetsmiljön. Jag slipper olycksrisken som det innebär att klättra upp i en kran. Utan kranhytten blir ekipaget dessutom lättare. Jag kan lägga på ungefär 400 kilo mer virke på travarna.

Mattias Ackesten är chaufför och delägare i familjeåkeriet Johan Ackesten i Kolsva i Västmanland.

Det är en solig marsdag när han styr den splitter nya Scanian in på ett hygge.

Marken är mjuk. Han hoppar ur bilen och kör ner stödbenen i lervällingen.

Om lastningen varit som de tusentals andra som Mattias Ackesten hunnit med under 15 år som timmerbilschaufför hade det nu varit dags att äntra kranhytten flera meter över marken.

I stället kliver han in i lastbilens ombonade värme igen – fast på passagerarsidan. Där har tillverkaren, Hiab, installerat en stol med samma sorts dubbla spakar som i en vanlig timmerkran. Plus VR-glasögon, där VR betyder virtual reality.

Det är en typ av glasögon som länge funnits i dataspelsvärden. De ger en naturtrogen tredimensionell bild – en bild som dessutom följer med när användaren vrider på huvudet.

Fyra kamerorna skapar det virtuella synfältet. De sitter på en stolpe på själva kranen och följer med när den svänger runt.

Mattias Ackesten börjar lasta. Det är som science fiction. Knippen med stockar plockas på bakom ryggen på föraren. Det skakar och hoppar i lastbilshytten. Efter några minuter är första traven på plats och kort efter nästa.

Mattias har häktat upp kättingarna som används för att säkra lasten på timmerstöttorna. Han styr dit gripklon och med centimeterprecision plockar han upp krokarna och drar kedjorna över lasset.

Han tar en kort paus och säger:

– Vi såg VR-systemet på sociala medier och fick chansen att provköra det på en skogsmässa. Efter det bestämde vi oss. När det blev dags att skaffa nästa timmerbil var det detta vi skulle satsa på.

– Det är lite tidigt att utvärdera systemet efter bara en månad. Men känslan är lite annorlunda. Det är inte samma finlir än. Fast det handlar nog mest om spakarna. De är också nya och skiljer sig lite mot de jag hade innan. Efter fyra år med samma kran vet man exakt hur den reagerar.

Borde inte den nya digitalstyrda lastningen tilltala den unga tv-spelsgenerationen? Mattias Ackesten skrattar åt frågan:

– Jo, kanske. Själv är jag lite för gammal för att ha den erfarenheten.

Förutom lägre vikt har åkeriet sparat omkring 300 000 kronor – jämfört med en konventionell timmerbil med kranhytt.

Har systemet bjudit på några överraskningar?

– Nä, inget speciellt. I början gick jag ut och kollade att virket verkligen låg som det skulle. Men jag hade ett ganska öppet sinne och inga speciella förväntningar.

– Vi har mycket kontakt med tillverkaren. De uppdaterar programvaran i datorn kontinuerligt och vi jobbar nu på att få in även viktuppgifterna i glasögonen. Som det är nu får jag ta av dem och kolla på en display.

Ackestens åkeri har fem timmerbilar och ett tiotal chaufförer. Mattias och en anställd förare delar på den nya bilen.

Vilka reaktioner har den nya Scanian väckt?

– Väldigt blandat. Några är nyfikna, andra är skeptiska och tycker att det ska vara som det alltid varit. Min bror jobbar också i åkeriet. Han är sugen på att prova.

– Själv tror jag tror helt klart att det här är framtiden, det är ofrånkomligt. Samma utveckling med kameror ser vi inom exempelvis virkesmätningen. Om låt säga 20 år är det nog inte många som sitter i en kranhytt och lastar. Fast de sitter nog inte i lastbilshytten heller, utan vid en dator inne på kontoret.

Tillverkaren Hiab säljer det nya systemet, döpt till Hi-vision TM, över hela Europa. Marknadschef Martin Klyver räknar med att ett tiotal ekipage är levererade i Sverige innan året är slut.

