ETF möte Ikea
Close
Transports internationella sekreterare Magnus Falk, Matt Draper från engelska Unite, förbundsordförande Tommy Wreeth, Christer Norfall, Nordiska Transportarbetarefederationen, Jimmy Ovesson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport, John Reynaert, belgiska BTB, Noel Coard, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), Alain Sutour, franska CGT, Hans Christian Graversen danska 3F, Tommy Jonsson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport och Alen Clifford från ITF.
Close

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

– Ikea är en oerhört stor transportköpare både nationellt, på nordisk, europeisk och global nivå. Vi har kämpat i snart tre år för att förmå företaget att ta sitt ansvar och teckna en avsiktsförklaring. I den vill vi att de deklarerar att de kräver kollektivavtal bland sina transportörer, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han pekar på den uppförandekod, Iway, som Ikea tagit fram.

– Företaget säger att de tar ansvar som transportköpare, men då borde de säga åt Bring trucking som kör i Sverige, och andra åkerier i andra länder, att teckna kollektivavtal för sina chaufförer.

Företrädare från transportfack i Belgien, Frankrike, England och Danmark har i går och i dag samlats på Transports förbundskontor i Stockholm tillsammans med representanter från de internationella och nordiska tranportarbetarefederationerna, ITF och NTF.

– Vi jobbar med att samordna våra metoder, lär av varandra och ser hur vi kan jobba vidare, både när det gäller Ikea och branschen i stort, säger Tommy Wreeth.

Alla deltagande förbund har på olika sett bearbetat Ikea genom aktioner på hemmaplan och internationellt, under ITF:s flagg. Transport har upprepade gånger delat ut flygblad och diskuterat med kunder utanför möbeljättens varuhus. Samtidigt har samtal förts på internationell nivå mellan fackförbunden och Ikea.

– Ikea anlitar  Bring Trucking Slovakia och Samskip Van Dieren för många av sina transporter. Företagen hävdar att de kör kombinerade transporter och cabotage, med särskilda regler för att lastbilar inte ska rulla tomma. Men vi hävdar att de till stor del ligger och kör linjetrafik, säger Tommy Wreeth.

Han förtydligar:

– Chaufförerna från öst bussas in och sätts i lastbilar i Sverige, där de utför en hel del av den nationella trafiken. Samtidigt hävdar åkerierna att det handlar om cabotage och kombitransporter. Men det är något som bara tillåter ett begränsat antal körningar under en viss tid.

I förlängningen innebär det oschyst konkurrens och att svenska åkerier slås ut, anför Tommy Wreeth.

– Cabotagereglerna och reglerna för kombinerade transporter med flera trafikslag kom till för att främja miljön, påminner han.

Transport har anmält både Bring Trucking och Samskip Van Dieren till Skatteverket, Arbetsmiljöverket och polisen. Facket vill ha svar på om det är förenligt med lagstiftningen att köra månadsvis i Sverige med slovakisk-registrerade bilar.

– Vi har begärt att Bring Trucking ska teckna kollektivavtal och kommer att återuppta vår begäran i höst. Vår åsikt är att det inte är cabotage och kombitransporter som företaget kör.

Under tvådagarsmötet talade fackförbunden också om att intensifiera kartläggningen av fler stora transportköpare, när det gäller om de har kollektivavtal och följer lagar och regler inom transportsektorn.

– Ikea är ett av flera bolag vi behöver trycka på. Möbeljätten skulle säkert göra mer om fler stora upphandlare av transporter följde efter, säger Tommy Wreeth.

Transportfacken planerar att samlas till ett nytt möte i Bryssel, troligen i september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Historiskt kollektivavtal med rumänskt åkeri

Åkeri. I dag tecknade Transport kollektivavtal med ett rumänskt åkeri. Chaufförerna som kommer hit och jobbar tillfälligt kommer från och med i dag att få lön enligt svenskt kollektivavtal.

Transportarbetarens logga

Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

Branscherna hittar flera politiska guldkorn

Politik. Sveriges Åkeriföretag välkomnar klimatfokus och infrastrukturdepartement. Säkerhetsbranschen är glada för rut-avdrag för trygghetstjänster.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.