ETF möte Ikea
Close
Transports internationella sekreterare Magnus Falk, Matt Draper från engelska Unite, förbundsordförande Tommy Wreeth, Christer Norfall, Nordiska Transportarbetarefederationen, Jimmy Ovesson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport, John Reynaert, belgiska BTB, Noel Coard, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), Alain Sutour, franska CGT, Hans Christian Graversen danska 3F, Tommy Jonsson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport och Alen Clifford från ITF.
Close

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

– Ikea är en oerhört stor transportköpare både nationellt, på nordisk, europeisk och global nivå. Vi har kämpat i snart tre år för att förmå företaget att ta sitt ansvar och teckna en avsiktsförklaring. I den vill vi att de deklarerar att de kräver kollektivavtal bland sina transportörer, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han pekar på den uppförandekod, Iway, som Ikea tagit fram.

– Företaget säger att de tar ansvar som transportköpare, men då borde de säga åt Bring trucking som kör i Sverige, och andra åkerier i andra länder, att teckna kollektivavtal för sina chaufförer.

Företrädare från transportfack i Belgien, Frankrike, England och Danmark har i går och i dag samlats på Transports förbundskontor i Stockholm tillsammans med representanter från de internationella och nordiska tranportarbetarefederationerna, ITF och NTF.

– Vi jobbar med att samordna våra metoder, lär av varandra och ser hur vi kan jobba vidare, både när det gäller Ikea och branschen i stort, säger Tommy Wreeth.

Alla deltagande förbund har på olika sett bearbetat Ikea genom aktioner på hemmaplan och internationellt, under ITF:s flagg. Transport har upprepade gånger delat ut flygblad och diskuterat med kunder utanför möbeljättens varuhus. Samtidigt har samtal förts på internationell nivå mellan fackförbunden och Ikea.

– Ikea anlitar  Bring Trucking Slovakia och Samskip Van Dieren för många av sina transporter. Företagen hävdar att de kör kombinerade transporter och cabotage, med särskilda regler för att lastbilar inte ska rulla tomma. Men vi hävdar att de till stor del ligger och kör linjetrafik, säger Tommy Wreeth.

Han förtydligar:

– Chaufförerna från öst bussas in och sätts i lastbilar i Sverige, där de utför en hel del av den nationella trafiken. Samtidigt hävdar åkerierna att det handlar om cabotage och kombitransporter. Men det är något som bara tillåter ett begränsat antal körningar under en viss tid.

I förlängningen innebär det oschyst konkurrens och att svenska åkerier slås ut, anför Tommy Wreeth.

– Cabotagereglerna och reglerna för kombinerade transporter med flera trafikslag kom till för att främja miljön, påminner han.

Transport har anmält både Bring Trucking och Samskip Van Dieren till Skatteverket, Arbetsmiljöverket och polisen. Facket vill ha svar på om det är förenligt med lagstiftningen att köra månadsvis i Sverige med slovakisk-registrerade bilar.

– Vi har begärt att Bring Trucking ska teckna kollektivavtal och kommer att återuppta vår begäran i höst. Vår åsikt är att det inte är cabotage och kombitransporter som företaget kör.

Under tvådagarsmötet talade fackförbunden också om att intensifiera kartläggningen av fler stora transportköpare, när det gäller om de har kollektivavtal och följer lagar och regler inom transportsektorn.

– Ikea är ett av flera bolag vi behöver trycka på. Möbeljätten skulle säkert göra mer om fler stora upphandlare av transporter följde efter, säger Tommy Wreeth.

Transportfacken planerar att samlas till ett nytt möte i Bryssel, troligen i september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Frank Moreels, ETF

Så ska lönegapet minska

ETF. Att skydda arbetares rättigheter är inte protektionism! För bättre villkor för alla yrkesförare krävs att EU genomför vägpaketet skyndsamt, framhåller Frank Moreels, ordförande i Europeiska Transportarbetarefederationen.

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.