Tora Nord
Close
Satsa mindre på att kontrollera arbetslösa och mer på individuellt stöd och kompetenshöjning som körkort, gymnasiekompetens och svenska, råder forskaren Tora Nord vid högskolan i Borås.
Close

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

1. I din doktorsavhandling pekar du på en hårdare ton och hävdar att samhällets ansvar har minskat medan individens ökat. Hur märks det?

– Jag ser en förskjutning mot mindre social trygghet efter 1990-talskrisen. Tonläget och ambitionen i politiken handlar i allt större utsträckning om individens skyldigheter och ansvar. Tanken är inte: Nu har jag förlorat jobbet, vilka rättigheter har jag då, i kraft av mitt medborgarskap?

2. Arbetsförmedlingen, som du särskilt tittat på, styrs av politikernas riktlinjer. Hur syns förändringen i arbetsförmedlarnas arbete?

– Betoningen har hamnat på krav, kontroller och sanktioner, att individen ska vara aktiv i sitt jobbsökande. Frågan om arbetsmarknaden är tillräckligt öppen för alla ställs inte. En individ med små möjligheter riskerar därmed att hamna i en svår ekonomisk situation. Glappet mellan dem som har och inte har jobb har ökat.

3. Personer som inte klarar av kraven på grund av funktionshinder eller arbetsskador kan ju erbjudas arbete på Samhall?

– Också Samhall ställer väldigt höga krav på anställda i dag.

4. Stödet från samhället, som a-kassa och sjukpenning, har blivit mer villkorat, anser du. Vad innebär det för arbetslösa?

– Individen ska disciplineras, vara aktiv och göra sig anställningsbar utan att samhället erbjuder insatser som körkort, gymnasiekompetens och svenska. Arbetsförmedlare jag talat med säger: De vi har i systemet är inte de som arbetsmarknaden vill ha. Då hjälper det inte hur många jobb de söker. Vi borde ge arbetsförmedlarna verktyg till mer individuellt stöd, satsa mer på kompetenshöjning och mindre på kontroller.

5. Behöver vi inte krav och kontroller för att förhindra fusk?

– De flesta vill i grunden jobba. Varför ska man fuska om man erbjuds stöd som kan leda till jobb? Kontrollsystem slukar både tid och resurser.

6. Du ser risker med för stora åtstramningar i trygghetssystemen. Vilka?

– Ökade klyftor leder till ökad splittring, segregation och utanförskap. Det vi ser i dag. På sikt tjänar ingen på att vi utarmar människor, tvingar ut sjuka på jobb med odrägliga arbetsvillkor, löner som inte går att leva på eller svartjobb. Att dra in ersättning gör inte människor friska eller mer anställningsbara.

7. Arbetsmarknadsförsäkringen är alldeles för viktig för att underkastas politikernas nycker, tyckte Färöborna och införde ett nytt system. Berätta!

– Det startades vid den ekonomiska krisen 1992, när misstron mot politiker var stor. Systemet bygger på obligatorisk a-kassa och är skattefinansierat. Det styrs av arbetsgivare och fack och ersättningarna är generösa.

 

Fotnot. Tora Nords doktorsavhandling heter Arbete som rättighet eller skyldighet. Föreställningar om arbetsmarknadsfrånvaro i välfärdsstaten, Karlstads universitet, 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joker enannan:
    29 oktober, 2018

    Hoppas du själv får uppleva den riktiga verkligheten i utsnförskapet. kanske låter resonemangena lite ilika då.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Almedalen 2018. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

Forskarna intervjuade 40 personer med läs- och skrivsvårigheter, som tillsammans hade haft 120 yrken. Resultatet blev flera böcker.

Viktigt upptäcka problemen tidigt

Dragkamp med orden. Är dyslexi en förbannelse eller en möjlighet? Svaret blir nog: Det beror på.

Hallå där!
Therese Guovelin

Therese Guovelin

… första vice ordförande i LO och jurymedlem för det nya priset Ledstjärnan.

Månadens sektion
Seniorsektionen i avdelning 5

Sektionen för dem som jobbat klart

Seniorsektionen. Varje onsdag träffas några av Transportveteranerna i avdelning 5 Stockholm för att prata om en bok – och lösa världsproblemen.

Månadens medlem
Många barn fick de rosa tomtarna träffa i december. Här är Martin Larsson och Alfred Steingrimsson hemma hos Johannes och Samuel. Foto: Privat

Rosa tomtarna sprider glädje bland sjuka barn

På turné. Dags att byta kläder. Skyddsvakten Alfred Steingrimsson och hans rosa tomtekompis är i full gång med förberedelserna för en vårturné som rosa påskharar. Med syftet att glädja svårt sjuka barn.

Gustav Sand Kanstrup

”Ingen ska dö av jobbet”

9 frågor. Ibland kan uppdraget kännas övermäktigt. Gustav Sand Kanstrup har hunnit med att leda projektet nollvision på Arbetsmiljöverket i två veckor.

Hallå där!

Lena Levin

… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens klubb
Transports fackklubb i Halmstads hamn

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.