Inför gränskontroller igen!

Krönika. Förra året var ett dramatiskt år med omvälvande händelser i både stort och smått. 2016 har börjat lika dramatiskt.

Terroraktioner fortsätter runt om i världen utan att vi kan se något slut på eländet. Det politiska läget i Europa är instabilt. Nationalismen växer sig allt starkare, framför allt i de forna öststaterna.

Polens nya regering leker med elden när den inför lagar som ger regeringen absolut makt över medier och domstolsväsendet. Förebilden är föga förvånande Ungern.

Där, liksom i andra länder, går utvecklingen åt fel håll om man vill se en demokratisk utveckling i Europa. De politiska ledarnas retorik visar klart att det enda man vill få ut av sitt EU-medlemskap är pengar, mycket pengar. För övrigt betackar man sig för de regler och principer som styr unionen.

Dessa länder vill inte dela på bördan som flyktingkatastrofen genererat. Vid ett besök i Rumänien nyligen fick jag möjligheten att tala med högt uppsatta politiker och tjänstemän. Döm om min förvåning när min värd förklarade att romerna inte var rumäner, vidare förklarade han att de var knappt ens värda att betraktas som människor! Så brutalt uttrycker sig en högt uppsatt tjänsteman i det rumänska parlamentet. Anmärkningsvärt!

Här hemma har vi tvingats införa id-kontroller för asylsökande när påfrestningarna på landets välfärdssystem blev för stora. Huruvida detta var en nödvändig åtgärd eller ej vill jag inte spekulera i.

Däremot funderar jag mycket på vad passfrihet och öppna gränser har medfört för Europa. Vår världsdel har blivit något av en rövarkula där den organiserade brottsligheten inte möter något större motstånd. Så var det kanske även tidigare, men då hade man i vart fall större möjligheter att stoppa människohandel och smuggling av cigaretter, sprit och narkotika.

Om vi hade haft gränskontroller i Europa hade förmodligen de svenska lastbilar som ett åkeri I Helsingborg leasade och hade för avsikt att sälja någonstans i Mellanöstern stoppats tidigare – och inte som nu vid den turkiska gränsen. Det var tack vare en uppmärksam turkisk gränskontrollant som det bedrägeriet uppdagades.

Hur mycket som inte upptäcks är det naturligtvis ingen som vet. Däremot är vi väl medvetna om att transporter av olika slag är föremål för den organiserade brottsligheten. Det finns många exempel på hur lastbilar och gods stjäls och helt enkelt bara körts ut ur landet.

Nere i Europa är det än värre. Där är problemet med stölder av gods och fordon så stort att det hotar den seriösa transportnäringen.

Sammantaget är jag av den bestämda uppfattningen att gränskontroller måste införas igen. Detta är uppenbart en klassfråga.

Arbetarrörelsen har alltid vurmat för ordning och reda. Liberalerna vill att allt ska var fritt och att det ska finna så få regleringar som möjligt. Tyvärr är EU liberalare än någonsin tidigare. Så det dröjer nog innan det införs gränskontroller inom Europa igen, trots att vetskapen om smuggling, trafficking och ekonomisk brottslighet finns hos alla beslutsfattare inom EU-maskineriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Beslutet klart – nya EU-regler ska ge ordning och reda på vägarna

Åkeri. Nu är det klart med de nya EU-regler som ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands. På torsdagsmorgonen drev EU-parlamentet slutgiltigt igenom det så kallade mobilitetspaketet.

Transportarbetarens logga

Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

Transportarbetarens logga

Satsningar på eldrivna transporter när EU startar om

EU. Återstarten av transportsektorn efter coronapandemin måste vara grön och klimatsmart. Det krävde infrastrukturminister Tomas Eneroth när EU:s transportministrar under onsdagskvällen diskuterade sektorns framtid.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Då var fallet löst?

Palmemordet. Jag tror att alla som var födda då minns exakt vad de gjorde natten när Olof Palme mördades.

