Tobias Lundqvist
Close
I morgon träffar Tobias Lundqvist en ny läkare. Han hoppas på en annan diagnos.
Close

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

– Jag säckade ihop. Det hade varit så mycket och jag tror att jag gick in i väggen den där natten i april. Läkaren hittade inget fel … men skrev att jag hade fått ett epileptiskt anfall.

Hemma i trädgården vid havet, en dryg mil utanför Nyköping, tränar elva månader gamla Bosse på att hasa och krypa fram. Valpen Gurkan måste hållas efter. Och det finns hur mycket som helst kvar att göra på det gamla släkthuset som familjen flyttat in i.

Men för Tobias Lundqvist räcker det inte. Han vill jobba, och han vill jobba med det enda han har erfarenhet av: köra tunga fordon, gärna tankbilar.

– Visst kan jag söka andra arbeten om jag blir tvungen … men jag kan aldrig få en lön som kommer i närheten av den jag har som lastbilschaufför. Och jag älskar mitt jobb.

Mardrömsåret

Här kommer en snabbresumé av Tobias Lundqvists mardrömsår:

Tobias Lundqvist med sonen Bosse
Bosse är en pigg, frisk och glad ettåring i dag.

Ett missfall. Förlusten av pappa, som dog efter en svår tid med cancer. Hoppet när sambon Micaela Karlsson blev gravid igen. Och så när Bosse under sitt allra första dygn i världen drabbades av tre hjärnblödningar. Han svävade på riktigt mellan liv och död under några veckor.

Under hela tiden jobbade Tobias Lundqvist heltid och stadig natt. Körde bensin, diesel och etanol från depån i Södertälje ut till olika bensinmackar. Och renoverade familjens drömhus, steg för steg. Sedan kom den där natten.

– Halv fyra en morgon låg jag bara och sprattlade i sängen, allt jag minns är en fruktansvärd smärta och ett vitt sken.

Det blev ambulans och mängder av undersökningar. Ingen hundraprocentigt säker diagnos kunde ställas, men i intyget står det epilepsianfall. Tobias Lundqvist själv är i stället inne på att han var gravt överansträngd psykiskt och fysiskt och att kroppen sade ifrån.

Inget körkort

Hans körkort drogs omedelbart in av Transportstyrelsen. B-kortet får han tillbaka den 1 oktober, men för C, D och E krävs tio år utan symtom.

– Tobias enda chans är att få ett andra utlåtande av en annan läkare, säger Jari Sotkasiira, Transports regionala skyddsombud som gör vad han kan för att hjälpa till.

Han berättar att det som kan få Transportstyrelsen att ändra sig är ett nytt intyg. Själv tror han mer på Tobias Lundqvists bedömning av sin hälsa än epilepsidiagnosen.

Och i morgon, fredag, träffar han en specialistläkare. Tobias Lundqvist hoppas att resultatet ska bli en ny diagnos.

Med stöd av Transport har han fått ta tjänstledigt på grund av hälsoskäl från den 1 oktober, då sjukskrivningen tar slut. Det betyder att han kan få a-kassa från första dagen, samt att han ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Plan B

Tobias Lundqvists plan B är att försöka få ett annat jobb på åkeriet.

– Vi chaufförer får alltid höra hur värdefulla vi är för företaget … men nu känns det som om jag inte är värd någonting. Jag hoppas kunna få en planeringstjänst, jag om någon vet hur rutterna går och vilken tid de tar, säger han.

Transports regionala skyddsombud konstaterar att arbetsgivare är skyldiga att vända på alla stenar för att hitta uppgifter. Men att mindre och halvstora åkerier ofta inte kan omplacera chaufförer om de har förlorat körkortet.

– Vår filosofi är att hellre ta in gamla chaufförer än akademiker på administrativa jobb. Men jag har tyvärr ingen ren kontorstjänst utan körningar till Tobias, säger Joakim Engström på Martinsens Transporter.

Chefen håller dock tummarna för att det nya läkarbesöket ska sluta med att Tobias Lundqvist får körkortet tillbaka:

– Han är mer än välkommen att köra lastbil igen.

– Jag vill ju bara jobba, säger Tobias Lundqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Camilla Rogerstam:
    17 september, 2019

    Jag förstår vad du går igenom, inte helt fullt ut med tanke på att du ev inte får jobba med yrket på 10 år beroende på din nya undersökning. Men just att behöva bli tjänstledig och behöva söka andra jobb än det man verkligen älskar och vill göra, det förstår jag fullt ut. Jag hoppas att du får rätt och att du får börja ratta lastbil igen. Om inte annat ge inte upp och stå på dej mot läkarna. Jag kämpar fortfarande mot det jag är involverad i. MVH Camilla Rogerstam

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oklart om krav på flygplatser

Flyg. Sänkta krav på körkortsbehörighet vid Arlanda upprör. Om området inte räknas som inhägnat gäller samma regler som utanför. Men vad flygplatsområden räknas som kan bara avgöras i domstol.

Peter Nertling

Förlorar behörighet efter 27 prickfria år

Chaufför. Peter Nertling är en av hundratals chaufförer vars yrkesliv riskerar att krossas av ny, skärpt tolkning av EU:s ändringsdirektiv. Trots årtionden av prickfri körning förlorar de som en gång fått diagnosen epilepsi lastbilskörkortet – om de medicinerat under de senaste tio åren.

Transportarbetarens logga

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Dubbla kollektivavtal i hamnarna fråga för Arbetsdomstolen

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet har tagit frågan om lokalt inflytande till Arbetsdomstolen. Under tisdag och onsdag ska kärnfrågan besvaras: Måste arbetsgivaren förhandla med Hamnarbetarförbundet på samma sätt som med Transport?

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.