Inga fler transportare 2015

Transport ligger och stampar när det gäller medlemsantalet. Vid årsskiftet var transportarna 61 065. Fackets förbundssekreterare Markus Pettersson blickar framåt och tror på ett bättre 2016.

– Det är bekymrande att medlemsantalet inte har gått upp i år, säger han. Vi har gjort stora insatser när det gäller att rekrytera, men vi har också satsat på organisering – att bygga starka fackliga strukturer på det lokala planet. Och det kommer på sikt att generera fler medlemmar.

Jämfört med förra årsskiftet har i stället medlemstalet minskat på den yttersta marginalen. Minus 18 personer, enligt förbundets administrativa system.

– Det nya verktyget för medlemshantering har medfört administrativa utmaningar som kan spela in när det gäller antalet, säger Markus Pettersson. Samtidigt som de nya jobben i flera av våra branscher – som åkeri och taxi – finns på företag utan kollektivavtal, där villkoren är otrygga och vi har svårt att rekrytera.

Han ser dock med tillförsikt fram emot 2016:

– Nu har vi tillväxt och en positiv ekonomisk utveckling i samhället, och samtidigt är det politiska åtgärder på väg i transportbranscherna som på sikt kan ge mer stabilitet.

Markus Pettersson tror också att vårens avtalsrörelse kan vara positiv när det gäller att rekrytera medlemmar till facket.

– Och där har vi vår egen fackliga organisation i hela landet som kan samla upp det intresset. Men det är uppenbart att vi ännu inte har varit tillräckligt fokuserade på organiseringsjobbet.

Från slutet av 1990-talet och en bit in på 2000-talet blödde fackförbunden. Medlemstappet tog fart när alliansregeringen chockhöjde a-kasseavgiften 2007 och under tio år försvann en halv miljon ur LO-förbunden.

Förra året är det första sedan 1995 som LO ökar, enligt preliminära siffror som Ekot i Sveriges Radio har fått. Antalet medlemmar har gått upp med 1 500 personer. Sammanlagt hade de 14 LO-förbunden 1 467 000 medlemmar den sista november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.