Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skriver på avtal.
Close
Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skrev mangrant på det nya ettåriga avtalet.
Close

I kväll kom handslaget – nytt avtal klart

Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Förhandlingarna inleddes den 29 mars och gick inledningsvis trögt. Men efter att industrin gjort upp på 2,2 procent öppnades vägen för Transports största yrkesgrupp – chaufförer och terminalare.

Förbundet gick in i avtalsrörelsen med trygga jobb som den högst prioriterade frågan. Bakgrunden är att deltider och visstider ökar i nästan alla Transports branscher.

Nu har parterna enats om två skrivningar som syftar till att minska daglöneriet. Den ena slår fast att när personer haft vikariat eller visstidspåhugg i 24 månader under en femårsperiod, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning. Samma regler finns egentligen i lagen om anställningsskydd (las), men Transport har tidigare medgivet en generösare tolkning.

Mertiden är också en viktig pusselbit i sammanhanget. Många arbetsgivare anställer i dag personal på deltid, personer som sedan är piskade att jaga mertid för att klara sig ekonomiskt.

Nu inför Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) en reglering. Mertid får tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– De här begränsningarna kan uppfattas som att vi försöker hindra människor från att jobba. Men det vi vill uppnå är att fler får heltid eller högre anställningsgrad, poängterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

En tung fråga för facket var utbildningen.

– Kraven ökar hela tiden på våra medlemmar och ute på åkerierna det har varit mycket tjafs om vem som ska betala det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). Nu har vi reglerat det. Arbetsgivarna ska stå för all utbildning som är nödvändig för arbetet.

– Jag ser det som en oerhört stor framgång. För att nå dit gjorde vi en eftergift. Arbetsgivarna behöver bara betala grundlön vid utbildning, inte ob-ersättning och övertid.

Lönehöjningarna är en het potatis i årets avtalsrörelse. Såväl industrins parter, som statsministern och LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har argumenterad för att alla fackförbund bör hålla sig till märket på 2,2 procent.

Transports avtal ger alltså 590 kronor mer till chaufförer och terminalarbetare. Fast ungdomar under 18 år får nöja sig med 60 procent av beloppet, det vill säga 354 kronor.

Ett par yrkesgrupper, bland annat budbilsförare med bara b-körkort, får också något lägre höjning. Så har det varit även i tidigare avtalsrörelser.

På terminalerna har Transport gått med på ett lite lägre lönelyft, 525 kronor, för anställda med upp till fyra år i yrket. I gengäld fick facket fått bort en kritiserad passus om branschvana. Den sa att man var tvungen att jobba all tid, åtta år, inom ett och samma företag för att bli uppflyttad i högsta löneklassen.

I övrigt innebär avtalet att ersättningarna för bland annat ob- och övertid höjs med 2,2 procent. Chaufförernas traktamenten fryses på nuvarande nivå. Å andra sidan fick arbetsgivarna inte gehör för sig krav på att helt slopa logitraktamentet.

Lars Lindgren menar att Transport nådde längre än förväntat i avtalsförhandlingarna.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med motparten, det gäller inte minst kring trygga anställningar. Även arbetsgivarna har uppenbarligen insett att det måste vara någon sorts ordning på arbetsmarknaden. Nu blir det svårare för företagen att trixa med visstidsanställningarna.

Anders Norberg, förhandlingschef på BA, tycker också att förhandlingsklimatet varit bra:

– Vi har haft ett gott samarbete med Transport, inte minst inför avtalsrörelsen. I uppgörelsen har vi på ömse håll lyckats tillgodose varandras krav. Det viktigaste vi uppnådde på arbetsgivarsidan var att företagen bara betalar ut grundlön vid utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.