YKB utbildning. Transports ordförande Lars Lindgren. Jan-Erik Ståhl, Mats Andersson.
Close
Även Transports ordförande Lars Lindgren har gått utbildningen och fått sitt YKB. Här diskuterade han stressen i yrket med läraren, Jan-Erik Ståhl. Till höger kursdeltagaren Mats Andersson.
Close

Ingen dramatik runt YKB

Från och med i morgon lördag måste alla som kör tung trafik ha yrkeskompetensbevis. Och de allra flesta verkar ha ordnat det.

– Den befarade anhopningen uteblev. Läget är odramatiskt, säger Ted Montagine utredare på Transportstyrelsen.

I somras skickade Transportstyrelsen ut en påminnelse till de chaufförer som gått kurs men inte betalat in avgift för sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Vips började betalningarna komma in och hanteringen har flutit på bra. Den som betalt har kunnat få sitt bevis ganska direkt.

– Vi har gått på branschens siffror att det finns ungefär 110 000 yrkesverksamma lastbilschaufförer som behöver yrkeskompetensbevis och då ser det bra ut. Om det är de verkliga siffrorna på antalet yrkesverksamma det får vi se, säger Ted Montaigne.

De alldeles färska siffrorna från Transportstyrelsen i dag fredag säger att 93 795 chaufförer har genomgått fortbildning för godstransporter och 88 339 har fått utfärdat YKB för gods.

Per-Olof Lundin i Ockelbo är ålderspensionär, men hoppar in som lastbilschaufför vid behov. Han tror att branschen kan påverkas negativt.

”Om många i samma situation som jag sätter punkt av åldersskäl för att spara kostnaden på 5 000 – 6 000 kronor, då kommer det att bli ett bortfall som märks”, kommenterar han på transportarbetaren.se.

Hos Transportstyrelsen finns inga siffror på hur många som fortsätter arbeta deltid efter pension. Någon möjlighet att få dispens från kravet finns i alla fall inte, det beskedet gav infrastrukturminister Anna Johansson så sent som förra veckan i riksdagen.

Så, vad händer då den yrkesförare som vid poliskontroll saknar yrkeskompetensbevis?

Den som har ett YKB men inte har det med sig kan få penningböter på 500 kronor.

Men den chaufför som kör utan att ha skaffat något YKB döms till dagsböter, precis som åkaren som har anlitat chauffören. Antal dagsböter och belopp fastställs i domstol utifrån brottets art och personens inkomst.

En fortfarande oklar fråga är om chaufförer på flygplatsernas inhägnade områden omfattas av kravet på yrkeskomptensbevis. Den frågan kommer Transportarbetaren att återkomma till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).