Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

På Transport är förvåningen stor och förbundet överväger nu en överklagan av Arbetsmiljöverkets beslut.

– Vi är bestörta över myndighetens kovändning och att Arbetsmiljöverket inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att myndigheten eller arbetsgivaren ska reagera, undrar Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Frågan har dragit ut på tiden. I slutet av februari 2017 beslutade Arbetsmiljöverket att Loomis värdetransportörer, som arbetar med bankomater och serviceboxar, skulle jobba två och två från och med årsskiftet 2017/2018. Beslutet gällde för hela landet.

Uppfylldes inte kravet hotade myndigheten med vite på sex miljoner kronor och skyddsombuden fick rätt att avbryta arbetet vid enkel bemanning.

Bakgrunden till huvudskyddsombudets (i Stockholm) och Transports begäran är riskerna för att värdetransportörerna ska utsättas för hot och våld. Vid ensamarbete ökar också arbetsbördan med många tunga lyft, påfrestande vridningar och mindre möjligheter till återhämtning och arbetsväxling, argumenterade facket.

Loomis svarade med att företaget inte såg någon förhöjd risk för den här gruppen av värdeväktare och överklagade beslutet.

När ärendet gått så långt gick Arbetsmiljöverket ut med att det fanns brister i handläggningen. Arbetsgivaren hade inte fått möjlighet att lämna muntliga uppgifter och heller inte fått yttra sig över vissa uppgifter från skyddsombuden. ”Beslutet fattades således utifrån ett ofullständigt beslutsunderlag”, skriver myndigheten, som upphävde stoppet för ensamarbete i slutet av mars förra året.

Därefter tog Arbetsmiljöverket upp frågan igen och gjorde en kompletterande inspektion på Loomis i början av november 2017. Den utmynnade i det senaste beslutet att inte kräva generell dubbelbemanning för värdetransportörerna.

Transportarbetaren har sökt ansvarig handläggare på myndigheten, Annika Gladh, som har semester. Sektionschef Christina Asplund svarar att hon inte vill yttra sig förrän tiden för överklagande har gått ut.

Efter att ha tagit emot fackets och arbetsgivarens argument motiverar myndigheten sitt beslut med att ”det inte har framkommit några omständigheter som utgör skäl för att besluta om ett föreläggande eller förbud avseende ensamarbete vid utförande av de aktuella värdetransporterna.”

Myndigheten ifrågasätter inte riskerna i arbetet med att hantera kontanter, men motiverar i stora drag sitt beslut med att Loomis gör regelbundna riskbedömningar. I stället för ett beslut om dubbelbemaning över lag är handläggarna nöjda med att arbetsgivaren lovar bedöma vilken bemanning som behövs, från fall till fall. I vissa utsatta områden kan det exempelvis behövas eskort, anför Loomis.

– Vi är både oroliga, besvikna och upprörda efter Arbetsmiljöverkets helomvänding. Det är oseriöst med så skilda beslut i samma ärende, en riktig kalldusch, säger regionala skyddsombudet Magnus Kinnunen på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Det var han som ursprungligen begärde stöd från Arbetsmiljöarbetet för att stoppa ensamarbetet, som Transport anser innebär en fara för värdeväktarnas liv och hälsa.

– Risken att utsättas för rån, hot och våld innebär en så stor psykisk påfrestning att det i sig ger skäl att förbjuda ensamarbete. Den statistik om låg rånrisk som arbetsgivaren och myndigheten lutar sig emot säger ju heller ingenting om när ett rån kan ske nästa gång, anser han.

Magnus Kinnunen varnar för fler förslitningsskador när transportörerna inte kan växla mellan att lyfta tungt och köra bil. Han säger att många sagt upp sig, när de tvingas arbeta själva.

– En person är alltid mer sårbar än två och man kan inte ensam ha samma uppmärksamhet på omgivningen när man jobbar själv.

Transportarbetaren har sökt Loomis vd Patrik Högberg och säkerhetschef Patrik Lundgren för en kommentar. Bolagets kommunikationschef Maj-Britt Arhelm har bett om skriftliga frågor, via mejl, men svaret på dem har inte kommit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Transportarbetarens logga

Taxiförare skjutna och misshandlade

Taxi. En taxiförare skottskadades i Malmö i helgen. Två blev attackerade och hotade av en rånare.

Transportarbetarens logga

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.