Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

– De har inte sagt upp oss, men vi kör nu med en inhyrd kille i bilen som ser och antecknar vart alla nycklar går. Han är i och för sig snäll och trevlig. Men den kunskap vi lärt in försöker företaget och upphandlaren Stockholm vatten ta ifrån oss, bara för att kunna dumpa våra löner, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han är ordförande i renhållningssektionen på Transports avdelning i Stockholm och berättar om den allmänna ilskan och oron bland huvudstadens sopgubbar.

När renhållarna fick veta att de skulle ha ”en spanare” med sig i sopbilen blev de så upprörda att de ville lägga ner arbetet. Men efter samtal med Transport, som innebär att de har arbetsplikt efter framförhandlat miljöavtal, gick sopgubbarna med på att jobba vidare.

– Fast vi mår psykiskt dåligt. Arbetsgivaren har gett oss ett skambud på 28 000 kronor i månaden. Det innebär en lönesänkning på 10 000 kronor, fast vi har samma utgifter för huslån, billån och allt annat som ska betalas. Det gör 120 000 kronor mindre per år, säger Jan Spanedal.

Transports inställning är att inventering av lås och nycklar inte ingår i miljöarbetarnas arbetsuppgifter, förklarar förbundets centrala ombudsman Joakim Guttman

– Det är inte renhållningsarbete. Sopgubbarna har betalt för att hantera sopor. Den kunskap de har om vart nycklarna går har de skaffat sig på egen hand. Den har de i huvudet och den äger de själva, inte företaget, säger han.

Kunskapen om vilka nycklar som leder till vilka soprum är central, vid de återkommande upphandlingarna av sophämtningen i Stockholm. Jan Spanedal ger bakgrunden:

– Det har hänt vid konflikter förr i tiden att företag som ska ta över fått alla nycklar i en hink.

Spanedal påpekar att Stockholms sopgubbar är starka genom en nästan 100-procentig anslutning till Transport och unik sammanhållning.

– Vi är vida kända för det. Nu får vi en känsla av att företaget vill ta in nya, oorganiserade anställda för att lättare kunna sänka lönerna.

Efter överklaganden från tre andra miljöbolag blev det klart att företagen Reno Norden och Suez tar över renhållningen från och med 1 oktober i år och minst fem år fram i tiden. Vid samma tidpunkt löper sopgubbarnas lokala avtal ut och Reno Norden, vars moderbolag befinner sig i finansiell kris, vill sänka de anställdas löner med över 30 procent. Samtidigt ska arbetsuppgifterna utökas, enligt Jan Spanedal med lika många procent.

Miljöföretaget Liselott Lööf, överklagade men förlorade upphandlingen, som värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Spanedal uppger att ingen av bolagets anställda, som nu arbetar på Södermalm, erbjudits nya arbeten på Reno Norden.

– Förr fick sopgubbarna följa med över, men nu vill man visst inte återanställa folk.

För en månad sedan samlades sopgubbar från alla Stockholms miljöbolag till ett stormöte.

– Då la vi fast en plan och någonting kommer att ske i augusti.

Vad vill Jan Spanedal inte avslöja.

– Men det blir något som inte hänt förut, för vi vill inte gå ner i lön.

Han tillägger:

– Reno Norden har gått dåligt och är konkursmässigt i både Norge och Danmark, ändå vill bolaget öka utdelningen till aktieägarna med 11 procent. Det är 56 miljoner som ska hämtas hem genom att sänka våra löner.

Reno Nordens regionchef i Stockholm, Makkis Tiflidis, vill inte ge någon kommentar. Han hänvisar till bolagets vd Peter Ekholm, som inte har gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Rosborg:
    10 juli, 2017

    Oförskämt av bolaget att sänka löner och utöka arbetstiden. De vill ta in billig arbetskraft och strunta i den kvalitet som den befintliga arbetskraften ger. Upphandlingar som denna ger ofta sämre kvalitet på tjänster och sämre för de som jobbar och mer i fickan på ledningen (som passar på att pressa ner löner lite extra) Vi går bakåt i tiden när det kommer till att uppskatta arbetarnas arbetsmiljö och löner. FY SKÄMS LEDNINGEN!!! Äntligen en yrkesgrupp som vågar sätta emot. Heja sopgubbar!!!

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Timmerstockar och infälld bild av Sundsvalls tidning.

Från timmer till pappersåtervinning

Transportare. Ditt arbete är mer sammanlänkat med andras än vad du kanske tror. Häng med och träffa transportare från ax till limpa längs tidningens logistikkedja i Sundsvall.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.