Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

På Transport är förvåningen stor och förbundet överväger nu en överklagan av Arbetsmiljöverkets beslut.

– Vi är bestörta över myndighetens kovändning och att Arbetsmiljöverket inte tycks bry sig om att värdebolaget ska arbeta förebyggande med arbetsmiljön. Ska det behöva hända en allvarlig olycka eller ett dödsfall för att myndigheten eller arbetsgivaren ska reagera, undrar Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Frågan har dragit ut på tiden. I slutet av februari 2017 beslutade Arbetsmiljöverket att Loomis värdetransportörer, som arbetar med bankomater och serviceboxar, skulle jobba två och två från och med årsskiftet 2017/2018. Beslutet gällde för hela landet.

Uppfylldes inte kravet hotade myndigheten med vite på sex miljoner kronor och skyddsombuden fick rätt att avbryta arbetet vid enkel bemanning.

Bakgrunden till huvudskyddsombudets (i Stockholm) och Transports begäran är riskerna för att värdetransportörerna ska utsättas för hot och våld. Vid ensamarbete ökar också arbetsbördan med många tunga lyft, påfrestande vridningar och mindre möjligheter till återhämtning och arbetsväxling, argumenterade facket.

Loomis svarade med att företaget inte såg någon förhöjd risk för den här gruppen av värdeväktare och överklagade beslutet.

När ärendet gått så långt gick Arbetsmiljöverket ut med att det fanns brister i handläggningen. Arbetsgivaren hade inte fått möjlighet att lämna muntliga uppgifter och heller inte fått yttra sig över vissa uppgifter från skyddsombuden. ”Beslutet fattades således utifrån ett ofullständigt beslutsunderlag”, skriver myndigheten, som upphävde stoppet för ensamarbete i slutet av mars förra året.

Därefter tog Arbetsmiljöverket upp frågan igen och gjorde en kompletterande inspektion på Loomis i början av november 2017. Den utmynnade i det senaste beslutet att inte kräva generell dubbelbemanning för värdetransportörerna.

Transportarbetaren har sökt ansvarig handläggare på myndigheten, Annika Gladh, som har semester. Sektionschef Christina Asplund svarar att hon inte vill yttra sig förrän tiden för överklagande har gått ut.

Efter att ha tagit emot fackets och arbetsgivarens argument motiverar myndigheten sitt beslut med att ”det inte har framkommit några omständigheter som utgör skäl för att besluta om ett föreläggande eller förbud avseende ensamarbete vid utförande av de aktuella värdetransporterna.”

Myndigheten ifrågasätter inte riskerna i arbetet med att hantera kontanter, men motiverar i stora drag sitt beslut med att Loomis gör regelbundna riskbedömningar. I stället för ett beslut om dubbelbemaning över lag är handläggarna nöjda med att arbetsgivaren lovar bedöma vilken bemanning som behövs, från fall till fall. I vissa utsatta områden kan det exempelvis behövas eskort, anför Loomis.

– Vi är både oroliga, besvikna och upprörda efter Arbetsmiljöverkets helomvänding. Det är oseriöst med så skilda beslut i samma ärende, en riktig kalldusch, säger regionala skyddsombudet Magnus Kinnunen på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Det var han som ursprungligen begärde stöd från Arbetsmiljöarbetet för att stoppa ensamarbetet, som Transport anser innebär en fara för värdeväktarnas liv och hälsa.

– Risken att utsättas för rån, hot och våld innebär en så stor psykisk påfrestning att det i sig ger skäl att förbjuda ensamarbete. Den statistik om låg rånrisk som arbetsgivaren och myndigheten lutar sig emot säger ju heller ingenting om när ett rån kan ske nästa gång, anser han.

Magnus Kinnunen varnar för fler förslitningsskador när transportörerna inte kan växla mellan att lyfta tungt och köra bil. Han säger att många sagt upp sig, när de tvingas arbeta själva.

– En person är alltid mer sårbar än två och man kan inte ensam ha samma uppmärksamhet på omgivningen när man jobbar själv.

Transportarbetaren har sökt Loomis vd Patrik Högberg och säkerhetschef Patrik Lundgren för en kommentar. Bolagets kommunikationschef Maj-Britt Arhelm har bett om skriftliga frågor, via mejl, men svaret på dem har inte kommit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Leif Andersson

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.