Suez, Malmö
Close
Tillbaka i Malmö. Suez vann upphandlingen förra året och sköter nu sophämtningen i staden.
Close
Granskning: När chefen trakasserar

”Inga utbredda problem i Malmö”

Arbetsmiljö. Suez ledning ger en helt annan bild: Arbetsmiljön är i stort bra, hävdar de – bara några få missnöjda ligger bakom kritiken. Ledningen upprepar också sitt fulla förtroende för den Malmöchef som under många år pekats ut.

Chefen, som anställda säger har kränkt dem under lång tid, har valt att sluta. Han har fått en ny tjänst inom åkerinäringen och är bara kvar i renhållningsbolaget september ut.

Transportarbetaren: Har det att du slutar något att göra med vår granskning av arbetsmiljön och din roll?

– Nej! När det gäller arbetsmiljön får du tala med min chef, svarar Malmöchefen, som är på semester.

Hans överordnade är Mats Lundsgård, chef för Suez region syd sedan 2002.

– Jag uppfattar inte att det varit eller är några stora problem med någon arbetsledare. Men jag vet ju att det är några individer, som varit där jättelänge, som säger att det är psykosociala arbetsmiljöproblem.

Det var också klagomål när det gällde Malmöchefens föregångare, enligt regionschefen.

– Men att tala om utbredda konflikter eller arbetsmiljöproblem är fel, så är det inte.

”Allt nöjdare anställda”

Både Mats Lundsgård och Suez vd, Mårten Widlund, framhåller att medarbetarundersökningar visar att anställda i Malmö är minst lika nöjda som Suezanställda på andra håll och att de blir allt nöjdare.

På initiativ av facket gjordes 2016 också en kartläggning av den psykosociala arbetsmiljön, utförd av företaget Företagshälsan. Mårten Widlund skriver att det som kom fram i den här undersökningen, ”tillika i dialogen med facket efter avslutad kartläggning” var att Suez agerar korrekt och att de åtgärder som gjorts, till exempel med skyddsutrustning, var tillräckliga.

Men enligt fackligt förtroendevalda har personal på Företagshälsan sagt att enkätsvar försvann, svar som var kritiska mot Malmöchefen. Det är något vd:n inte känner till. Han säger sig hela tiden ha utgått från att skyddsombudet fått se svaren.

Transportarbetaren: Går det generellt att säga att de personer/facket som larmat om brister i arbetsmiljön har ”en annan bild” än företaget?

Suez vd, mejlsvarar via företagets kommunikationschef: ”Detta kan vi inte riktigt uttala oss om då vi inte har pratat med dessa personer.”

Mårten Widlund har dock i brev svarat en anställd, som säger sig ha blivit kränkt, just att Malmöchefen ”ger en annan bild av det du beskriver”.

Punktmarkering inte okej

Vd:n medger också att han fått ett anonymt brev som bland annat tog upp punktmarkering av vissa, oönskade chaufförer. Här svarar Mårten Widlund att punktmarkering ”är absolut inget som Suez accepterar”.

Även regionschefen Mats Lundsgård har fått brev med klagomål.

– Det är ett par, tre som har skrivit. Jag har fått brev, också några anonyma.

Suez ledning betonar också att företaget inte kan ge detaljerade svar som riskerar att hänga ut enskilda medarbetare.

– Vi jobbar stenhårt för en bra arbetsmiljö men det är ofrånkomligt att det av och till uppstår missnöje, säger Mats Lundsgård.

Turbulens kan till exempel uppstå när folk tvingas sluta eller när många nyanställs, som i våras, enligt regionschefen.

– Alla, nya och gamla, har ställt upp jättemycket i år. Vi har verkligen berömt dem för deras insatser.

Arbetsplats: Ullared
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Kultur
Stängda toaletter hos kunder de levererar gods till är ett pandemiproblem för lastbilschaufförer. ”Det känns som om vi kom med pesten”, tycker en av dem. Foto: Adam Wrafter / SvD / TT

Inför corona är vi alla lika – eller?

Klass & corona. Du knegar på som vanligt, men jag kan jobba hemma. Hon följer slaviskt myndigheternas rekommendationer medan han sippar öl på myllrande krogar. Frågan gnager: Är corona en klassfråga?

Sommar i Sverige
Hjo hamn, Smultronstället i Söderköping och ingången till gruvgången Tilas Stoll på Högbergsfältet.

Bästa hemestertipsen

Semestertider. Borta bra men hemma (nästan) bäst – i sommar är det läge att upptäcka de egna markerna. Här kommer tips på nära pärlor från Transports avdelningar, från norr till söder, och Transportarbetarens medarbetare.

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Coronapatrullen
Mohammed Aden, taxiförare, Göteborg

På resa genom corona-Sverige

Ingen karantän. Taxiförare med slocknade blickar. Motorvägar tömda på trafik. En högtalarröst som ekar ödsligt i flygets avgångshall. Men också åkerier som jobbar för högtryck. Och en fackförening där hoppet tänts om ett mer solidariskt samhälle.

Taxiförares rättigheter på engelska

Taxi drivers!

Taxi. In brief about your rights. Kort om dina rättigheter som taxiförare - på engelska.