Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

– Mycket märkligt synsätt. Är inte chaufförernas liv lika mycket värda som lagerarbetarnas, undrar Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Två chaufförer har kontaktat Transportarbetaren och berättat om Icas policy för den egna personalen. Tidningen har pratat med anställda och tidigare anställda lagerarbetare som bekräftar bilden.

För flera år sedan la Handels huvudskyddsombud Muzaffar Kahn ett skyddsstopp mot allt arbete under upphissade lastplan. Det kom efter flera olyckstillbud. Bland annat med ett lastplan som ramlat ner.

Kahn jobbar inte kvar på Helsingborgslagret i dag, men andra bekräftar att Ica accepterade stoppet och restriktionerna fortsatte att gälla.

– I min värld borde dubbelplanen inte finnas och jag ville egentligen ha ett stopp i hela branschen, säger Muzaffar Kahn. Jag drev frågan hårt, men fick till svar från Ica att jag bara företräder Handels medlemmar. Företaget gick med på att de inte skulle behöva jobba under upphissat gods.

– Så jag ställde mig upp på ett medlemsmöte och instruerade alla: ”Gå aldrig in under ett upphissat lastplan!”. Det spelade ingen roll om det hängde i vajrar eller var säkrat med låsklackarna.

En lagerarbetare som arbetar kvar säger:

– Samma regler gäller i dag. Vi lastar och lossar inga svenska lastbilar, de har alltid dubbla lastplan. Utländska går bra. De har inte dubbelplan.

Transportarbetaren har sökt Icas logistikchef i Helsingborg, Håkan Erlandsson. Tidningen har också mejlat texten och bett om en kommentar.

Den kommer via mejl och lyder:

”Säkerheten för våra medarbetare är av yttersta vikt för oss och vi ställer också säkerhetskrav på våra leverantörer. Våra riktlinjer är att medarbetarna på lagret bara ska arbeta där vi bär arbetsmiljöansvaret, om det inte är särskilt avtalat, exempelvis vid en utländsk leverans. Det gör att våra lagermedarbetare inte befinner sig på lastbilarna, oavsett om det är dubbeldäckare eller ej. Detta eftersom det är transportörens ansvar.”

Arbetsmiljöverket dröjer med granskning av dubbeldäckarna

Stina Flöjt är den arbetsmiljöinspektör som fått hand om 6:6a-anmälan från skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri.

– Jag har inte hunnit titta på ärendet än. Jag har mycket att göra och har heller inte tillräcklig kunskap om de här fordonen, säger hon.

Den 30 augusti skickade Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson en begäran om åtgärder till arbetsgivaren, Tommy Nordberghs åkeri. En kopia gick till Arbetsmiljöverket.

Skyddsombuden vill att företaget säkerställer att ingen chaufför hissar upp det rörliga lastplanet ovanför den nivå där låsklackarna finns.

Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson begär också att åkeriet ska ordna så att det finns tillräckligt med utrymme att arbeta under upphissad last.

Stina Flöjt, inspektör på Arbetsmiljöverket, bekräftar att anmälan hamnat på hennes bord. Men hon kan inte svara på när ärendet ska behandlas. Stina Flöjt har heller inte undersökt hur många olyckor eller incidenter med ”dubbeldäckare” som finns registrerade i Arbetsmiljöverkets eget diarium.

Hon upprepar att tekniken med dubbla lastplan är komplicerad.

– Jag måste få med mig någon ut som har mer kunskap om de här fordonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    7 november, 2019

    Kanske det borde anställas fler arbetsmiljöinspektörer...

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.