Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

– De har inte sagt upp oss, men vi kör nu med en inhyrd kille i bilen som ser och antecknar vart alla nycklar går. Han är i och för sig snäll och trevlig. Men den kunskap vi lärt in försöker företaget och upphandlaren Stockholm vatten ta ifrån oss, bara för att kunna dumpa våra löner, säger Jan Spanedal som arbetar på Reno Norden.

Han är ordförande i renhållningssektionen på Transports avdelning i Stockholm och berättar om den allmänna ilskan och oron bland huvudstadens sopgubbar.

När renhållarna fick veta att de skulle ha ”en spanare” med sig i sopbilen blev de så upprörda att de ville lägga ner arbetet. Men efter samtal med Transport, som innebär att de har arbetsplikt efter framförhandlat miljöavtal, gick sopgubbarna med på att jobba vidare.

– Fast vi mår psykiskt dåligt. Arbetsgivaren har gett oss ett skambud på 28 000 kronor i månaden. Det innebär en lönesänkning på 10 000 kronor, fast vi har samma utgifter för huslån, billån och allt annat som ska betalas. Det gör 120 000 kronor mindre per år, säger Jan Spanedal.

Transports inställning är att inventering av lås och nycklar inte ingår i miljöarbetarnas arbetsuppgifter, förklarar förbundets centrala ombudsman Joakim Guttman

– Det är inte renhållningsarbete. Sopgubbarna har betalt för att hantera sopor. Den kunskap de har om vart nycklarna går har de skaffat sig på egen hand. Den har de i huvudet och den äger de själva, inte företaget, säger han.

Kunskapen om vilka nycklar som leder till vilka soprum är central, vid de återkommande upphandlingarna av sophämtningen i Stockholm. Jan Spanedal ger bakgrunden:

– Det har hänt vid konflikter förr i tiden att företag som ska ta över fått alla nycklar i en hink.

Spanedal påpekar att Stockholms sopgubbar är starka genom en nästan 100-procentig anslutning till Transport och unik sammanhållning.

– Vi är vida kända för det. Nu får vi en känsla av att företaget vill ta in nya, oorganiserade anställda för att lättare kunna sänka lönerna.

Efter överklaganden från tre andra miljöbolag blev det klart att företagen Reno Norden och Suez tar över renhållningen från och med 1 oktober i år och minst fem år fram i tiden. Vid samma tidpunkt löper sopgubbarnas lokala avtal ut och Reno Norden, vars moderbolag befinner sig i finansiell kris, vill sänka de anställdas löner med över 30 procent. Samtidigt ska arbetsuppgifterna utökas, enligt Jan Spanedal med lika många procent.

Miljöföretaget Liselott Lööf, överklagade men förlorade upphandlingen, som värderas till cirka 1,5 miljarder kronor. Spanedal uppger att ingen av bolagets anställda, som nu arbetar på Södermalm, erbjudits nya arbeten på Reno Norden.

– Förr fick sopgubbarna följa med över, men nu vill man visst inte återanställa folk.

För en månad sedan samlades sopgubbar från alla Stockholms miljöbolag till ett stormöte.

– Då la vi fast en plan och någonting kommer att ske i augusti.

Vad vill Jan Spanedal inte avslöja.

– Men det blir något som inte hänt förut, för vi vill inte gå ner i lön.

Han tillägger:

– Reno Norden har gått dåligt och är konkursmässigt i både Norge och Danmark, ändå vill bolaget öka utdelningen till aktieägarna med 11 procent. Det är 56 miljoner som ska hämtas hem genom att sänka våra löner.

Reno Nordens regionchef i Stockholm, Makkis Tiflidis, vill inte ge någon kommentar. Han hänvisar till bolagets vd Peter Ekholm, som inte har gått att nå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Rosborg:
    10 juli, 2017

    Oförskämt av bolaget att sänka löner och utöka arbetstiden. De vill ta in billig arbetskraft och strunta i den kvalitet som den befintliga arbetskraften ger. Upphandlingar som denna ger ofta sämre kvalitet på tjänster och sämre för de som jobbar och mer i fickan på ledningen (som passar på att pressa ner löner lite extra) Vi går bakåt i tiden när det kommer till att uppskatta arbetarnas arbetsmiljö och löner. FY SKÄMS LEDNINGEN!!! Äntligen en yrkesgrupp som vågar sätta emot. Heja sopgubbar!!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.