Tora Nord
Close
Satsa mindre på att kontrollera arbetslösa och mer på individuellt stöd och kompetenshöjning som körkort, gymnasiekompetens och svenska, råder forskaren Tora Nord vid högskolan i Borås.
Close

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

1. I din doktorsavhandling pekar du på en hårdare ton och hävdar att samhällets ansvar har minskat medan individens ökat. Hur märks det?

– Jag ser en förskjutning mot mindre social trygghet efter 1990-talskrisen. Tonläget och ambitionen i politiken handlar i allt större utsträckning om individens skyldigheter och ansvar. Tanken är inte: Nu har jag förlorat jobbet, vilka rättigheter har jag då, i kraft av mitt medborgarskap?

2. Arbetsförmedlingen, som du särskilt tittat på, styrs av politikernas riktlinjer. Hur syns förändringen i arbetsförmedlarnas arbete?

– Betoningen har hamnat på krav, kontroller och sanktioner, att individen ska vara aktiv i sitt jobbsökande. Frågan om arbetsmarknaden är tillräckligt öppen för alla ställs inte. En individ med små möjligheter riskerar därmed att hamna i en svår ekonomisk situation. Glappet mellan dem som har och inte har jobb har ökat.

3. Personer som inte klarar av kraven på grund av funktionshinder eller arbetsskador kan ju erbjudas arbete på Samhall?

– Också Samhall ställer väldigt höga krav på anställda i dag.

4. Stödet från samhället, som a-kassa och sjukpenning, har blivit mer villkorat, anser du. Vad innebär det för arbetslösa?

– Individen ska disciplineras, vara aktiv och göra sig anställningsbar utan att samhället erbjuder insatser som körkort, gymnasiekompetens och svenska. Arbetsförmedlare jag talat med säger: De vi har i systemet är inte de som arbetsmarknaden vill ha. Då hjälper det inte hur många jobb de söker. Vi borde ge arbetsförmedlarna verktyg till mer individuellt stöd, satsa mer på kompetenshöjning och mindre på kontroller.

5. Behöver vi inte krav och kontroller för att förhindra fusk?

– De flesta vill i grunden jobba. Varför ska man fuska om man erbjuds stöd som kan leda till jobb? Kontrollsystem slukar både tid och resurser.

6. Du ser risker med för stora åtstramningar i trygghetssystemen. Vilka?

– Ökade klyftor leder till ökad splittring, segregation och utanförskap. Det vi ser i dag. På sikt tjänar ingen på att vi utarmar människor, tvingar ut sjuka på jobb med odrägliga arbetsvillkor, löner som inte går att leva på eller svartjobb. Att dra in ersättning gör inte människor friska eller mer anställningsbara.

7. Arbetsmarknadsförsäkringen är alldeles för viktig för att underkastas politikernas nycker, tyckte Färöborna och införde ett nytt system. Berätta!

– Det startades vid den ekonomiska krisen 1992, när misstron mot politiker var stor. Systemet bygger på obligatorisk a-kassa och är skattefinansierat. Det styrs av arbetsgivare och fack och ersättningarna är generösa.

 

Fotnot. Tora Nords doktorsavhandling heter Arbete som rättighet eller skyldighet. Föreställningar om arbetsmarknadsfrånvaro i välfärdsstaten, Karlstads universitet, 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joker enannan:
    29 oktober, 2018

    Hoppas du själv får uppleva den riktiga verkligheten i utsnförskapet. kanske låter resonemangena lite ilika då.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Forskarna intervjuade 40 personer med läs- och skrivsvårigheter, som tillsammans hade haft 120 yrken. Resultatet blev flera böcker.

Viktigt upptäcka problemen tidigt

Dragkamp med orden. Är dyslexi en förbannelse eller en möjlighet? Svaret blir nog: Det beror på.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.

Hallå där!

Roger Blom

... som är vd på åkeriet Ernsts Express i Avesta.

Månadens medlem
Sofia Sjunfors

Starkaste kvinnan i Dalsjöfors

Strongwoman. Blåmärken på över- och underarmar, lår, ja, lite varstans. Senaste tävlingen har satt tydliga spår på terminalarbetaren Sofia Sjunfors kropp. Men det får man räkna med om man siktar på att bli stark, säger hon. Riktigt stark.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.

Hallå där!

Marcel Carlstedt

… som slutade som förbundsjurist på Transport förra sommaren, mellanlandade på Frösunda, och är nytillträdd förhandlingschef på Securitas.