Även företaget ser en utvecklingspotential där stolen med VR-glasögon och spakar finns på kontoret, inte i lastbilshytten.

– Parallellt förs ju en diskussion om förarlösa bilar. Systemet öppnar för helt nya möjligheter, säger Martin Klyver.

Transports åkeriombudsman Lars Mikaelsson är själv gammal timmerbilschaufför. Redan när tekniken presenterades på skogsmässan i Karlskoga konstaterade han att konsekvenserna också kan bli förlorade jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på UPS Göteborg

Kulturkrock på UPS i Göteborg

UPS Göteborg. Här finns fackklubben som har rest sig igen – efter att ordföranden fick sparken. Styrelsen satsar på att bygga upp kunskap och engagemang hos medlemmarna.

Snabbkoll: Studier

Ta en tugga av kunskapens frukt

Snabbkoll. Vad har du rätt till som anställd? Vilken roll har facket på jobbet? Hur ska du egentligen tolka kollektivavtalet? Det finns många saker du kan få svar på genom att gå en kurs.

Demokrati

Våga ta snacket om demokratin!

Kultur. ”Det är i dag vi måste agera om vi vill ha en demokrati i morgon”. Förintelsens överlevare Hédi Frieds ord biter sig fast. Väktaren Niklas Strand tycker att vi ska våga ta snacket vid fikabordet. Vad kan du göra för att skydda demokratin?

Nawal El Saadawi

”Gud borde vara demokrat”

Kultur. Författaren Nawal El Saadawi har fängslats och tvingats i exil. På frågan om vad hon är rädd för är svaret: Ingenting. Inte ens för Gud? – Om Gud finns borde han vara nöjd med mig.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Månadens klubb
DSV-klubben i Borås

Explosiv start för klubben på DSV

DSV Solutions i Borås. När en bemanningsanställd fick sluta tog det hus i helsike bland terminalarbetarna på DSV Solutions i Borås. Ett helt gäng stegade upp till chefen och röt: Så här kan ni inte göra!

Filmtittande

Gamla rullar blir ettor och nollor

Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.

10 största bevakningsbolagen

Mörkertal kring olyckor och tillbud?

Bevakning. Enligt lagen ska arbetsgivare anmäla allvarliga olyckor och tillbud till Arbetsmiljöverket. Transportarbetaren har gått igenom landets tio största företag i bevakningsbranschen. Genomgången visar att vissa företag anmäler ett stort antal olyckor och tillbud. Vissa knappt några alls.

Olivera Pobra

”Jag skulle inte skylla på okunskap”

Bevakning. Regionala skyddsombudet Olivera Pobra tycker att företagen måste bli bättre på att anmäla händelser. Annars finns det ett stort mörkertal kring olyckor och tillbud.

Fokus: Framtiden
Slaget om hamnarna

Slaget om hamnarna

Hamn. Om bara 18 månader flyttas Stockholms containerhamn till Norvik, sex mil söderut. Samtidigt vill politikerna lägga ner Stockholms båda oljehamnar. Tvärtemot alla politiska visioner kommer flyttkarusellen att leda till ökad lastbilstrafik.

Magnus Sjöberg, projektledare för Norviksbygget, gillar tunga maskiner. Caterpillarn väger 104 ton och används för att hantera de enorma bergmassor som sprängts loss under markarbetena.

Snart kommer första båten

Hamn. På toppen av ”Mount Norvik” är det vindstilla. Om 18 månader ska hela berget, tre miljoner kubikmeter granit, vara borta. Liksom den 104 ton tunga bulldozern som kravlat omkring på toppen.

Loudden

”Avvecklingen har redan börjat”

Hamn. Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar, utgår från att Loudden kommer att stängas planenligt, den 31 december 2019. – Så kommer det att bli. Avvecklingen har redan börjat. Fast det kommer inte att vara sanerat och klart till dess.