I väntan på jobb

Kristider. Jag har varit med om flera kriser i arbetslivet. Och frågan är om det inte alltid är lite kris. När som helst kan förutsättningarna ändras och jobb försvinna i någon upphandling eller för att ett konkurrerande företag lagt ett skambud.

Ett andetag

Arbetare. Den här krönikan ska inte handla om coronan, covid-19. Den ska inte handla om att regering och riksdag inte tillsett att regionerna hållit beredskapslager. Inte heller om att samtliga myndigheter: Folkhälsomyndigheten, MSB, Socialstyrelsen, regionerna, kommunerna, riksdag och regering, inte en enda av alla instanserna har lyft ett finger för att i förväg skydda sin befolkning mot pandemier.

Vad är egentligen schysta transporter?

Ordförandeord. Frågan är lika aktuell nu som någonsin. Förbundet har under de senaste månaderna jobbat intensivt gentemot Sveriges Åkeriföretag och Transportföretagen, för att branschens tre huvudparter ska enas om ett gemensamt system för att kvalitetsmärka transportföretag.

Las-utredaren slår tok-rekord

Debatt. Många tokiga förslag har vi sett från utredare, men detta slår nog alla rekord!

Stort tack till coronapandemin!

Debatt. Svenska fackföreningar borde vara tacksamma över att coronan kom. Den har varit en ögonöppnare för många inom fackföreningen – och inte bara för oss. Många av de åtgärder som har gjorts för att lindra eller bromsa spridningen är sådant som vi inom LO har påpekat tidigare att man ska göra för att minska människors lidande i många avseenden.

Kris i taxibranschen – kollaps i färdtjänsten

Debatt. Det är bråttom om man ska klara att värna om transporterna för våra mest utsatta medborgare, skriver taxiåkaren och småföretagarkonsulten Michael Harvey.

Döden på jobbet är ständigt närvarande

Debatt. I coronapandemins spår har de som kan arbeta hemifrån uppmanats att göra så. Dock kan inte alla yrkesgrupper göra det. Dessa personer riskerar att smittas av covid-19, men även att råka ut för arbetsplatsolyckor.

Vi vill också uppleva en morgondag

Min vardag. Vi färdtjänstförare är de som får vardagen att gå runt för många i landet. Ibland med livet som insats. Ta den tanken med er när ni möter oss i trafiken, skriver Peter Eriksson som kör åt ett litet bolag i Uddevalla .

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Varför ingen löneförhandling förrän i höst?

Insändare. Hej. Läste Transportarbetaren i dag. Och jag blev både förvånad och besviken då löneavtalen för 2020 förlängts till den 31 oktober, på grund av corona. Innebär det att vi blir blåsta på minst sju månaders löneförhöjning?

Hur många hundra miljoner bjuder du på?

Ledare. Mil efter mil av asfalt. Mobilens gps-app mäter farten och ger lite underhållning längs den monotona E4:an. Då och då hamnar jag bakom lastbilar, svenska eller utländska. Många tycks ligga kring 87–88 kilometer i timmen. Det vill säga 10 procent över laglig hastighet.

Vi har några viktiga fajter att klara av

Ordförandeord. Det här året, 2020, har verkligen skakat om det mesta som vi känner som bekant. Och det har redan gett oss en ny verklighet full av utmaningar och möjligheter. Jag kan se att många därute hjälps åt och drar lasset åt samma håll. Det är något bra och fint som sker runt den gemensamma fienden corona.

Facklig samling – 10 fackliga organisationer

Vi vill stärka det brottsförebyggande arbetet

Debatt. Det brottsförebyggande arbetet måste stärkas genom en bred mobilisering från hela samhället. Nu inleder vi ett långsiktigt samarbete för att bromsa den negativa utvecklingen, med en kriminalitet som sjunker allt lägre ner i åldrarna. Vi påbörjar arbetet med facklig samling för att stärka det brottsförebyggande arbetet och samordna det tidiga stödet till barn och unga i riskzon.