YKB utbildning. Transports ordförande Lars Lindgren. Jan-Erik Ståhl, Mats Andersson.
Close
Även Transports ordförande Lars Lindgren har gått utbildningen och fått sitt YKB. Här diskuterade han stressen i yrket med läraren, Jan-Erik Ståhl. Till höger kursdeltagaren Mats Andersson.
Close

Ingen dramatik runt YKB

Från och med i morgon lördag måste alla som kör tung trafik ha yrkeskompetensbevis. Och de allra flesta verkar ha ordnat det.

– Den befarade anhopningen uteblev. Läget är odramatiskt, säger Ted Montagine utredare på Transportstyrelsen.

I somras skickade Transportstyrelsen ut en påminnelse till de chaufförer som gått kurs men inte betalat in avgift för sitt yrkeskompetensbevis (YKB). Vips började betalningarna komma in och hanteringen har flutit på bra. Den som betalt har kunnat få sitt bevis ganska direkt.

– Vi har gått på branschens siffror att det finns ungefär 110 000 yrkesverksamma lastbilschaufförer som behöver yrkeskompetensbevis och då ser det bra ut. Om det är de verkliga siffrorna på antalet yrkesverksamma det får vi se, säger Ted Montaigne.

De alldeles färska siffrorna från Transportstyrelsen i dag fredag säger att 93 795 chaufförer har genomgått fortbildning för godstransporter och 88 339 har fått utfärdat YKB för gods.

Per-Olof Lundin i Ockelbo är ålderspensionär, men hoppar in som lastbilschaufför vid behov. Han tror att branschen kan påverkas negativt.

”Om många i samma situation som jag sätter punkt av åldersskäl för att spara kostnaden på 5 000 – 6 000 kronor, då kommer det att bli ett bortfall som märks”, kommenterar han på transportarbetaren.se.

Hos Transportstyrelsen finns inga siffror på hur många som fortsätter arbeta deltid efter pension. Någon möjlighet att få dispens från kravet finns i alla fall inte, det beskedet gav infrastrukturminister Anna Johansson så sent som förra veckan i riksdagen.

Så, vad händer då den yrkesförare som vid poliskontroll saknar yrkeskompetensbevis?

Den som har ett YKB men inte har det med sig kan få penningböter på 500 kronor.

Men den chaufför som kör utan att ha skaffat något YKB döms till dagsböter, precis som åkaren som har anlitat chauffören. Antal dagsböter och belopp fastställs i domstol utifrån brottets art och personens inkomst.

En fortfarande oklar fråga är om chaufförer på flygplatsernas inhägnade områden omfattas av kravet på yrkeskomptensbevis. Den frågan kommer Transportarbetaren att återkomma till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.