Mattias Ackesten
Close
Den största skillnaden är säkerheten, säger Mattias Ackesten på åkeriet som är först med en timmerkran som styrs inifrån hytten.
Close

Inget tv-spel när kranen styrs från hytten

Högteknologiskt. Som första åkeri i landet har Ackestens köpt in en timmerbil där kranen styrs inifrån lastbilshytten, via så kallade VR-glasögon. I en månads tid har Mattias Ackesten hunnit prova det som beskrivs som morgondagens teknik i skogsnäringen.

– Den stora skillnaden är arbetsmiljön. Jag slipper olycksrisken som det innebär att klättra upp i en kran. Utan kranhytten blir ekipaget dessutom lättare. Jag kan lägga på ungefär 400 kilo mer virke på travarna.

Mattias Ackesten är chaufför och delägare i familjeåkeriet Johan Ackesten i Kolsva i Västmanland.

Det är en solig marsdag när han styr den splitter nya Scanian in på ett hygge.

Marken är mjuk. Han hoppar ur bilen och kör ner stödbenen i lervällingen.

Om lastningen varit som de tusentals andra som Mattias Ackesten hunnit med under 15 år som timmerbilschaufför hade det nu varit dags att äntra kranhytten flera meter över marken.

I stället kliver han in i lastbilens ombonade värme igen – fast på passagerarsidan. Där har tillverkaren, Hiab, installerat en stol med samma sorts dubbla spakar som i en vanlig timmerkran. Plus VR-glasögon, där VR betyder virtual reality.

Det är en typ av glasögon som länge funnits i dataspelsvärden. De ger en naturtrogen tredimensionell bild – en bild som dessutom följer med när användaren vrider på huvudet.

Fyra kamerorna skapar det virtuella synfältet. De sitter på en stolpe på själva kranen och följer med när den svänger runt.

Mattias Ackesten börjar lasta. Det är som science fiction. Knippen med stockar plockas på bakom ryggen på föraren. Det skakar och hoppar i lastbilshytten. Efter några minuter är första traven på plats och kort efter nästa.

Mattias har häktat upp kättingarna som används för att säkra lasten på timmerstöttorna. Han styr dit gripklon och med centimeterprecision plockar han upp krokarna och drar kedjorna över lasset.

Han tar en kort paus och säger:

– Vi såg VR-systemet på sociala medier och fick chansen att provköra det på en skogsmässa. Efter det bestämde vi oss. När det blev dags att skaffa nästa timmerbil var det detta vi skulle satsa på.

– Det är lite tidigt att utvärdera systemet efter bara en månad. Men känslan är lite annorlunda. Det är inte samma finlir än. Fast det handlar nog mest om spakarna. De är också nya och skiljer sig lite mot de jag hade innan. Efter fyra år med samma kran vet man exakt hur den reagerar.

Borde inte den nya digitalstyrda lastningen tilltala den unga tv-spelsgenerationen? Mattias Ackesten skrattar åt frågan:

– Jo, kanske. Själv är jag lite för gammal för att ha den erfarenheten.

Förutom lägre vikt har åkeriet sparat omkring 300 000 kronor – jämfört med en konventionell timmerbil med kranhytt.

Har systemet bjudit på några överraskningar?

– Nä, inget speciellt. I början gick jag ut och kollade att virket verkligen låg som det skulle. Men jag hade ett ganska öppet sinne och inga speciella förväntningar.

– Vi har mycket kontakt med tillverkaren. De uppdaterar programvaran i datorn kontinuerligt och vi jobbar nu på att få in även viktuppgifterna i glasögonen. Som det är nu får jag ta av dem och kolla på en display.

Ackestens åkeri har fem timmerbilar och ett tiotal chaufförer. Mattias och en anställd förare delar på den nya bilen.

Vilka reaktioner har den nya Scanian väckt?

– Väldigt blandat. Några är nyfikna, andra är skeptiska och tycker att det ska vara som det alltid varit. Min bror jobbar också i åkeriet. Han är sugen på att prova.

– Själv tror jag tror helt klart att det här är framtiden, det är ofrånkomligt. Samma utveckling med kameror ser vi inom exempelvis virkesmätningen. Om låt säga 20 år är det nog inte många som sitter i en kranhytt och lastar. Fast de sitter nog inte i lastbilshytten heller, utan vid en dator inne på kontoret.

Tillverkaren Hiab säljer det nya systemet, döpt till Hi-vision TM, över hela Europa. Marknadschef Martin Klyver räknar med att ett tiotal ekipage är levererade i Sverige innan året är slut.

Även företaget ser en utvecklingspotential där stolen med VR-glasögon och spakar finns på kontoret, inte i lastbilshytten.

– Parallellt förs ju en diskussion om förarlösa bilar. Systemet öppnar för helt nya möjligheter, säger Martin Klyver.

Transports åkeriombudsman Lars Mikaelsson är själv gammal timmerbilschaufför. Redan när tekniken presenterades på skogsmässan i Karlskoga konstaterade han att konsekvenserna också kan bli förlorade jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Så gick det sen
Sopgubbestrejken juli 2017

Sopgubbarna som tog fajten

Miljöarbetare. Stockholms stolta sopgubbar stred hårt, vad gör de nu? Och hur gick det för den polske lastbilsföraren Bogdan? Blev han blåst – igen? Läs, du som grunnat …

Kultur
Jonas Darnell, serietecknare

Herman Hedning härjar vidare

Serier. Än är inte sista Herman Hedning-rutan ritad för Jonas Darnell. Nystartade Evil Ink Förlag AB fick en riktig kickstart och den matglade grottmannen återuppstod i tidningsform i början av april.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Inför EU-valet
Ombudsmännen Daniel Iacob och Edwin Atema från holländska FNV pratar med en rumänsk chaufför.

”EU bryr sig inte”

Nederländerna. ”Vi måste klara det här själva. EU bryr sig inte.” På en mörk parkeringsplats möter ombudsmännen Edwin Atema och Daniel Iacob en rumänsk chaufför som inte berättar sanningen om sina villkor. Transportarbetaren åkte till Nederländerna inför EU-valet.

Jan van den Brink, Schiphol

Hit men inte längre!

Nederländerna. KLM-skylten i avgångshallen på Schiphols flygplats lyser som ett stopptecken för ombudsman Jan van den Brink. Efter en tvist med personalen om medbestämmande vägrar företaget att visa upp den automatiserade bagagehanteringen.

Facket tog kampen när robotarna hotade jobben

Nederländerna. När Rotterdam hamn automatiserades för några år sedan hotades hamnarbetarna av uppsägningar. Nu reser deras fackliga ledare Niek Stam runt i världen och berättar hur man kan rädda jobben när robotar och andra automatiska system införs..

6 enkätbilder

Enkät: 6 tycker till

Bryssel. Varför deltar du i ETF:s demonstration för schysta villkor? Transportarbetaren ställde frågan till sex av de omkring 5 000 demonstranter som samlades i Bryssel i slutet av mars.

Så gick det sen
Jobbjägarna som åkte buss Gävle–Kiruna

Jobbjägarna – sju år efteråt

Åkeri. Arbetsmarknaden är bister. Ett gäng komvux-elever fixar en buss och styr från Gävle för att söka lastbilsjobb i gruvruschens Kiruna och Pajala. Året var 2012. Blev de kvar?