Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Elisabeth Munck af Rosenschöld
Elisabeth Munck af Rosenschöld

– Vi har en pågående diskussion med Bring, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld som är global hållbarhetschef på Ikea Transport och Logistik.

Bring Trucking Slovakia tillhör Bringkoncernen. Det är ett företag som Transport har stadig koll på, och har anmält till polisen, Arbetsmiljöverket och Skattemyndigheten. Fackförbundet hävdar att det slovakiska företaget har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön.

Elisabeth Munck af Rosenschöld igen:

– Vi pratar med Bring om företagets upplägg med internationella transporter mellan Sverige och Norge. Vår ambition är att de ska ändra sitt upplägg, men jag kan i dag inte säga vad diskussionerna innebär.

Ikeas besked om en ny hårdare linje mot åkerier som kör gods till varuhusen inom Sverige kom i går. Ikea kommer inte att acceptera att åkerier systematiskt utnyttjar cabotagereglerna genom rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Reglerna tillåter tre inrikestransporter under sju dagar med en lastbil som har levererat gods till Sverige. Åkerier som låter utländska förare med låg lön köra stadigt i Sverige kringgår reglerna genom att skicka ut fordonet över landsgränsen för att snabbt återvända.

Efter flera års överläggningar med Transport har Ikea också bestämt att chaufförerna som kör inrikestrafik här ska ha svenskt kollektivavtal eller liknande villkor som i avtalet.

– Nu går vi ut med kravet i alla upphandlingar, det blir en process, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Hon berättar att Ikea sedan i somras dessutom kräver av sina transportörer att de inte ska ha en kedja av underleverantörer. Max ett led är tillåtet. Samtliga anlitade transportföretag som kör i Sverige uppfyller kravet, enligt Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Varför kommer kraven först i Sverige, när Ikea är ett globalt företag?

– Det är svårt att säga. Frågan är väldigt komplex, som ett pussel där vi får ta en bit i taget.

Internationella transportfederationen (ITF) avbröt tidigare i höst sin dialog med Ikea om villkoren för chaufförer som kör i övriga Europa och världen.

– Vår dörr står öppen för att ta upp samtalen igen, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Hon hoppas dessutom på ett tydligare regelverk efter EU:s pågående process om cabotagereglerna och lagarna kring utstationering av arbetare till andra EU-länder.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. jan Nygren:
    13 november, 2018

    Undrar om det också kommer att gälla alla de s.k. egenföretagare som sitter i svenska lastbilar.
    Mer än hälften av de som transporterar gods för IKEA är just det.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Transportarbetarens logga

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Flygtankare

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.