Inför gränskontroller igen!

Krönika. Förra året var ett dramatiskt år med omvälvande händelser i både stort och smått. 2016 har börjat lika dramatiskt.

Terroraktioner fortsätter runt om i världen utan att vi kan se något slut på eländet. Det politiska läget i Europa är instabilt. Nationalismen växer sig allt starkare, framför allt i de forna öststaterna.

Polens nya regering leker med elden när den inför lagar som ger regeringen absolut makt över medier och domstolsväsendet. Förebilden är föga förvånande Ungern.

Där, liksom i andra länder, går utvecklingen åt fel håll om man vill se en demokratisk utveckling i Europa. De politiska ledarnas retorik visar klart att det enda man vill få ut av sitt EU-medlemskap är pengar, mycket pengar. För övrigt betackar man sig för de regler och principer som styr unionen.

Dessa länder vill inte dela på bördan som flyktingkatastrofen genererat. Vid ett besök i Rumänien nyligen fick jag möjligheten att tala med högt uppsatta politiker och tjänstemän. Döm om min förvåning när min värd förklarade att romerna inte var rumäner, vidare förklarade han att de var knappt ens värda att betraktas som människor! Så brutalt uttrycker sig en högt uppsatt tjänsteman i det rumänska parlamentet. Anmärkningsvärt!

Här hemma har vi tvingats införa id-kontroller för asylsökande när påfrestningarna på landets välfärdssystem blev för stora. Huruvida detta var en nödvändig åtgärd eller ej vill jag inte spekulera i.

Däremot funderar jag mycket på vad passfrihet och öppna gränser har medfört för Europa. Vår världsdel har blivit något av en rövarkula där den organiserade brottsligheten inte möter något större motstånd. Så var det kanske även tidigare, men då hade man i vart fall större möjligheter att stoppa människohandel och smuggling av cigaretter, sprit och narkotika.

Om vi hade haft gränskontroller i Europa hade förmodligen de svenska lastbilar som ett åkeri I Helsingborg leasade och hade för avsikt att sälja någonstans i Mellanöstern stoppats tidigare – och inte som nu vid den turkiska gränsen. Det var tack vare en uppmärksam turkisk gränskontrollant som det bedrägeriet uppdagades.

Hur mycket som inte upptäcks är det naturligtvis ingen som vet. Däremot är vi väl medvetna om att transporter av olika slag är föremål för den organiserade brottsligheten. Det finns många exempel på hur lastbilar och gods stjäls och helt enkelt bara körts ut ur landet.

Nere i Europa är det än värre. Där är problemet med stölder av gods och fordon så stort att det hotar den seriösa transportnäringen.

Sammantaget är jag av den bestämda uppfattningen att gränskontroller måste införas igen. Detta är uppenbart en klassfråga.

Arbetarrörelsen har alltid vurmat för ordning och reda. Liberalerna vill att allt ska var fritt och att det ska finna så få regleringar som möjligt. Tyvärr är EU liberalare än någonsin tidigare. Så det dröjer nog innan det införs gränskontroller inom Europa igen, trots att vetskapen om smuggling, trafficking och ekonomisk brottslighet finns hos alla beslutsfattare inom EU-maskineriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Transportarbetarens logga

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Transportarbetarens logga

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Gör a-kassan tillgänglig för fler

Debatt. Gör a-kassan tillgänglig för fler så skapar vi en värdigare situation för både anställda och anställningslösa.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Moderata kommunister

Krönika. Alla kanske inte känner till det, men det finns faktiskt moderata kommunister. En bekant meddelade på nätet att han, som kommunist, tänker rösta på Moderaterna. Han hade tappat förtroendet för riksdagspartierna och röstar bara för en fråga: nej till höghastighetstågen.

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Det är hög tid att stoppa taxifusket

Ordförandeord. Vi har tagit oss in i en fantastisk försommar och jag ser bilder på hur avdelningarna är ute och träffar medlemmar och blivande medlemmar över en kopp kaffe på eftermiddagen, eller över en grillad korv under arbetspasset mitt i natten. Vi pratar om sådant som är viktigt för att få både jobb och privatliv att fungera och vara tryggt.

Hur svårt kan det vara?

Ledare. När sommaren så småningom ebbar ut hoppas man ju att farsen kring Svenska Akademien är slut. Risken är väl annars överhängande att människor som redan har problem med en grandios självbild fått den uppumpad till bristningsgränsen.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Marknaden har alltid rätt!

Davids krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

En gammal Amazon

Davids krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Davids krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater. Att tänka i två led, att om jag ger något så kan jag också få något tillbaka. Kan de va nåt? Ofta verkar det i stället som om vi alla är autonoma farkoster som singlar omkring i universum och att JAGET är det enda av betydelse.