Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Transports Tommy Wreeth och Peter Lövkvist på kongess med världsfacket ITF.
Close

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

– Därför var det positivt att denna fråga uppmärksammades vid världsfackets kongress och att vi på fick gehör för vår uppfattning.

Det säger Transports internationella chef Peter Lövkvist och förbundsordförande Tommy Wreeth under en paus mellan alla möten på ITF:s kongress i Singapore.

ITF:s 44 kongress är den största någonsin med över 2 300 fackliga företrädare från alla världsdelar på plats i Singapore. Av dessa är drygt 400 kvinnor.

– Andelen kvinnor har procentuellt blivit fler vid varje kongress jag deltagit på, men fortfarande går det att göra mycket mer både för att få fler kvinnor och ungdomar fackligt aktiva, anser Peter Lövkvist.

En ITF-kongress skiljer sig en del från svenska kongresser, berättar Tommy Wreeth:

– Utöver de gemensamma kongressförhandlingarna har varje sektion egna möten. Vi deltog bland annat på sektionsmöten för hamnarbetare och vägtransporter liksom på det gemensamma mötet för hamnarbetare och sjöfolk.

– Specialkonferenserna är viktiga eftersom det är där själva besluten tas, säger Peter Lövkvist. Vid den gemensamma konferensen för hamnarbetare och sjöfolk valdes Peter Lövkvist in som svensk företrädare i den kommitté som granskar ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten, Fair practises committee. Den andra svenska representanten i denna kommitté är Kenny Reinhold från Seko sjöfolk.

Peter Lövkvist var också uppe i talarstolen vid hamnarbetare/sjöfolksmötet. Han begärde att kongressen skulle ställa sig bakom att Transport, som enda kollektivavtalsbärande förbund, skulle få fullt stöd när det gäller anklagelser om att äventyra hamnarbetares arbetsmiljö och säkerhet i svenska hamnar. Mötet beslöt enhälligt att ställa sig bakom Transports begäran.

Har kongressen hittills motsvarat era förväntningar?

– Absolut, svarar Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

– Jag är övertygad om att kongressen blir en bra avstamp inför de kommande fyra åren både för Transport och övriga medlemsförbund som är här, säger Peter Lövkvist.

Vad händer närmast på kongressen?

– Under de gemensamma förhandlingarna i dag behandlas två motioner som Transport står bakom, berättar Tommy Wreeth.

Den ena motionen är ett förslag om att ITF bör inrätta en kommitté som behandlar villkoren för lager-, logistik och terminalarbetare.

– Vår andra motion är en så kallad nödmotion om stöd till lastbilschaufförer i Iran, en yrkesgrupp som har tuffa villkor i ett land där fackliga rättigheter inte respekteras. Och vi har goda förhoppningar om att kongressen kommer att ställa sig bakom båda motionerna, säger Tommy Wreeth innan han rusar in på nästa möte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Tommy Wreeth

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kongressen kostade 600 000 kronor

Facket. En lyxig konferensresa för facktoppar? Eller en internationell kongress där Transport deltar tillsammans med fackförbund från 140 länder?

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.