Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Transports Tommy Wreeth och Peter Lövkvist på kongess med världsfacket ITF.
Close

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

– Därför var det positivt att denna fråga uppmärksammades vid världsfackets kongress och att vi på fick gehör för vår uppfattning.

Det säger Transports internationella chef Peter Lövkvist och förbundsordförande Tommy Wreeth under en paus mellan alla möten på ITF:s kongress i Singapore.

ITF:s 44 kongress är den största någonsin med över 2 300 fackliga företrädare från alla världsdelar på plats i Singapore. Av dessa är drygt 400 kvinnor.

– Andelen kvinnor har procentuellt blivit fler vid varje kongress jag deltagit på, men fortfarande går det att göra mycket mer både för att få fler kvinnor och ungdomar fackligt aktiva, anser Peter Lövkvist.

En ITF-kongress skiljer sig en del från svenska kongresser, berättar Tommy Wreeth:

– Utöver de gemensamma kongressförhandlingarna har varje sektion egna möten. Vi deltog bland annat på sektionsmöten för hamnarbetare och vägtransporter liksom på det gemensamma mötet för hamnarbetare och sjöfolk.

– Specialkonferenserna är viktiga eftersom det är där själva besluten tas, säger Peter Lövkvist. Vid den gemensamma konferensen för hamnarbetare och sjöfolk valdes Peter Lövkvist in som svensk företrädare i den kommitté som granskar ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten, Fair practises committee. Den andra svenska representanten i denna kommitté är Kenny Reinhold från Seko sjöfolk.

Peter Lövkvist var också uppe i talarstolen vid hamnarbetare/sjöfolksmötet. Han begärde att kongressen skulle ställa sig bakom att Transport, som enda kollektivavtalsbärande förbund, skulle få fullt stöd när det gäller anklagelser om att äventyra hamnarbetares arbetsmiljö och säkerhet i svenska hamnar. Mötet beslöt enhälligt att ställa sig bakom Transports begäran.

Har kongressen hittills motsvarat era förväntningar?

– Absolut, svarar Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

– Jag är övertygad om att kongressen blir en bra avstamp inför de kommande fyra åren både för Transport och övriga medlemsförbund som är här, säger Peter Lövkvist.

Vad händer närmast på kongressen?

– Under de gemensamma förhandlingarna i dag behandlas två motioner som Transport står bakom, berättar Tommy Wreeth.

Den ena motionen är ett förslag om att ITF bör inrätta en kommitté som behandlar villkoren för lager-, logistik och terminalarbetare.

– Vår andra motion är en så kallad nödmotion om stöd till lastbilschaufförer i Iran, en yrkesgrupp som har tuffa villkor i ett land där fackliga rättigheter inte respekteras. Och vi har goda förhoppningar om att kongressen kommer att ställa sig bakom båda motionerna, säger Tommy Wreeth innan han rusar in på nästa möte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Transportarbetarens logga

Surrningen bärgad tillbaka till hamnarbetare

Hamn. Transport vann striden – rederiet Unifeeder släpper säkringen av containergods till stuveriarbetarna. Det betyder att surrningsarbetet på fartygen är på väg tillbaka in i hamn.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.