Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
Close
Transports Tommy Wreeth och Peter Lövkvist på kongess med världsfacket ITF.
Close

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

– Därför var det positivt att denna fråga uppmärksammades vid världsfackets kongress och att vi på fick gehör för vår uppfattning.

Det säger Transports internationella chef Peter Lövkvist och förbundsordförande Tommy Wreeth under en paus mellan alla möten på ITF:s kongress i Singapore.

ITF:s 44 kongress är den största någonsin med över 2 300 fackliga företrädare från alla världsdelar på plats i Singapore. Av dessa är drygt 400 kvinnor.

– Andelen kvinnor har procentuellt blivit fler vid varje kongress jag deltagit på, men fortfarande går det att göra mycket mer både för att få fler kvinnor och ungdomar fackligt aktiva, anser Peter Lövkvist.

En ITF-kongress skiljer sig en del från svenska kongresser, berättar Tommy Wreeth:

– Utöver de gemensamma kongressförhandlingarna har varje sektion egna möten. Vi deltog bland annat på sektionsmöten för hamnarbetare och vägtransporter liksom på det gemensamma mötet för hamnarbetare och sjöfolk.

– Specialkonferenserna är viktiga eftersom det är där själva besluten tas, säger Peter Lövkvist. Vid den gemensamma konferensen för hamnarbetare och sjöfolk valdes Peter Lövkvist in som svensk företrädare i den kommitté som granskar ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten, Fair practises committee. Den andra svenska representanten i denna kommitté är Kenny Reinhold från Seko sjöfolk.

Peter Lövkvist var också uppe i talarstolen vid hamnarbetare/sjöfolksmötet. Han begärde att kongressen skulle ställa sig bakom att Transport, som enda kollektivavtalsbärande förbund, skulle få fullt stöd när det gäller anklagelser om att äventyra hamnarbetares arbetsmiljö och säkerhet i svenska hamnar. Mötet beslöt enhälligt att ställa sig bakom Transports begäran.

Har kongressen hittills motsvarat era förväntningar?

– Absolut, svarar Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

– Jag är övertygad om att kongressen blir en bra avstamp inför de kommande fyra åren både för Transport och övriga medlemsförbund som är här, säger Peter Lövkvist.

Vad händer närmast på kongressen?

– Under de gemensamma förhandlingarna i dag behandlas två motioner som Transport står bakom, berättar Tommy Wreeth.

Den ena motionen är ett förslag om att ITF bör inrätta en kommitté som behandlar villkoren för lager-, logistik och terminalarbetare.

– Vår andra motion är en så kallad nödmotion om stöd till lastbilschaufförer i Iran, en yrkesgrupp som har tuffa villkor i ett land där fackliga rättigheter inte respekteras. Och vi har goda förhoppningar om att kongressen kommer att ställa sig bakom båda motionerna, säger Tommy Wreeth innan han rusar in på nästa möte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Gdynia i Polen. Lastbilsförare från Polen och Ukraina väntar på färjan till Karlskrona. Om 1,5 år gäller nya regler för löner, vila i hytten och så kallat cabotage.

Nya EU-regler ska ge ordning och reda

Åkeri. Mitt i sommaren blev det klart. EU-parlamentet godkände slutgiltigt det så kallade mobilitetspaketet. De nya EU-reglerna ska ge sundare konkurrens i åkeribranschen och bättre villkor för chaufförer som kör utomlands.

Tommy Wreeth

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Dags att uppmärksamma Tjänstepensionens dag

Pension. På söndag är det Tjänstepensionens dag. Och det är hög tid att den får uppmärksamhet. Många som börjar på nytt jobb tar inte upp frågan. Inte ens två av tio pratar om pensionen vid en anställningsintervju.

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Fler får mer från a-kassan

A-kassan. Sex av tio arbetslösa får nu ut 80 procent av den tidigare lönen från a-kassan, tack vare de tillfälliga generösare regler som infördes i våras. Huvudförklaringen är ersättningstaket, som i ett slag höjdes från 20 020 till 26 400 kronor.

Cabotagestudien 2020
Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Cateringjättens anställda förtvivlade

Flygplats. Gate gourmet säger nu upp folk på löpande band. En del erbjuds deltidstjänster, andra får gå. Bolaget underkänner fackets las-lista med uppsägning efter tjänstgöringstid. Med motiveringen att den inte gäller eftersom företaget övergår till Hotell- och restaurangfackets avtal.

Från vänster Transports regionala skyddsombud Dan Holmberg, skyddsombud Thomas Belvén, Erik Johansson i klubbstyrelsen, klubbordförande Rikard Larsson, flygombudsman Johan Einarsson och vice klubbordförande Dadhy Makengo.

Transportare riskerar tusenlappar i lönetapp

Flygplats. Den globala cateringjätten Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill dumpa lönerna och villkoren för alla anställda som i dag arbetar på Transports avtal.

”Det här är ren avtalsshopping!”

Flygplats. – Vi ser Gate gourmets agerande som ren avtalsshopping för att få till ett billigare avtal. Så kommenterar Transports ombudsman Per-Olof Norgren den omorganisation som företaget kallat till förhandling om.

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Böter trots fartspärr på lastbilen

Chaufförer. Vem talar sanning: polisens laser eller färdskrivaren? Chauffören Jörgen Broth fick böter då polisens laser visade minst 87 kilometer i timmen. Men lastbilen var spärrad på 80. Han ska försvara sig själv i domstol.

Västerås flygplats. Foto: Justina Öster

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Norvik har en enkel insegling, jämfört med Frihamnen i Stockholm som krävde timmar av lotsning.

Stockholms hamn skeppad till Nynäs

Hamn. Den nya containerhamnen i Nynäshamn söder om Stockholm är i drift sedan maj månad. Stockholmarna vill att Norvik tar upp kampen mot livsmedelsporten Helsingborg och klassiska hamnstaden Göteborg.