Tora Nord
Close
Satsa mindre på att kontrollera arbetslösa och mer på individuellt stöd och kompetenshöjning som körkort, gymnasiekompetens och svenska, råder forskaren Tora Nord vid högskolan i Borås.
Close

Inget jobb? Skyll dig själv!

7 frågor. Samhället har tagit ett steg tillbaka. Är du sjukskriven och utan jobb är det i hög grad ditt eget fel. Den slutsatsen drar forskaren Tora Nord i sin avhandling Arbete som rättighet eller skyldighet.

1. I din doktorsavhandling pekar du på en hårdare ton och hävdar att samhällets ansvar har minskat medan individens ökat. Hur märks det?

– Jag ser en förskjutning mot mindre social trygghet efter 1990-talskrisen. Tonläget och ambitionen i politiken handlar i allt större utsträckning om individens skyldigheter och ansvar. Tanken är inte: Nu har jag förlorat jobbet, vilka rättigheter har jag då, i kraft av mitt medborgarskap?

2. Arbetsförmedlingen, som du särskilt tittat på, styrs av politikernas riktlinjer. Hur syns förändringen i arbetsförmedlarnas arbete?

– Betoningen har hamnat på krav, kontroller och sanktioner, att individen ska vara aktiv i sitt jobbsökande. Frågan om arbetsmarknaden är tillräckligt öppen för alla ställs inte. En individ med små möjligheter riskerar därmed att hamna i en svår ekonomisk situation. Glappet mellan dem som har och inte har jobb har ökat.

3. Personer som inte klarar av kraven på grund av funktionshinder eller arbetsskador kan ju erbjudas arbete på Samhall?

– Också Samhall ställer väldigt höga krav på anställda i dag.

4. Stödet från samhället, som a-kassa och sjukpenning, har blivit mer villkorat, anser du. Vad innebär det för arbetslösa?

– Individen ska disciplineras, vara aktiv och göra sig anställningsbar utan att samhället erbjuder insatser som körkort, gymnasiekompetens och svenska. Arbetsförmedlare jag talat med säger: De vi har i systemet är inte de som arbetsmarknaden vill ha. Då hjälper det inte hur många jobb de söker. Vi borde ge arbetsförmedlarna verktyg till mer individuellt stöd, satsa mer på kompetenshöjning och mindre på kontroller.

5. Behöver vi inte krav och kontroller för att förhindra fusk?

– De flesta vill i grunden jobba. Varför ska man fuska om man erbjuds stöd som kan leda till jobb? Kontrollsystem slukar både tid och resurser.

6. Du ser risker med för stora åtstramningar i trygghetssystemen. Vilka?

– Ökade klyftor leder till ökad splittring, segregation och utanförskap. Det vi ser i dag. På sikt tjänar ingen på att vi utarmar människor, tvingar ut sjuka på jobb med odrägliga arbetsvillkor, löner som inte går att leva på eller svartjobb. Att dra in ersättning gör inte människor friska eller mer anställningsbara.

7. Arbetsmarknadsförsäkringen är alldeles för viktig för att underkastas politikernas nycker, tyckte Färöborna och införde ett nytt system. Berätta!

– Det startades vid den ekonomiska krisen 1992, när misstron mot politiker var stor. Systemet bygger på obligatorisk a-kassa och är skattefinansierat. Det styrs av arbetsgivare och fack och ersättningarna är generösa.

 

Fotnot. Tora Nords doktorsavhandling heter Arbete som rättighet eller skyldighet. Föreställningar om arbetsmarknadsfrånvaro i välfärdsstaten, Karlstads universitet, 2018.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Joker enannan:
    29 oktober, 2018

    Hoppas du själv får uppleva den riktiga verkligheten i utsnförskapet. kanske låter resonemangena lite ilika då.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Transportarbetarens logga

Jag vill jobba, men …

Insändare. Jag vill jobba men Arbetsförmedlingen vill inte ge mig en YKB-utbildning.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.

”Utan arbetarna hade landet lamslagits”

6 frågor. LO:s nyvalda ordförande Susanna Gideonsson ska leda en landsorganisation genom den ekonomiska coronakrisen och höstens avtalsrörelse. Först av allt ska hon hålla ihop 14 förbund genom en las-förhandling.

