Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skriver på avtal.
Close
Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skrev mangrant på det nya ettåriga avtalet.
Close

I kväll kom handslaget – nytt avtal klart

Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Förhandlingarna inleddes den 29 mars och gick inledningsvis trögt. Men efter att industrin gjort upp på 2,2 procent öppnades vägen för Transports största yrkesgrupp – chaufförer och terminalare.

Förbundet gick in i avtalsrörelsen med trygga jobb som den högst prioriterade frågan. Bakgrunden är att deltider och visstider ökar i nästan alla Transports branscher.

Nu har parterna enats om två skrivningar som syftar till att minska daglöneriet. Den ena slår fast att när personer haft vikariat eller visstidspåhugg i 24 månader under en femårsperiod, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning. Samma regler finns egentligen i lagen om anställningsskydd (las), men Transport har tidigare medgivet en generösare tolkning.

Mertiden är också en viktig pusselbit i sammanhanget. Många arbetsgivare anställer i dag personal på deltid, personer som sedan är piskade att jaga mertid för att klara sig ekonomiskt.

Nu inför Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) en reglering. Mertid får tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– De här begränsningarna kan uppfattas som att vi försöker hindra människor från att jobba. Men det vi vill uppnå är att fler får heltid eller högre anställningsgrad, poängterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

En tung fråga för facket var utbildningen.

– Kraven ökar hela tiden på våra medlemmar och ute på åkerierna det har varit mycket tjafs om vem som ska betala det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). Nu har vi reglerat det. Arbetsgivarna ska stå för all utbildning som är nödvändig för arbetet.

– Jag ser det som en oerhört stor framgång. För att nå dit gjorde vi en eftergift. Arbetsgivarna behöver bara betala grundlön vid utbildning, inte ob-ersättning och övertid.

Lönehöjningarna är en het potatis i årets avtalsrörelse. Såväl industrins parter, som statsministern och LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har argumenterad för att alla fackförbund bör hålla sig till märket på 2,2 procent.

Transports avtal ger alltså 590 kronor mer till chaufförer och terminalarbetare. Fast ungdomar under 18 år får nöja sig med 60 procent av beloppet, det vill säga 354 kronor.

Ett par yrkesgrupper, bland annat budbilsförare med bara b-körkort, får också något lägre höjning. Så har det varit även i tidigare avtalsrörelser.

På terminalerna har Transport gått med på ett lite lägre lönelyft, 525 kronor, för anställda med upp till fyra år i yrket. I gengäld fick facket fått bort en kritiserad passus om branschvana. Den sa att man var tvungen att jobba all tid, åtta år, inom ett och samma företag för att bli uppflyttad i högsta löneklassen.

I övrigt innebär avtalet att ersättningarna för bland annat ob- och övertid höjs med 2,2 procent. Chaufförernas traktamenten fryses på nuvarande nivå. Å andra sidan fick arbetsgivarna inte gehör för sig krav på att helt slopa logitraktamentet.

Lars Lindgren menar att Transport nådde längre än förväntat i avtalsförhandlingarna.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med motparten, det gäller inte minst kring trygga anställningar. Även arbetsgivarna har uppenbarligen insett att det måste vara någon sorts ordning på arbetsmarknaden. Nu blir det svårare för företagen att trixa med visstidsanställningarna.

Anders Norberg, förhandlingschef på BA, tycker också att förhandlingsklimatet varit bra:

– Vi har haft ett gott samarbete med Transport, inte minst inför avtalsrörelsen. I uppgörelsen har vi på ömse håll lyckats tillgodose varandras krav. Det viktigaste vi uppnådde på arbetsgivarsidan var att företagen bara betalar ut grundlön vid utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.