Fackmöte Karlshamn
Close
Många färdtjänstförare på Kristianstad taxi och buss är kritiska mot anställningsvillkoren och stressen i jobbet. Ett tiotal chaufförer kom när Transport kallade till möte.
Close

Ilskna färdtjänstförare kräver höjd lön och mindre stress

Färdtjänst. – Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.

Kvinnan vid bordsänden fräser fram orden. De övriga färdtjänstförarna nickar. En man tar av sig uniformsjackan. Under har han en sliten tröja med loggan Kristianstadbuss. Vid höger ärm sticker armbågen ut genom ett stort hål.

– I två år har jag bett om nya arbetskläder. Förgäves. Nu är det så här jag får möta våra kunder, säger han.

För drygt tre år sedan vann Kristianstad taxi och buss merparten av de samhällsbetalda körningarna i Blekinge. I dag har bolaget omkring 140 fordon och 200 förare i Blekinge och Skåne.

Den här söndagen har ett knappt tiotal av chaufförerna kommit till Transports fackliga möte i Karlshamn. Nästan alla är förbannade, men också uppgivna.

Majoriteten av förarna avlönas med 115–118 kronor i timmen. Det blir drygt 19 000 kronor i månaden för normal heltid.

Lönesättningen utgår från taxiavtalets så kallade procentlön, det raka ackordet. Procentlönen innehåller också en låg garantisumma – för dem som kör in lite pengar. Det är den som ligger till grund för lönerna i Kristianstads taxi och buss.

– Det är helt fel, börjar ombudsman Tommy Jonsson.

Han förklarar att företaget bryter mot kollektivavtalet. Att förarna skulle ha haft betydligt högre lön redan från start.

Chaufförerna berättar att de satte sitt hopp till den nya upphandling som Blekingetrafiken gjorde 2019. Den skulle ha trätt i kraft i februari och då skulle färdtjänstförarna haft rätt till en högre, fast månadslön. Enligt det kollektivavtal som Transport tecknade 2017.

– Men Blekingetrafiken blåste av upphandlingen och förlängde de gamla kontrakten ett år till. Där rök den lönehöjningen, suckar en förare.

Den dåliga betalningen har fått långtgående konsekvenser. Många förare jobbar långa pass och arbetsveckor. Exempel finns på chaufförer som är uppe i 270 timmar i månaden.

Mannen med den utslitna uniformströjan arbetar alla helger. För då får han åtminstone ob-ersättning. Fast övertidsersättning förekommer inte. Oavsett hur mycket man jobbar.

En kvinna visar kalendern där hon är schemalagd 190 timmar under mars månad. Och då ingår inte de fasta specialkörningar på ungefär 30 timmar som hon utför varje månad.

En kvinnlig förare säger:

– En kille har gått med på att jobba 13 dagar i sträck, med bara en ledig dag. Sedan 13 nya arbetsdagar, och en dag ledigt. Han jobbar så hela tiden. Kroppen kommer inte att hålla.

Kvinnan som uttalar orden blev själv utbränd och var sjukskriven i flera månader. För några veckor sedan sa hon upp sig.

Flera förare vittnar om att de konsekvent hoppar över raster, för att inte förlora pengar. Det innebär brott mot arbetstidsreglerna.

– Om alla tog rast, skulle hela systemet haverera, inflikar en röst.

Många retar sig på att alla anställda i Blekinge tvingas acceptera kontant lön.

Det handlar om egenavgifterna som resenärerna betalar. Förarna kan inte redovisa eller sätta in pengarna någonstans, utan är ålagda att behålla dem. Som en del av lönen. Det kan handla om uppåt 10 000 kronor per månad.

– Har ni gått med på det skriftligt, undrar ombudsman Tommy Jonsson. Annars är det olaga kvittning.

Enligt färdtjänstförarna påverkar arbetsvillkoren även passagerarna.

– Vi kör fast vi är trötta och slitna. Stressen förvärras av Blekingetrafikens växel som lägger ut körningar som är omöjliga att klara. Det händer att man får två hämtningar vid sjukhuset, med exakt samma klockslag. Fast det är vid olika byggnader.

Flera röster vittnar om återkommande problem med bilarna och med utrustningen som behövs för att spänna fast rullstolarna.

– Det saknas ofta spännremmar. Det händer att växeln bokar in flera stora rullstolar i samma fordon. Som är omöjliga att få fast. Dagligen kör vi omkring med passagerare där det inte är trafiksäkert.

– På många bilar är det fel på AC:n eller värmen. Man får reglera med nedhissade rutor. Och passagerarna får sitta i draget.

Chaufförerna retar sig på att arbetsgivaren inte behandlar de anställda lika. Några har förhandlat till sig högre löner. En annan uppger att han får betalt när han tvättar färdtjänstbussen. Flera kollegor skakar på huvudet och säger att de måste tvätta gratis. På obetald tid.

Själva tvättproceduren är också ett diskussionsämne. Av kostnadsskäl får chaufförerna inte använda automattvättar, utan måste åka till manuella tvättstationer.

– Vi har inte skyddskläder, så man blöter hela tiden ner skor och kläder, säger en förare.

Förarna är ålagda att själva skaffa mörka skor och byxor. Fast någon ersättning för kläder betalar företaget inte ut. Också det ett brott mot kollektivavtalet.

Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson jobbar tillfälligt som ombudsmän på Transports Kristianstadsavdelning. De kommer att kalla Kristianstad taxi och buss till förhandling.

– Ju fler som går med i Transport, desto mer press kan vi sätta på arbetsgivaren, säger Jimmy Ovesson.

En kvinnlig förare upprepar orden hon sagt flera gånger under mötet:

– Lönen och stressen är värst. Man känner sig utnyttjad och situationen är helt klart sådan att det går ut över kunderna. Det måste bli en ändring!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. j:
    15 mars, 2020

    Finns många av oss som slutat av den enkla anledning, blir totalt pissad på av företaget, tar bort timmar trots att man har på papper att man ska jobba minst ex antal timmar, påstår sig stå upp för sina chaufförer fast dom bara pissar dem i ansiktet! Skamligt att ett företag ska få fungera på detta viset!

  2. Mika Hirvonen:
    15 mars, 2020

    Overkligt, närmast! Dessa arbetsförhållanden hade aldrig varit möjliga för ett par decennier sedan!

Lästips:

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

Toalettbesök kan leda till timmar utan lön

Taxi. Facket gick ut för att kolla läget för förarna som kör gamla och sköra till sjukhuset. Transportarbetaren hängde på.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.