”Hyvling stor fråga redan 2016”

Arbetstid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt har stångats med arbetsgivarna i 20 år vid förhandlingsbordet. Han påpekar att kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt funnits med.

– Det är lätt att blanda ihop äpplen och päron när man diskuterar arbetstidsproblemet. Handlar det bara om ofrivilliga deltider är vi relativt förskonande i Transport, jämfört med andra LO-förbund.

Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarig i Transport, sitter med i LO:s avtalsråd. Han menar att det är viktigt att hålla isär de tre ”tids-ben” som tillsammans skapar trygghet för den anställde.

Det handlar om:

• anställningsformen. Tillsvidare, visstid eller rent daglöneri.

• anställningsmåttet. Alltså hel- eller deltid. Eller bara inhoppare på timme.

• arbetstidens förläggning. När ska man jobba? Hur många helger? Hur långt i förväg får arbetstagaren besked om sitt schema?

Det är tre olika faktorer som ändå hänger samman, betonar Carlstedt:

– I hamnarna brukar arbetsgivarna hävda att om de bara får förlägga arbetstiderna friare kan de anställa många fler. Men det är inget nytt. Arbetsgivarna har i alla tider velat ha så fri arbetstidsförläggning som möjligt.

I den förra avtalsrörelsen var ”hyvlade” tjänster och trygghet i jobbet de stora stridsfrågorna för Transport. Tidigare hade deltider funnits på några områden – som bensinmackarna och bevakning – men nu hade det ökat på terminaler, lager, inom flyget och till och med åkerisidan.

Marcel Carlstedt säger:

– Ursprungligen var deltid en möjlighet för personer som var slitna, hade flera olika jobb eller som ville gå ner i tid på grund av småbarn. Ingen trodde väl att det 20-30 år senare skulle bli närmast legio på delar av arbetsmarknaden.

Rätten till heltid är en fråga som ibland är svårt att driva fackligt, erfar han. På bensinstationerna innebär heltidsanställning normalt fler helgpass. Det finns medlemmar som hellre jobbar deltid, plus mertid ibland, än många schemalagda helger.

I vilka branscher har Transport störst problem med makten över arbetstiden?

– Generellt kan jag väl säga att där vi är fackligt svagast är vi som sämst. Taxi är tydligaste exemplet. Man kan lägga ett genusperspektiv på frågan också. Överallt i LO där det finns en stor andel kvinnor är det vanligt med deltider och otrygga anställningar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Robot

EU vill ha lagar för jobbande robotar

Lagstiftning. Kommer robotar att ta över jobben? Vad gäller juridiskt? Kan tekniken missbrukas? Den moderna robottekniken debatterades av EU-parlamentet i mars i år och politikerna enades om att ny lagstiftning behöver tas fram.

Med kraft för arbetstidsförkortning

Arbetstider. Transport ska jobba för att sänka arbetstiden till 30 timmar i veckan. Det beslutade kongressen – för andra gången i rad.

Striden om tiden

Stridsfråga. Ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse handlar om tiden. Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.