Fel om näringsförbud

Rättelse. Transportarbetaren har felaktigt påstått att paret Andreasson i Veddige belades med näringsförbud efter den personliga konkursen 2017. Begreppet kan inte användas i detta fall – förbudet att driva egna företag gällde tills konkursen var avslutad.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om åkeriverksamheten i Veddige som drivits av paret Andreasson. I en artikel, publicerad på nätet den 20 maj i år, påstods att paret belades med näringsförbud efter en tidigare konkurs. Det är fel.

Andreassons åkeri i Veddige försattes i konkurs i augusti för två år sedan. Ägarna, Karl-Erik och Yvonne Andreasson, försattes i personlig konkurs den 11 augusti 2017. Det innebär bland annat att de inte fick vara med i några bolagsstyrelser eller på annat sätt äga affärsverksamhet under den rättsliga prövningen.

En vecka tidigare hade paret lämnat sina styrelseuppdrag i Lundåkra frakt, som tidigare haft ytterst begränsad verksamhet. I stället kom två nya styrelsemedlemmar, båda Veddigebor, in i Lundåkra frakt.

Den 10 maj i år försattes även Lundåkra frakt i konkurs. I det bolaget var det tidigare ägarparet anställda. Den konkursbouppteckningen pågår för närvarande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

David Ericsson

Vredens druvor

Davids krönika. En vanlig dag. E4:ans alla långtradare från öst med mest konsonanter på kapellen kör om mig, där jag ligger i åttiotvå kilometer i timmen. En del klarar det med marginal. Andra felbedömer avståndet och går in alldeles för nära så att jag tvingas bromsa eller gå ut i kanten. Men det gör inget för jag lyssnar på en fantastisk ljudbok: Vredens druvor av John Steinbeck.