Inget skydd när maken är våldsam

I flera år våldtogs Maria systematiskt av sin man. När hon till slut flydde hemmet och polisanmälde maken kom nästa chock: Inget stöd eller hjälp finns att hämta i hemförsäkringen – om du utsätts för våld av den du lever med.

Maria är ett fingerat namn på en kvinnlig lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse. Exmaken, som också kör lastbil, har Transportarbetaren inte talat med.

Maria berättar hur hon fick uppbåda allt mod för att gå till polisen och anmäla maken, på tvärs mot all hederskodex inom åkeribranschen:

– Jag förstörde ju hans rykte! Som kvinna ska man tiga. I stort sett alla omkring mig försvann och ställde sig på hans sida. De tycker synd om honom. Min egen familj och min exmans familj tar också avstånd
ifrån mig. De säger att det inte är så farligt. Att jag ska glömma och gå vidare.

Maria bröt ihop, fick diagnosen posttraumatisk stress och är nu sjukskriven. I alla fall några dagar till. Stödsamtal hos en psykolog har hon inte råd med.

– Jag har inga pengar och ingen jag kan låna av. Väljer jag ett psykologbesök får jag svälta i flera dagar.

Förundersökningen mot mannen har lagts ner, i brist på bevis.

– Varför gick du inte till läkare? undrade polisen när jag anmälde våldtäkterna. Men jag hade så ont att jag knappt kunde gå. Det var flera mil till sjukhus och han tog min bil, säger Maria.

Stressen gör att hon bara kan sova ett par timmar i sträck. Hon är rädd att begå självmord och orolig för stundande läkarbesök:

– Blir jag inte fortsatt sjukskriven har jag bara en månad på mig att fixa nytt jobb, annars ryker min bostad. Och bilen jag fick köpa efter att min exman tog min. Jag måste ha bil för att kunna söka jobb.

– Han tog alla mina besparingar också. Det är svårt att förklara hur nedbruten man blir i ett sånt här förhållande. Hur man långsamt vänjer sig. Jag var inte mig själv, ständigt rädd och på min vakt.

Maria grubblar över hur hon ska komma åt mannen rättsligt. Hon är besviken över att Transports hemförsäkring i Folksam inte ger henne rätt till ett juridiskt ombud, som kan hjälpa henne driva en process mot honom.

Christer Landelius på Folksam ansvarar för LO:s försäkringar. Han förstår Marias utsatta situation, men förklarar att våldtäkt och sexbrott räknas som brottsmål och att rättslig hjälp vid brottsmål inte ingår i försäkringsskyddet. Det bekostas av staten.

– Försäkringens rättskydd är till för att kunna processa i tvistemål. Det handlar ofta om vårdnadstvister, konsumenttvister och tvister om pengar.

I LO:s och Transports försäkringar finns också ett så kallat överfallsskydd som innebär att medlemmar som utsätts för fysiskt våld kan söka ersättning för själva överfallet, för tandvård och invaliditet.

– Om du råkar ut för misshandel på stan eller våldtäkt av en okänd person ersätts det med ganska höga belopp. Förutsättningen är att du har en dom eller fullgod förundersökning av polisen, säger Christer Landelius.

– Men ingenting betalas ut om du utsatts av någon i samma hushåll, som omfattas av samma försäkring.

Christer Landelius förtydligar:

– En man kan inte gå hem och i vredesmod sparka sönder tv:n medan hans fru ringer och anmäler skadan nästa dag.

Kommunal har som enda LO-fack ett särskilt tillägg, som ger alla medlemmar som utsatts för våld i nära relationer rätt till gratis stödsamtal.

– Stödet utnyttjas av rätt många kvinnor, men också män. Personer som behöver bryta sig loss ur destruktiva relationer, säger Kommunals Inger Hjärtström.

Hon uppmanar fler förbund att följa efter. Transports försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker att idén är god, men säger att det är en kostnadsfråga. Han bollar vidare till förbundsstyrelsen, där ledamoten Lotta Larsson är positiv:

– Så dyrt blir det knappast. Vi har inte så många kvinnliga medlemmar.

Förbundsordförande Lars Lindgren tycker att frågan är viktig och värd att undersöka, men att våld mot kvinnor i första hand är ett samhällsansvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Digitaliseringen gör att yrkesförare kan få nya roller

Yrkesförare. Eldrivna, uppkopplade och självkörande fordon är tre teknikområden som tillsammans kommer att förändra transportsektorn i grunden. Blir det färre jobb? Eller bara andra sorts arbeten? Vilka utbildningssatsningar behövs?