Inför gränskontroller igen!

Krönika. Förra året var ett dramatiskt år med omvälvande händelser i både stort och smått. 2016 har börjat lika dramatiskt.

Terroraktioner fortsätter runt om i världen utan att vi kan se något slut på eländet. Det politiska läget i Europa är instabilt. Nationalismen växer sig allt starkare, framför allt i de forna öststaterna.

Polens nya regering leker med elden när den inför lagar som ger regeringen absolut makt över medier och domstolsväsendet. Förebilden är föga förvånande Ungern.

Där, liksom i andra länder, går utvecklingen åt fel håll om man vill se en demokratisk utveckling i Europa. De politiska ledarnas retorik visar klart att det enda man vill få ut av sitt EU-medlemskap är pengar, mycket pengar. För övrigt betackar man sig för de regler och principer som styr unionen.

Dessa länder vill inte dela på bördan som flyktingkatastrofen genererat. Vid ett besök i Rumänien nyligen fick jag möjligheten att tala med högt uppsatta politiker och tjänstemän. Döm om min förvåning när min värd förklarade att romerna inte var rumäner, vidare förklarade han att de var knappt ens värda att betraktas som människor! Så brutalt uttrycker sig en högt uppsatt tjänsteman i det rumänska parlamentet. Anmärkningsvärt!

Här hemma har vi tvingats införa id-kontroller för asylsökande när påfrestningarna på landets välfärdssystem blev för stora. Huruvida detta var en nödvändig åtgärd eller ej vill jag inte spekulera i.

Däremot funderar jag mycket på vad passfrihet och öppna gränser har medfört för Europa. Vår världsdel har blivit något av en rövarkula där den organiserade brottsligheten inte möter något större motstånd. Så var det kanske även tidigare, men då hade man i vart fall större möjligheter att stoppa människohandel och smuggling av cigaretter, sprit och narkotika.

Om vi hade haft gränskontroller i Europa hade förmodligen de svenska lastbilar som ett åkeri I Helsingborg leasade och hade för avsikt att sälja någonstans i Mellanöstern stoppats tidigare – och inte som nu vid den turkiska gränsen. Det var tack vare en uppmärksam turkisk gränskontrollant som det bedrägeriet uppdagades.

Hur mycket som inte upptäcks är det naturligtvis ingen som vet. Däremot är vi väl medvetna om att transporter av olika slag är föremål för den organiserade brottsligheten. Det finns många exempel på hur lastbilar och gods stjäls och helt enkelt bara körts ut ur landet.

Nere i Europa är det än värre. Där är problemet med stölder av gods och fordon så stort att det hotar den seriösa transportnäringen.

Sammantaget är jag av den bestämda uppfattningen att gränskontroller måste införas igen. Detta är uppenbart en klassfråga.

Arbetarrörelsen har alltid vurmat för ordning och reda. Liberalerna vill att allt ska var fritt och att det ska finna så få regleringar som möjligt. Tyvärr är EU liberalare än någonsin tidigare. Så det dröjer nog innan det införs gränskontroller inom Europa igen, trots att vetskapen om smuggling, trafficking och ekonomisk brottslighet finns hos alla beslutsfattare inom EU-maskineriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

EU-domstolen: Veckovila i hytten är förbjudet

Chaufförer. EU-domstolen kom med klart besked i dag: Chaufförer får inte tillbringa sin långa veckovila i hytten. En facklig seger. Men samtidigt är EU på gång att ändra dagens kör- och vilotider.

Transportarbetarens logga

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Illustration till: Vad vill EU med vägtrafiken?

Vad vill EU med vägtrafiken?

Frågor & svar. Det snackas om nya kör- och vilotider för lastbilschaufförer. Och glunkas om uppluckrade cabotageregler för utländska åkerier i Sverige. Något slags EU-paket för vägtrafiken är på gång, borta i Bryssel. Här försöker vi bena ut begreppen.

Orättvist att lägga över ansvaret på arbetarna

Ordförandeord. Det är sista ”ordföranden har ordet” för året och vi har en händelserik höst bakom oss. Vi har åstadkommit mycket tillsammans och jag är enormt stolt över det här förbundet och våra medlemmar. Det märks att vi är ett kampförbund!

David Ericssons senaste krönikor

Metoo i retur

Krönika. För oss som varit med ett tag är inte Metoo-upproret någon nyhet. Den stora kvinnokampen startade i slutet av sextiotalet och var som starkast på sjuttiotalet då varje del av samhället deltog.

David Ericsson

Hur svårt kan det va?

Krönika. När jag började min chaufförsbana – för ett bra tag sen – körde jag en lastbil med tipp och kran som hette Volvo Raske. Så rask var den dock inte med sina knappt hundra hästkrafter. Styrservot satt i armmusklerna.

Landsvägens Nobelpris

Krönika. Vägen till Klockrike och Kärlek i Europa är boktitlar som är så vackra att bara de gör att man vill läsa böckerna. Den första är av Harry Martinsson, en gång nobelpristagare, och handlar om luffaren Bolle och hans liv efter vägarna vid förrförra sekelskiftet.

Lösa förbindelser

Krönika. Trots att jag är bemanningsanställd trivs jag rätt bra med mitt jobb. Visserligen kan den arbetsgivare jag varit inlejd hos i närmare sex år ge mig sparken på dagen. Men bemanningsjobbet är lite spännande, lite gambling – man vet aldrig var man hamnar.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

”Lägg den fackliga splittringen bakom er”

Debatt. Den 10 december öppnar världens största automatiserade hamnanläggning, Yangshangs djuphavshamn i Shanghai. Förarlösa kranar och automatiska godsflöden innebär inte att personalbehovet blir noll.

Nu räcker det!

Debatt. Tvister mellan kvinnliga kollegor ska lösas med oljebrottning, manliga kollegor diskuterar storleken på sina kvinnliga kollegors bröst, fulla manliga kollegor tar sina kvinnliga kollegor på brösten, skämt om att slå sin partner och att kvinnor hör hemma under frukostbordet där de ska suga av mannen.

Det här är inte bara kvinnornas strid

Ordförandeord. Inom facket är det nästan tjänstefel att säga att man är nöjd med ett avtal. Men när det gäller det taxiavtal vi nu har skrivit under är jag faktiskt både stolt och nöjd.

Många män har en resa att göra

Ledare. #Metoo-uppropet har skakat om Sverige och det är nog få som är oberörda av alla vittnesmål. Jag gissar att många män rannsakar sig själva i det tysta. Vad har jag gjort som gått över gränsen?

Debatt – facket och politiken
Knutna nävar

Därför är det viktigt med fackligt-politiskt engagemang

Val 2018. ”Transports uppdrag är att värna om allas lika värde, i samhället, på arbetsplatsen, och i alla lägen försvara de rättigheter vi i dag har i arbetslivet.” Med det argumentet låter sig Robert Savela nomineras till riksdagsledamot för Socialdemokraterna i Norrbotten.

Partiledardebatt i riksdagen.

Riksdagslistan måste avspegla vår samverkan

Val 2018. … men inte en enda facklig kandidat finns med på S-förslaget till riksdagslista från Norrbotten. LO-distriktet manar till förändring: Allt annat är otänkbart för ett arbetarparti.

Oanständigheten breder ut sig

Ordförandeord. Plattformsekonomi, eller gig-ekonomi som det också kallas, är något som växer lavinartat i Sverige och för oss inom transportsektorn sker detta med all icke önskvärd tydlighet.