Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Transports Tommy Wreeth och Peter Lövkvist på kongess med världsfacket ITF.
Close

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

– Därför var det positivt att denna fråga uppmärksammades vid världsfackets kongress och att vi på fick gehör för vår uppfattning.

Det säger Transports internationella chef Peter Lövkvist och förbundsordförande Tommy Wreeth under en paus mellan alla möten på ITF:s kongress i Singapore.

ITF:s 44 kongress är den största någonsin med över 2 300 fackliga företrädare från alla världsdelar på plats i Singapore. Av dessa är drygt 400 kvinnor.

– Andelen kvinnor har procentuellt blivit fler vid varje kongress jag deltagit på, men fortfarande går det att göra mycket mer både för att få fler kvinnor och ungdomar fackligt aktiva, anser Peter Lövkvist.

En ITF-kongress skiljer sig en del från svenska kongresser, berättar Tommy Wreeth:

– Utöver de gemensamma kongressförhandlingarna har varje sektion egna möten. Vi deltog bland annat på sektionsmöten för hamnarbetare och vägtransporter liksom på det gemensamma mötet för hamnarbetare och sjöfolk.

– Specialkonferenserna är viktiga eftersom det är där själva besluten tas, säger Peter Lövkvist. Vid den gemensamma konferensen för hamnarbetare och sjöfolk valdes Peter Lövkvist in som svensk företrädare i den kommitté som granskar ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten, Fair practises committee. Den andra svenska representanten i denna kommitté är Kenny Reinhold från Seko sjöfolk.

Peter Lövkvist var också uppe i talarstolen vid hamnarbetare/sjöfolksmötet. Han begärde att kongressen skulle ställa sig bakom att Transport, som enda kollektivavtalsbärande förbund, skulle få fullt stöd när det gäller anklagelser om att äventyra hamnarbetares arbetsmiljö och säkerhet i svenska hamnar. Mötet beslöt enhälligt att ställa sig bakom Transports begäran.

Har kongressen hittills motsvarat era förväntningar?

– Absolut, svarar Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

– Jag är övertygad om att kongressen blir en bra avstamp inför de kommande fyra åren både för Transport och övriga medlemsförbund som är här, säger Peter Lövkvist.

Vad händer närmast på kongressen?

– Under de gemensamma förhandlingarna i dag behandlas två motioner som Transport står bakom, berättar Tommy Wreeth.

Den ena motionen är ett förslag om att ITF bör inrätta en kommitté som behandlar villkoren för lager-, logistik och terminalarbetare.

– Vår andra motion är en så kallad nödmotion om stöd till lastbilschaufförer i Iran, en yrkesgrupp som har tuffa villkor i ett land där fackliga rättigheter inte respekteras. Och vi har goda förhoppningar om att kongressen kommer att ställa sig bakom båda motionerna, säger Tommy Wreeth innan han rusar in på nästa möte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Följ oss i Almedalen

Orförandeord. Almedalen … är det ett jippo för samhällseliten och klubben för inbördes beundran – eller ett uttryck för den fantastiska demokrati vi lever i?

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.