Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

– Mycket märkligt synsätt. Är inte chaufförernas liv lika mycket värda som lagerarbetarnas, undrar Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Två chaufförer har kontaktat Transportarbetaren och berättat om Icas policy för den egna personalen. Tidningen har pratat med anställda och tidigare anställda lagerarbetare som bekräftar bilden.

För flera år sedan la Handels huvudskyddsombud Muzaffar Kahn ett skyddsstopp mot allt arbete under upphissade lastplan. Det kom efter flera olyckstillbud. Bland annat med ett lastplan som ramlat ner.

Kahn jobbar inte kvar på Helsingborgslagret i dag, men andra bekräftar att Ica accepterade stoppet och restriktionerna fortsatte att gälla.

– I min värld borde dubbelplanen inte finnas och jag ville egentligen ha ett stopp i hela branschen, säger Muzaffar Kahn. Jag drev frågan hårt, men fick till svar från Ica att jag bara företräder Handels medlemmar. Företaget gick med på att de inte skulle behöva jobba under upphissat gods.

– Så jag ställde mig upp på ett medlemsmöte och instruerade alla: ”Gå aldrig in under ett upphissat lastplan!”. Det spelade ingen roll om det hängde i vajrar eller var säkrat med låsklackarna.

En lagerarbetare som arbetar kvar säger:

– Samma regler gäller i dag. Vi lastar och lossar inga svenska lastbilar, de har alltid dubbla lastplan. Utländska går bra. De har inte dubbelplan.

Transportarbetaren har sökt Icas logistikchef i Helsingborg, Håkan Erlandsson. Tidningen har också mejlat texten och bett om en kommentar.

Den kommer via mejl och lyder:

”Säkerheten för våra medarbetare är av yttersta vikt för oss och vi ställer också säkerhetskrav på våra leverantörer. Våra riktlinjer är att medarbetarna på lagret bara ska arbeta där vi bär arbetsmiljöansvaret, om det inte är särskilt avtalat, exempelvis vid en utländsk leverans. Det gör att våra lagermedarbetare inte befinner sig på lastbilarna, oavsett om det är dubbeldäckare eller ej. Detta eftersom det är transportörens ansvar.”

Arbetsmiljöverket dröjer med granskning av dubbeldäckarna

Stina Flöjt är den arbetsmiljöinspektör som fått hand om 6:6a-anmälan från skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri.

– Jag har inte hunnit titta på ärendet än. Jag har mycket att göra och har heller inte tillräcklig kunskap om de här fordonen, säger hon.

Den 30 augusti skickade Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson en begäran om åtgärder till arbetsgivaren, Tommy Nordberghs åkeri. En kopia gick till Arbetsmiljöverket.

Skyddsombuden vill att företaget säkerställer att ingen chaufför hissar upp det rörliga lastplanet ovanför den nivå där låsklackarna finns.

Jimmy Nilsson och Kenneth Fransson begär också att åkeriet ska ordna så att det finns tillräckligt med utrymme att arbeta under upphissad last.

Stina Flöjt, inspektör på Arbetsmiljöverket, bekräftar att anmälan hamnat på hennes bord. Men hon kan inte svara på när ärendet ska behandlas. Stina Flöjt har heller inte undersökt hur många olyckor eller incidenter med ”dubbeldäckare” som finns registrerade i Arbetsmiljöverkets eget diarium.

Hon upprepar att tekniken med dubbla lastplan är komplicerad.

– Jag måste få med mig någon ut som har mer kunskap om de här fordonen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas Laursen:
    7 november, 2019

    Kanske det borde anställas fler arbetsmiljöinspektörer...

Lästips:

Malin Persson FFI

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

Agnieszka Osorio

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Södertälje hamn

Södertälje Hamn avskedar skyddsombud

Hamn. Södertälje Hamn sparkar stuveriarbetaren Patrick Hörstam, som också är klubbordförande och skyddsombud. Hörstam är inte bara uppsagd, utan avskedad med omedelbar verkan. Beskedet kom efter en långvarig tvist mellan Transport och hamnbolaget, om arbetsmiljön.

Amanda Svensson och sydafrikanska Tumi

Transportare sprider info efter facklig resa

Internationellt. Nyligen hemkommen tvekar inte Transports Amanda Svensson: Hon ska berätta för så många som möjligt om fackets situation i Sydafrika. Och hålla kontakten med den sydafrikanska rörelsen.

Förslag: Fler måste släppa in skyddsombud

Arbetsmiljö. Arbetsmarknadsministern planerar att låta de regionala skyddsombuden få komma in på fler arbetsplatser. Ett led i nollvisionen för dödsolyckor på jobbet.