Tobias Lundqvist
Close
I morgon träffar Tobias Lundqvist en ny läkare. Han hoppas på en annan diagnos.
Close

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

– Jag säckade ihop. Det hade varit så mycket och jag tror att jag gick in i väggen den där natten i april. Läkaren hittade inget fel … men skrev att jag hade fått ett epileptiskt anfall.

Hemma i trädgården vid havet, en dryg mil utanför Nyköping, tränar elva månader gamla Bosse på att hasa och krypa fram. Valpen Gurkan måste hållas efter. Och det finns hur mycket som helst kvar att göra på det gamla släkthuset som familjen flyttat in i.

Men för Tobias Lundqvist räcker det inte. Han vill jobba, och han vill jobba med det enda han har erfarenhet av: köra tunga fordon, gärna tankbilar.

– Visst kan jag söka andra arbeten om jag blir tvungen … men jag kan aldrig få en lön som kommer i närheten av den jag har som lastbilschaufför. Och jag älskar mitt jobb.

Mardrömsåret

Här kommer en snabbresumé av Tobias Lundqvists mardrömsår:

Tobias Lundqvist med sonen Bosse
Bosse är en pigg, frisk och glad ettåring i dag.

Ett missfall. Förlusten av pappa, som dog efter en svår tid med cancer. Hoppet när sambon Micaela Karlsson blev gravid igen. Och så när Bosse under sitt allra första dygn i världen drabbades av tre hjärnblödningar. Han svävade på riktigt mellan liv och död under några veckor.

Under hela tiden jobbade Tobias Lundqvist heltid och stadig natt. Körde bensin, diesel och etanol från depån i Södertälje ut till olika bensinmackar. Och renoverade familjens drömhus, steg för steg. Sedan kom den där natten.

– Halv fyra en morgon låg jag bara och sprattlade i sängen, allt jag minns är en fruktansvärd smärta och ett vitt sken.

Det blev ambulans och mängder av undersökningar. Ingen hundraprocentigt säker diagnos kunde ställas, men i intyget står det epilepsianfall. Tobias Lundqvist själv är i stället inne på att han var gravt överansträngd psykiskt och fysiskt och att kroppen sade ifrån.

Inget körkort

Hans körkort drogs omedelbart in av Transportstyrelsen. B-kortet får han tillbaka den 1 oktober, men för C, D och E krävs tio år utan symtom.

– Tobias enda chans är att få ett andra utlåtande av en annan läkare, säger Jari Sotkasiira, Transports regionala skyddsombud som gör vad han kan för att hjälpa till.

Han berättar att det som kan få Transportstyrelsen att ändra sig är ett nytt intyg. Själv tror han mer på Tobias Lundqvists bedömning av sin hälsa än epilepsidiagnosen.

Och i morgon, fredag, träffar han en specialistläkare. Tobias Lundqvist hoppas att resultatet ska bli en ny diagnos.

Med stöd av Transport har han fått ta tjänstledigt på grund av hälsoskäl från den 1 oktober, då sjukskrivningen tar slut. Det betyder att han kan få a-kassa från första dagen, samt att han ska anmäla sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Plan B

Tobias Lundqvists plan B är att försöka få ett annat jobb på åkeriet.

– Vi chaufförer får alltid höra hur värdefulla vi är för företaget … men nu känns det som om jag inte är värd någonting. Jag hoppas kunna få en planeringstjänst, jag om någon vet hur rutterna går och vilken tid de tar, säger han.

Transports regionala skyddsombud konstaterar att arbetsgivare är skyldiga att vända på alla stenar för att hitta uppgifter. Men att mindre och halvstora åkerier ofta inte kan omplacera chaufförer om de har förlorat körkortet.

– Vår filosofi är att hellre ta in gamla chaufförer än akademiker på administrativa jobb. Men jag har tyvärr ingen ren kontorstjänst utan körningar till Tobias, säger Joakim Engström på Martinsens Transporter.

Chefen håller dock tummarna för att det nya läkarbesöket ska sluta med att Tobias Lundqvist får körkortet tillbaka:

– Han är mer än välkommen att köra lastbil igen.

– Jag vill ju bara jobba, säger Tobias Lundqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Camilla Rogerstam:
    17 september, 2019

    Jag förstår vad du går igenom, inte helt fullt ut med tanke på att du ev inte får jobba med yrket på 10 år beroende på din nya undersökning. Men just att behöva bli tjänstledig och behöva söka andra jobb än det man verkligen älskar och vill göra, det förstår jag fullt ut. Jag hoppas att du får rätt och att du får börja ratta lastbil igen. Om inte annat ge inte upp och stå på dej mot läkarna. Jag kämpar fortfarande mot det jag är involverad i. MVH Camilla Rogerstam

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

P-vakt

Grövre våld och mer hot

P-vakter. Vardagen har blivit tuffare för parkeringsvakter och väktare som delar ut parkeringsavgifter. De som har koll på branschen är eniga: Hoten och våldet blir allt grövre.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.