Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

– De har inte sagt upp oss, men vi kör nu med en inhyrd kille i bilen som ser och antecknar vart alla nycklar går. Han är i och för sig snäll och trevlig. Men den kunskap vi lärt in försöker företaget och upphandlaren Stockholm vatten ta ifrån oss, bara för att kunna dumpa våra löner, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han är ordförande i renhållningssektionen på Transports avdelning i Stockholm och berättar om den allmänna ilskan och oron bland huvudstadens sopgubbar.

När renhållarna fick veta att de skulle ha ”en spanare” med sig i sopbilen blev de så upprörda att de ville lägga ner arbetet. Men efter samtal med Transport, som innebär att de har arbetsplikt efter framförhandlat miljöavtal, gick sopgubbarna med på att jobba vidare.

– Fast vi mår psykiskt dåligt. Arbetsgivaren har gett oss ett skambud på 28 000 kronor i månaden. Det innebär en lönesänkning på 10 000 kronor, fast vi har samma utgifter för huslån, billån och allt annat som ska betalas. Det gör 120 000 kronor mindre per år, säger Jan Spanedal.

Transports inställning är att inventering av lås och nycklar inte ingår i miljöarbetarnas arbetsuppgifter, förklarar förbundets centrala ombudsman Joakim Guttman

– Det är inte renhållningsarbete. Sopgubbarna har betalt för att hantera sopor. Den kunskap de har om vart nycklarna går har de skaffat sig på egen hand. Den har de i huvudet och den äger de själva, inte företaget, säger han.

Kunskapen om vilka nycklar som leder till vilka soprum är central, vid de återkommande upphandlingarna av sophämtningen i Stockholm. Jan Spanedal ger bakgrunden:

– Det har hänt vid konflikter förr i tiden att företag som ska ta över fått alla nycklar i en hink.

Spanedal påpekar att Stockholms sopgubbar är starka genom en nästan 100-procentig anslutning till Transport och unik sammanhållning.

– Vi är vida kända för det. Nu får vi en känsla av att företaget vill ta in nya, oorganiserade anställda för att lättare kunna sänka lönerna.

Efter överklaganden från tre andra miljöbolag blev det klart att företagen Reno Norden och Suez tar över renhållningen från och med 1 oktober i år och minst fem år fram i tiden. Vid samma tidpunkt löper sopgubbarnas lokala avtal ut och Reno Norden, vars moderbolag befinner sig i finansiell kris, vill sänka de anställdas löner med över 30 procent. Samtidigt ska arbetsuppgifterna utökas, enligt Jan Spanedal med lika många procent.

Miljöföretaget Liselott Lööf, överklagade men förlorade upphandlingen, som värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Spanedal uppger att ingen av bolagets anställda, som nu arbetar på Södermalm, erbjudits nya arbeten på Reno Norden.

– Förr fick sopgubbarna följa med över, men nu vill man visst inte återanställa folk.

För en månad sedan samlades sopgubbar från alla Stockholms miljöbolag till ett stormöte.

– Då la vi fast en plan och någonting kommer att ske i augusti.

Vad vill Jan Spanedal inte avslöja.

– Men det blir något som inte hänt förut, för vi vill inte gå ner i lön.

Han tillägger:

– Reno Norden har gått dåligt och är konkursmässigt i både Norge och Danmark, ändå vill bolaget öka utdelningen till aktieägarna med 11 procent. Det är 56 miljoner som ska hämtas hem genom att sänka våra löner.

Reno Nordens regionchef i Stockholm, Makkis Tiflidis, vill inte ge någon kommentar. Han hänvisar till bolagets vd Peter Ekholm, som inte har gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Rosborg:
    10 juli, 2017

    Oförskämt av bolaget att sänka löner och utöka arbetstiden. De vill ta in billig arbetskraft och strunta i den kvalitet som den befintliga arbetskraften ger. Upphandlingar som denna ger ofta sämre kvalitet på tjänster och sämre för de som jobbar och mer i fickan på ledningen (som passar på att pressa ner löner lite extra) Vi går bakåt i tiden när det kommer till att uppskatta arbetarnas arbetsmiljö och löner. FY SKÄMS LEDNINGEN!!! Äntligen en yrkesgrupp som vågar sätta emot. Heja sopgubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Transportarbetarens logga

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Transportarbetarens logga

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.