Transports fackklubb i Halmstads hamn
Close
I Halmstads hamn har Transport 15 medlemmar, som nu samlats till klubbmöte. Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar är en av frågorna på dagordningen.
Close
Månadens klubb

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

– I den här konflikten är alla förlorare, säger Stefan Wallentin, ordförande och skyddsombud i Transportklubben.

Det är medlemsmöte med smörgåstårta. Ett tiotal medlemmar droppar in i lokalen. Bland gästerna finns hamnavdelningens ordförande, Jörgen Wärja, och regionala skyddsombudet Roger Jönsson. Plus Jörgen Johansson, ombudsman och ITF-inspektör.

Roger Jönsson inskärper att ingen medlem i Transport ska behöva tolerera trakasserier eller tråkningar från HF-anslutna, för att man valt ”fel fack” eller jobbar under konflikten:

– Händer det, vill jag att ni kontaktar mig! Och det är arbetsgivarens skyldig­het att agera. Alla har rätt att känna sig trygga på arbetet. Det omvända gäller förstås också. Våra medlemmar ska inte heller låta bli att hälsa eller vända ryggen till i matsalen.

– Kom också ihåg att HF faktiskt inte har begärt sympati av Transport. Det här är en konflikt mellan HF och Sveriges Hamnar.

Halmstads hamn
Sen eftermiddag och 14 timmar kvar innan Hamnarbetarförbundet inleder en punktstrejk.  Foto: Jan Lindkvist

Halmstads hamn ingår i bolaget Hallands Hamnar, tillsammans med Varberg. Halmstad var länge ett starkt HF-fäste. Men när skyddsombudet Stefan Wallentin bytte sida till Transport följde fler och fler efter och 2017 bildade man egen fackklubb.

Nu brinner Wallentin för att bygga upp en stark facklig verksamhet med sikte på framtiden:

– Två år till ska jag jobba stenhårt för det. Sedan får ni unga ta över, säger han, med adress till medlemmarna i lokalen.

De har fått en lokal bas som gillar ordning och reda. Och som har synpunkter på hamnverksamheten i stort:

– Tidigare hade vi ett bra samarbete mellan hamnarna här nere. Man stöttade upp om någon annan behövde hjälp. Nu är det inte längre så. Alla tänker på sitt och satsar på att kapa åt sig så mycket gods som möjligt.

Ordet går till Jörgen Johansson. Han berättar kort om jobbet som inspektör i den speciella hamnsatsning (POC), som Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) gör. Han tycker att det är beklagligt med striden som nu utkämpas i svenska hamnar.

– I POC diskuterar vi hur man kan locka mer gods till hamnarna. Inte mindre, som den här konflikten riskerar att leda till. Vi ser redan hur stora industrier lägger över gods på lastbil när hamnen blir en osäker lösning. Det är varken bra för hamnarbetarna eller miljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Hallå där!

Malin Persson

... tidigare vd för Volvo Technology och ny ordförande på Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI).

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Hallå där!

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.