Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

– De har inte sagt upp oss, men vi kör nu med en inhyrd kille i bilen som ser och antecknar vart alla nycklar går. Han är i och för sig snäll och trevlig. Men den kunskap vi lärt in försöker företaget och upphandlaren Stockholm vatten ta ifrån oss, bara för att kunna dumpa våra löner, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han är ordförande i renhållningssektionen på Transports avdelning i Stockholm och berättar om den allmänna ilskan och oron bland huvudstadens sopgubbar.

När renhållarna fick veta att de skulle ha ”en spanare” med sig i sopbilen blev de så upprörda att de ville lägga ner arbetet. Men efter samtal med Transport, som innebär att de har arbetsplikt efter framförhandlat miljöavtal, gick sopgubbarna med på att jobba vidare.

– Fast vi mår psykiskt dåligt. Arbetsgivaren har gett oss ett skambud på 28 000 kronor i månaden. Det innebär en lönesänkning på 10 000 kronor, fast vi har samma utgifter för huslån, billån och allt annat som ska betalas. Det gör 120 000 kronor mindre per år, säger Jan Spanedal.

Transports inställning är att inventering av lås och nycklar inte ingår i miljöarbetarnas arbetsuppgifter, förklarar förbundets centrala ombudsman Joakim Guttman

– Det är inte renhållningsarbete. Sopgubbarna har betalt för att hantera sopor. Den kunskap de har om vart nycklarna går har de skaffat sig på egen hand. Den har de i huvudet och den äger de själva, inte företaget, säger han.

Kunskapen om vilka nycklar som leder till vilka soprum är central, vid de återkommande upphandlingarna av sophämtningen i Stockholm. Jan Spanedal ger bakgrunden:

– Det har hänt vid konflikter förr i tiden att företag som ska ta över fått alla nycklar i en hink.

Spanedal påpekar att Stockholms sopgubbar är starka genom en nästan 100-procentig anslutning till Transport och unik sammanhållning.

– Vi är vida kända för det. Nu får vi en känsla av att företaget vill ta in nya, oorganiserade anställda för att lättare kunna sänka lönerna.

Efter överklaganden från tre andra miljöbolag blev det klart att företagen Reno Norden och Suez tar över renhållningen från och med 1 oktober i år och minst fem år fram i tiden. Vid samma tidpunkt löper sopgubbarnas lokala avtal ut och Reno Norden, vars moderbolag befinner sig i finansiell kris, vill sänka de anställdas löner med över 30 procent. Samtidigt ska arbetsuppgifterna utökas, enligt Jan Spanedal med lika många procent.

Miljöföretaget Liselott Lööf, överklagade men förlorade upphandlingen, som värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Spanedal uppger att ingen av bolagets anställda, som nu arbetar på Södermalm, erbjudits nya arbeten på Reno Norden.

– Förr fick sopgubbarna följa med över, men nu vill man visst inte återanställa folk.

För en månad sedan samlades sopgubbar från alla Stockholms miljöbolag till ett stormöte.

– Då la vi fast en plan och någonting kommer att ske i augusti.

Vad vill Jan Spanedal inte avslöja.

– Men det blir något som inte hänt förut, för vi vill inte gå ner i lön.

Han tillägger:

– Reno Norden har gått dåligt och är konkursmässigt i både Norge och Danmark, ändå vill bolaget öka utdelningen till aktieägarna med 11 procent. Det är 56 miljoner som ska hämtas hem genom att sänka våra löner.

Reno Nordens regionchef i Stockholm, Makkis Tiflidis, vill inte ge någon kommentar. Han hänvisar till bolagets vd Peter Ekholm, som inte har gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Rosborg:
    10 juli, 2017

    Oförskämt av bolaget att sänka löner och utöka arbetstiden. De vill ta in billig arbetskraft och strunta i den kvalitet som den befintliga arbetskraften ger. Upphandlingar som denna ger ofta sämre kvalitet på tjänster och sämre för de som jobbar och mer i fickan på ledningen (som passar på att pressa ner löner lite extra) Vi går bakåt i tiden när det kommer till att uppskatta arbetarnas arbetsmiljö och löner. FY SKÄMS LEDNINGEN!!! Äntligen en yrkesgrupp som vågar sätta emot. Heja sopgubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Transportarbetarens logga

Medlingen misslyckad: Hamnstrejk i morgon

Hamn. Klockan nio i morgon bitti bryter de första punktstrejkerna ut. Liksom arbetsgivarnas lockout i en rad svenska hamnar. Hamnarbetarförbundet har tackat nej till medlarnas bud. Arbetsgivarna sa ja.

Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.