Ikeakampanj 2017
Close
Protestaktion utanför Ikeavaruhuset i Kungens kurva i april förra året.
Close
Granskning

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

– Det är bra att myndigheterna granskar reglerna. Vi vill ha tydlighet. I dag är det oklart vad som gäller för exempelvis utstationerade arbetstagare, säger Ikeas hållbarhetschef Elisabeth Munk.

Reglerna behöver bli tydligare. Men hur ser Ikea på att chaufförer kör Ikeagods i princip heltid i Sverige, med någon avstickare till Norge, med låg slovakisk lön?

– Det är självklart jätteviktigt att chaufförerna har schysta villkor och det är bra att reglerna testas. Miniminivåerna måste bli tydliga, så att alla kan tillämpa reglerna likadant. Vi ställer upp på EU:s fria rörlighet av arbetskraft, men det råder inte full tydlighet.

Återigen. Hur ser du som hållbarhetschef moraliskt på det faktum att människor jobbar här, för Ikea, på löner som ligger under hälften av en svensk lön?

– Det ska vara schysta villkor utifrån anställningen.

Vilken minimilön ska gälla?

– Man ska ha miniminivån i det land där man är anställd.

För Brings chaufförer ska det alltså vara slovakisk lön?

– Ja. Och vi gör särskilda kontroller där vi pratar med förarna. Utifrån de samtalen har vi inte sett något missnöje med anställningsvillkoren.

Bring ägs av norska posten som i sin tur ägs av norska staten. Transportarbetaren har kontaktat regeringen i Norge för att få svar på varför norska staten – som huvudägare – understödjer storskalig lönedumpning i Sverige och Norge.

Magnus Thue, statssekreterare på Närings- och fiskeridepartementet, svarar skriftligt:

”Den norska staten förväntar sig att bolag med statlig ägarandel respekterar och bidrar till ett anständigt arbetsliv, där grundläggande ’arbetsstandarder’ och rättigheter tillvaratas och där arbetstagarna ges en lön de kan leva av.

Sådana förväntningar tar vi upp direkt med bolagen. Posten Norge ska drivas efter affärsmässiga principer och det är styrelse och ledningen i bolaget som har ansvaret för löpande affärsmässiga värderingar och beslut.”

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Svenska sedlar

Så blir du blåst på pensionspengar

Pensionsfusket. Tjänstepensionen ska ge trygghet efter arbetslivet. Men många företag betalar in för lite eller inget alls. Transportarbetaren har talat med drabbade och ombudsmän som kämpar mot medvetet fusk och ren okunskap.

Kultur
Markus Arvidsson

Lyssna dig in i litteraturen

Ljudböcker. Sällskap på vägen, nya faktakunskaper, spänning och skön avkoppling – chaufförer är i dag en beläst yrkesgrupp. Vägkrogsbiblioteken öppnade dörren.

Avtalsrörelsen
Illustration avtalsrörelsen taxi

Taxi – en sjuk bransch

Taxiförare. Ständigt nattarbete från klockan 18 till 06, fem dagar i veckan. En arbetsvecka på 60 timmar. Betalningen är rakt ackord, procentlön. Foraförsäkringar finns. För chaufförer som betalar dem själva genom lägre lön.

Jerker Johansson

”Procentlönen måste bort!”

Taxiförare. Efter fyra år som taxichaufför skulle Jerker Johansson kunna skriva en roman. Om ”procentlöneträsket”. Om tolv timmar långa körpass utan riktig rast. Om att halka runt på slitna sommardäck med gamla och sjuka bak i bilen.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister. Hur har taxi utvecklats de senaste år