Suez, Malmö
Close
Tillbaka i Malmö. Suez vann upphandlingen förra året och sköter nu sophämtningen i staden.
Close
Granskning: När chefen trakasserar

”Inga utbredda problem i Malmö”

Arbetsmiljö. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Chefen, som anställda säger har kränkt dem under lång tid, har valt att sluta. Han har fått en ny tjänst inom åkerinäringen och är bara kvar i renhållningsbolaget september ut.

Transportarbetaren: Har det att du slutar något att göra med vår granskning av arbetsmiljön och din roll?

– Nej! När det gäller arbetsmiljön får du tala med min chef, svarar Malmöchefen, som är på semester.

Hans överordnade är Mats Lundsgård, chef för Suez region syd sedan 2002.

– Jag uppfattar inte att det varit eller är några stora problem med någon arbetsledare. Men jag vet ju att det är några individer, som varit där jättelänge, som säger att det är psykosociala arbetsmiljöproblem.

Det var också klagomål när det gällde Malmöchefens föregångare, enligt regionschefen.

– Men att tala om utbredda konflikter eller arbetsmiljöproblem är fel, så är det inte.

”Allt nöjdare anställda”

Både Mats Lundsgård och Suez vd, Mårten Widlund, framhåller att medarbetarundersökningar visar att anställda i Malmö är minst lika nöjda som Suezanställda på andra håll och att de blir allt nöjdare.

På initiativ av facket gjordes 2016 också en kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön, utförd av företaget Företagshälsan. Mårten Widlund skriver att det som kom fram i den här undersökningen, ”tillika i dialogen med facket efter avslutad kartläggning” var att Suez agerar korrekt och att de åtgärder som gjorts, till exempel med skyddsutrustning, var tillräckliga.

Men enligt fackligt förtroendevalda har personal på Företagshälsan sagt att enkätsvar försvann, svar som var kritiska mot Malmöchefen. Det är något vd:n inte känner till. Han säger sig hela tiden ha utgått från att skyddsombudet fått se svaren.

Transportarbetaren: Går det generellt att säga att de personer/facket som larmat om brister i arbetsmiljön har ”en annan bild” än företaget?

Suez vd, mejlsvarar via företagets kommunikationschef: ”Detta kan vi inte riktigt uttala oss om då vi inte har pratat med dessa personer.”

Mårten Widlund har dock i brev svarat en anställd, som säger sig ha blivit kränkt, just att Malmöchefen ”ger en annan bild av det du beskriver”.

Punktmarkering inte okej

Vd:n medger också att han fått ett anonymt brev som bland annat tog upp punktmarkering av vissa, oönskade chaufförer. Här svarar Mårten Widlund att punktmarkering ”är absolut inget som Suez accepterar”.

Även regionschefen Mats Lundsgård har fått brev med klagomål.

– Det är ett par, tre som har skrivit. Jag har fått brev, också några anonyma.

Suez ledning betonar också att företaget inte kan ge detaljerade svar som riskerar att hänga ut enskilda medarbetare.

– Vi jobbar stenhårt för en bra arbetsmiljö men det är ofrånkomligt att det av och till uppstår missnöje, säger Mats Lundsgård.

Turbulens kan till exempel uppstå när folk tvingas sluta eller när många nyanställs, som i våras, enligt regionschefen.

– Alla, nya och gamla, har ställt upp jättemycket i år. Vi har verkligen berömt dem för deras insatser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Dödsolycka i hamnen
Dödsolycka i Oxelösunds hamn

Vem bär ansvar för 21-årige Nimas död?

Arbetsmiljö. I mars 2018 omkom den 21-årige stuveriarbetaren Nima i Oxelösunds hamn. Han hade klättrat ner i ett utrymme i fartyget där kol-lasten ätit upp syret. I dagarna avslutas maratonrättegången mot hamnbolaget och två ansvariga chefer.

Declan Duff i Oxelösund. Bilden är tagen av en sjöfartsintresserad privatperson, dagen efter dödsolyckan.

”Det får inte hända igen”

Arbetsmiljö. Hur kunde olyckan hända? Varför valde åklagaren att väcka åtal när många andra dödsolyckor i arbetslivet inte leder till att någon ställs till svars?

Roger Dahlström, Anders Berglund och Jyrki Saarinen sitter alla i styrelsen för Transports fackklubb i Oxelösunds hamn. De berättar att företaget efter olyckan vidtaget en rad åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.

Rutinerna har skärpts

Transportklubben. – Jag har varit i andra hamnar och jag tycker att Oxelösund legat i framkant när det gäller arbetsmiljöarbetet. Efter olyckan har rutinerna skärpts rejält, säger Roger Dahlström.

Avtalsstriden
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Två dagar i AD avgör ordningen i hamnarna

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet tecknade sitt första centrala kollektivavtal i mars 2019. Har APM Terminals brutit mot det, när de bara förhandlade med Transport om nya arbetstider? Arbetsdomstolen ska avgöra frågan.

Erland Olauson

”Förstaavtalet ska alltid gälla”

Hamn. Att Hamnarbetarförbundet har ett eget kollektivavtal ska inte påverka Transports förhandlingsposition i hamnarna. Det säger Erland Olauson, jurist och före detta avtalssekreterare i LO.

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Djup klyfta mellan parterna

Hamn. För ett och ett halvt år sedan tecknade Hamnarbetarförbundet kollektivavtal med Sveriges Hamnar. Men parterna är fortfarande inte eniga om hur avtalet ska tolkas.