Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

På Transport är förvåningen stor och förbundet överväger nu en överklagan av Arbetsmiljöverkets beslut.

– Vi är bestörta över myndighetens kovändning och att Arbetsmiljöverket inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att myndigheten eller arbetsgivaren ska reagera, undrar Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Frågan har dragit ut på tiden. I slutet av februari 2017 beslutade Arbetsmiljöverket att Loomis värdetransportörer, som arbetar med bankomater och serviceboxar, skulle jobba två och två från och med årsskiftet 2017/2018. Beslutet gällde för hela landet.

Uppfylldes inte kravet hotade myndigheten med vite på sex miljoner kronor och skyddsombuden fick rätt att avbryta arbetet vid enkel bemanning.

Bakgrunden till huvudskyddsombudets (i Stockholm) och Transports begäran är riskerna för att värdetransportörerna ska utsättas för hot och våld. Vid ensamarbete ökar också arbetsbördan med många tunga lyft, påfrestande vridningar och mindre möjligheter till återhämtning och arbetsväxling, argumenterade facket.

Loomis svarade med att företaget inte såg någon förhöjd risk för den här gruppen av värdeväktare och överklagade beslutet.

När ärendet gått så långt gick Arbetsmiljöverket ut med att det fanns brister i handläggningen. Arbetsgivaren hade inte fått möjlighet att lämna muntliga uppgifter och heller inte fått yttra sig över vissa uppgifter från skyddsombuden. ”Beslutet fattades således utifrån ett ofullständigt beslutsunderlag”, skriver myndigheten, som upphävde stoppet för ensamarbete i slutet av mars förra året.

Därefter tog Arbetsmiljöverket upp frågan igen och gjorde en kompletterande inspektion på Loomis i början av november 2017. Den utmynnade i det senaste beslutet att inte kräva generell dubbelbemanning för värdetransportörerna.

Transportarbetaren har sökt ansvarig handläggare på myndigheten, Annika Gladh, som har semester. Sektionschef Christina Asplund svarar att hon inte vill yttra sig förrän tiden för överklagande har gått ut.

Efter att ha tagit emot fackets och arbetsgivarens argument motiverar myndigheten sitt beslut med att ”det inte har framkommit några omständigheter som utgör skäl för att besluta om ett föreläggande eller förbud avseende ensamarbete vid utförande av de aktuella värdetransporterna.”

Myndigheten ifrågasätter inte riskerna i arbetet med att hantera kontanter, men motiverar i stora drag sitt beslut med att Loomis gör regelbundna riskbedömningar. I stället för ett beslut om dubbelbemaning över lag är handläggarna nöjda med att arbetsgivaren lovar bedöma vilken bemanning som behövs, från fall till fall. I vissa utsatta områden kan det exempelvis behövas eskort, anför Loomis.

– Vi är både oroliga, besvikna och upprörda efter Arbetsmiljöverkets helomvänding. Det är oseriöst med så skilda beslut i samma ärende, en riktig kalldusch, säger regionala skyddsombudet Magnus Kinnunen på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Det var han som ursprungligen begärde stöd från Arbetsmiljöarbetet för att stoppa ensamarbetet, som Transport anser innebär en fara för värdeväktarnas liv och hälsa.

– Risken att utsättas för rån, hot och våld innebär en så stor psykisk påfrestning att det i sig ger skäl att förbjuda ensamarbete. Den statistik om låg rånrisk som arbetsgivaren och myndigheten lutar sig emot säger ju heller ingenting om när ett rån kan ske nästa gång, anser han.

Magnus Kinnunen varnar för fler förslitningsskador när transportörerna inte kan växla mellan att lyfta tungt och köra bil. Han säger att många sagt upp sig, när de tvingas arbeta själva.

– En person är alltid mer sårbar än två och man kan inte ensam ha samma uppmärksamhet på omgivningen när man jobbar själv.

Transportarbetaren har sökt Loomis vd Patrik Högberg och säkerhetschef Patrik Lundgren för en kommentar. Bolagets kommunikationschef Maj-Britt Arhelm har bett om skriftliga frågor, via mejl, men svaret på dem har inte kommit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Se till att arbetsgivaren anmäler arbetsolyckor

Insändare. Jag var med om en arbetsplatsolycka i november 2016 och är långtidssjukskriven på grund av den. Min arbetsgivare gjorde ingen anmälan till Arbetsmiljöverket och det ställer till stora problem.

Lars Göran Mellberg i däckverkstaden

Farliga lyft i däckbytarbranschen

Däckarbetare. Sex värktabletter om dagen. Lars Göran Mellberg är ett levande exempel på hur det står till med landets däckarbetare. Nio av tio verkstäder måste åtgärda arbetsmiljön visar Arbetsmiljöverkets senaste drive i gummibranschen.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.