Inget skydd när maken är våldsam

I flera år våldtogs Maria systematiskt av sin man. När hon till slut flydde hemmet och polisanmälde maken kom nästa chock: Inget stöd eller hjälp finns att hämta i hemförsäkringen – om du utsätts för våld av den du lever med.

Maria är ett fingerat namn på en kvinnlig lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse. Exmaken, som också kör lastbil, har Transportarbetaren inte talat med.

Maria berättar hur hon fick uppbåda allt mod för att gå till polisen och anmäla maken, på tvärs mot all hederskodex inom åkeribranschen:

– Jag förstörde ju hans rykte! Som kvinna ska man tiga. I stort sett alla omkring mig försvann och ställde sig på hans sida. De tycker synd om honom. Min egen familj och min exmans familj tar också avstånd
ifrån mig. De säger att det inte är så farligt. Att jag ska glömma och gå vidare.

Maria bröt ihop, fick diagnosen posttraumatisk stress och är nu sjukskriven. I alla fall några dagar till. Stödsamtal hos en psykolog har hon inte råd med.

– Jag har inga pengar och ingen jag kan låna av. Väljer jag ett psykologbesök får jag svälta i flera dagar.

Förundersökningen mot mannen har lagts ner, i brist på bevis.

– Varför gick du inte till läkare? undrade polisen när jag anmälde våldtäkterna. Men jag hade så ont att jag knappt kunde gå. Det var flera mil till sjukhus och han tog min bil, säger Maria.

Stressen gör att hon bara kan sova ett par timmar i sträck. Hon är rädd att begå självmord och orolig för stundande läkarbesök:

– Blir jag inte fortsatt sjukskriven har jag bara en månad på mig att fixa nytt jobb, annars ryker min bostad. Och bilen jag fick köpa efter att min exman tog min. Jag måste ha bil för att kunna söka jobb.

– Han tog alla mina besparingar också. Det är svårt att förklara hur nedbruten man blir i ett sånt här förhållande. Hur man långsamt vänjer sig. Jag var inte mig själv, ständigt rädd och på min vakt.

Maria grubblar över hur hon ska komma åt mannen rättsligt. Hon är besviken över att Transports hemförsäkring i Folksam inte ger henne rätt till ett juridiskt ombud, som kan hjälpa henne driva en process mot honom.

Christer Landelius på Folksam ansvarar för LO:s försäkringar. Han förstår Marias utsatta situation, men förklarar att våldtäkt och sexbrott räknas som brottsmål och att rättslig hjälp vid brottsmål inte ingår i försäkringsskyddet. Det bekostas av staten.

– Försäkringens rättskydd är till för att kunna processa i tvistemål. Det handlar ofta om vårdnadstvister, konsumenttvister och tvister om pengar.

I LO:s och Transports försäkringar finns också ett så kallat överfallsskydd som innebär att medlemmar som utsätts för fysiskt våld kan söka ersättning för själva överfallet, för tandvård och invaliditet.

– Om du råkar ut för misshandel på stan eller våldtäkt av en okänd person ersätts det med ganska höga belopp. Förutsättningen är att du har en dom eller fullgod förundersökning av polisen, säger Christer Landelius.

– Men ingenting betalas ut om du utsatts av någon i samma hushåll, som omfattas av samma försäkring.

Christer Landelius förtydligar:

– En man kan inte gå hem och i vredesmod sparka sönder tv:n medan hans fru ringer och anmäler skadan nästa dag.

Kommunal har som enda LO-fack ett särskilt tillägg, som ger alla medlemmar som utsatts för våld i nära relationer rätt till gratis stödsamtal.

– Stödet utnyttjas av rätt många kvinnor, men också män. Personer som behöver bryta sig loss ur destruktiva relationer, säger Kommunals Inger Hjärtström.

Hon uppmanar fler förbund att följa efter. Transports försäkringsansvariga Sture Thorsell tycker att idén är god, men säger att det är en kostnadsfråga. Han bollar vidare till förbundsstyrelsen, där ledamoten Lotta Larsson är positiv:

– Så dyrt blir det knappast. Vi har inte så många kvinnliga medlemmar.

Förbundsordförande Lars Lindgren tycker att frågan är viktig och värd att undersöka, men att våld mot kvinnor i första hand är ett samhällsansvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.