Chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 l en protestaktion i Stockholm.
Close
Omkring 80 taxibilar kom till affärscentrumet Bromma blocks. Fler arga taxiförare slöt upp på vägen mot landstingshuset i Stockholm.
Close

Ilskna taxiförare samlades till ny protestaktion

Uppåt 200 chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 samlades i dag, torsdag, till en ny protestaktion i Stockholm. Förarna är främst missnöjda med ersättningen som betalas vid färdtjänstresor.

– Frustrationen är stor. Det är många åkare som deltog i protesten också, säger Transports lokalombudsman Bo Nilsson.
I mitten av mars samlades omkring 100 uppretade förare till en protestaktion, ledd av Allonias Sebhatu. Hösten 2013 fick han sparken från Taxi Kurir och har sedan dess, parallellt med Transport, slagits för kollektivavtal och försäkringar i taxibranschen.

En het fråga är också den senaste färdtjänstupphandlingen i Stockholm. Taxi Kurir och systerföretaget Taxi 020 hade redan innan merparten av trafiken, men genom att dumpa priserna med ytterligare tio procent fick man 100 procent av de samhällsbetalda resorna.

I morse var det alltså dags för ny en ny aktion. Klockan nio samlades ett 80-tal taxibilar vid ett affärscentrum i Bromma. Förarna körde sedan i konvoj förbi Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor till landstingshuset i centrala Stockholm. På vägen dit anslöt fler bilar och totalt deltog uppåt 200 fordon.

Förarna kom trots att Taxi Kurir och 020 gått ut med information där man hävdar att aktionerna betraktas som vilda strejker. Bolagen skriver också att åkarna, till skillnad från anställda förare, över huvud taget inte har någon laglig rätt att strejka.

Bo Nilsson arbetar som ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ansvarar för taxiområdet. Han har sett informationen från taxibolagen:

– Ännu har jag inte stött på någon förare som utsatts för repressalier på grund av aktionerna. Missnöjet är verkligen kompakt bland dem som kör färdtjänst. Vi är inte med och arrangerar protestaktionerna, men vi fanns på plats i dag och bjöd på fika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.