Avtal 2020

Industrin tecknade nytt löneavtal på 29 månader

Avtal. Fack och arbetsgivare inom industrin har enats om ett nytt avtal. Uppgörelsen gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar. Med 3 procent från den 1 november 2020. Och med 2,4 procent från den 1 april 2022.

Transports ordförande Tommy Wreeth anser att uppgörelsen blev acceptabel:

– Fast inte helt bra. Det finns flera positiva delar utifrån det svåra läge vi befinner oss i. Tyvärr går löntagarna miste om retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen skulle ha löpt ut.

– Vi hade önskat ett kortare avtal. Utgångskravet i LO-samordningen var ju ett ettårigt avtal och 3 procent i löneökningar. I nuläget är det svårt att bedöma värdet av ett långt avtal. Sista året är i vart fall uppsägningsbart.

Industriarbetarna får alltså inga retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla treåriga kollektivavtalen ursprungligen skulle ha löpt ut den sista mars 2020. Det gör att det nya 29-månadersavtalet motsvarar 1,8 procent i årlig löneuppräkningstakt – utslaget på 36 månader.

Uppgörelsen innehåller också en låglönesatsning, i form av ett ”knä”. Alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden får en lönehöjning i kronor – i stället för procent. Det ger mer i plånboken än ”procentuppräkningen”, som övriga får.

För låglönegrupperna räknas lönen nu upp med 783 kronor från den 1 november. Och med ytterligare 626 kronor i april 2022.

Majoriteten av LO-styrelsen beslutade redan på lördagsnatten att det nya 29-månadersavtalet ska bli normerande för övriga förbund, när de fortsätter förhandla med sina motparter. Under de senaste decennierna har industrins avtal fått en starkt normerande effekt, även när LO-styrelsen inte accepterat det som ”märke”.

Tommy Wreeth, som ingår i LO:s styrelse, avvaktade med att ta ställning tills frågan diskuterats på ett extrainsatt förbundsstyrelsemöte under söndagen.

Hur kommer Transport att ställa sig? Vilken normerande effekt får det?

Tommy Wreeth säger:

– Vi kommer att respektera industrins uppgörelse och se den som norm när det handlar om avtalsperiodens längd och löneökningarna. I övrigt så driver vi från och med nu vår egen avtalsrörelse.

I en kommentar efter förbundsstyrelsens möte skrev Transports ordförande Tommy Wreeth också:

”Låglönesatsningen är okej och viktig även för oss, särskilt för taxiavtalen och för ingångslönerna i del av våra övriga avtal. Låglönesatsning är också en solidaritetsfråga gentemot övriga LO.”

Tommy Wreeth konstaterar att industrins parter på sluttampen diskuterade en summa på 3 000 kronor som skulle betalas ut som ett engångsbelopp för de gångna sju månaderna då arbetstagarna blev utan lönelyft. Fast nu blir det ingen kompensation.

– Det finns nackdelar med engångsbelopp. De betalas bara ut vid ett tillfälle och påverkar inte lönenivån framgent. Till slut stod engångsbelopp mot låglönesatsning i industrifackens förhandlingar. I mina ögon blev det här på lång sikt en bättre lösning.

– Vi kommer givetvis försöka ta upp frågan om retroaktiv ersättning i våra egna avtalsförhandlingar ändå, men min bedömning är att kravet kommer bli mycket svårt att få igenom.

Förutom att begära kompensation för förlängningen av avtalen ska Transport även driva frågor som är kopplade till den omdebatterade lagen om anställningsskydd i den kommande avtalsrörelsen.

– Det handlar exempelvis om arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar som staplas på varandra, och ofrivillig deltid, säger Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil:
    3 november, 2020

    Det är pratet om ”märket” är för mig väldigt underligt. Varför i hela världen ska ett annat fackförbund som förhandlar om villkoren i en annan branch bestämma hur mycket vi ska få i lön. Metall är redan en branch där lönerna och villkoren är väldigt bra om man jämför med många andra yrken utanför industrin.

    Jag som väktare har idag ett OB på 22.18/tim på vardagsrätter. Lägger man då till 3% i första höjningen så kollar man upp i 22.8kr och sen en till höjning på 2.3% vilket lägger på ca 50 öre till totalt 23.37kr i OB. Det är alltså det man får extra för att man sliter ut sig och försummar både familj, vänner och hälsa för att man vill göra samhället en tjänst på det sätt man kan göra. Höj detta i kronor och inte procent som alla andra år.

    Att vi alla som gått miste om lön under dessa månader när alla kostnader i samhället har ökat nu inte ska få detta retroaktivt det är ett rent hån.

    Oavsett vilken branch eller yrke man tillhör så är det ett hån att vi måste rätta in oss i ledet för att ett annat fackförbund har kommit fram till en uppgörelse som gynnar deras intressen.

    Solidaritet som det så gärna pratas om är ett fint ord. Men visa både det och lite ryggrad för dom som gärna är med i transport och förhandla upp lönerna och allt annat utan att ta hänsyn till folk som inte berörs av våra villkor.

    Visa för en gång skull att ni inte skiter i oss och förhandla fram ett som är bra för oss väktare, lastbilsförare, taxichaufförer m.fl!

  2. Kent Lagerholm:
    1 november, 2020

    Det är väl på tiden att transport förhandlar till sig en betydligt större löneökning än metall. Jag anser att med alla krav som ställs på lastbilschaufförer idag med YKB, läkarundersökning och syntest vid förnyelse av körkort borde någonstans kompenseras. Vi är en yrkesgrupp som är övervakad och granskad och som riskerar att få höga böter om man skulle råka ha en dålig dag och missat en knapptryckning på färdskrivaren eller ha fastnat i en bilkö vid någon olycka. Vi utför ett otroligt viktigt jobb för att samhället ska fungera men det syns inte i lönekuvertet. Men om alla chaufförer skulle ställa bilen i en vecka så hade Sverige hamnat i ett katastrofläge. Men då hade vi antagligen fått böter för det med. Det sticker verkligen i ögonen när jobb som inte kräver någon högre utbildning har betydligt högre lön. Jag vet förskolepersonal som har fått 32000 kr i ingångslön utan tidigare erfarenhet. Själv har jag kört lastbil i över 30 år och tjänar 27058 kr innan skatt. När ska transport agera och se till att chaufförsyrket får det erkännande och status som det bör ha? Hur ska vi annars trygga återväxten med Svenska välutbildade chaufförer på våra vägar så att våra nära och kära kan färdas tryggt på Sveriges vägnät?
    Det är dags att vakna och agera NU.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Transportarbetarens logga

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.