Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

– Mycket märkligt synsätt. Är inte chaufförernas liv lika mycket värda som lagerarbetarnas, undrar Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Två chaufförer har kontaktat Transportarbetaren och berättat om Icas policy för den egna personalen. Tidningen har pratat med anställda och tidigare anställda lagerarbetare som bekräftar bilden.

För flera år sedan la Handels huvudskyddsombud Muzaffar Kahn ett skyddsstopp mot allt arbete under upphissade lastplan. Det kom efter flera olyckstillbud. Bland annat med ett lastplan som ramlat ner.

Kahn jobbar inte kvar på Helsingborgslagret i dag, men andra bekräftar att Ica accepterade stoppet och restriktionerna fortsatte att gälla.

– I min värld borde dubbelplanen inte finnas och jag ville egentligen ha ett stopp i hela branschen, säger Muzaffar Kahn. Jag drev frågan hårt, men fick till svar från Ica att jag bara företräder Handels medlemmar. Företaget gick med på att de inte skulle behöva jobba under upphissat gods.

– Så jag ställde mig upp på ett medlemsmöte och instruerade alla: ”Gå aldrig in under ett upphissat lastplan!”. Det spelade ingen roll om det hängde i vajrar eller var säkrat med låsklackarna.

En lagerarbetare som arbetar kvar säger:

– Samma regler gäller i dag. Vi lastar och lossar inga svenska lastbilar, de har alltid dubbla lastplan. Utländska går bra. De har inte dubbelplan.

Transportarbetaren har sökt Icas logistikchef i Helsingborg, Håkan Erlandsson. Tidningen har också mejlat texten och bett om en kommentar.

Den kommer via mejl och lyder:

”Säkerheten för våra medarbetare är av yttersta vikt för oss och vi ställer också säkerhetskrav på våra leverantörer. Våra riktlinjer är att medarbetarna på lagret bara ska arbeta där vi bär arbetsmiljöansvaret, om det inte är särskilt avtalat, exempelvis vid en utländsk leverans. Det gör att våra lagermedarbetare inte befinner sig på lastbilarna, oavsett om det är dubbeldäckare eller ej. Detta eftersom det är transportörens ansvar.”

Arbetsmiljöverket dröjer med granskning av dubbeldäckarna

Stina Flöjt är den arbetsmiljöinspektör som fått hand om 6:6a-anmälan från skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri.

– Jag har inte hunnit titta på ärendet än. Jag har mycket att göra och har heller inte tillräcklig kunskap om de här fordonen, säger hon.

Den 30 augusti skickade Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson en begäran om åtgärder till arbetsgivaren, Tommy Nordberghs åkeri. En kopia gick till Arbetsmiljöverket.

Skyddsombuden vill att företaget säkerställer att ingen chaufför hissar upp det rörliga lastplanet ovanför den nivå där låsklackarna finns.

Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson begär också att åkeriet ska ordna så att det finns tillräckligt med utrymme att arbeta under upphissad last.

Stina Flöjt, inspektör på Arbetsmiljöverket, bekräftar att anmälan hamnat på hennes bord. Men hon kan inte svara på när ärendet ska behandlas. Stina Flöjt har heller inte undersökt hur många olyckor eller incidenter med ”dubbeldäckare” som finns registrerade i Arbetsmiljöverkets eget diarium.

Hon upprepar att tekniken med dubbla lastplan är komplicerad.

– Jag måste få med mig någon ut som har mer kunskap om de här fordonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    7 november, 2019

    Kanske det borde anställas fler arbetsmiljöinspektörer...

Lästips:

Camilla Ländin

Lär dig hantera härskarteknik

8 frågor. ”Har du ingen humor? Jag skämtade bara.” Känns det igen? Organisationskonsulten Camilla Ländin hjälper oss upptäcka, hantera och i bästa fall förebygga härskarteknik.

Johnny Wiklund, RSO avd 18

Johnny finns där när skyddsombud saknas

Arbetsmiljöarbete. Johnny Wiklund är regionalt skyddsombud. Han för arbetstagarnas talan i arbetsmiljöfrågor när det inte finns något skyddsombud på arbetsplatsen.

Transport har 36 regionala skyddsombud

Regionala skyddsombud under attack

Arbetsmiljöarbete. Regeringen försökte stärka de regionala skyddsombuden. Svaret blev massiv kritik. Nu hotas fackens rätt att välja regionala skyddsombud på allvar.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.

Corona

Lastbilsmässan Elmia gör paus i år

Lastbilar. 35 000 personer får vänta. Årets upplaga av lastbilsmässan Elmia skjuts fram till 2021. Ännu ett evenemang som coronaviruset stoppar.

Hallå där!
Sofia Södergren Poikulainen 6

Sofia Södergren Poikulainen

... ordförande i Transports Stockholmsavdelning, som i går höll sitt årsmöte digitalt. Annars skulle coronaviruset ha tvingat dem att skjuta fram det.

corona

Full ruljans på Lysekils återvinningscentral

Miljöarbete. – Här är en jäkla ruljans! Det har definitivt inte blivit mindre att göra. Folk har väl mer tid att slänga skräp nu. Och så fort de kört in genom grindarna försvinner allt sunt förnuft.