Månadens klubb
Kid Lindberg och Helena Wahlberg satsar på facket på Samat Nordic. Båda kör tankbil.

”Folk ska trivas på jobbet”

Samat Nordic-klubben. Det började som lite löst snack om att starta en chaufförsgrupp. Resultatet blev fackklubben på Samat Nordic. Med medlemmar som kör tankbil med flytande gas från fabriken i Surahammar.

Månadens medlem
”Halvvägs in i bygget tog det emot. Det var tungt att stiga upp halv sju på lördagen och sätta i gång, men varje ny sak som kom på plats gav energi. En spark i baken att jobba lite till”, säger Thomas Jacobsson. Foto: Justina Öster

”Vårt hus är byggt av sjöcontainrar”

Husbygge. Inbäddat i grönskan och infogat efter ett berg ligger det: lastbilsföraren Thomas Jacobssons och familjens hus. Byggklossarna är åtta sjöcontainrar, som fraktats haven runt. Och landat på Värmdö, utanför Stockholm.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Hallå där!

Jonny Kronbäck

... som är skyddsombud och vice ordförande i Transportklubben på Kuehne-Nagel i Staffanstorp. Ni har fått tillbaka frukostrasten, som arbetsgivaren tidigare drog in.

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Månadens medlem
Nina och Mikael Arnewing

Drömmen om båtlivet

Båtägare. Han gick till sjöss som 16-åring. Hon kallar sig landkrabba. Och, ärligt talat: Mikael och Nina Arnewing är än så länge mest bryggseglare i sin 34 fot långa motorbåt.

Högt upp i Näringslivets hus. Marcus Dahlsten efterträdde förra året Mattias Dahl som vd för Transportföretagen, Transports mesta motpart.

Ny arbetsgivargeneral i coronakrisens tid

10 frågor. Intensiv, spännande och splittrad. Så sammanfattar Marcus Dahlsten första tiden som vd för Transportföretagen. Och hoppas få vara med vid förhandlingsbordet i höst.

Månadens avdelning
”Det var lite nervöst först när kameran slogs på … men sedan har vi haft väldigt roligt under inspelningarna”, säger Johan Molin, avdelningsordförande och huvudrollsinnehavare.

32:an ger facklig info på Youtube

Fackliga filmer. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. Transports avdelning i mellersta Norrland jobbar med film när den yttre verksamheten har bromsats.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

LO-ekpnom Håkan Hellstrand

Ekonomisk tvärnit

6 frågor. Efter flera år på högvarv hade Sveriges ekonomi börjat svalna. Nu har den tvärbromsat ihop med övriga världsekonomin, som en följd av pandemin. Håkan Hellstrand är LO-ekonom.

Månadens medlem
Jessika Rick i hagen med hela ligan, från vänster Oboy, Dejlig och Imbra.

”Fuxligan” ger Jessika energi

Hästkrafter. Hästarna är hennes drivkraft. De hjälper henne att överleva i tuffa tider. Men samtidigt när hon en hatkärlek till lastbilar, Jessika Rick som dock kör tunga bilar allt mer sällan.

Kultur
”Mina robotar ser lite gammaldags, plåtiga och tekniska ut, som man tänkte sig robotar på 1950-, 60- och 70-talen. Ibland mänskliga, ibland inte. En del är små och rädda, andra kramgoa”, säger Stefan Blomberg som bygger sina skapelser av fyndat skrot.

”Robotnisse” ger nytt liv åt gammalt skrot

Robotbyggaren. På dagarna kör han fisk i en bil märkt ”Kunglig hovleverantör”. Fast han är republikan. Kvällarna tillbringar Stefan Blomberg hemma i verkstan och skruvar ihop underfundiga robotar – av fyndat skrot.

Månadens sektion
Göteborgs åkerisektion

”Våga stå upp för era rättigheter!”

Göteborgs åkerisektion. Åkerisektionen med de fyra J:na finns i Göteborg. Ett gäng chaufförer inriktade på att värva nya medlemmar, upplysa om rättigheter och skapa lika lön och villkor inom åkeribranschen. Mottot är att visa att facket finns.