YKB utbildning. Transports ordförande Lars Lindgren. Jan-Erik Ståhl, Mats Andersson.
Close
Även Transports ordförande Lars Lindgren har gått utbildningen och fått sitt YKB. Här diskuterade han stressen i yrket med läraren, Jan-Erik Ståhl. Till höger kursdeltagaren Mats Andersson.
Close

Ingen dramatik runt YKB

Från och med i morgon lördag måste alla som kör tung trafik ha yrkeskompetensbevis. Och de allra flesta verkar ha ordnat det.

– Den befarade anhopningen uteblev. Läget är odramatiskt, säger Ted Montagine utredare på Transportstyrelsen.

I somras skickade Transportstyrelsen ut en påminnelse till de chaufförer som gått kurs men inte betalat in avgift för sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Vips började betalningarna komma in och hanteringen har flutit på bra. Den som betalt har kunnat få sitt bevis ganska direkt.

– Vi har gått på branschens siffror att det finns ungefär 110 000 yrkesverksamma lastbilschaufförer som behöver yrkeskompetensbevis och då ser det bra ut. Om det är de verkliga siffrorna på antalet yrkesverksamma det får vi se, säger Ted Montaigne.

De alldeles färska siffrorna från Transportstyrelsen i dag fredag säger att 93 795 chaufförer har genomgått fortbildning för godstransporter och 88 339 har fått utfärdat YKB för gods.

Per-Olof Lundin i Ockelbo är ålderspensionär, men hoppar in som lastbilschaufför vid behov. Han tror att branschen kan påverkas negativt.

”Om många i samma situation som jag sätter punkt av åldersskäl för att spara kostnaden på 5 000 – 6 000 kronor, då kommer det att bli ett bortfall som märks”, kommenterar han på transportarbetaren.se.

Hos Transportstyrelsen finns inga siffror på hur många som fortsätter arbeta deltid efter pension. Någon möjlighet att få dispens från kravet finns i alla fall inte, det beskedet gav infrastrukturminister Anna Johansson så sent som förra veckan i riksdagen.

Så, vad händer då den yrkesförare som vid poliskontroll saknar yrkeskompetensbevis?

Den som har ett YKB men inte har det med sig kan få penningböter på 500 kronor.

Men den chaufför som kör utan att ha skaffat något YKB döms till dagsböter, precis som åkaren som har anlitat chauffören. Antal dagsböter och belopp fastställs i domstol utifrån brottets art och personens inkomst.

En fortfarande oklar fråga är om chaufförer på flygplatsernas inhägnade områden omfattas av kravet på yrkeskomptensbevis. Den frågan kommer Transportarbetaren att återkomma till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.