Transports fackklubb i Halmstads hamn
Close
I Halmstads hamn har Transport 15 medlemmar, som nu samlats till klubbmöte. Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar är en av frågorna på dagordningen.
Close
Månadens klubb

”I den här konflikten är alla förlorare”

Transportklubben i Halmstads hamn. Precis utanför fönstret pågår lastningen av en båt. Om 14 timmar går Hamnarbetarförbundet (HF) ut i strejk. Det är en konflikt som också påverkar de 15 medlemmarna i Transports fackklubb i Halmstads hamn.

– I den här konflikten är alla förlorare, säger Stefan Wallentin, ordförande och skyddsombud i Transportklubben.

Det är medlemsmöte med smörgåstårta. Ett tiotal medlemmar droppar in i lokalen. Bland gästerna finns hamnavdelningens ordförande, Jörgen Wärja, och regionala skyddsombudet Roger Jönsson. Plus Jörgen Johansson, ombudsman och ITF-inspektör.

Roger Jönsson inskärper att ingen medlem i Transport ska behöva tolerera trakasserier eller tråkningar från HF-anslutna, för att man valt ”fel fack” eller jobbar under konflikten:

– Händer det, vill jag att ni kontaktar mig! Och det är arbetsgivarens skyldig­het att agera. Alla har rätt att känna sig trygga på arbetet. Det omvända gäller förstås också. Våra medlemmar ska inte heller låta bli att hälsa eller vända ryggen till i matsalen.

– Kom också ihåg att HF faktiskt inte har begärt sympati av Transport. Det här är en konflikt mellan HF och Sveriges Hamnar.

Halmstads hamn
Sen eftermiddag och 14 timmar kvar innan Hamnarbetarförbundet inleder en punktstrejk.  Foto: Jan Lindkvist

Halmstads hamn ingår i bolaget Hallands Hamnar, tillsammans med Varberg. Halmstad var länge ett starkt HF-fäste. Men när skyddsombudet Stefan Wallentin bytte sida till Transport följde fler och fler efter och 2017 bildade man egen fackklubb.

Nu brinner Wallentin för att bygga upp en stark facklig verksamhet med sikte på framtiden:

– Två år till ska jag jobba stenhårt för det. Sedan får ni unga ta över, säger han, med adress till medlemmarna i lokalen.

De har fått en lokal bas som gillar ordning och reda. Och som har synpunkter på hamnverksamheten i stort:

– Tidigare hade vi ett bra samarbete mellan hamnarna här nere. Man stöttade upp om någon annan behövde hjälp. Nu är det inte längre så. Alla tänker på sitt och satsar på att kapa åt sig så mycket gods som möjligt.

Ordet går till Jörgen Johansson. Han berättar kort om jobbet som inspektör i den speciella hamnsatsning (POC), som Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) gör. Han tycker att det är beklagligt med striden som nu utkämpas i svenska hamnar.

– I POC diskuterar vi hur man kan locka mer gods till hamnarna. Inte mindre, som den här konflikten riskerar att leda till. Vi ser redan hur stora industrier lägger över gods på lastbil när hamnen blir en osäker lösning. Det är varken bra för hamnarbetarna eller miljön.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Uppmaning till hamnbolagen: ”Teckna inte lokala avtal med HF”

Hamn. Efter att det centrala avtalet träffades i tisdags har Sveriges Hamnar gått ut med en uppmaning till sina medlemsföretag att inte teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet. Skulle sådana uppgörelser ändå tecknas är de ogiltiga, anser Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, där Sveriges Hamnar ingår.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Perspektiv på hamnkonflikten

Perspektiv. Om tolv timmar kan konflikten bryta ut i hamnarna. Det är en komplicerad strid som väcker starka känslor, skriver Transportarbetarens chefredaktör Jan Lindkvist.

Göteborgs hamn

Storstrejk i hamnarna

Hamn. Om en vecka utbryter strejk i alla hamnar med HF-medlemmar. Hamnarbetarförbundet kommer i dag med ett kraftfullt varsel som svar på arbetsgivarnas varslade lockout. När arbetet blockeras av HF kan även Transports medlemmar i hamnarna dras in i konflikten.

Anders Ygeman

”Sverige har goda förutsättningar för en fossilfri framtid”

5 frågor. Om elva år förbjuds försäljning av nya fossilbilar. Samtidigt ska lastbilstrafiken köras närmast helt förnyelsebart. Med energi och digitalisering i portföljen är ministern Anders Ygeman (S) en av dem som ska se till Sverige kan rulla även i framtiden.

Månadens medlem
Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Hallå där!

John Westermark

… lastbilschauffören som hastigt hoppat in i Skellefteås hockeylag.

Månadens klubb
Avarnklubbens styrelse i Gävle

”Facket är inte någon annan”

Avarnklubben Gävle. – Just nu njuter vi nästan. Klubben startades ursprungligen för att vi hade jobbiga chefer. Nu har vi fått en bra platschef. En som faktiskt vill ha dialog och inte bara ser facket som en stoppkloss.

Månadens medlem
Sonja Chyle Kauko

Mångsysslare ställer ut

Debutant. Väktaren Sonja Chyle Kauko hittade tillbaka till måleriet på en kurs. I januari var hon med på sin första utställning – Runö Vintersalong.

Hallå där!

Bengt Holmer

… som fick både B- och C-körkortet indragna på grund av grön starr. Men sedan fick B-behörigheten tillbaka genom ett bidrag från Elin och Charleys Lindleys stiftelse vid Transport.

Hallå där!

Åsa Forsman

... Åsa Forsman, forskare som undersökt om lastbilschaufförer och bussförare som är inblandade i dödsolyckor var berusade vid tillfället.

5 tycker till
Karl-Petter Thorwaldsson, Tove Winiger, Tommy Wreeth, Li Jansson och Marita Ulvskog

Önskelista för 2019

Enkät. Klimatet och bostadsbyggandet. Trygghet på gatorna och oschyst konkurrens på vägarna. Se där några frågor som en kommande regering kommer att ta tag i om den här panelen får bestämma.

Månadens medlem
Katja Wide Johansen och Hasse Johansen

De raggar hjälp åt hemlösa

Hjälparbete. De tigger vinterjackor, tält och sovsäckar. De samlar pengar till julklappar, mat och fika. Hasse och Katja Wide Johansen har fått med sig raggare i hjälparbetet för hemlösa. Nu utmanar de åkare och chaufförer.

Månadens klubb
Klubbstyrelsen på NSR: Jann Thomasen, ordförande, Dennis Samuelsson, försäkringsinformatör, och Stefan Beardsall, skyddsombud. På bilden saknas Joel Hallkvist, sekreterare och mesta medlemsrekryteraren, samt Toiwo Henriksson, vice ordförande och huvudskyddsombud.

”Vi jobbar mycket med samverkan”

NSR-klubben Helsingborg. Ett mål är att alla i styrelsen ska få skyddsombudsutbildning. Sopgubbsklubben på NSR tror på kunskap och aktivitet. Och på att suga upp medlemmarnas åsikter, till exempel när förbundsledningen åker på dyra flygbiljetter till en kongress i Singapore.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Hallå där!

Jessica Thorzén

… som utsetts till årets lastbilschaufför av den europeiska organisationen Kvinnor inom livemusiken.