Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Elisabeth Munck af Rosenschöld
Elisabeth Munck af Rosenschöld

– Vi har en pågående diskussion med Bring, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld som är global hållbarhetschef på Ikea Transport och Logistik.

Bring Trucking Slovakia tillhör Bringkoncernen. Det är ett företag som Transport har stadig koll på, och har anmält till polisen, Arbetsmiljöverket och Skattemyndigheten. Fackförbundet hävdar att det slovakiska företaget har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön.

Elisabeth Munck af Rosenschöld igen:

– Vi pratar med Bring om företagets upplägg med internationella transporter mellan Sverige och Norge. Vår ambition är att de ska ändra sitt upplägg, men jag kan i dag inte säga vad diskussionerna innebär.

Ikeas besked om en ny hårdare linje mot åkerier som kör gods till varuhusen inom Sverige kom i går. Ikea kommer inte att acceptera att åkerier systematiskt utnyttjar cabotagereglerna genom rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Reglerna tillåter tre inrikestransporter under sju dagar med en lastbil som har levererat gods till Sverige. Åkerier som låter utländska förare med låg lön köra stadigt i Sverige kringgår reglerna genom att skicka ut fordonet över landsgränsen för att snabbt återvända.

Efter flera års överläggningar med Transport har Ikea också bestämt att chaufförerna som kör inrikestrafik här ska ha svenskt kollektivavtal eller liknande villkor som i avtalet.

– Nu går vi ut med kravet i alla upphandlingar, det blir en process, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Hon berättar att Ikea sedan i somras dessutom kräver av sina transportörer att de inte ska ha en kedja av underleverantörer. Max ett led är tillåtet. Samtliga anlitade transportföretag som kör i Sverige uppfyller kravet, enligt Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Varför kommer kraven först i Sverige, när Ikea är ett globalt företag?

– Det är svårt att säga. Frågan är väldigt komplex, som ett pussel där vi får ta en bit i taget.

Internationella transportfederationen (ITF) avbröt tidigare i höst sin dialog med Ikea om villkoren för chaufförer som kör i övriga Europa och världen.

– Vår dörr står öppen för att ta upp samtalen igen, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Hon hoppas dessutom på ett tydligare regelverk efter EU:s pågående process om cabotagereglerna och lagarna kring utstationering av arbetare till andra EU-länder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jan Nygren:
    13 november, 2018

    Undrar om det också kommer att gälla alla de s.k. egenföretagare som sitter i svenska lastbilar.
    Mer än hälften av de som transporterar gods för IKEA är just det.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Transportarbetarens logga

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Transportarbetarens logga

Fler kollektivavtal förlängda

Avtalsrörelsen. Stora grupper inom Transport arbetar redan på avtal som egentligen löpt ut. För andra kommer nuvarande kollektivavtal att förlängas och gälla till årets sista dag. Förhandlingarna har flyttat fram till hösten.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.