Svenskar på UNI:s kongress
Close
Transports utsända på UNI-kongressen: ombudsman Jerker Nilsson, Rose-Mari Settergren i Gos-projektet, förbundets internationella chef Peter Lövkvist, förbundskassör Anna Ryding, Stefan Andreasson, skyddsombud på Avarn i Malmö, Marika Lindberg, ordförande i avdelning 4, samt Istvan Csikasz, sekreterare i väktarsektionen i Göteborgsavdelningen.
Close

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Christy Hoffman
Christy Hoffman. Foto: UNI

– I varje land möter arbetande människor giriga företag, ojämlikhet, låga löner och attacker mot kollektivförhandlingar, sa Christy Hoffman.

– Men ingen ensam arbetare, ingen ensam union och inget enskilt land kan vända tidvattnet i en värld med globala företag som skapar spelets regler.

Hennes budskap var att detta måste göras – tillsammans.

– Alla borde få lyssna till människor som verkligen kämpar för sina rättigheter, säger Rose-Mari Settergren som är på plats.

– Jag bär med mig alla de berättelser jag har fått höra under kongressen, och många av dem är skrämmande jämfört med hur vi har det i Sverige där vi tar många saker och rättigheter för självklara.

UNI är den fackliga världsfederation som Transports väktare och ordningsvakter hör till. Servicefack i 140 länder – med tillsammans 20 miljoner medlemmar – är med i federationen.

Den nya generalsekreteraren Christy Hoffman kommer närmast från posten som vice generalsekreterare i samma organisation. Hon har förhandlat fram ett antal globala avtal med arbetsgivare som säkerställer arbetstagarnas rätt att organisera sig.

– UNI har tecknat sju nya globala avtal, berättar Rose-Mari Settergren. Bland annat i DHL.

Hon, som jobbar med Transports projekt God sed i bevakningsbranschen, och Stefan Andreasson, skyddsombud på Avarn i Malmö, är förbundets delegater på den fyra dagar långa kongressen. De har sällskap av ytterligare fem personer utsända från Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Locket på är inte lösningen

Krönika. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Säkerhetskontrollerna går mycket snabbare

Bevakning. I somras invigdes en ny säkerhetskontroll på Arlandas terminal 5. Kaoset, som utbröt på grund av underbemanning efter pandemin, uteblev. Mer personal är på plats. Kontrollerna går snabbare och någon oro inför en väntad julrusch märks inte bland flygplatskontrollanterna.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Däckskiftarna Nacka

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Lastbilschaufför och gravid? Berätta för din arbetsgivare så att riskbedömning kan göras.

Viktigt att tidigt bedöma gravidas arbetsmiljö

Arbetsmiljö. Vänta inte med att berätta för din chef om du är lastbilschaufför och blir gravid. Vibrationer, buller, partiklar och tung fysisk belastning kan innebära en risk. Därför är det viktigt att arbetsgivaren tidigt i graviditeten gör en individuell riskbedömning av arbetsmiljön.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

UPS Göteborg. Foto: John Antonsson

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Köldgräns krävs för säkra resor anser Transport.

”Köldgräns krävs för säkra resor”

Serviceresor. Ställ färdtjänst- och skolskjutsfordon vid minus 30 grader, manar facket. Debatten drog i gång i Norrbotten när ett taxibolag stoppade en skolskjuts vid en köldknäpp. Hos Luleå och Älvsby taxi går åsikterna lite isär om en bestämd köldgräns.